نقدوبررسینقدوبررسی لوازم صوتی و تصویری

بررسی مانیتور Gigabyte G27Q؛ با کیفیت و بی درنگ

شرکت گیگابایت علاوه بر ساخت قطعات سخت‌افزاری اساسی کامپیوتر نظیر مادربورد و کارت گرافیک، در زمینه تولید مانیتورهای مختلف نیز فعالیت می‌کند و مانند سایر زمینه‌ها محصولات باکیفیت را در این زمینه تولید کرده است. در ادامه مطلب به بررسی مانیتور Gigabyte G27Q Gaming Monitor می‌پردازیم.

اهمیت مانیتور‌های گیمینگ

در زمینه Gaming همیشه اولین مواردی که به چشم می‌آیند، پردازنده و کارت گرافیک و مشخصات درونی سیستم هستند. هر چند قطعاً این موارد اهمیت بسیار بالایی در کیفیت نهایی خروجی دارند و بدون آن‌ها نمی‌توان خروجی باکیفیتی گرفت ولی خیلی از اوقات به دلیل اهمیت بالای این قطعات، اهمیت مانیتور باکیفیت نادیده گرفته می‌شود. مانیتوری که بتواند تصویری واضح با گستره رنگی بالا و نرخ تأخیر کم را به بازیکنان ارائه کند. چنین مانتیوری علاوه بر PC Gamer ها می‌تواند حتی برای افرادی که با کنسول بازی‌ می‌کنند هم تجربه بهتری را به ارمغان بیاورد.

Gigabyte G27Q Gaming Monitor

شرکت گیگابایت هم با توجه به اهمیت مانیتور، در سال‌های اخیر اقدام به تولید مانیتورهایی باکیفیت و با گستره‌های قیمتی مختلف کرده است. مانیتور Gigabyte G27Q Gaming Monitor یکی از این مانیتورهاست که با امکانات بالای خود و قیمت حدوداً ۳۰۰ دلاری، مانیتور خوش قیمتی در رده مانیتورهای گیمینگ حرفه‌ای محسوب می‌شود.

ویژگی‌های اساسی Gigabyte G27Q

اولین مورد با اهمیت در مورد مانیتورها، رزولوشن و همچنین نرخ بازسازی تصویر در آن‌ها است. Gigabyte G27Q Gaming Monitor از رزولوشن ۲۵۶۰x1440 که به عنوان QHD هم شناخته می‌شود استفاده می‌کند. نرخ بازسازی تصویر در این مانیتور ۱۴۴ هرتز است که باعث می‌شود این مانیتور به گزینه‌ای مناسب برای استفاده در بازی‌های رقابتی تبدیل بشود. ضمن این که این مانیتور از تکنولوژی Free Sync Premium شرکت AMD هم استفاده می‌کند.

استفاده از Free Sync

تکنولوژی Free Sync در اصل برای رفع مشکل بریدگی تصویر طراحی شده است. در هنگامی که نرخ فریم یک ویدیو یا بازی به طور ناگهانی تغییر بکند و روی یک عدد ثابت نباشد، بریدگی‌های در میانه تصویر مشاهده خواهند شد. با توجه به سنگین بودن بسیاری از بازی‌ها از لحاظ گرافیکی، نرخ فریم متغیر بسیار محتمل است. این موضوع باعث می‌شود که حتی در نرخ فریم‌های بالا هم به دلیل تغییرات ناگهانی، شاهد آزاردهنده شدن تصویر باشیم. به علاوه، هماهنگ نبودن نرخ فریم بازی‌ها با نرخ بازسازی تصویر در مانیتور، خصوصاً در مانیتورهای رده بالا که نرخ بازسازی زیاد استفاده می‌کنند هم می‌تواند باعث این مشکل بشود. راه حل رفع این مشکل استفاده از تکنولوژی Free Sync است. این تکنولوژی که باید مانیتور به طور خاص از آن پشتیبانی بکند، امکاناتی را فراهم می‌کند که به علت ناهماهنگی و یکسان نبودن نرخ فریم محتوا و نرخ بازسازی صفحه مانیتور، شاهد بریدگی صفحه نباشیم. مانیتور Gigabyte G27Q Gaming Monitor به خوبی از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کند.

مانیتور Gigabyte G27Q ظاهری مستحکم و زیبا دارد.

نرخ تاخیر Gigabyte G27Q

از لحاظ نرخ تأخیر هم این مانیتور اوضاع خوبی دارد. عدد اعلام شده توسط خود سازندگان ۱ میلی‌ثانیه است که باعث می‌شود این مانیتور در بالاترین رده کیفی بازار قرار بگیرد. البته همواره بر اساس کیفیت ساخت و قطعات استفاده شده در مانیتورها احتمال اختلاف اندک در این عدد وجود دارد اما در با مانیتور باکیفیتی در این زمینه هم رو به رو هستیم. علی‌الخصوص که نرخ تأخیر پایین در بازی‌های رقابتی هم اهمیت بالایی دارد و در نتیجه پایین بودن آن در یک مانیتور گیمینگ بسیار با اهمیت است.

گستره رنگی مانیتور

نکته دیگری که وجود دارد، گستره رنگی پشتیبانی شده توسط این مانیتور است. این مانیتور توانایی پشتیبانی از ۹۲ درصد گستره رنگی DCI-P3 را دارد. اعداد نزدیک به این مقدار معمولاً فقط در مانیتورهای گران‌قیمت مخصوص طراحی محتوا دیده می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود افرادی که به طور حرفه‌ای به تولید محتوا می‌پردازند هم بتوانند از این مانیتور استفاده کنند.

پنل مانیتور

نمای مانیتور Gigabyte G27Q از کنار

بخش مهم دیگر، نوع پنل استفاده شده در این محصول است. پنل استفاده شده در این محصول IPS است که در بسیاری از محصولات گیمینگ دیگر شاهد استفاده از آن هستیم. این پنل‌ها از نظر قیمتی نسبتاً گران‌تر از پنل‌های TN و بعضاً VA هستند ولی برتری اساسی آن‌ها زاویه دید بسیار گسترده آنان است. به طوری که تقریباً از هر زاویه‌ای بدون کاهش کیفیت رنگی قاب توجه می‌توان به تصویر آن‌ها نگاه کرد. اصلی‌ترین ضعف این پنل‌ها نسبت به VA، در نسبت کنتراست پایین‌تر پنل‌های IPS است. با این وجود تقریباً پنل‌های IPS، بهترین نوع پنل‌ها برای اکثر کاربردهای مرتبط با گیمینگ محسوب می‌شوند و در این مورد گیگابایت انتخاب درستی داشته است. ضمن این که در صورتی که نسبت کنتراست برای شما اهمیت بالاتری داشته باشد، می‌توانید مانیتور G27QC این شرکت را تهیه کنید که از پنل VA استفاده می‌کند. همچنین توجه کنید که این که صفحه هر دوی این مانیتورها به صورت Non-Glare است و از انعکاس نور محیط در آن جلوگیری شده است.

علاوه بر این موارد، Gigabyte G27Q Gaming Monitor به طور کامل از فناوری HDR پشتیبانی می‌کند. این مانیتور موفق به اخذ پروانه VesaDisplay HDR400 هم شده است. HDR400 نشان‌دهنده این است که این مانیتور از شدت روشنایی بالاتر از ۴۰۰ کاندلا بر متر مربع برخوردار است. در بعضی از تست‌ها این عدد تا حدود ۴۸۰ هم رسیده است.

جزییات فیزیکی Gigabyte G27Q

موضوع قابل توجه دیگر ویژگی‌های فیزیکی این محصول هستند. ابعاد ناحیه دیداری این مانیتور به طور دقیق ۵۹۶٫۷۴x335.66 میلی متر است. یک پایه محکم هم در کنار این مانیتور در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که اگر ابعاد نهایی و حداکثری این مانیتور را به همراه پایه در نظر بگیریم به ابعاد x518.88×202.97619.04 میلی متر می‌رسیم. پایه‌های این مانیتور امکان تغییر ارتفاع حدوداً ۱۳۰ میلی‌متری را فراهم کرده و زاویه عمودی آن بین منفی ۵ تا مثبت ۲۰ درجه قابل تغییر است. با این وجود این پایه امکان تغییر زاویه به صورت افقی را ندارد. طراحی کلی این مانیتور به شکلی است که در عین سادگی، حس استحکام را به کاربران منتقل می‌کند.

پایه مانیتور Gigabyte G27Q امکان تنظیم ارتفاع حدودا ۱۳۰ میلی‌متری را فراهم می‌کند.

این مانیتور، علاوه بر موارد گفته شده، اسپیکر درونی هم دارد که می‌تواند کیفیت صدای خوبی را برای کاربران به ارمغان بیاورد. البته مطمئناً این اسپیکر قرار نیست جای یک سیستم صوتی حرفه‌ای را بگیرد اما در کل وجود آن نکته مثبتی محسوب می‌شود و در صورت نبود بودجه کافی می‌تواند جایگزین اسپیکر اصلی هم بشود. این مانیتور از سازمان TÜV Rheinland استاندارد محافظت از چشم را هم دارد و میزان نور آبی ساطع شده از این مانیتور که می‌تواند به چشم آسیب بزند، کمینه شده است. همچنین این مانیتور عاری از Flicker و تغییرات ناگهانی روشنایی تصویر است و در نتیجه فشار کمتری به چشم وارد می‌کند.

اتصالات پشت مانیتور

در مورد اتصالات پشت مانیتور هم باید صحبت کنیم. این مانیتور از دو پورت HDMI2.0 و یک پورت DisplayPort1.2 برای ورودی استفاده می‌کند. به علاوه دو عدد ورودی USB3.0 و همچنین یک پورت USB SuperSpeed برای اتصال لوازم جانبی USB و استفاده از مانیتور به عنوان ‌هاب USB هم در کنار این موارد تعبیه شده است. علاوه بر این همانند اکثر مانیتورها جک هدفون هم وجود دارد تا در صورت لزوم هدفون خود را به آن متصل کرده و صدا را از هدفون دریافت کنید.

اتصالات پشت مانیتور

امکانات نرم‌افزاری Gigabyte G27Q

در نهایت باید به ویژگی‌های نرم‌افزاری این مانیتور هم اشاره کنیم. نرم‌افزاری با نام OSD Sidekick برای این مانیتور طراحی شده است که به کاربر اجازه می‌دهد از طریق رابط کاربری معمول سیستم‌عامل تنظیمات مانیتور را عوض کرده و نیازی به فشار دادن دکمه‌های مانیتور برای این کار نباشد. انجام تنظیمات مانیتور به کمک موس و کیبورد بی‌شک راحت‌تر از فشار دادن متوالی دکمه‌های مانیتور برای دست‌یابی به منوی مدنظر هستند. بخشی تحت نام داشبورد مجزا از این نرم‌افزار و در خود مانیتور هم تعبیه شده است که امکان مشاهده وضعیت سخت‌افزاری سیستم نظیر دمای CPU، نرخ کلاک و… را هم فراهم می‌کند و با توجه به پیاده‌سازی آن در سطح مانیتور، بازی‌هایی که اجازه فعال‌سازی نرم‌افزارهای جانبی را حین بازی نمی‌دهند هم نمی‌توانند خللی در عملکرد این بخش ایجاد کنند.

مانیتور Gigabyte G27Q به همراه جعبه بسته‌بندی آن

ویژگی‌های به خصوصی برای بازی هم در Gigabyte G27Q Gaming Monitor نظر گرفته شده است. تایمرهای نرم‌افزاری در مانیتور تعبیه شده‌اند که به شما اجازه می‌دهند مدت زمان سپری شده از شروع بازی یا از قسمت خاصی از آن را محاسبه کنید. همچنین امکان تغییر نماد مگسک سلاح‌ها از طریق تنظیمات خود مانیتور هم وجود دارد تا در صورت لزوم، مگسک سلاح را مطابق نظر خود تنظیم کنید.  به علاوه قابلیت کاهش محو شدگی تصویر و Motion Blur هم وجود دارد تا در بازی‌هایی که نیاز به هدف گیری دقیق دارند، محو شدگی تصویر باعث کاهش دقت بازیکنان نشود. علاوه بر این‌ها سیستم Black Equalizer هم در این مانیتور وجود دارد که در صورت فعال‌سازی، می‌تواند قسمت‌های تاریک‌تر تصویر را روشن‌تر کند. این افزایش روشنایی قسمت‌های سیاه بدون تغییر در روشنایی قسمت‌های روشن‌تر انجام می‌شود و در نتیجه باعث افزایش غیرقابل تحمل نور صفحه نمی‌شود. این موضوع در بعضی از بازی‌های رقابتی می‌تواند به دید بهتر در هنگام بازی کمک کند.

Gigabyte G27Q Gaming Monitor

نتیجه‌گیری نهایی

با تمام مواردی که گفته شد، می‌توان به این نتیجه رسید که Gigabyte G27Q Gaming Monitor مانیتوری باکیفیت و قدرتمند است. این مانیتور ضمن در اختیار داشتن قیمت رقابتی، کیفیت بسیار بالایی را برای کاربردهای گیمینگ فراهم می‌کند. در اختیار داشتن بازه رنگی گسترده باعث می‌شود که این مانیتور حتی برای افرادی که در زمینه تولید محتوا فعالیت می‌کنند هم مفید واقع شود. در کل اگر به دنبال یک مانیتور رده حرفه‌ای و با کیفیت بسیار بالا و قیمت مناسب در مقابل کیفیت هستید، Gigabyte G27Q Gaming Monitor می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار