نقدوبررسی انواع لپ تاپ

نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo IdeaPad Gaming 3 | لپ تاپ گیمینگ لنوو با ارزش خرید بالا

لپ تاپ IdeaPad Gaming 3 یک لپ تاپ مخصوص بازی از لپ تاپ‌های خانواده‌ی آیدیاپد شرکت لنوو (Lenovo) است. مهم‌ترین ویژگی‌ لپ تاپ‌های گیمینگ مربوط به سیستم سخت افزاری آن‌ها می‌شود که لنوو در این مدل لپ تاپ از بروزترین آن‌ها استفاده کرده است. لنوو IdeaPad Gaming 3 در دو کانفیگ اصلی با دو مدل پردازنده‌ی Intel Core i5 و Intel Core i7 معرفی شده است. محدوده‌ی سرعت این پردازنده‌های نسل دهمی اینتل در حرفه‌ای‌ترین مدل این لپ تاپ بین 2.6 تا 5 گیگاهرتز است که عملکرد بسیار خوبی در اجرای بازی‌های ویدیویی خواهد داشت.

در کنار پردازنده‌های قدرتمند اینتل از یک کارت گرافیک مخصوص بازی، محصول شرکت NVIDIA هم استفاده شده است. NVIDIA GeForce GTX 1650 با 4 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی قادر به اجرای جدیدترین بازی‌های ویدیویی با کیفیت تصویر بالا برای شما است. حافظه‌ی رم 8 و 16 گیگابایتی لنوو IdeaPad Gaming 3 هم سیستم سخت افزاری لپ تاپ را برای تجربه‌ی انواع بازی‌ها کامل می‌کند. لنوو در این لپ تاپ 15.6 اینچی از یک صفحه نمایش با کیفیت Full HD با پنل IPS استفاده کرده است که از نرخ نوسان تصویر 60 و 120 هرتز پشتیبانی می‌کند. برای ذخیره سازی اطلاعات، لنوو در لپ تاپ آیدیاپد گیمینگ 3 از هارد دیسک ترکیبی استفاده کرده است. 1 ترابابیت حافظه HDD و تا 512 گیگابایت حافظه‌ SSD برای کانفیگ‌های مختلف لپ تاپ در نظر گرفته شده است.

قیمت لپ تاپ لنوو IdeaPad Gaming 3 یکی از ویژگی‌های این لپ تاپ به حساب می‌آید. همانند سایر لپ تاپ‌های لنوو، این مدل هم به نسبت سایر رقبا قیمت پایین‌تری دارد و می‌توان آن را جز لپ تاپ‌های گیمینگ اقتصادی در نظر گرفت. در ادامه نگاه دقیق‌تری به این لپ تاپ خواهیم انداخت اما اگر به دنبال یک لپ تاپ حرفه‌ای با سیستم پردازشی قدرتمند برای اجرای بازی‌ و انجام کارهای سنگین هستید، خرید لپ تاپ IdeaPad Gaming 3 یک گزینه‌ی مناسب برای شما است.

علاقه مند به خرید خرید لپ تاپ IdeaPad Gaming 3 هستید برای دیدن مشخصات ، مدل ها و قیمت به روز بر روی متن کلیک کنید

طراحی و کیفیت ساخت لپ تاپ لنوو IdeaPad Gaming 3

طراحی لپ تاپ IdeaPad Gaming 3 شباهت بسیار زیادی به مدل IdeaPad Creator 5 داشته و از همان سبک طراحی در این لپ تاپ استفاده شده است. ظاهری ساده با لبه‌های کج روی قاب لپ تاپ و پنل داخلی، خطوط موازی روی قاب پشتی و یک لوگوی کوچک Lenovo ظاهر زیبایی را برای این لپ تاپ ایجاد کرده‌اند. این لپ تاپ تنها در رنگ مشکی (Onyx Black) به بازار عرضه شده است. لنوو آیدیاپد گیمینگ 3 به صورت کامل از پلاستیک ساخته شده ولی طراحی روکش آن ظاهر آن را به نسبت سایر لپ تاپ‌های از جنس پلاستیک متمایز کرده است.

تقریبا همه لپ تاپ‌های مخصوص بازی ابعاد بزرگ‌تری به نسبت لپ تاپ‌های مالتی مدیا دارند. لپ تاپ لنوو IdeaPad Gaming 3 هم از این قاعده مستثنا نیست و با یک لپ تاپ با ابعاد 359×249.6×24.9 میلی‌متر طرف هستیم. سایز آیدیاپد گیمینگ 3 در مقایسه با سایر لپ تاپ‌های مخصوص بازی کمی کم‌و‌جورتر است ولی همچنان می‌توان ابعاد درشت آن را احساس کرد. 2.2 کیلوگرم وزن لپ تاپ IdeaPad Gaming 3 است که با توجه به رده کاربری لپ تاپ مقدار دور از انتظاری نیست. یکی از تفاوت‌های ظاهری لپ تاپ‌های مخصوص بازی بازی سایر مدل‌ها در وزن و ابعاد است و نباید از یک لپ تاپ گیمینگ انتظار وزنی کمتر از 2 کیلوگرم را داشت.

صفحه نمایش لنوو IdeaPad Gaming 3

صفحه نمایش لپ تاپ IdeaPad Gaming 3 از یک نمایشگر با اندازه‌ی 15.6 اینچی بهره می‌برد که پنل آن از نوع IPS است. استفاده از این پنل باعث شده که با رنگ‌هایی زنده و شفاف به نسبت پنل‌ TN طرف باشیم. علاوه بر دقت رنگ، این پنل نمایشگر زوایه دید بسیار خوبی هم دارد. لنوو در این لپ تاپ سعی کرده تا با کم‌ کردن حاشیه‌های اطراف پنل نمایشگر، لذت بازی کردن و کار کردن با لپ تاپ را بیشتر کند. صفحه نمایش لپ تاپ Full HD است و قادر به نمایش تصاویر با رزولوشن 1920×1080 است. میزان روشنایی صفحه نمایش 250 نیت بوده و میزان درخشندگی نور آن هم 293 کاندلا در متر مربع است که میزان مناسبی برای یک لپ تاپ مخصوص بازی است. صفحه نمایش همچنین به روکش مات (Anti Glare) مجهز شده که باعث می‌شود نمایشگر نور کمتری را از محیط منعکس کند تا بتوانید در محیط‌های پر نور هم با لپ تاپ به‌راحتی کار کنید.

نمایشگر IdeaPad Gaming 3 در دو مدل کلی از لحاظ پشتیبانی از نرخ نوسان تصویر عرضه شده است. در برخی از کانفیگ‌ها شاهد صفحه نمایش 60 و در برخی دیگر 120 هرتز هستیم. پشتیبانی صفحه نمایش از سرعت نوسان تصویر 60 و بیشتر باعث می‌شود، بتوانید با سرعت بیشتری به بازی خود ادامه داده و تجربه‌ی روان‌تری هنگام مشاهده تصویر داشته باشید. با اینکه صفحه نمایش با پنل IPS دقت رنگ بالاتری به نسبت سایر پنل‌ها دارد اما استفاده از آن باعث می‌شود سرعت پاسخ‌گویی (Response Time) کمتری به نسبت به پنل‌ها دیگر داشته باشید. زمان پاسخ‌گویی نمایشگر IdeaPad Gaming 3 در تست Gray to Gray (یعنی مدت زمانی که یک پیکسل از صفحه نیاز دارد تا از یک رنگ به رنگ دیگر سوییچ کند، که به طور معمول از رنگ خاکستری به خاکستری تست می‌گیرند) حدود 25 میلی‌ثانیه است. در مقایسه با لپ تاپ‌های هم‌دره با این پنل مقدار خیلی بدی نیست اما شاید برای گیمرهای حرفه‌ای، زمان پاسخ‌گویی 25 میلی‌ثانیه نا امیدکننده باشد از آنجایی که در بسیاری از مانیتور های حرفه‌ای مخصوص بازی این مقدار کمتر از 5 ثانیه است.

در حاشیه‌ی بالایی صفحه نمایش از یک وب‌کم HD با توانایی فیلم‌برداری 720p استفاده که کیفیت خوبی را برای برقراری تماس تصویری در اختیار شما قرار می‌دهد. امکان پوشاندن وب‌کم به صورت فیزیکی نیز وجود دارد (Privacy Shutter) و می‌توانید برای اطمینان خاطر تنها در زمانی که به آن نیاز داشتید، وب‌کم را فعال کنید.

علاقه مند به خرید خرید لپ تاپ IdeaPad Gaming 3 هستید برای دیدن مشخصات ، مدل ها و قیمت به روز بر روی متن کلیک کنید

کیبورد و تاچ‌ پد

در بخش کیبورد هم با یک ظاهر متفاوت به نسبت سایر لپ تاپ‌ها طرف هستیم و لنوو تمامی کلیدهای کیبورد لپ تاپ IdeaPad Gaming 3 را یک سطح پایین‌تر از سطح پنل داخلی قرار داده تا راحت‌تر بتوانید کلیدها را فشار دهید. همچنین بخش کلید جهت‌ها که به صورت Tشکل طراحی شده، کمی از کلیدهای دیگر کیبورد فاصله دارد و می‌توانید با دقت بیشتری از آن‌ها استفاده کنید. یکی از ویژگی‌های مثبت این کیبورد، عمق کم 1.5 میلی‌متری تمامی کلیدهای آن است. این میزان عمق باعث می‌شود برای فشردن کلیدها شما انرژی کمتری مصرف کنید. این مورد برای کسانی که قصد دارد به صورت طولانی با لپ تاپ مشغول تایپ شوند بسیار اهمیت دارد زیرا باعث می‌شود علاوه بر خستگی کمتر، تجربه‌ی تایپ لذت‌بخش‌تری هم داشته باشید. همه کلیدهای این کیبورد جزیره‌ای به نور پس‌زمینه (Back Light) مجهز شده‌اند و بدون هیچ مشکلی می‌توانید در محیط با نور کم به کار خود ادامه دهید. در بخش تاچ پد هم لنوو برای لپ تاپ IdeaPad Gaming 3 از یک تاچ پد یک‌پارچه با اندازه‌ی مناسب استفاده کرده که به نسبت مدل‌های قبلی 30 درصد بزرگ‌تر است و می‌توانید برای انجام بسیاری از کارهای ساده از آن و سیستم فرمان چندلمسی‌اش به‌جای ماوس استفاده کنید.

سخت افزار IdeaPad Gaming 3

به بخش اصلی لپ تاپ IdeaPad Gaming 3 رسیدیم، جایی که قرار است نرم‌افزارها و بازی‌ها برای شما پردازش و اجرا شوند. لنوو در این سری لپ تاپ از پردازنده‌های قدرتمند و کم‌مصرف نسل دهم اینتل استفاده کرده است. دو مدل پایه پردازنده در آیدیاپد گمینگ 3 مورد استفاده قرار گرفته است. در کانفیگ اول از پردازنده‌ی Intel Core i5 با محدوده‌ی سرعت 2.5 تا 4.5 گیگاهرتز استفاده شده است. این پردازنده‌ی 4 هسته‌ای قادر به ذخیره‌سازی 8 مگابایت حافظه‌ی کش است.

به‌جز این پردازنده، در کانفیگ‌ حرفه‌ای‌تر لپ تاپ از پردازنده‌ی قدرتمندتر Intel Core i7 شش هسته‌ای با سرعت 2.6 گیگاهرتز استفاده شده که سرعت آن در هنگام پردازش‌های سنگین در حالت توربو (Turbo Boost) به 5 گیگاهرتز می‌رسد. این مدل پردازنده همچنین 12 مگابایت فضای برای ذخیره‌سازی کش، جهت سرعت دادن به یک سری دستورات تکراری، در اختیار دارد. در بخش پردازنده لنوو از بهترین مدل پردازنده‌ها استفاده کرده است. برای پردازش اطلاعات تصویری هم شاهد یک کارت گرافیک قدرتمند برای اجرای بازی‌های ویدیویی هستیم. کارت گرافیک گیمینگ NIVIDIA GeForce GTX 1650 وظیفه‌ی پردازش دستورات گرافیکی لپ تاپ را بر عهده دارد. این کارت گرافیک 4 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی در اختیار داشته و می‌توانید با آن بازی‌های ویدیویی را در سطح بسیار خوبی با تنظیمات گرافیکی بالا تجربه کنید.

در بخش حافظه‌ی رم هم مانند پردازنده، لنوو از دو مدل پایه استفاده کرده که یکی 8 و دیگری 16 گیگابایت از نوع DDR4 ظرفیت دارند. در مدل حرفه‌ای‌تر لپ تاپ IdeaPad Gaming 3 که از پردازنده‌ی Intel Core i7 استفاده می‌کنند، از رم (RAM) با ظرفیت 8 گیگابایت استفاده شده است. با توجه به سیستم پردازشی لپ تاپ علاوه بر اجرای بازی‌های ویدیویی با کیفیت بالا، می‌توانید با لپ تاپ کارهای حرفه‌ای‌تر دیگری مانند طراحی گرافیک و تدوین ویدیو را هم در بهترین شرایط انجام دهید.

در لپ تاپ IdeaPad Gaming 3 شما به فضای‌ ذخیره‌سازی خوبی هم دسترسی دارید. لنوو از هارد دیسک ترکیبی (Hybrid) در این مدل استفاده کرده و می‌توانید حافظه‌ی HDD و SSD را به صورت همزمان روی لپ تاپ داشته باشید. به صورت پایه بر روی همه کانفیگ‌ها از یک ترابایت حافظه HDD استفاده شده و در کنار حافظه‌ی SSD با ظرفیت‌های 128، 256 و 512 گیگابایت استفاده شده است. البته در برخی کانفیگ‌ها شاهد هارد SSD بدون هارد دیسک HDD با ظرفیت 512 گیگابایت هستیم. مزیت اصلی حافظه SSD سرعت بسیار بالای آن در خواندن اطلاعات و لود کردن دستورات است. به صورت کلی قیمت لپ تاپ IdeaPad Gaming 3 با توجه به سیستم پردازشی و قدرتی که در اختیار شما قرار می‌دهد مناسب بوده و مانند سایر لپ تاپ‌های لنوو قیمتی رقابتی داشته و ارزش خرید آن بالا است. اگر به دنبال خرید لپ تاپ مخصوص بازی با قیمت مناسب هستید، حتما لنوو آیدیاپد گیمینگ 3 را در لیست بررسی خود داشته باشید.

باتری

باتری لپ تاپ IdeaPad Gaming 3 از نوع لیتیوم‌یون 3 سلولی با ظرفیت 45 وات ساعت است. باتری این لپ تاپ در یک الگوی مصرف عادی می‌تواند تا 7 ساعت برای شما شارژدهی داشته باشد که میزان بسیار خوبی برای یک لپ تاپ با این سطح سیستم پردازشی است. لنوو در این لپ تاپ از فناوری شارژ سریع (Fast Charging) هم استفاده کرده و می‌توانید با استفاده از کابل شارژ 135 وات درون جعبه، در مدت زمان 1 ساعت، شارژ لپ تاپ را از 0 به 80 درصد برسانید.

پورت‌ها و بلندگو

  1. USB 3.2
  2. ورودی کابل برق
  3. پورت RJ45 برای اتصال کابل LAN
  4. خروجی تصویر HDMI
  5. USB 3.2
  6. USB Type-C
  7. جک 3.5 میلی‌متری هدفون
  8. کلید Novo (برای سیستم ریکاوری ویندوز)
  9. نشان‌گر وضعیت باتری

لنوو در لپ تاپ IdeaPad Gaming 3 از پورت‌های نسبتا کاملی بر روی لپ تاپ استفاده کرده است اما جای خالی کارت‌خوان SD و همچنین خروجی تصویر DisplayPort به‌چشم می‌خورد. زمانی که با یک لپ تاپ گیمینگ طرف هستیم، برای اتصال پایدارتر و با کیفیت‌تر لپ تاپ به مانیتور، DisplayPort عملکرد بسیار بهتری به نسبت HDMI دارد و عدم استفاده از آن در این لپ تاپ یک ایراد است.

در بخش بلندگو هم IdeaPad Gaming 3 علمکرد قابل قبولی داشته و لنوو از دو بلندگوی داخلی با توان 1.5 وات استفاده کرده است که میزان بلندی آن‌ها برای گوش دادن به موسیقی در یک اتاق بسیار خوب است. ویژگی دیگر بلندگوهای این لپ تاپ، پشتیبانی از استاندارد Dolby Audio است.

جمع‌بندی نقد و بررسی لپ تاپ لنوو IdeaPad Gaming 3

لپ تاپ لنوو IdeaPad Gaming 3 یک لپ تاپ گیمینگ با قیمت مناسب است که می‌توانید با آن انواع بازی‌های ویدیویی را با کیفیت بالا تجربه کنید. استفاده از پردازنده‌ی نسل دهمی Intel Core i7 و کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1650 با 4 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصیدر کنار حافظه‌ی رم 16 گیگابایتی قدرت پردازشی بالایی را در اختیار شما برای انواع کارهای حرفه‌ای با لپ تاپ قرار می‌دهد. صفحه نمایش لپ تاپ هم Full HD با پنل IPS بوده که کیفیت بسیار خوبی دارد اما سرعت پاسخ‌گویی زیاد به نسبت سایر نمایگشرهای مخصوص بازی ممکن است برای گیمرهای حرفه‌ای چندان رضایت‌بخش نباشد. همچنین عدم استفاده از DisplayPort مانع اتصال با کیفیت لپ تاپ به یک مانیتور خارجی شده که این مورد را هم باید به ایرادات لپ تاپ اضافه کرد. اما با این حال قدرت پردازشی لپ تاپ و قیمت مناسب آن در کنار یک طراحی زیبا، ارزش خرید لپ تاپ IdeaPad Gaming 3 را بالا می‌برد.

علاقه مند به خرید خرید لپ تاپ IdeaPad Gaming 3 هستید برای دیدن مشخصات ، مدل ها و قیمت به روز بر روی متن کلیک کنید

نکات مثبت:

  • استفاده از پردازنده‌های نسل دهمی اینتل
  • قدرت پردازشی بالا
  • هارد دیسک ترکیبی
  • شارژدهی خوب و باتری با فناوری شارژ سریع

نکات منفی:

  • سرعت پاسخ‌گویی بالا صفحه‌ نمایش (برای یک لپ تاپ گیمینگ)
  • عدم استفاده از Display Port و کارت‌خوان SD
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار