نقدو بررسی انواع موبایل

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی آ ۲۲ (گلکسی A22 5G)

گوشی‌ای که امروز در این بررسی به آن می‌پردازیم ساخت سامسونگ است در حقیقت یک گوشی بین گوشی‌های میان‌رده و مقرون‌به‌صرفه قرار می‌‌گیرد. این گوشی جدید سامسونگ با نام گلکسی A22 5G در بازار ایران به نام گلکسی آ ۲۲ هم شناخته می‌شود. این گوشی در بازار کشور ما در حال حاضر با قیمت حدودی ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
با هم ببینیم که گلکسی ای ۲۲ ۵ جی چه چیزهایی در چنته دارد که رو کند و بتواند با گوشی‌های این رنج قیمتی که محصولات مهمی هم هستند به رقابت بپردازد.

با ما همراه باشید با بررسی گلکسی A22 5G یا همان گلکسی آ ۲۲ که احتمالا در بازار نامش را زیاد می‌شنوید.

طراحی

در این بخش با گوشی خیلی خاص و عجیبی روبرو نیستیم. گلکسی A22 5G طراحی آشنایی برای سامسونگ بازها دارد. این گوشی در قاب پشت و فریم خودش پلاستیک می‌بینید که پلاستیک قاب پشتی مات در نظر گرفته شده. مات در نظر گرفتن این قاب سبب شده تا حدودی آن حس نا امید کننده پلاستیکی بودن از بین برود به‌خصوص اینکه ماتی قاب پشتی این گوشی خیلی خوب هم در آورده شده.

یکی از چیزهایی که حتماً همان اول با دست گرفتن گوشی به زبان می‌آورید این است که چرا این‌قدر گلکسی ای ۲۲ ضخیم و سنگین است. بله این گوشی هم ضخیم است و هم سنگین اما به همین زودی در موردش قضاوت نکنید و کنارش نگذارید به‌این‌علت که در بخش‌های بعدی در این مورد صحبت می‌کنیم.

پس مشخص شد که گلکسی A22 5G گوشی جمع و جوری نیست و برعکس کاملاً هم بد دست است؛ حتی تلاش سامسونگ با طراحی فریم گرد برای این گوشی خیلی مؤثر نبوده.

به سبب ضخامت زیاد دستگاه بیرون‌زدگی‌ای را در لنزهای دوربین اصلی نمی‌بینیم و چیدمان لنزهای دوربین اصلی هم خیلی شبیه به آن چیزی است که این مدت در گوشی‌های سامسونگ می‌بینیم.

من رنگ خاکستری این گوشی را دارم اما نمی‌دانم کسانی که نام‌گذاری رنگ‌ها در برندها را انجام می‌دهند کوررنگی دارند یا شناختی از رنگ‌ها ندارند. این گوشی اصلاً خاکستری نیست و بیشتر ذغالی است؛ به‌هرحال رنگ خیلی زیبایی است و خیلی کم جای اثرانگشت و کثیفی را نشان می‌دهد.

به جزئیات گوشی بپردازیم:

پایین گلکسی A22 5G می‌توانید درگاه ارتباطی تایپ سی را کنار اسپیکر و جک ۳.۵ میلی‌متری صدا و در نهایت میکروفون اصلی ببینید.

بالای گوشی فقط میکروفون دوم دیده می‌شود.

سمت راست کلیدهای ولوم و پاور هستند که کلید پاور سنسور اثرانگشت هم هست.

درگاه سیم‌کارت‌ها در این گوشی سمت چپ قرار گرفته که از دو سیم‌کارت هم‌زمان و کارت حافظه خارجی پشتیبانی می‌کند.

صفحه‌نمایش

در این بخش گوشی حس دوگانه‌ای به کاربر می‌دهد. سامسونگ از پنل امولد برای این گوشی استفاده نکرده اما از طرف دیگر رزولوشن را فول‌اچ‌دی در نظر گرفته و مهم‌تر از آن اینکه این صفحه‌نمایش نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی دارد.

از نظر روشنایی با صفحه‌نمایش خوبی روبرو هستیم. نور خوبی دارد و همین امر باعث می‌شود در محیط باز مشکل زیادی برای مشاهده محتوا نداشته باشید؛ البته دقت کنید که وقتی از نور خوب صحبت می‌کنیم منظور برای این رنج قیمتی است وگرنه در مقابل خیلی از گوشی‌های با قیمت بالاتر روشنایی پایینی دارد.

در نمایش رنگ‌ها این گوشی عملکرد خوبی از خودش نشان نمی‌دهد رنگ‌هایی که در صفحه این گوشی به نمایش در می‌آیند رنگ‌پریده هستند و صفحه آن‌طور که باید شفاف نیست.
در نمایش رنگ سفید گوشی عملکرد خوبی از خودش نشان می‌دهد و رنگ سفید تمیزی را به دور از هر زردی به شما تحویل می‌دهد.

صفحه‌نمایش زاویه دید خوبی هم دارد و با نگاه به آن از کنار افت رنگ و افت نوری خیلی زیادی دیده نمی‌شود.
اما نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی روی گلکسی A22 5G چگونه کار می‌کند؟

همیشه گفتم که نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی آن تفاوت عجیبی که روی نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی می‌بینیم ندارد و در این گوشی هم این موضوع کاملاً صدق می‌کند شما روان‌تر بودن صفحه را می‌بینید اما نه آن‌قدرها که بخواهد حس شگفتی شما را به همراه داشته باشد. اما برای گوشی‌ای در این رنج قیمتی قابلیتی دوست‌داشتنی و برگ برنده به‌حساب می‌آید.

سخت‌افزار

برای این گوشی از چیپ ساخت مدیاتک استفاده شده که در اصل در بخش پایینی چیپ‌های مدیاتک قرار می‌گیرد که به نام دایمنسیتی 700 5G شناخته می‌‌شود که در اصل یکی از چیپ‌های پرکاربرد برند مدیاتک هم به‌حساب می‌آید.

در عملکرد روزانه این چیپ کار خودش را خوب انجام می‌دهد و مشکل جدی‌ای برای کاربر به همراه نمی‌آورد که دست و پا گیر باشد.

اما برای بازی کردن به‌خصوص بازی‌های سنگین نباید روی آن حساب کنید. بازی‌ای مانند کال آف دیوتی موبایل با کیفیت پایین روی این گوشی اجرا می‌شود که در همین کیفیت هم لگ زدن را می‌بینید اما برای بازی‌های سبک‌تر مانند آلتوس می‌توانید رویش حساب کنید.

 

تست بنچ‌مارک

داغ کردن

داغ کردن روی این گوشی دیده نمی‌شود و در حقیقت کار عجیبی هم انجام نمی‌دهد که داغ شدن آزار دهنده‌ای را در آن ببینیم.

از نظر حافظه داخلی و حافظه رم هم این گوشی در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شود که من اینجا حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی و حافظه رم ۴ گیگابایتی را دارم که همان اول کار به ۴۹.۷ گیگابایت حافظه داخلی دسترسی دارید.

تست حافظه داخلی

امنیت

دو روش امنیتی روی گلکسی A22 5G دیده می‌شود یعنی سنسور اثرانگشت و تشخیص چهره.
در مورد سنسور اثرانگشت اگر انگشت شما جای مناسبی روی سنسور قرار بگیرد عملیات تشخیص و باز کردن قفل دستگاه با سرعت مناسبی انجام می‌شود اما اگر جای مناسبی از انگشت شما روی محل سنسور قرار نگیرد تشخیص انجام نمی‌شود.

در مقابل تشخیص چهره که با کمک دوربین سلفی انجام می‌شود خیلی عملکرد خوبی دارد. هم برای تعریف چهره خیلی سریع عملیات پیش می‌رود و هم اینکه شناسایی را خیلی خوب انجام می‌دهد.

اسپیکر

دور از انتظار نیست که روی این گوشی سامسونگی تنها یک اسپیکر را ببینیم که در بخش پایینی گوشی قرار گرفته. در این بخش گلکسی A22 5G عملکردی کاملاً در حد و اندازه گوشی‌های تک اسپیکره ارزان قیمت دارد. نه صدا خیلی بلند است و نه کیفیت خیلی دلچسب. کاملاً یک اسپیکر معمولی که می‌تواند کار شما را راه بیندازد.

تست انتقال داده

نرم‌افزار

در این بخش با گوشی مدرنی روبروی هستیم. اندرویدی که روی گلکسی ای ۲۲ ۵ جی در نظر گرفته شده نسخه ۱۱ است و رابط کاربری‌اش هم آخرین رابط کاربری عرضه شده توسط سامسونگ است یعنی نسخه ۳.۱.
اینجا همه چیز خوب است و این گوشی مقرون‌به‌صرفه در حد و اندازه یک گوشی بالارده عمل می‌کند.

 

تست بوت شدن

باتری

یکی از دلایلی که باعث شده گوشی هم ضخیم باشد و هم اینکه وزن زیادی داشته باشد همین بخش است. سامسونگ برای گلکسی A22 5G از باتری‌ای با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر استفاده کرده که برای گوشی‌ای که قرار نیست کار سختی پیش روی خودش ببیند بسیار ظرفیت بالایی به‌حساب می‌آید.

این باتری می‌تواند به‌خوبی مدت زمانی کاملاً راضی کننده دوام داشته باشد اگر از نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی استفاده کنید راحت تا ۲ روز به شارژ نیاز پیدا نمی‌کنید البته که در استفاده معمولی و اگر نرخ نوسازی روی ۹۰ هرتز باشد و کارهایی از گوشی بکشید که نرخ نوسازی درگیر باشد تا ۱ روز و کمی بیشتر هم می‌توانید بدون نیاز به شارژ با گوشی کار کنید.

این گوشی از شارژ ۱۵ واتی پشتیبانی می‌کند و آداپتوری هم که داخل جعبه قرار گرفته ۱۵ واتی است و به همین سبب نباید انتظار شارژ سریعی را داشته باشید زیرا برای باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری این میزان سرعت شارژ خیلی دوست داشتنی نیست.

دوربین

چیدمان لنزهای دوربین اصلی در قاب پشتی ۳ تایی است. لنز اصلی سنسور ۴۸ مگاپیکسلی دارد، یک لنز اولترا واید داریم با زاویه دید ۱۱۵ درجه و سنسور ۵ مگاپیکسلی و در نهایت یک لنز ۲ مگاپیکسلی برای تشخیص عمق. دوربین سلفی هم سنسور ۸ مگاپیکسلی دارد. همان‌طور که می‌بینید روی کاغذ دوربین حرفی برای گفتن ندارد اما در عمل چه؟ برای اینکه ببینیم کیفیت دوربین در عمل چگونه است ادامه بررسی را ببینید.

کیفیت عکس‌ها

عکس‌هایی که در نور روز توسط لنز اصلی گرفته می‌شوند رنگ‌هایی به نسبت پررنگ‌تر از واقعیت دارند اما رنگ‌ها خیلی چشم‌نواز هستند. ثبت جزئیات هم خوب است ولی شارپی تعریفی ندارد و کمی هم نویز در تصاویر دیده می‌شوند.

عکس‌هایی که با لنز اولتراواید گرفته می‌شوند رنگ‌های نزدیک به واقعیت دارند اما هم نویزشان زیاد است و هم اینکه شارپی خیلی پایین است در ضمن اینکه به هم ریختگی در لبه‌ها هم دیده می‌شود.

دوربین سلفی خیلی تعریفی نیست. عکس‌هایی که دوربین سلفی می‌گیرد آب رنگی می‌شوند و ثبت جزئیات هم پایین است. اما ثبت رنگ‌ها خوب انجام می‌شود.

در عکس‌های سلفی پرتره می‌بینیم که به هم ریختگی در بخش‌های زیادی از لبه‌های مرز سوژه از پس‌زمینه دیده می‌شود اما ماتی پس‌زمینه خوب و زیبا است.

در عکس‌های پرتره گلکسی آ ۲۲ عملکرد خوبی از خودش نشان می‌دهد. عکس‌ها خوش‌رنگ هستند و برش‌های خوبی در مرز بین سوژه و پس‌زمینه انجام می‌شود.

در نور شب به طور طبیعی نویز تصاویر زیاد می‌شود و ثبت جزئیات پایین می‌آید اما با توجه به رنج قیمتی‌ای که گوشی در آن قرار گرفته خوب هستند.

با فعال کردن حالت نایت مود همه چیز بهتر می‌شود رنگ‌ها بهتر ثبت می‌شوند، روشنایی در بخش‌های تاریک بهتر می‌شود و در ادامه ثبت جزئیات هم بالاتر می‌رود.

گلکسی A22 5G (گلکسی آ ۲۲) بخریم یا نخریم؟

بدون شک گلکسی ای ۲۲ در برخی بخش‌ها حرف‌های خوبی برای گفتن دارد. صفحه‌نمایش ۹۰ هرتزی، عمر باتری بسیار خوب، نرم‌افزار کاملاً به‌روز و مدرن و عملکرد خوب دوربین به‌خصوص لنز اصلی و در نهایت پشتیبانی از شبکه پرسرعت ۵ جی از ویژگی‌های مثبت این گوشی هستند اما در مقابل مدت‌زمان بالای شارژ، عملکرد متوسط سخت‌افزار و جنس بدنه ضعیف از نقطه‌ضعف‌های این گوشی هستند اگر که رقبا را در نظر نگیریم.

اما نکته اینجاست که در این رنج قیمتی رقبای عجیب و غریبی برای این گوشی دیده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به ردمی نوت ۱۰، ردمی نوت ۹ اس، گلکسی A31، پوکو M3 Pro و پوکو X3 NFC اشاره کرده که هر کدام برای خودشان در برخی بخش‌ها ویژگی‌های دوست داشتنی‌ای دارند.

در بخش سخت‌افزار گلکسی A22 خیلی از این رقبا جا نمی‌ماند و حتی با برخی از آن‌ها هم سطح است اما در بخش جنس بدنه بدون شک ضعیف‌تر است و در بخش صفحه‌نمایش هم رقیبی بزرگ برای تمامی این گوشی‌هایی که نام بردم به‌حساب می‌آید.

در کل گلکسی A22 5G در این رنج قیمتی حرف‌هایی برای گفتن دارد و ویژگی‌هایی دارد که می‌توانم بگویم باید آن را حتماً در لیست خرید خودتان قرار دهید حالا نه در بالای لیست اما بدون شک در بخش میانی لیست خرید شما جای می‌گیرد.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار