نقدو بررسی انواع موبایل

بررسی گوشی TCL 40 SE

برند TCL در حوزه تولید لوازم خانگی اقتصادی به خصوص تلویزیون سابقه طولانی دارد و در چند سال اخیر با توجه به افزایش قیمت برندهای بزرگ بازار توانسته نظرها را به سمت خودش جلب کنه. این برند در حوزه تولید گوشی های هوشمند نیز فعالیت میکند و مثل محصولات دیگه تولید شده توسط این برند، بیشتر در حوزه تولید گوشی های اقتصادی فعالیت دارد. گوشی های این برند مدتی میشه که وارد بازار ایران شدند و با توجه به قیمت اقتصادی قصد داریم ببینم در مقایسه با برندهای ثابت شده و محبوب بازار چه عملکردی دارند. گوشی TCL 40 SE با قیمت حدودی 120 دلار 4 آپریل 2023 (فروردین 1402) به بازار جهانی عرضه شده و در دسته گوشی های اقتصادی قرار میگیره. با بررسی گوشی TCL 40 SE همراه دیجی اطلس باشید تا ببینم این گوشی در مقایسه با رقبای دیگر در این بازه قیمتی ارزش خرید دارد یا نه؟!

بررسی طراحی و کیفیت ساخت گوشی TCL 40 SE

گوشی TCL 40 SE از لحاظ ابعاد و نحوه قرار گرفتن در دست با داشتن وزن ۱۹۰ گرمی گوشی خوش دست و مناسبی به شمار میرود. ضخامت ۸.۵ میلی‌متری باعث می‌شود خیلی گوشی قطوری نباشد و با داشتن طراحی خمیده در پنل پشتی و لبه ها به راحتی توی دست قرار می‌گیرد. پنل پشتی از جنس پلاستیک مات ساخته شده و یک طراحی زیبا و شیک دارد، اگر چه در ساخت گوشی کاملا از پلاستیک استفاده شده و کیفیت ساخت خیلی مطلوب و بالایی ندارد اما با توجه به قیمت، بیشتر از این هم نباید انتظار داشت. ماژول دوربین با طراحی مستطیلی و یکپارچه با پنل ساخته شده است که دوربین اصلی، لنز ماکرو و فلش LED در بالایی این ماژول به صورت یک مربع قرار گرفته و در پایین این بخش نیز لنز کمکی تشخیص عمق و نوشته های 50MP دیده می شود. طراحی ماژول دوربین خیلی تکراری نیست و مثل باقی گوشی های اقتصادی کاملا از گوشی های اپل تقلید نکرده است که باعث خاص و زیباتر شدن ظاهر گوشی می‌شود. سطح پنل پشتی با حالت مات خاصی طراحی شده که علاوه بر زیبایی، از ماندن اثرات لکه و اثر انگشت جلوگیری می‌کند.

در سمت راست گوشی TCL 40 SE دکمه پاور را می‌بینیم که حسگر اثر انگشت هم روی همین دکمه قرار گرفته و در بالای دکمه پاور دکمه‌های کنترل صدا را داریم. وجود حسگر اثر انگشت در دکمه پاور این گوشی امکان باز کردن آسان و ایمن قفل آن را فراهم می‌کند. در سمت چپ اسلات سیم کارت و کارت حافظه Micro SD را می‌بینیم. در لبه پایینی، پورت شارژ تایپ سی و جک 3.5 میلی متری صدا برای اتصال هدفون و هندزفری سیم قرار گرفته که دیگر نیازی به تبدیل برای اتصال نداشته باشید و در سمت راست این پورت و جک 3.5 میلیمتری، بلندگو اصلی قرار دارد. در قسمت بالای گوشی‌ هم بلندگوی دوم و میکروفون دیده می‌شود.

از نقاط مثبت این گوشی می‌توان به وجود اسپیکر استریو اشاره کرد که برخلاف سایر گوشی‌های هم رده، گوشی TCL 40 SE دارای دو اسپیکر در بالا و پایین گوشی است و صدای نسبتاً بلند و واضحی را ارائه می‌دهد. TCL برای این گوشی از گواهی IP (برای مقاومت ضد آب یا گرد و غبار ) استفاده نکرده است که در مقایسه با رقبا خیلی نکته منفی به شمار نمی‌رود. لبه‌های خمیده اطراف صفحه نمایش می‌تواند یک امتیاز مثبت در بخش طراحی برای گوشی TCL 40 SE باشد. طراحی مناسب و ابعاد خوب گوشی باعث خوش دست این گوشی شده و میتوانید در طولانی مدت به راحتی از گوشی استفاده کنید. در مجموع گوشی TCL 40 SE از یک طراحی شیک و زیبا استفاده میکند که کیفیت ساخت مناسب و قابل قبولی دارد و در این بخش میتواند امتیاز خوبی را کسب کند.

 

بررسی صفحه نمایش گوشی TCL 40 SE

گوشی TCL 40 SE از یک صفحه نمایش بزرگ و با حاشیه‌ های مناسب ( نسبت صفحه نمایش به بدنه گوشی 85.6 درصد است) استفاده میکند. صفحه نمایش این دستگاه از نوع IPS LCD با ابعاد 6.75 اینچی و رزولوشن 1600 در 720 است که برای استفاده روزمره مناسب است، اما در تماشای ویدئو ممکن است کیفیت مناسبی را نداشته باشد و در مقایسه با رقبای دیگر خیلی جالب نیست و یکی از نقاط ضعف این بخش به شمار می‌رود. در بالا و در مرکز صفحه نمایش، بریدگی قطره‌ای را می‌بینیم که دوربین سلفی در این قسمت قرار گرفته است.
گوشی TCL 40 SE ابعاد مناسبی برای تماشای محتوای تصویری و ویدیویی دارد، اما با توجه به رزولوشن 720p نباید انتظار کیفیت مطلوب را از این صفحه نمایش داشت و در مقایسه با سایر گوشی‌های هم رده، مدل‌های دیگری با رزولوشن Full HD+ وجود دارد که می‌توانند کیفیت بسیار بهتری را ارائه دهند. از سوی دیگر، یکی از نقاط قوت این مدل، نرخ نوسازی صفحه‌نمایش ۹۰ هرتزی است که در بسیاری از گوشی‌های مشابه یافت نمی‌شود. این ویژگی به کاربر اجازه می‌دهد تا تجربهٔ استفادهٔ روان‌تری از دستگاه خود را داشته باشد و تا حدودی میتواند ضعف رزولوشن تصویر را پوشش دهد.

 

نمایشگر این گوشی در شرایط عادی دارای روشنایی ۴۵۰ نیتی است که برای بسیاری از استفاده های معمولی و در محیط های داخلی کافی است، اما در محیط‌های پر نور و یا زیر نور مستقیم دیدن محتویات صفحه کمی دشوارتر است. LCD بودن پنل نیز باعث می‌شود خیلی زاویه دید مناسبی در محیط های پر نور نداشته باشید. در نهایت، صفحه نمایش به‌طور کلی عملکرد خوبی با توجه به قیمت دارد اما نکته مثبت و خاصی به جز رفرش ریت 90 هرتزی در این بخش دیده نمی‌شود.

 

عملکرد باتری گوشی TCL 40 SE

گوشی TCL 40 SE از باتری با ظرفیت 5010 میلی‌ آمپر ساعتی استفاده میکند. با استفاده معمولی از گوشی، می‌توانید یک روز کامل را بدون نیاز به شارژ کردن از آن استفاده کنید که با توجه به اندازه نمایشگر عملکرد مناسبی به شمار می‌رود. اما این گوشی از لحاظ سرعت شارژ کمی ضعیف عمل می‌کند. گوشی TCL 40 SE در عرض 30 دقیقه تنها به 26 درصد شارژ و در عرض 15 دقیقه به 13 درصد شارژ می‌رسد. زمان شارژ از صفر تا صد گوشی هم حدود سه ساعت است که نسبت به بسیاری از گوشی‌های اندرویدی امروزه، خیلی کند و زمان بر است. البته این زمان شارژ با استفاده از آداپتور فست شارژ 18 واتی که گوشی از آن پشتیبانی میکند مقداری کاهش پیدا میکند. برای شارژ گوشی TCL 40 SE باید از یک آداپتور ۱۸ واتی استفاده کنید اما در باکس این گوشی خبری از شارژر نیست و فقط یک کابل داخل جعبه وجود دارد و باید به هزینه خرید گوشی، هزینه خرید یک شارژر فست شارژ هم اضافه کنید.

 

بررسی عملکرد دوربین گوشی TCL 40 SE

گوشی TCL 40 SE از دوربین اصلی با رزولوشن 50 مگاپیکسل و دو دوربین فرعی با رزولوشن 2 مگاپیکسل برای عکس‌برداری ماکرو و تشخیص عمق استفاده می‌کند. در شرایط نوری مناسب و عادی، دوربین اصلی قادر است تصاویر قابل قبول و واضحی را با امکان استفاده از قابلیت HDR برای ثبت جزئیات بیشتر در عکس‌ها به شما ارائه دهد. اما در شرایط نوری کم و نامناسب، کیفیت تصاویر ثبت شده کاهش می‌یابد و ممکن است نویز در تصاویر به چشم بیاید.
همچنین دوربین سلفی این گوشی با رزولوشن 8 مگاپیکسل، عکس‌های سلفی معمولی را ثبت می‌کند. در حالت فیلمبرداری، حداکثر کیفیت ثبت ویدیو 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه است، اما عدم وجود استابلایزر در گوشی ممکن است در زمان گرفتن ویدیوها باعث عدم پایداری تصویر شود.

 

در نهایت باید گفت دوربین این گوشی در روزهای آفتابی توانایی ثبت تصاویر مناسب با جزئیات قابل ملاحظه و رنگ‌های متعادل را دارد اما در شب، کیفیت تصویر افت می‌کند و نیاز به نور بیشتر دارد و نباید انتظار عکس‌هایی با کیفیت بالا را از این گوشی داشته باشید.

عملکرد پردازشی و نرم افزاری گوشی TCL 40 SE

گوشی TCL 40 SE از تراشه Helio G37 تولید شده توسط مدیاتک بهره می‌برد. این تراشه از نوع هشت هسته‌ای است، با چهار هسته با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز و چهار هسته با فرکانس پردازش ۱.۸ گیگاهرتز. این پردازنده می‌تواند کارهای روزمره را به خوبی انجام دهد اما برای بازی‌های سنگین و نیازهای پردازشی پیچیده، عملکرد مناسبی ارائه نمی‌دهد. TCL 40 SE شامل پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320 GPU است که از لحاظ عملکرد گرافیکی، عملکرد خیلی جالبی را ارائه نمی‌دهد. این پردازنده از نظر توان محاسباتی و تصویرسازی، قدرت کافی را برای اجرای برنامه‌ها و بازی‌های عادی و سبک فراهم می‌کند. در بخش حافظه ذخیره سازی داخلی و رم، گوشی TCL 40 SE در دو نسخه حافظه 256 گیگابایتی و رم 6 گیگابایت و حافظه 128 گیگابایتی و رم 4 گیگابایت عرضه شده است. این گوشی در ارتباط با اتصالات بی‌سیم از شبکه‌های 3G، 2G و 4G پشتیبانی می‌کند اما از شبکه 5G پشتیبانی نمی‌کند.
حسگر اثرانگشت عملکرد مناسبی دارد اما در بعضی مواقع هم کند عمل می‌کند. گوشی TCL 40 SE داررای قابلیت تشخیص چهره نیز می‌باشد که در شرایط نوری مناسب در باز کردن قفل به خوبی عمل می‌کند، اما در محیط‌های کم نور، کارایی آن کاهش می‌یابد و ممکن است به دلیل شرایط نوری نامناسب به خوبی عمل نکند. سیستم عامل این گوشی اندروید 13 است و از رابط کاربری اختصاصی TCL UI 5.0 برای این گوشی استفاده شده که این رابط کاربری با ظاهری ساده و کاربرپسند طراحی شده است و امکانات شخصی سازی قابل قبولی دارد. از لحاظ پشتیبانی نرم افزاری انتظاری خیلی زیادی از شرکت های تازه وارد نباید داشت و با اینکه اطلاعات دقیقی از مدت زمان دریافت آپدیت های نرم افزاری این گوشی در دسترس نیست، اما میشود انتظار عرضه یک یا دو نسخه اندروید برای این گوشی را داشت.

 

بررسی اسپیکر گوشی TCL 40 SE

با دو اسپیکر در بخش بالا و پایین گوشی، TCL 40 SE در پخش صدا به شکلی متوازن عمل می‌کند. این گوشی به دلیل داشتن دو بلندگو در صداهای پایین، عملکرد بسیار خوبی دارد، اما در صداهای بالا و ولوم بالاتر کاهش در کیفیت صدا مشاهده می‌شود. این موضوع می‌تواند به عنوان یک نقطه ضعف در نظر گرفته شود، اما نسبت به سایر گوشی‌های اقتصادی، گوشی TCL 40 SE در بخش اسپیکر عملکرد بسیار بهتری ارائه می‌دهد. از سوی دیگر، بلوتوث این گوشی نسخه 5.1 است که از A2DP و LE نیز پشتیبانی می‌کند.

آیا گوشی TCL 40 SE ارزش خرید دارد؟

در انتخاب یک گوشی اقتصادی، پیدا کردن یک گوشی هوشمند با ترکیبی از ویژگی‌ها و عملکرد مناسب چالش بزرگی است. از نظر باتری، گوشی TCL 40 SE با باتری 5010 میلی آمپر ساعتی که دارد، عملکرد خوبی دارد ولی سرعت شارژ اصلا خوب نیست. طراحی آن نیز از نظر ارگونومی و وزن بدنه قابل قبول است و گوشی شیک و خوش دستی به شمار می‌رود. از نظر عملکرد پردازشی، برای انجام کارهای روزانه و اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سبک، گوشی بسیار مناسبی است. اما در بخش صفحه نمایش، کیفیت پایینی دارد و در شرایط نور زیاد، استفاده از آن دشوار می‌شود. همچنین، در بخش دوربین و پردازش عکس ها نیز عملکرد بسیار خوبی ندارد.
در مقایسه با گوشی‌های اقتصادی دیگر، مثل گوشی شیائومی Redmi Note 12 4G و گوشی سامسونگ A24 4G، اصلا گزینه جذابی نیست و با توجه به قیمت حدودا 7 میلیون تومانی برای نسخه با رم و حافظه ذخیره سازی 6/256 گیگی اصلا گزینه مناسبی نیست و با این قیمت ارزش خرید بالایی ندارد و خرید از گزینه های رقیب انتخاب مناسب تری هست.

نویسنده : دیجی اطلس

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار