فیلم وسریال

پرخرج‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما

در روزهایی که به دلیل تعطیلی سالن‌های سینما و توقف ساخت فیلم‌ها به دلیل نیاز سفت و سخت به رعایت موارد بهداشتی، به نظر می‌رسد باید برای مدتی با روش‌های سنتی ساخت و تماشای فیلم‌ها خداحافظی کنیم، حرف زدن در مورد پروژه‌های عظیم کمی عجیب به نظر می‌رسد اما یاد روزهای بهتر همیشه موضوع جذابی است. در ادامه به پرخرج‌ترین فیلم‌های سینما تا به امروز نگاه می‌کنیم.

04

شماره 10: Star Wars: The Rise of Skywalker – رقم بودجه: 275 میلیون دلار

آخرین قسمت از داستان خاندان اسکای‌واکر به حدی بد و ناامیدکننده از آب درآمد که همۀ بخش‌های از هم گسیختۀ طرفداران این برند را در امر «نفرت از جی.جی. ابرمز» با یکدیگر متحد کرد. سری جنگ ستارگان همیشه در بحث ریخت و پاش کردن منابع مالی پیشرو بوده و قاعدتاً آخرین قسمت هم از این قاعده مستثنی نیست. در بین پروژه‌های جدید جنگ ستارگان، کم حاشیه‌ترین محصول همین Rise of Skywalker بود اما آزادی عمل بالا و نبود حاشیه کمک چندانی به سازندگان نکرد تا فیلم با کیفیتی را ارائه دهند و نهایتاً تبدیل به کم‌فروش‌ترین نسخۀ سه گانۀ جدید شد.

شماره 9: Solo: A Star Wars Story – رقم بودجه: 275 تا 300 میلیون دلار

درگیری بین مدیریت لوکاس فیلم و کارگردان در نسخۀ فرعی قبلی جنگ ستارگان یعنی Rogue One هم مشکل ساز شده بود اما در پروسۀ ساخت Solo همه چیز به نقطۀ انفجار رسید. تیم کارگردانی اولیه یعنی فیل لرد و کریستوفر میلر بعد از ساخت قسمت اعظم فیلم از پروژه اخراج شدند. ران هاوارد به عنوان کارگردان جدید به پروژه اضافه شد و بعد از تغییرات فیلمنامه و تغییر یکی از بازیگران اصلی در مدت کوتاهی بیش از 70 درصد فیلم را مجدداً فیلمبرداری کرد و نتیجۀ نهایی محصولی ناامیدکننده بود که نه طرفداران جنگ ستارگان را راضی کرد و نه در گیشه به موفقیت معمول این سری رسید تا تبدیل به اولین شکست تجاری تاریخ 40 و چند سالۀ برند جنگ ستارگان شود.

شماره 8: Justice League – رقم بودجه: 300 میلیون دلار

تلاش مدیران وارنر برای هر چه زودتر رسیدن به رقیب در Justice League کار دستشان داد. اگر مارول تلاش کرده بود تا اول تک تک شخصیتها را به مخاطب معرفی کند و بعد در قالب یک فیلم بزرگ همه را کنار هم قرار دهد، وارنر و DC تلاش داشتند تا هر چه سریعتر به آن فیلم بزرگ برسند. نتیجۀ نهایی فیلم آشفته‌ای شد که نه سرنوشت قهرمانهایش برای مخاطب اهمیتی دارد و نه هدف نقش منفی داستان واضح و مشخص است. شکست فیلم در گیشه باعث شد تا وارنر در برنامه های خودش برای شخصیتهای DC تجدید نظرهای اساسی بکند و البته تصمیم بگیرد تا با تقبل هزینه‌های اضافی، نسخۀ اولیۀ زک اسنایدر را آمادۀ عرضه کند.

04

شماره 7: Pirates of the Caribbean: At World’s End – رقم بودجه: 300 میلیون دلار

درست است که بودجۀ قسمت سوم دزدان دریایی کارائیب رقمی مشابه بودجۀ Justice League است اما به دلیل فاصلۀ 10 سالۀ بین دو فیلم ارزش 300 میلیون سال 2007 را بالاتر در نظر گرفتیم. آخرین قسمت از سه گانۀ اول دزدان دریایی کارائیب پرخرج‌ترینِ آن‌ها هم بود. گذشت سالها و کیفیت پایین دنباله‌هایی که بعد از این قسمت ساخته شدند باعث شده تا طرفداران آرزو کنند که ای کاش هیچ وقت بعد از سه گانه، قسمت جدیدی ساخته نمی‌شد. قسمت سوم که از قضا خودش هم به خوبی دو قسمت اول نبود، آخرین نسخه‌ایست که توانسته بود طرفدارانش را راضی نگه دارد.

شماره 6: John Carter – رقم بودجه: 306 میلیون دلار

بودجۀ نهایی فیلم بعد از معافیتهای مالیاتی تبدیل به 264 میلیون دلار می‌شود اما ما در این لیست بودجۀ ابتدایی ساخت فیلمها را در نظر می‌گیریم. جان کارتر اولین شکست بزرگ کمپانی دیزنی در دهۀ گذشته بود که به یک شکل و فرمی، رسم یک شکست بزرگ در هر سال را برای دیزنی پایه‌گزاری کرد! اشتباههات زیادی در پروسۀ ساخت فیلم رخ داد، اندرو استنتون که درک درستی از ساخت فیلمهای غیرانیمیشنی نداشت، فیلم رو دوبار به طور کامل از ابتدا تا انتها ساخت، پروسه‌ای که در ساخت فیلمهای انیمیشنی عملی کاملاً معمول به شمار می‌آید اما در ساخت فیلمهای Live-Action فقط باعث افزایش بی دلیل هزینه‌ها می‌شود. نتیجۀ نهایی فیلمی پرخرج و بدون سوپراستاری شناخته شده بود که با وجود داشتن سکانسهای هیجان انگیز بسیار، شانس چندانی برای موفقیت نداشت.

شماره 5:Star Wars: The Last Jedi  – رقم بودجه: 317 میلیون دلار

فیلمی که طرفداران جنگ ستارگان را 2 تکه کرد. عده‌ای از طرفداران از تغییرات ایجاد شده در فرمول همیشگی جنگ ستارگان دفاع کردند و به نظرشان دیگر وقت آن رسیده بود که جنگ ستارگان مخاطب را سوپرایز کند ولی عدۀ دیگری بر این عقیده بودند که اگر کسی می‌خواهد نوآوری کند باید فیلم خودش را بسازد و از دست اندازی به مقدسات جنگ ستارگان خودداری کند. فیلم با وجود اینکه توانست نظر منتقدان را هم به خود جلب کند، در نهایت نتوانست موفقیت تجاری قسمت قبلی را تکرار کند ولی با این وجود دومین فیلم پرفروش این برند به حساب می‌آید.

00

شماره 4:Avengers: Endgame  – رقم بودجه: 356 میلیون دلار

سفر 22 فیلمی که در ابتدا افراد بسیار کمی به موفقیت آن اعتقاد داشتند، با Endgame و دستیابی به مقام پرفروشترین فیلم تاریخ سینما به پایان رسید. خلق دنیای سینمای‌ای که چهرۀ سینمای بلاک‌باستری را برای همیشه عوض کرد می‌توانست در ایستگاه آخر به نابودی برند مارول ختم شود و عده‌ای هم وجود دارند که این پایان چندان برایشان رضایت‌بخش نبود اما Endgame برای اکثر مخاطبان دقیقاً همان چیزی بود که از سال 2008 وعده داده شده بود. پایان این فیلم دوران هیجان انگیزی را برای دنیای سینمایی مارول ایجاد کرده و علاقه‌مندان به فیلم‌های ابرقهرمانی بی‌صبرانه منتظر شروع برنامۀ بلند مدت بعدی این برند هستند.

شماره 3: Avengers: Infinity War – رقم بودجه: 316-400 میلیون دلار

باورش سخت است اما پیش در آمد پرفروشترین فیلم تاریخ، بودجۀ تخمینی بزرگتری نسبت به خود آن دارد! جمع کردن نزدیک به 50 شخصیت مختلف و ساخت فیلمی که به هر کدام از این شخصیتها و بازیگرهای عمدتاً سوپراستار، زمان مناسبی برای عرض اندام بدهد به نظر کاری نشدنی می‌آمد اما برادران روسو به بهترین شکل از عهدۀ انجام آن برآمدند و به جز دنبالۀ مستقیم همین فیلم (آن هم نه در همۀ لحظات) احتمالاً حالا حالاها باید منتظر تماشای فیلمی با این ابعاد باشیم.

شماره 2: Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides – رقم بودجه: 410 میلیون دلار

چهارمین قسمت از سری دزدان دریایی کارائیب شاید بدترین یا حداقل ناموفق‌ترین قسمت این سری نباشد اما بدون شک شروعی بود بر سقوط این مجموعه. داستانی که هیچ چفت و بست درستی ندارد به اضافۀ شخصیتهای جدیدی که نتوانستند جایگزین مناسبی برای شخصیتهای حذف شدۀ قسمتهای قبلی باشند، همه و همه دست به دست هم دادند تا طرفداران این فیلم‌ها با ناراحتی قابل توجهی از سالنهای پخش فیلم خارج بشوند. لازم به ذکر است که بودجۀ نهایی این فیلم بعد از معافیتهای مالیاتی به رقم 379 میلیون دلار می‌رسد.

04

شماره 1: Avengers: Age of Ultron – رقم بودجه: 444 تا 495 میلیون دلار

Age of Ultron با وجود ارزش‌هایی که داشت با 2 مشکل عمده رو به رو بود، یکی اینکه باید خیلی بزرگتر از قسمت اول Avengers می‌بود و دوم اینکه باید از دعوای بین کارگردان و استودیوی فیلمسازی مارول جان سالم به در می‌برد و محصول نهایی تقریباً در هر دو مسئله شکست خورد. از نظر عظمت و ساختار، عملاً تکرار همان لحظات قسمت اول در محیطی جدید و با دشمنی جدید بود و بازندۀ واقعی جنگ بین جاس ویدون و مارول هم فیلم و طرفداران این مجموعه بودند که بعضی از بخش‌های آن همخوانی مناسبی با دیگر بخشها نداشتند. Age of Ultron حداقل فعلاً می‌تواند از این مسئله که مقام پرخرجترین فیلم تاریخ را در اختیار دارد خوشحال باشه. البته بودجۀ این فیلم بعد از معافیتهای مالیاتی به رقم 365 میلیون دلار می‌رسد.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار