نقدو بررسی انواع موبایل

بررسی گوشی Redmi 13C شیائومی

توی چند سال اخیر با بالا رفتن قیمت گوشی های میان رده و پرچمدار برندهای مختلف، بیشتر مردم به سمت خرید گوشی های اقتصادی جذب شدن که بر خلاف باور اونقدر هم عملکرد بدی ندارند و برای استفاده های عموم مردم و معمولی کار راه بندازن. شیائومی از جمله شرکت هایی هست که برای فروش بیشتر محصولات خودش گوشی های اقتصادی زیادی را تولید و روانه بازار کرده که قیمت و امکانات مناسب و قابل قبولی دارن. گوشی تازه نفس اقتصادی شیائومی Redmi 13C اخیرا وارد بازار ایران شده و احتمالا قراره تا شاهد یه درگیری جدی بین این مدل و گوشی های اقتصادی سامسونگ باشیم! در ادامه، با بررسی گوشی Redmi 13C شیائومی همراه دیجی اطلس باشین تا ببینیم این گوشی به نسبت گزینه های اقتصادی دیگه بزار و همچنین نسل قبلی ارزش خرید داره یا نه؟

بررسی طراحی و کیفیت ساخت گوشی شیائومی Redmi 13C

جنس پشت بدنه گوشی اقتصادی شیائومی Redmi 13C و فریم هر دو از پلاستیک سخت ساخته شدن و پنل جلویی گوشی از جنس شیشه هست که این ترکیب در بیشتر گوشی های اقتصادی بازار دیده میشه؛ جزیره دوربین ظاهر براق تری نسبت به بدنه داره و از لحاظ ظاهری شبیه به گوشی های سری نوت ردمی شده و دیگه خیلی شبیه به نسل های قبلی نیست و تا حدودی به گوشی های میان رده شباهت بیشتری داره تا گوشی های اقتصادی. جای لک و اثر انگشت به راحتی روی بدنه و لنز دوربین باقی میمونه اما اونقدر لیز نیست که از دستتون بیفته. کیفیت ساخت بدنه با توجه به قیمت اقتصادی این گوشی در حد قابل قبوله، اما اگه روی کثیف شدن گوشی خیلی حساس هستید، یه قاب محکم و شیک بخرین تا از شر لکه و خط خش راحت بشید و گوشی هم ضربه نخوره!
جزیره دوربین گوشی دو دایره جدا هستند که دو تا دوربین اصلی واید و ماکرو و یه لنز کمکی رو در خودشون جا دادن که یه کمی از بدنه گوشی بالاتر اومدن، فلش LED در کنار دوربین های جزیره گوشی قرار داره که به نظرم چیدمان جالبی داره. در بخش سمت راست بدنه دکمه های تنظیم صدا و کلید پاور هست که کاربری دو منظوره داره و اسکنر اثر انگشت هم روی این کلید تعبیه شده و دیگه از حسگر روی قسمت پشتی خبری نیست. در بخش سمت چپ بدنه خشاب سیم کارت قرار داره که از دو سیم کارت و یه کارت حافظه جانبی به صورت همزمان پشتیبانی میکنه. در قسمت بالایی گوشی جک ۳/۵ میلیمتری صدا و در قسمت پایینی گوشی میکروفون، اسپیکر و پورت تایپ سی قرار داده شدن.

 

وزن گوشی شیائومی Redmi 13C حدود ۱۹۲ گرم هست و خیلی سنگین نیست و با توجه به ارگونومی دستگاه تو استفاده های طولانی مدت دستتون خسته نمیشه؛ از طرف دیگه این مدل یه نمایشگر ۶/۷۴ اینچی داره که خوراک فیلم و بازی و وبگردی هست و تجربه دلچسبی بهتون میده. با اینکه گوشی پلاستیکه ولی لبه های تیزی داره که ممکنه توی استفاده یه کم اذیتتون کنه، اگه روی این موضوع حساسید، یه قاب روش بندازین و همه چی اوکی میشه. از لحاظ ظاهری گوشی ردمی 13C طراحی جالب و زیبایی داره و بیشتر به گوشی های میان رده اقتصادی نزدیک شده و خیلی ژن اقتصادی گوشی توش مشخص نیست. کیفیت ساخت گوشی هم مناسبه و در این بخش خیلی ضعف و مشکل خاصی دیده نمیشه.

بررسی صفحه نمایش گوشی شیائومی Redmi 13C

نمایشگر گوشی شیائومی Redmi 13C، شامل یه پنل ۶/۷۴ اینچی IPS LCD با رزولوشن تصویر ۷۲۰ در ۱۶۰۰ پیکسل که نرخ نوسازی ۹۰ رو بهتون میده که در مقابل گوشی های اقتصادی بازار و مدل های قبلی ردمی؛ بیشترین نرخ نوسازی رو داره که ارزش خرید این گوشی رو بالاتر میبره. نمایشگر این گوشی توی پخش تصاویر و ویدیو کیفیت خوبی داره، اما به دلیل روشنایی پایین ۴۵۰ نیتی به درد استفاده زیر نور مستقیم خورشید و محیط های باز نمیخوره و جزئیات تصاویر اونقدر واضح دیده نمیشن. از طرف دیگه به دلیل استفاده از پنل نمایشگر LCD توی این مدل زاویه دید محدودی داره و توی محیط های باز و زیر نور خورشید کمی استفاده از گوشی سخت میشه.

 

صفحه نمایش گوشی شیائومی Redmi 13C بیشتر از ۸۳/۷ درصد از بخش جلویی گوشی رو در اختیار خودش داره و به جز حاشیه قسمت پایین ایراد دیگه ای نمیشه بهش گرفت. دوربین سلفی گوشی توی حفره ناچ قطره ای جا شده و طراحی ساده و زیبایی داره. برای محافظت از نمایشگر Redmi 13C یه لایه گوریلا گلس به کار رفته که مقاومت مناسبی داره و در برابر خط و خش و ضربه از گوشی تا حدودی محافظت میکنه. در بخش نمایشگر با در نظر گرفتن قیمت بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلاری گوشی و اقتصادی بودنش نمیشه ایرادی زیادی ازش گرفت و میشه گفت نقطه ضعف زیادی نداره ولی میتونست یه کم بهتر باشه و به جای رزولوشن 720 از یه پنل با رزولوشن 1080 استفاده کنه.

عملکرد باتری شیائومی Redmi 13C

باتری گوشی شیائومی Redmi 13C، یه باتری لیتیم پلیمری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعته که با فست شارژ ۱۸ واتی شارژ میشه و عملکرد مناسبی داره. بر اساس بررسی های مختلف روی عملکرد شارژدهی این گوشی؛ باتری ردمی 13C عملکرد مناسبی در تمامی بخش های آماده به کار، تماس، وبگردی، بازی و تماشای ویدیو داره به طوری که دوام باتری در حالت آماده به کار بیشتر از ۱۴۸ ساعته که حدود ۴۵ ساعت و ۱۵ دقیقه برای مکالمه، ۱۱ ساعت و ۷ دقیقه در حالت وبگردی، ۱۵ ساعت و ۳۶ دقیقه برای تماشای ویدیو و تا ۵ ساعت و ۵۳ دقیقه برای انجام بازی های موبایلی معمولی و نیمه سنگین شما رو همراهی میکنه. از نظر شارژدهی این گوشی به عنوان یه دستگاه اقتصادی واقعا ارزشمنده و عمر طولانی باتری و عملکرد مناسبی داره که توی استفاده های معمولی و ترکیبی تا یک روز کامل جواب میده!

 

یکی از مشکلات این گوشی سرعت پایین شارژش هست که واقعا ناجوره، حتی با وجود پشتیبانی از فست شارژ ۱۸ واتی برای شارژ کامل دستگاه بیشتر از ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه زمان لازمه که به نظرم خیلی زیاده! از طرف دیگ توی جعبه این گوشی یه شارژر ۱۰ واتی قرار داره که مدت زمان شارژ بیشترم میشه و اگه میخواید سرعت بیشتری داشته باشید، باید شارژر 18 واتی رو جدا تهیه کنید. در کل شیائومی برای Redmi 13C یه باتری با ظرفیت بالا استفاده کرده که شارژدهی مناسبی داره و به غیر از سرعت پایین شارژ شدنش نمیشه ایرادی دیگه ای ازش گرفت.

بررسی عملکرد دوربین شیائومی Redmi 13C

گوشی اقتصادی ردمی 13C مجهز به یک دوربین واید ۵۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8، یک دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی و یک سنسور کمکی ۰/۰۸ مگاپیکسلی هست که با کمک فلش قوی این دستگاه امکان ثبت عکس های با کیفیتی رو داره؛ در کنارش قابلیت فیلم برداری ۱۰۸۰ پیکسل با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه داره که اگر در محیط با نور مناسب باشین میشه فیلم های خوب و با کیفیتی رو باهاش ضبط کرد که صدای خوبی هم دارن.
دوربین اصلی ردمی 13C در حالت پیش فرض تصاویر رو با کیفیت ۱۲/۵ مگاپیکسل ذخیره میکنه که دارای کنتراست و نور دهی مناسبی هستن و رنگ ها طبیعی دیده میشن که توی این حالت جزئیات تصویر دقت کمتری داره. اگر کیفیت دوربین اصلی رو به ۵۰ مگاپیکسل تغییر بدین جزئیات و دقت عکسبرداری بالاتر میره، اما پیکسل های تصاویر تیز میشه و یه نویز کمی هم رو عکس ها میفته. بازم با همه اینها میشه از دوربین واید برای ثبت عکس های پرتره استفاده کرد که کیفیت مناسبی هم بهتون میده.

 

دوربین سلفی شیائومی Redmi 13C یک لنز ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 هست که امکان فیلم برداری با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه رو داره. از اون طرف محدوده داینامیک و کنتراست مناسبی داره؛ عکسبرداری با دوربین سلفی کیفیت خوبی داره و رنگ پوست و محیط به خوبی نشون داده میشن. این دوربین برای فیلمبرداری و عکسبرداری تو شب اصلا راضی کننده نیست و نویز زیادی داره که به نظرم زیاد بهش دل خوش نکنید. کیفیت و کارایی دوربین های اصلی و سلفی در حد یه گوشی اقتصادیه که کارتون رو راه میندازه؛ ولی در مقابل گوشی های هم رده از شیائومی و سامسونگ یا برندهای دیگه حرف خاصی برای گفتن نداره!

 

عملکرد پردازشی و نرم افزاری شیائومی Redmi 13C

در گوشی شیائومی Redmi 13C از تراشه ارزان و اقتصادی Helio G85 مدیاتک با معماری ۱۲ نانومتری استفاده شده که این تراشه دارای ۸ هسته پردازشی شامل هسته Cortex-A75 با فرکانس ۲ گیگاهرتز و ۶ هسته Cortex-A55 با فرکانس ۱/۸ گیگاهرتز هست و در کنار پردازنده گرافیکی Mali G52 MC2، به عنوان قلب تپنده این گوشی بخش پردازشی رو هدایت میکنه. به عنوانی یه گوشی اقتصادی از شیائومی انتظار داشتیم از تراشه های بهتری مثل Dimensity 6100 یا Helio G99 استفاده کنه؛ اما شیائومی اومده قیمت گوشی رو اقتصادی کنه که واقعا خرابکاری کرده و این بخش اصلا نمیتونه به عنوان یه گوشی از برند شیائومی انتظارهای شما رو برآورده کنه.

 

عملکرد این تراشه اقتصادی در بنچمارک های مختلف و معتبر در حد قابل قبولیه و ثبات گرافیکی و پردازشی مناسبی داره؛ اما به عنوان یه تراشه اقتصادی واقعا قدرت چندانی نداره و توی استفاده طولانی مدت و اجرای بازی و برنامه های نیمه سنگین زیاد داغ میکنه. اینو باید اعتراف کنیم که با وجود داشتن ۸ گیگابایت رم واقعا توان پردازشی خاصی نداره، اما در مقابل قیمت پایین و اقتصادی ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلاری کار رو براتون درمیاره و برای استفاده های معمولی و روزانه عملکرد خوبی داره.
گوشی شیائومی Redmi 13C در دو مدل حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت در بازار عرضه شده که نسخه 128 گیگابایتی با رم ۴ و ۶ گیگابایت و نسخه ۲۵۶ گیگابایتی با رم ۸ گیگابایت به فروش میرسه که اگه فضای بیشتری لازم داشتید میتونین یک کارت حافظه تا ظرفیت ۱ ترابایت رو هم به گوشی اضافه کنین. این گوشی به دلیل تراشه اقتصادی مدیاتک عملکرد متوسطی داره و اگه گیمر هستین یا برنامه های سنگین و نیمه سنگین اجرا میکنین، شیائومی Redmi 13C به دردتون نمیخوره و میتونین با یه کم هزینه بیشتر سراغ مدل های جایگزین مثل گوشی شیائومی Redmi Note 12 4G برید.

 

شیائومی ردمی 13C با اندروید ۱۳ و با رابط کاربری شیائومی MIUI 14 به بازار عرضه شده که برخلاف گوشی های سری پوکو باگ نرم افزاری کمتر و عملکرد روون و کاربری جذابی داره؛ از اونجایی که این گوشی تازه معرفی شده احتمالا توی لیست کاندیدای دریافت رابط جدید شیائومی یعنی Hyper OS هست و در صورت انتشار آپدیت میتونین این بروز رسانی رو دریافت کنین، البته این خبر هنوز تایید نشده و احتمالا شیائومی به موقعش خبرش رو منتشر میکنه.

بررسی اسپیکر شیائومی Redmi 13C

گوشی شیائومی ردمی 13C مثل مابقی گوشی های هم قیمت خودش یک جک ۳/۵ میلیمتری صدا رو در بالای گوشی گذاشته که میتونید از یک هندزفری یا هدفون سیم دار برای مکالمه و پخش موسیقی ازش استفاده کنین. در سمت پایین گوشی فقط یه اسپیکر گذاشته شده که بلندی صدا و کیفیت مناسبی داره و با توجه به قیمت واقعا انتظار زیادی ازش نمیره.

جمع بندی

گوشی شیائومی Redmi 13C یه گوشی اقتصادیه که فارغ از قیمت پایینش واقعا باتری قوی و قابل قبولی رو داره؛ طراحی زیبا و مدرنی داره و جنس بدنه به نسبت قیمت مناسبه و حتی با وجود پلاستیکی بودنش بازم زیاد توی ذوق نمیزنه. دوربین های گوشی عملکرد متوسطی دارن و نمیشه برای عکاسی حرفه ای روی این گوشی حساب باز کنین. تراشه یه کم قدیمه و برای یه گوشی سال ۲۰۲۳ اصلا خوب نیست و گزینه های بهتری رو میشد به جای این مدل استفاده کرد. صفحه نمایش نرخ فه روزرسانی 90 هرتزی داره اما رزولوشن صفحه مقداری پایینه اما با توجه به گزینه های اقتصادی دیگه نکته مثبتی به حساب میاد. مشکلات عمده از جمله داغ شدن های مکرر، ضعف پردازشی تو بازی های نیمه سنگین، روشنایی معمولی و پایین توی محیط باز و سرعت شارژ پایین ضعف های اصلی شیائومی Redmi 13C هستن که اگه خیلی حساس باشین از خرید این مدل منصرف میشن و به سراغ جایگزین های بهتری از سامسونگ و شیائومی میرین.
در حال حاضر ردمی 13C تازه وارد بازار شده و مدل با حافظه ذخیره سازی ۲۵۶ گیگابایتی با رم ۸ گیگابایت با قیمت ۶ میلیون تومان در بازار عرضه میشه که برای یه گوشی خیلی زیاده! این مدل حتی امکانات بهتری نسبت به گوشی شیائومی Redmi Note 12 4G نداره؛ اما احتمال داره با عرضه بیشتر این گوشی و همچنین اومدن نسخه های با رم و حافظه پایین تر و با فرض ثابت بودن قیمت دلار، کمی قیمتش پایین تر بیاد و به گوشی شیائومی Redmi 12C نزدیک تر بشه، چون با این گوشی به جز طراحی و بدنه بهتر و همچنین داشتن نرخ به روزرسانی 90 هرتزی تفاوت خاصی نداره و همون تراشه و بخش دوربین اینجا هم دیده میشه و در این صورت شاید ارزش خرید به عنوان یک گوشی اقتصادی رو پیدا کنه. اتفاقی که برای گوشی ردمی 12C شیائومی هم افتاد، این گوشی در زمان عرضه قیمت بسیار بالایی داشت اما با کاهش قیمت تونست به یکی از انتخاب های اقتصادی و با ارزش خرید بالا در لیست قیمت گوشی شیائومی بازار تبدیل بشه. به نظرتون شیائومی Redmi 13C با تراشه و امکانات اقتصادی که براش استفاده شده، آیا ارزش خرید داره یا نه؟

نویسنده : digiatlas.ir

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار