نقدو بررسی انواع موبایل

بررسی کامل و تخصصی گوشی گلکسی اس 20 اف ای سامسونگ: ادای وظیفه به طرفداران

گوشی گلکسی اس 20 اف ای سامسونگ مخصوص طرفداران این شرکت ساخته شده است! یا برای دانشجویان شیمی که علاقه خاصی به آلیاژهای آهن دارد؟ بدون شک این گوشی جزو مدل‌های «لایت» محسوب نمی‌شود.

گوشی گلکسی S20 FE 5G (یا فن ادیشن) جدیدترین عضو خانواده اس 20 گلکسی‌ها است که تغییراتی برای پایین آوردن قیمت داشته است، در همان حین که همچنان ویژگی‌های ممتاز و باکیفیت سری اس را حفظ کند.

یکی از آن‌ها چیپست رده‌بالا است و البته باید اشاره کنیم این گوشی در دو مدل 5G و 4G وارد بازار شده است.

مدل 4G مانند سنت همیشگی سامسونگ در بعضی از بازارها مجهز به چیپست اگزینوس 990 و در بعضی دیگر اسنپ‌دراگون 865 است.

از طرف دیگر مدل 5G بدون توجه به بازار هدف با چیپ کوآلکام به دست کاربر می‌رسد و ما نیز همین مدل را برای نقد در اختیار داریم.

مشخصات گوشی گلکسی اس 20 اف ای سامسونگ

  • بدنه: 159.8 در 74.5 در 8.4 میلی‌متر، وزن 190 گرم، پنل شیشه‌ای در جلو، پنل پلاستیکی در عقب، فریم آلومینیومی، ضدآب و گرد و غبار (تا عمق 1.5 متر به مدت 30 دقیقه)
  • نمایشگر: سوپر امولد 6.5 اینچ، دقت 1080 در 2400 پیکسل، نسبت تصویر 20:9، تراکم پیکسلی 407 پیکسل در هر اینچ، نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتز
  • چیپست: اسنپ‌دراگون 865 کوآلکام (7 نانومتری پلاس): پردازنده هشت هسته‌ای (1 هسته کریو 585 با سرعت کلاک 2.84 گیگاهرتز، 3 هسته کریو 585 با سرعت کلاک 2.42 گیگاهرتز و 4 هسته کریو 585 با سرعت کلاک 1.8 گیگاهترز)؛ پردازنده گرافیکی آدرنو 650
  • حافظه: 128یا 256 گیگابایت حافظه داخلی، 6 یا 8 گیگابایت رم، درگاه مشترک سیم‌کارت دوم با کارت حافظه جانبی
  • سیستم عامل: اندروید 10، لانچر One UI 2.5
  • دوربین عقب: اصلی (لنز عریض): 12 مگاپیکسل، دریچه دیافراگم F/1.8، 26 میلی‌متری، اندازه حسگر 1/1.76 اینچ، اندازه پیکسل 1.8 میکرومتر، فوکوس خودکار تشخیص فازی پیکسل دوتایی (PDAF)، لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS)؛ تله‌فوتو: 8 مگاپیکسل، ضریب اف F/2.4، 73 میلی‌متری، اندازه حسگر 1/4.5 اینچ، اندازه پیکسل 1.0 میکرومتر، PDAF، OIS، زوم اپتیکال 3 برابر؛ دوربین فوق عریض: 12 مگاپیکسل، ضریب اف F/2.2، میدان دید 123 درجه، 13 میلی‌متری، اندازه پیکسل 1.12 میکرومتر، اندازه حسگر 1/3.0 اینچ؛ فلاش ال‌ای‌دی، HDR خودکار، عکاسی سراسرنما
  • دوربین جلو: 32 مگاپیکسل، ضریب اف F/2.2، 26 میلی‌متری، اندازه حسگر 1/2.74 اینچ، اندازه پیکسل 0.8 میکرومتر، HDR
  • دوربین فیلمبرداری: دوربین عقب: 4K، فول اچ‌دی، لرزشگیر الکترونیک تصویر مبتنی بر ژیروسکوپ؛ دوربین جلو: 4K، فول اچ‌دی
  • باتری: 4500 میلی‌آمپر ساعت، شارژ سریع 35 وات، شارژ سریع بی‌سیم 15 وات، شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 وات، استاندارد USB Power Delivery 3.0
  • سایر مشخصات: حسگر اثر انگشت اپتیکال زیر نمایشگر، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، حسگر مجاورتی، قطب‌نما، فشارسنج، NFC؛ بلندگوهای استریو

تفاوت‌هایی بین این گوشی و برادرانش دیده می‌شود. به عنوان مثال، نوع شیشه جلو مشخص نیست و پنل پشتی از پلاستیک است، در حالی که هر دو آن‌ها در سری اس 20 از شیشه گوریلا گلس 6 بودند.

همچنین مدل پایه این گوشی 6 گیگابایت رم دارد، در حالی که رم اس 20 معمولی از 8 گیگابایت شروع می‌شود و یک مدل با 12 گیگابایت رم نیز دارد.

گرچه باید اشاره کنیم گوشی گلکسی ای 20 فن ادیشن برخلاف سایر گوشی‌های سری اس و نوت حسگر اثر انگشت اپتیکال به جای اولترا سونیک دارد.

با این مقدمه تا انتهای این مطلب مانند همیشه همراه ما باشید.

جعبه‌گشایی گوشی گلکسی S20 FE 5G سامسونگ

جعبه این گوشی نیز مخصوص طرفداران است تا رنگ مشکی همیشگی پرچم‌دارهای سامسونگ را نداشته باشد. این جعبه مقوایی ضخیم به رنگ سفید بوده و اسم اس 20 روی جلوی آن حک شده است.

روی جعبه موارد زیادی شبیه به ایموجی حک شده است که روی جعبه اعضای دیگر اس 20 و نوت 20 دیده نمی‌شود.

داخل جعبه از نظر لوازم جانبی جدا از خود گوشی تنها یک آداپتور و یک کابل قرار دارد. متاسفانه، این آداپتور شارژ قدیمی و حداکثر با سرعت 15 وات است.

بدون شک سیاست‌های غول کره‌ای برای کاهش هزینه اجازه نداده است داخل جعبه ایرفون یا آداپتور 25 وات قرار دهد.

طراحی گوشی گلکسی اس 20 اف ای سامسونگ

ظاهر این گوشی بدون شک خاص سامسونگ به لطف قرارگیری حفره نمایشگر در وسط و آرایش دوربین در پشت است.

با وجود این، فن ادیشن آن حس و حال اعضای سری اس را ندارد و بیشتر شبیه به اعضای گلکسی A به نظر می‌رسد.

به عنوان مثال، حواشی اطراف نمایشگر ضخیم‌تر است و یقینا هیچ گوشی بدون وجود حواشی اندک اطراف نمایشگر، شایسته صفت «ممتاز» نیست.

البته اینطور نیست که فریم مشکی اطراف نمایشگر بیش از خد ضخیم باشد، بلکه در سطح سایر اعضای خانواده اس 20 نیست.

یک نشانه دیگر برای یک گوشی رده‌بالا به ویژه در جهان سامسونگ یک نمایشگر خمیده است. با آن که شدت خمیدگی در مدل‌های اخیر کم شده است، ولی گوشی‌های اس 20 یک میلی‌متر حاشیه خمیده در طرفین دارند.

گرچه نمایشگر مدل اف ای کاملا تخت است.

حفره نمایشگر کوچک و باریک‌تر از نوت 20 است. با این حال گوشی گلکسی A51 5G نیز حفره‌ای به این کوچکی دارد.

شاید قابل توجه‌ترین تفاوت بین این گوشی و سایر برادرانش کیفیت ساخت پنل پشتی باشد. در حالی که اس 20 و اس 20 پلاس شیشه‌ای هستند، پنل پشتی گوشی گلکسی اس 20 اف ای از پلاستیک ساخته شده است.

سطح آن یک ظاهر اطلسی زیبا دارد و البته به شدت لیز است. با آن که کیفیت ساخت آن ممتاز به نظر نمی‌رسد، ولی یقینا شدت لک افتادن آن در مقایسه با یک پنل شیشه‌ای براق به مراتب کمتر است.

گوشی Galaxy S20 FE با وجود استفاده از مواد متفاوت همچنان ضدآب است. ضدآب بودن این گوشی جای تعجب ندارد، ولی مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار در گوشی با این قیمت حرف دیگری است.

در نمای جلو نمایشگر امولد دیده می‌شود که روی آن را شیشه‌ای نامشخص پوشانده است.

نکته‌ای که در کیفیت ساخت این گوشی تغییر نکرده است فریم آلومینیومی مشابه با سایر اس 20 ها است. دکمه‌های روی فریم نیز آرایش مشابهی دارند؛ یعنی دکمه پاور و دکمه تنظیم حجم صدا در سمت راست و پورت یواس‌بی C، بلندگوی اصلی و میکروفون اولیه در پایین.

در بالا میکروفون ثانویه و جایگاه خشاب سیم‌کارت است که داخل آن می‌توانید دو سیم‌کارت با قطع نانو یا یکی به همراه یک کارت حافظه خارجی قرار دهید.

ابعاد گوشی گلکسی اس 20 اف ای برابر با 159.8 در 74.5 در 8.4 میلی‌متر است تا در مقایسه با اس 20 پلاس 2 میلی‌متر کوتاه‌تر، ولی 0.8 میلی‌متر پهن‌تر و 0.6 میلی‌متر ضخیم‌تر باشد.

با آن که اختلاف طول به سختی بین این دو گوشی مشخص است، ولی ضخامت بیشتر، کمی پهنای بیشتر و نمایشگر تخت به گوشی فن ادیشن در مقایسه با مدل اس 20 پلاس که یک نمایشگر بزرگ‌تر دارد، ظاهر جمع‌وجورتر می‌دهد.

نمایشگر گوشی گلکسی اس 20 فن ادیشن سامسونگ

این گوشی یک نمایشگر 6.5 اینچی سوپر امولد دارد که برخلاف سایر اعضای اس 20 یا گوشی گلکسی نوت 20 اولترا، در اسم آن خبری از صفت داینامیک نیست.

بنابراین، پنل این نمایش شبیه به مدل استاندارد نوت 20 و حتی بهتر است، چون برخلاف آن گوشی از نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتز، پشتیبانی می‌کند.

مشخصات این نمایشگر دقت فول اچ‌دی یا 1080 در 2400 پیکسل، نسبت تصویر 20:9 و تراکم پیکسلی 393 پیکسل در هر اینچ است.

شاید دقت در مقایسه با نمایشگرهای 1440 پیکسل سایر اس 20 ها کمتر باشد، ولی باید بگوییم عملا فرقی ندارند.

چون دقت نمایشگر آن‌ها در حالت 120 هرتز محدود به فول اچ‌دی است.

نور صفحه مدل فن ادیشن شبیه به سایر پرچم‌دارهای فعلی سری اس 20 است. نور صفحه در حالت تنظیم به صورت دستی 404 نیت است و اگر گزینه Adaptive Brightness را فعال کنید، مقدار آن 2 برابر بیشتر می‌شود.

آمار 823 نیت این گوشی در حد 1024 نیت گوشی گلکسی نوت 20 اولترا نیست، ولی نور صفحه نمایش این گوشی در مقایسه با اس 20 پلاس کمی بیشتر است.

مدیریت بازتولید رنگ در این گوشی شبیه به سایر گوشی‌های سامسونگ است و دو حالت Natural و Vivid دیده می‌شود.

حالت Natural برای محتوای sRGB تنظیم شده است و متوسط DeltaE 2.4 را اندازه گرفتیم که نسبتا دقیقا است، ولی آمار سایر گوشی‌ها حتی بهتر است.

حالت پیش‌فرض نمایشگر Vivid است که فضای رنگ وسیع‌تری را می‌پوشاند و متوسط De2000 برابر با 3.9 را برای فضای رنگ DCI-P3 اندازه گرفتیم در حالی که رنگ‌های سفید تغییر متوسط رنگ آبی (حدود 6 نیت) را نشان دادند.

در این حالت یک اسلایدر 5 نقطه‌ای برای تنظیم دمای رنگ از خنک به گرم نیز دیده می‌شود و اگر آن را تا انتهای سمت راست ببرید رنگ‌های سفید دقیق‌تر خواهد شد و دقت کلی رنگ کمی بهتر می‌شود (dE2000 برابر با 3.4).

اگر بخواهید بازتولید رنگ را بیشتر تنظیم کنید، اسلایدرهای RGB اضافه نیز وجود دارد.

شیوه مدیریت نرخ تازه‌سازی تصویر در این گوشی قدیمی و غیرسازشی است. به عبارت دیگر تنظیمات روی گزینه‌ای که از منو تنظیمات نمایشگر انتخاب کردید قفل می‌شود و براساس محتوای روی صفحه یا استفاده نکردن از گوشی تغییر نمی‌کند.

رابط کاربری، اپلیکیشن‌های اجتماعی، مرورگرها، بازپخش ویدئو همگی به صورت 120 هرتز است.

بازی‌ها از این قانون مستثنی هستند. گرچه، مانند همیشه اگر گوشی را روی حالت 120 هرتز قرار دهید و بازی آن را پشتیبانی نکند، گوشی روی حالت 60 هرتز خواهد رفت.

نکته‌ای که باید اشاره کنیم پشتیبانی نکردن نت فلیکس از بازپخش ویدئو در گوشی گلکسی اس 20 اف ای (زمان نوشتن این نقد) است، گرچه در یوتیوب و آمازون پرایم ویدئو این مشکل وجود ندارد.

بنابراین، این گوشی یقینا از استاندارد HDR پشتیبانی می‌کند، ولی نت فلیکس باید پشتیبانی از این گوشی را به دیتابیس خود اضافه کند.

اپلیکیشن اطلاعات DRM گزارش می‌دهد این گوشی واقعا قادر به بازپخش محتوای HDR10، +HDR10 و HLG است و از استاندارد Widevine Level 1 پشتیبانی می‌کند.

عمر باتری گوشی گلکسی اس 20 اف ای سامسونگ

در قلب این گوشی یک باتری 4500 میلی‌آمپر ساعت با ظرفیت مشابه با گوشی اس 20 پلاس و نوت 20 اولترا قرار گرفته است.

تست‌های باتری را برای هر دو حالت 60 و 120 هرتز انجام دادیم.

در حالت 120 هرتز توانستیم در تست گردش در وب با وای فای نتیجه 13:40 ساعت را به دست آوریم که عددی عالی است.

دو گوشی Mi 10 Pro و گوشی وان پلاس 8 آماری در همین حد به دست می‌آورند، گرچه نمایشگرهای 90 هرتز دارند.

گوشی وان پلاس 8 پرو با نمایشگر 120 هرتز و گوشی گلکسی اس 20 پلاس تنها 11 ساعت ماندگاری شارژ را ثبت می‌کنند، گرچه چیپست اگزینوس اس 20 پلاس را نباید به عنوان استفاده در مقایسه مستقیم این دو گوشی حساب کنیم.

گوشی گلکسی S20 FE در تست بازپخش ویدئو امتیاز 15:31 ساعت را به دست می‌آورد که از اس 20 پلاس 2 ساعت بیشتر است.

دوام شارژ باتری در حالت 120 هرتز و زمان انتظار روی این گوشی 110 ساعت است.

زمانی که نمایشگر را روی حالت 60 هرتز قرار می‌دهیم، نتایج کمی بیشتر می‌شود که تصویر زیر آن را نشان می‌دهند. در کل همه چیز عالی بود!

سرعت شارژ باتری گوشی Galaxy S20 FE 5G

این گوشی از سرعت شارژ 25 وات پشتیبانی می‌کند، ولی متاسفانه داخل جعبه یک شارژر قدیمی 15 وات سازگار با فناوری Quick Charge 2.0 کوالکام قرار دارد، حتی داخل جعبه اس 10 لایت یک شارژر 25 وات است!

به هرحال، شارژ کامل باتری این گوشی 1:35 ساعت طول می‌کشد و پس از نیم ساعت به 37 درصد می‌رسد.

اگر از شارژر 25 وات سامسونگ استفاده کنید شارژ پس از نیم ساعت به 57 درصد می‌رسد و 1:10 ساعت برای شارژ کامل آن باید صبر کنید.

برتری این گوشی در مقایسه با گوشی گلکسی اس 10 لایت، پشتیبانی از شارژ بی‌سیم 15 وات است. همچنین به کمک قابلیت شارژ بی‌سیم این گوشی می‌توانید سایر دستگاه‌ها را شارژ کنید.

کیفیت صدای گوشی گلکسی اس 20 اف ای

این گوشی مجهز به بلندگوهای استریو است که در انتهای آن بلندگوی اصلی قرار می‌گیرد و بلندگوی مکالماتی نقش کانال ثانویه را دارد.

زمانی که گوشی را به صورت افقی می‌گیرید، بلندگوی مکالماتی به صورت پیشفرض کانال صوتی سمت چپ است و در حالت عمودی محل کانال‌های صوتی عوض خواهد شد.

این گوشی در تست صدای ما از نظر حجم صدا امتیاز خوب را به دست آورد و در حد گوشی زن فون 7 پرو ایسوس، ولی پایین‌تر از گوشی OnePlus 8 بود.

خروجی صدا در حداکثر مقدار خود شفاف بود و حروف با صدا، با فرکانس بالا و فرکانس پایین به خوبی شنیده می‌شدند.

بخش نرم‌افزاری: اندروید 10، لانچر One UI 2.5

گوشی گلکسی اس 20 اف ای از لانچر OneUI 2.5 مشابهی استفاده می‌کند که آن را روی دو گوشی گلکسی نوت 20 دیده بودیم و سپس برای پرچم‌دارهای اس 20 نیز منتشر شد.

این رام تفاوت قابل توجهی با نسخه 2.1 یا حتی 2.0 ندارد. این گوشی همچنین جزو دستگاه‌هایی قرار دارد که سه آپدیت مهم اندروید را دریافت می‌کند، بنابراین آخرین نسخه اندروید آن 13 خواهد بود.

قفل صفحه نمایش آشنا است و چند میانبر در گوشه پایین و آیکون‌های نوتیفیکیشن زیر یک ساعت دیده می‌شوند.

قابلیت نمایشگر همیشه روشن نیز بدون شک وجود دارد و می‌تواند زمان را براساس زمان‌بندی انتخابی شما یا آهسته ضربه زدن روی نمایشگر نشان دهد.

آیکون اثر انگشت را می‌توانید تنظیم کنید تا نمایشگر همیشه روشن را نشان دهد، ولی حتی اگر این آیکون دیده نشود، گوشی زمانی که انگشت خود را در جای درست قرار می‌دهید از قفل خارج خواهد شد.

موقعیت این حسگر در گوشی گلکسی اس 20 اف ای در مقایسه با سایر گوشی‌های اس 20 پایین‌تر است.

نوع حسگر نیز فرق دارد و اپتیکال است. گرچه سرعت باز کردن گوشی از قفل هنوز به عنوان مثال مانند یک گوشی وان پلاس فوری نیست و چند ثانیه طول می‌کشد تا به صفحه هوم هدایت شوید.

گرچه، قابلیت اعتماد به آن از انواع حسگرهای اولترا سونیک بیشتر است.

اگر از این حسگر خوشتان نمی‌آید، می‌توانید از قابلیت تشخیص چهره استفاده کنید که راحت‌تر است (البته با سطح امنیت کمتر) و از حسگر اثرانگشت در برنامه‌های مدیر پسورد و بانکداری.

بخش‌های مختلف و اساسی رابط کاربری One UI 2.5 در این گوشی با سایر گوشی‌های گلکسی فرقی ندارد. سیستم مسیریابی با ژست‌های حرکتی نیز قابل استفاده است و می‌توانید آن را در مرحله ابتدایی نصب یا بعدا فعال کنید.

حالت تمام تیره سیستم جزو قابلیت‌های دیگر گوشی است.

edge panels یک قابلیت قدیمی و شناخته شده است که در گوشی طراحی جدیدی پیدا کرده است تا حالا آیکون‌ها در صفحات حالا بزرگتر باشند و اسامی صفحه به مرکز انتقال داده شده است.

کارکرد این قابلیت تغییر نکرده است و به کمک آن می‌توانید با کشیدن دست روی صفحه از طرفین به اپلیکیشن‌ها، اعمال، ابزار و موارد گوناگون دیگر دسترسی سریع داشته باشید.

می‌توانید انتخاب کنید موقعیت آن در کدام طرف صفحه باشد و همچنین موقعیت آن را در امتداد لبه گوشی تنظیم کنید.

در زیر منو Edge screen همچنین قابلیت Edge lighting را پیدا می‌کنید که می‌تواند با دریافت نوتفیکیشن جدید به یک رنگ خاص در بیاید.

قابلیت Nearby Share که چند هفته پیش از رونمایی از گلکسی نوت 20 معرفی شد، در گوشی گلکسی اس 20 فن ادیشن نیز دیده می‌شود و در نهایت به تمام گوشی‌های اندرویدی اضافه خواهد شد.

قابلیت قدیمی به اشتراک‌گذاری تنها با دستگاه‌های گلکسی نیز وجود دارد.

قابلیت Quick Share جدیدترین نام سامسونگ برای راه‌حل به اشتراک‌گذاری فایل این شرکت است که از بلوتوث برای شناسایی دستگاه‌های دیگر و از وای‌فای دایرکت برای انتقال فایل استفاده می‌کند، گرچه تنها برای گوشی‌های سامسونگ عمل می‌کند.

قابلیت جالب دیگر Music Share نام دارد که با بلوتوث 5 فعال می‌شود و به کاربر اجازه می‌دهد گوشی گلکسی را به یک بلندگوی بلوتوثی وصل کند و از گوشی به عنوان یک هاب برای گوشی‌های دیگر استفاده کند تا به بلندگو وصل شوند.

مشخصات سخت‌افزاری گوشی گلکسی اس 20 اف ای سامسونگ

مدل 5G تحت بررسی ما از چیپست اسنپ‌دراگون 865 استفاده می‌کند و همانطور که در ابتدای نقد گفتیم مدل 4G در دو مدل با چیپست اگزینوس 990 و اسنپ‌دراگون 865 بسته به بازار فروش عرضه شده است.

این گوشی سه مدل با رم متفاوت 6 یا 8 گیگابایت رم و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی دارد. مدل تحت بررسی ما کمترین مشخصات را از این نظر دارد.

نتایج این گوشی در بنچمارک‌ها عالی است. تست Geekbench در بخش تک هسته نتیجه‌ای مشابه با سایر دستگاه‌های با چیپست اسنپ‌دراگون 865 و همچنین گوشی‌های با اگزینوس 990 سامسونگ را نشان می‌دهد.

اختلاف این دو در تست چند هسته دیده می‌شود و گوشی FE در سطح سایر دوستان اسنپ‌دراگون 865 قرار می‌گیرد.

در بنچمارک انتوتو، گوشی گلکسی زد فولد 2 (با اسنپ‌دراگون 865 پلاس) از S20 FE جلو می‌زند، گرچه امتیاز فن ادیشن از اس 20 های با اگزینوس 2020 بیشتر است.

در بنچمارک‌های گرافیک، امتیازهای عالی فن ادیشن ادامه پیدا می‌کند و در بالای نیمه نمودار دیده می‌شود تا نه برنده قطعی و نه بازنده باشد.

مجددا پرچم‌دارهای با اگزینوس 990 سامسونگ جایگاه پایین‌تر را اشغال می‌کنند.

گوشی گلکسی اس 20 اف ای عملکرد سخت‌افزاری عالی دارد، یعنی همان چیزی که از چیپست عالی آن انتظار داشتیم. همچنین ثبات عملکرد نسبتا بالا است که کمتر دیده می‌شود تا تکرار بنچمارک‌ها امتیازهای کمتری را نشان ندهد.

این گوشی در این بین کمی گرم می‌شود، ولی دمای آن به شکل ناخوشایندی بالا نخواهد رفت تا به طور کلی عملکرد عالی را ببینیم.

دوربین گوشی گلکسی اس 20 اف ای سامسونگ

گوشی گلکسی S20 Fan Edition مجموعه دوربین متفاوت با اس 20 و اس 20 پلاس دارد. البته دوربین اصلی آن‌ها مشابه است، یعنی حسگر 12 مگاپیکسل با اندازه پیکسل بزرگ 1.8 میکرومتر با لنز F/1.8.

در بین ویژگی‌های دوربین لرزشگیر تصویر و فوکوس خودکار پیکسل دوتایی نیز دیده می‌شود.

دوربین فوق عریض در مقایسه با سایر اعضای خانواده میدان دید وسیع‌تر 123 درجه را دارد، در حالی که زمان استفاده از تصحیح اعوجاج مقدار آن به 120 درجه می‌رسد تا اختلاف زیاد نباشد.

گشادگی دریچه دیافراگم این دوربین F/2.2 است و مانند سایر دوربین‌های فوق عریض گوشی‌های اس 20 سامسونگ قابلیت فوکوس خودکار ندارد.

دقت نیز همان 12 مگاپیکسل است. تفاوت اصلی به اندازه پیکسل و حسگر بر می‌گردد چون اف ای اندازه پیکسل 1.12 میکرومتر در یک حسگر 1/3 اینچی کوچک‌تر دارد که در مقابل حسگر 1/2.55 اینچی و اندازه پیکسل 1.4 میکرومتر دوربین دو گوشی اس 20 و اس 20 پلاس قرار می‌گیرد.

سپس به دوربین تله‌فوتو می‌رسیم. گوشی گلکسی اس 20 اف ای مجهز به یک دوربین تله‌فوتو 8 مگاپیکسل با طول کانونی 76 میلی‌متر است که زوم اپتیکال 3 برابر، لنز F/2.4 و اندازه پیکسل کوچک 1.0 میکرومتر دارد.

در جلو تغییر دیگری را می‌بینیم. فن ادیشن مجهز به یک دوربین 23 مگاپیکسل با فیلتر Quad Bayer به جای دوربین 10 مگاپیکسل دو برابر خود است.

این دوربین دریچه دیافراگم F/2.2 و طول کانونی معادل 25 میلی‌متری مشابه دارد، ولی قابلیت فوکوس خودکار از آن گرفته شده است.

اپلیکیشن دوربین سامسونگ آشنا و استفاده از آن ساده است. انجام کارهای ابتدایی مانند همیشه است، یعنی مانند کشیدن دست روی صفحه به سمت چپ و راست باعث جابه‌جایی بین حالات عکاسی موجود می‌شود و یگ گزینه برای تغییر ترتیب حالت‌ها، حذف یا اضافه کردن آن‌ها از نمایاب وجود دارد

آیکون آشنای درخت را در محیط اپلیکیشن می‌بینیم که سه درخت برای لنز فوق عریض، دو درخت برای دوربین اصلی و تک درخت برای لنز تله‌فوتو است.

زمانی که روی تاگل تک درخت ضربه می‌زنید مجموعه دکمه‌های بیشتری ظاهر می‌شود که سطوح زوم بیشتر از پیش تعیین شده 2، 4، 10، 20 و 30 برابر دارند. قابلیت نیشگون گرفتن صفحه نمایش برای زوم نیز دیده می‌شود.

عکاسی به صورت زوم با دوربین سلفی همچنان آزاردهنده است. به صورت پیشفرض، تصاویر زوم به صورت برش خورده و با دقت 6.5 مگاپیکسل ثبت می‌شوند.

برای این که دوربین تمام قاب تصویر را ثبت کند، باید روی تاگل زوم آهسته ضربه بزنید.

به هرحال، نمایاب مجموعه همیشگی آیکون‌های خود را با آیکون چرخ‌دنده برای ورود به بخش تنظیمات دارد که در گوشه بالا سمت چپ صفحه قرار گرفته است.

در این بخش می‌توانید به گزینه‌های همیشگی مانند دقت ویدئو، خطوط grid، داده‌های لوکیشن و غیره دسترسی داشته باشید.

همچنین قابلیت تصحیح لنز فوق عریض زیر دسته Save Options قرار گرفته است. علاوه بر این می‌توانید گزینه بهینه‌ساز تصویر را خاموش یا روشن کنید.

قابلیت Auto HDR نیز دیده می‌شود که می‌توان آن را خاموش یا روشن کرد، ولی خود دوربین به صورت اجباری و در صورت نیاز آن را فعال نمی‌کند.

یک حالت عکاسی پرو نیز به چشم می‌خورد و می‌توانید روی تنظیمات زیادی مانند نوردهی و فوکوس دستی کنترل داشته باشید و خبری از هیستوگرام زنده یا استفاده از این حالت برای دو دوربین فوق عریض و تله‌فوتو نیست.

کیفیت تصاویر در روز (در مقایسه با اس 20 پلاس)

گوشی گلکسی اس 20 اف ای سامسونگ در روز تصاویر مشابه، ولی با این حال متفاوت با اس 20 پلاس می‌گیرد. بدون شک تغییر چیپست و همچنین متغیرهای احتمالی دیگر روی پردازش تصاویر تاثیر داشتند.

تصاویر FE دامنه دینامیک محدودتر دارند تا کیفیت تصاویر اس 20 پلاس به مراتب بهتر باشد. رنگ‌ها نیز به همان مقدار تاثیرگذار نیستند و اگر عاشق تصاویر رنگارنگ دوربین‌های سامسونگ هستید، از خروجی دوربین با رنگ‌های کمی بیش از حد خاموش مدل فن ادیشن راضی نخواهید بود.

البته معنای این جمله کیفیت بد دوربین این گوشی نیست. تصاویر شارپ، با جزئیات و طبق انتظار ما از سامسونگ هستند، به ویژه از آن جایی که پارازیت ندارند.

دقت رنگ این تصاویر نیز در مقایسه با دوربین اس 20 پلاس بیشتر است.

کیفیت تصاویر دوربین فوق عریض یکسان نیست. کیفیت رنگ‌های خاموش‌تر همچنان دیده می‌شود، گرچه تصاویر دوربین فوق عریض این گوشی کمی شارپ‌تر هستند و با آن که نه چندان زیاد ولی قابل مشاهده است.

دامنه دینامیک بین دوربین این دو در یک حد است.

مانند همیشه، قالیت تصحیح اعوجاج نرم‌افزاری به صورت پیشفرض روشن است. به نظر ما بهتر است آن را روشن نگه دارید.

سپس به دوربین تله‌فوتو گوشی گلکسی اس 20 اف ای می‌رسیم. عجیب است این دوربین نیز تصاویر 12 مگاپیکسل می‌گیرید که به نظر ما این تصاویر افزایش مقیاس داده شدند به جای این که مرکز تصویر توسط دوربین تله‌فوتو گرفته شود و اطراف آن با دوربین اصلی.

شارپ بودن تصاویر بین فن ادیشن و اس 20 پلاس قابل قیاس است. مدیریت پارازیت در مدل اول بهتر است، گرچه تصاویر دوربین گوشی دیگر دامنه دینامیک وسیع‌تر دارند.

دوربین تله‌فوتو این گوشی به شکل معقولی یک دوربین خوب برای عکاسی از نمای نزدیک است، گرچه اسم آن را نباید عکاسی ماکرو بگذارید.

این دوربین تا فاصله 20 سانتی‌متری سوژه می‌تواند فوکوس کند تا تصاویر با جزئیات بیشتر و پرسکپتیو بدون اعوجاج ثبت شود، بهتر از تصاویری که دوربین اصلی در همین فاصله می‌توانند بگیرند.

کیفیت تصاویر در شب

تصاویر دوربین اصلی گوشی گلکسی اس 20 اف ای سامسونگ در شب شبیه به خروجی دوربین اس 20 پلاس هستند، این شباهت بیشتر از زمان عکاسی در روز است.

اگر بخواهیم به تفاوت‌های اندک اشاره کنیم باید بگوییم اگر با دقت نگاه کنید اس 20 پلاس عملکرد بهتری در حفظ نواحی بسیار روشن اطراف منابع نوری دارد، اما فن ادیشن تصاویر با جزئیات بیشتر و کمی پارازیت بیشتر می‌گیرد.

زمانی که حالت Night Mode را روی هر دو گوشی فعال می‌کنید، به سختی می‌توانید بین تصاویر دوربین دو گوشی اختلاف پیدا کنید.

سطح جزئیات عملا مشابه است و به سختی در آن‌ها پارازیت را می‌بینید. مدیریت نواحی بسیار روشن نیز یکسان است.

پس از غروب آفتاب، دوربین فوق عریض گلکسی اس 20 FE در مقایسه با +S20 کمی بهتر عمل می‌کند. سطح اشباع بودن تصاویر حفظ می‌شود، در حالی که تصاویر اس 20 پلاس ظاهر رنگ رفته‌ای دارند.

کاهش پارازیت در اف ای شدیدتر انجام می‌شود تا از 20 پلاس مقدار به مراتب کمتری داشته باشند، گرچه دوربین اس 20 پلاس جزئیات بیشتری را نشان می‌دهد.

گرچه باید حواستان باشد با یک دوربین فوق عریض در شب دارید عکس می‌گیرید.

اگر با این دوربین و روشن بودن Night Mode عکس بگیرید، فورا برتری گوشی گلکسی اس 20 اف دی دیده می‌شود.

تصاویر آن از دوربین اس 20 پلاس شارپ‌تر هستند، در حالی که دامنه دینامیک مشابه است.

زمانی که با دوربین تله‌فوتو تا سطح 3 برابر زوم می‌کنیم، مجددا برتری فن ادیشن دیده می‌شود. تصاویر آن جزئیات بیشتر، پارازیت کمتر و دامنه دینامیک وسیع‌تر دارند.

حالت عکاسی پرتره

حالت فوکوس زنده (اسم سامسونگ برای حالت پرتره) در گوشی گلکسی S20 FE تصاویر خوبی را ظاهر می‌کند.

دوربین سلفی

سلفی‌هایی که با فن ادیشن می‌گیرید داستان عجیبی دارند. از این دوربین 32 مگاپیکسلی با توجه به استفاده از فیلتر Quad Bayer انتظار ثبت تصاویر 8 مگاپیکسل دارید، ولی 10 مگاپیکسل هستند.

این ماجرا را در گوشی گلکسی اس 10 لایت و نوت 10 لایت نیز دیده بودیم که هر دو دوربین‌های سلفی 32 مگاپیکسل دارند.

شبیه به رفتار دوربین 8 مگاپیکسل تله‌فوتو در ثبت تصاویر 12 مگاپیکسل، به نظر ما سامسونگ می‌خواهد خروجی دوربین گوشی گلکسی اس 20 اف ای شبیه به مدل‌های غیر FE خانواده باشد.

کیفیت تصویر زمان استفاده از مقدار پیش‌فرض ایزو قابل قبول است، ولی زمانی نور محیط اندکی کم می‌شود (تصویر 2 و 3) کیفیت تصویر به هم می‌ریزد.

از طرف دیگر، زمانی که نور کمتر می‌شود خروجی دوربین فرقی با زمانی که تصاویر 10 مگاپیکسل را به 32 مگاپیکسل افزایش مقیاس می‌دهید ندارد.

دوربین فیلمبرداری گوشی گلکسی S20 FE 5G

گوشی جدید سامسونگ با دوربین اصلی خود می‌تواند فیلم‌های 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه بگیرد. دوربین فوق عریض نیز می‌تواند فیلم‌های 4K بگیرد ولی تنها 30fps.

از نظر فنی، دوربین تله‌فوتو نیز چنین توانایی را دارد، گرچه برای این که با هر دقتی بتواند فیلم‌ها را 60fps ثبت کند ابتدا باید به دوربین تله‌فوتو جابه‌جا شوید و سپس فریم ریت را از تنظیمات تغییر دهید.

علاوه بر این، چطور این دوربین که حسگر با دقت 3264 در 2448 پیکسل دارد می‌تواند فیلم‌های 3840 در 2160 پیکسل بگیرد، کمی گیج‌کننده است.

به هرحال، کیفیت فیلم‌های دوربین اصلی قابل قبول است. در حالی که ویدئوهای فول اچ‌دی در یک سطح با فیلم‌های اس 20 قرار می‌گیرند، ولی فیلم‌های 4K گوشی گلکسی اس 20 اف ای از نظر شارپی و جزئیات کیفیت پایین‌تری دارند.

فیلم‌های 4K کیفیت بدی ندارند، ولی به خوبی که می‌توانند باشند نیستند. جدا از آن، ویدئوها رنگ‌های دوست‌داشتنی و دامنه دینامیک عالی دارند.

کم یا بیش همین صحبت‌ها را می‌توانیم در مورد ویدئوهای دوربین فوق عریض بزنیم. ویدئوهای 4K از نظر شارپی در سطح فیلم‌های مدل‌های غیر فن ادیشن اس 20 نیستند.

گرچه اگر دقیق بررسی نکنید، کیفیت قابل قبول است و رنگ‌های خوشایند و دامنه دینامیک عالی را به نمایش می‌گذارند.

سپس به فیلم‌های دوربین تله‌فوتو می‌رسیم که ما را شگفت‌زده کرد. ویدئوهای به داخل زوم شده این گوشی کیفیت بسیار خوبی در دقت 4K دارند که در سطح ویدئوهای اس 20 پلاس است.

رنگ‌ها دقیق، دامنه دینامیک عریض و به نوعی جزئیات در ویدئویی که اندکی افزایش مقیاس یافته، خوب است.

تمام دوربین‌ها در هر حالت فیلمبرداری از سیستم لرزشگیر الکترونیک تصویر استفاده می‌کنند.

عمکرد این سیستم در دوربین اصلی خوب است و لرزش‌ها را حذف می‌کند و پن کردن با دوربین روان است

زمان فیلمبرداری با دوربین فوق عریض و فعال بودن لرزشگیر ویدئوهای 30fps بدون لرزش نیستند. دوربین تله‌فوتو نیز از این نظر بین دو دوربین دیگر قرار می‌گیرد؛ با آن که فریم ریت ثابت نگه داشته می‌شود ولی لرزش را می‌توانید در فیلم‌ها ببینید.

رقبا

ماجرای گوشی گلکسی اس 20 اف ای واقعا فرق دارد و مهم است، مهم‌تر از هر گوشی دیگری. این گوشی یک چیپست پرچم‌دار، یک نمایشگر سوپر امولد با نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتز و عمر باتری عالی با توجه به این مشخصات، به علاوه یک مجموعه دوربین کاملا توانمند دارد و همچنین ضدآب و گرد و غبار است.

باشد قبول می‌کنیم این ویژگی‌ها چیز خاصی نیست، چون گوشی‌های زیادی می‌توانند از این نظرات بهتر باشند.

ولی نکه مهم این جا است که قیمت آن‌ها بیشتر است یا تنها کاربران کشورهای خاصی به آن‌ها دسترسی دارند. ولی S20 FE؟ شما می‌توانید این گوشی را در هر کشوری با قیمت کمتر از یک پرچم‌دار واقعی بخرید.

به عنوان مثال، در آمریکا گوشی گلکسی اس 20 اف ای تنها مدل 5G دارد که قیمت آن 600 دلار است. در حالی که برای خرید مدل 5G اس 20 باید هزار دلار بپردازید.

در اروپا، قیمت مدل 4G گوشی گلکسی اس 20 اف ای از تقریبا 630 یورو شروع می‌شود اگر مدل 5G آن را بخواهید 100 یورو باید بیشتر بپردازید.

این قیمت برای دو مدل متفاوت اس 20 پلاس به ترتیب 700 و 900 یورو است و اگر بخواهید در اروپا مدل با چیپست اسنپ‌دراگون 865 اس 20 را بخرید، فقط باید فن ادیشن 5G باشد.

نزدیک‌ترین گوشی از نظر قیمت در جهان به محصول سامسونگ، گوشی وان پلاس 8 با قیمت 600 دلار است. نمایشگر گلکسی 120 هرتز (وان پلاس 90 هرتز) است و یک دوربین تله‌فوتو به همراه درگاه کارت حافظه جانبی دارد.

عمر باتری وان پلاس 8 طولانی‌تر است و سرعت شارژ بیشتری دارد، گرچه گلکسی از این نظر آن چنان بد نیست.

اگر در اروپا هستید و دنبال جایگزینی برای S20 FE 5G می‌گردید، باید نگاهی به زن فون 7 ایسوس بیاندازید. این گوشی در کنار پشتیبانی از شبکه‌های سریع‌تر 5G یک دوربین چرخشی دارد تا از نظر کیفیت تصاویر سلفی رقیب نداشته باشد.

سپس به گوشی جدید Mi 10T Pro 5G می‌رسیم که با مشخصاتی مانند نمایشگر 144 هرتز، دوربین اصلی 108 مگاپیکسل و باتری 5000 میلی‌آمپر ساعت واقعا روی کاغذ بهتر به نظر می‌رسد و به زودی با انتشار نقد این گوشی بیشتر ارزش خرید آن را بررسی می‌کنیم.

این گوشی 5G قیمت به مراتب کمتری از مدل 4G گوشی سامسونگ دارد.

با پول خرید گلکسی اس 20 اف ای سامسونگ همچنین می‌توانید گوشی پیکسل 5 گوگل را بخرید که نام یک پرچم‌دار را دارد، ولی ذات آن یک میان‌رده به علت استفاده از یک چیپست ضعیف‌تر، سیستم دوربین محدودتر به همراه سایر کمبودها است.

این گوشی از شبکه‌های 5G وسیع‌تر پشتیبانی می‌کند، مجهز به نسخه خام اندروید و جدیدترین نسخه آن است.

رای نهایی

گلکسی اس 20 اف ای برای طرفداران ساخته شده است و سامسونگ با گوش دادن به خواسته‌های آن‌ها به وظیفه خود عمل کرده است، نه؟ به عبارت دیگر می‌توانید یک پرچم‌دار سامسونگ را با یک قیمت جذاب‌تر بخرید.

برای کاهش قیمت این گوشی باید بعضی مشخصات آن ساده‌تر انتخاب می‌شده است، ولی بعضی مسائل ما را اذیت می‌کند.

به عنوان مثال تاریخ این شارژر به دوران نوت 4 بر می‌گردد. پنل پلاستیکی پشت مانند شیشه روی مدل‌های رده‌بالای گلکسی باکلاس نیست. گرچه این قضیه بسته به دیدگاه کاربر می‌تواند به امتیاز منفی با مثبت باشد.

به هر دلیلی، به نظر ما کیفیت فیلمبرداری 4K این گوشی در حد استانداردهای اعضای خانواده اس 20 قرار نمی‌گیرد و دوربین سلفی بهترین گزینه‌ای که سامسونگ می‌توانسته انتخاب کند نیست.

گوشی گلکسی اس 20 اف ای ممکن است طبق قانون دنیای گوشی‌های هوشمند یک دستگاه پرچم‌دار واقعی نباشد، ولی مشخصات اصلی چنین گوشی‌هایی را دارد و فقط برای کاهش قیمت از سر و ته بعضی چیزها زده شده است.

این گوشی به ویژه به عنوان یک گلکسی سری اس و همچنین در مقایسه با محصولات رقبا ارزش خرید بالایی دارد. خرید آن را از ته دل پیشنهاد می‌کنیم.

نکات مثبت:

  • گواهینامه IP68 برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار، عرضه شده به رنگ‌های متنوع
  • نمایشگر روان سوپر امولد با نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتز
  • عمر باتری استثنائی
  • با خرید مدل 5G می‌توانید صاحب یک گلکسی با چیپست اسنپ‌دراگون شوید.
  • دوربین‌های تله‌فوتو و فوق عریض در مقایسه با دوربین سایر گوشی‌های اس 20 کیفیت کمتری ندارند، عملکرد کلی سه دوربین تقریبا عالی است.

نکات منفی:

  • شارژر آهسته 15 وات داخل جعبه
  • پنل پلاستیکی پشتی که مشکلی ندارد، ولی برازنده یک گوشی ممتاز نیست.
  • نبود قابلیت فوکوس خودکار برای دوربین سلفی، تصاویر غیرقابل قابل سلفی پرتره
  • کیفیت نه چندان جالب فیلم‌های 4K هر سه دوربین

نبع: gsmarena.com

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار