نقدو بررسی انواع موبایل

بررسی گوشی Xiaomi 14 Pro

شیائومی 14 پرو، خفن ترین پرچمدار حال حاضر شیائومی که از جزو اولین گوشی هایی هست که با تراشه پرچمدار کوالکام یعنی اسنپدراگون 8 نسل 3 عرضه شده و از سیستم عامل جدید شیائومی یعنی HyperOS هم استفاده میکنه و شیائومی با عرضه این گوشی خواسته مستقیما به جنگ آیفون های سری 15 اپل بره! البته در زمان عرضه یعنی نوامبر 2023 (اواسط آبان 1402) این گوشی فقط برای بازار چین عرضه شده و هنوز هم خبری از زمان عرضه و قیمت دقیق این گوشی در بازارهای جهانی نیست. البته برخی کارشناسان خبر از عرضه این گوشی در اواسط بهمن ماه 1402 و با قیمت حدودی 650 یورو میدند. اگه از طرفداران شیائومی هستید و میخواید بدونید شیائومی در نسل جدید پرچمدارانش از چه امکاناتی استفاده کرده و با تغییرات و بهبودهای ایجاد شده میتونه در حد و اندازه رقبای دیگه اش ظاهر بشه یا نه؟! تا انتهای مقاله بررسی گوشی Xiaomi 14 Pro همراه دیجی اطلس باشید.

بررسی طراحی گوشی Xiaomi 14 Pro

گوشی شیائومی 14 پرو از لحاظ طراحی و ظاهر خیلی تفاوت خیلی خاصی نسبت به پرچمداران سری 13 شیائومی نکرده. هنوز از یه بدنه مستطیلی شکل نسبتا تخت و صاف برای گوشی استفاده شده که خمیدگی های کوچکی در لبه ها و در محل اتصال به فریم داره. البته در این نسل این خمیدگی ها ملموس تر هستند و ظاهری بهتری به گوشی دادند و یه مقداری حس لاکچری بودن به شما منتقل میکنن. جنس پنل پشتی از شیشه ساخته شده و دیگه خبری از جنس چرم مصنوعی نیست. طراحی براق و درخشنده این پنل باعث میشه به راحتی کثیف بشه و اثر انگشت و لکه روی اون باقی بمونه. البته به رسم باقی گوشی های شیائومی داخل جعبه یه قاب ژله ای شفاف وجود داره که میتونه تا حدودی از کثیف شدن گوشی جلوگیری کنه. گوشی های پرچمدار بدنه های قطور و بزرگی دارند، این گوشی هم از این قاعده مستثنی نیست و با داشتن قطر 8.5 میلی متری و همچنین وزن 230 گرمی گوشی نسبتا سنگینی به حساب میاد و با توجه به نوع فریم و طراحی بدنه در استفاده طولانی مدت خسته کننده است و خیلی گوشی خوش دستی نیست.
شیائومی هم مثل اپل رو به استفاده از تیتانیوم آورده و فریم این گوشی از این نوع فلز ساخته شده. البته اگه به خاطر مشکلات بدنه آیفون 15 پرو و پرو مکس نگران هستید، شیائومی مدل های با فریم آلومینیومی هم برای این گوشی در نظر گرفته و شما با توجه به سلیقه تون میتونید سراغ هر کدوم برید. نسخه با فریم تیتانیومی حدود 7 گرم از نسخه آلومینیومی سبک تره( 223 به نسبت 230 گرم). فریم کاملا به صورت تخت و تیز ساخته شده و یادآور آیفون های سری 13 و 14 هست. از لحاظ طراحی این دو فریم تفاوت خاصی با هم ندارند اما نسخه تیتانیومی از یک صیقل مات استفاده میکنه یه مقداری حس بهتری داره و ظاهر گوشی رو هم جذاب تر کرده.


جزیره دوربین مثل پرچمداران شیائومی در سال قبل به صورت مربعی ساخته شده و سه تا لنز اصلی دوربین رو به همراه یک فلش LED در خودش به صورت متقارن جا داده. این جزیره دوربین در دو لول برجستگی و برآمدگی داره و هم فضای زیادی رو از قسمت پشتی گرفته و هم خیلی برجسته است و اگه این گوشی رو روی سطح میز بزارید، خیلی لق میزنه. مثل قبل لوگو LEICA نشان از همکاری مجدد شیائومی با این برند داره و با توجه به این لوگو و اندازه جزیره دوربین میشه به عملکرد این بخش امیدوار بود!
در لبه راست طبق معمول دکمه های پاور و کم و زیاد کردن صدا دیده میشه. لبه بالایی اسپیکر، میکروفون و در لبه پایینی اسپیکر اصلی، میکروفون، درگاه سیم کارت و پورت تایپ سی قرار داره که در این نسل به USB 3.2 انتقال پیدا کرده و میتونه سرعت انتقال اطلاعات بالایی رو در کنار امکان انتقال تصاویر به شما بده. سمت چپ هم کویره.
صفحه نمایش هنوز به صورت خمیده ساخته شده ولی خمیدگی نمایشگر خیلی اذیت کننده نیست و در لبه ها با یه زاویه خیلی شدیدی به سمت پایین خم شده. این کار باعث میشه موقعی که از گوشه به نمایشگر نگاه کنید خیلی خمیده به نظر نرسه. حاشیه نمایشگر هم بسیار کمه و حدود 89.6 درصد از پنل جلویی رو نمایشگر به خودش اختصاص داده. برای محافظت از صفحه نمایش شیائومی از گلس Longjing مخصوص خودش استفاده کرده که در تست های انجام شده، مقاومت بسیار خوبی در مقابل ضربه و خط و خش داره و حتی در اثر ورود ضربه و افتادن به راحتی صدمه نمیبینه. گواهی IP68 استفاده شده برای این گوشی میتونه تا عمق 1.5 متری و به مدت 30 دقیقه از نفوذ آب به گوشی جلوگیری کنه.

در مجموع شیائومی در بخش طراحی این گوشی خیلی تغییرات زیادی ایجاد نکرده ولی با بهبودهای کوچیک، مخصوصا در بازطراحی نمایشگر باعث شده گوشی در عین حال که گوشی زخمت و بزرگی به حساب میاد استفاده لذت بخشی داشته باشه و از لحاظ ظاهری هم خیلی به گوشی های رقیب شباهت نداشته باشه. کیفیت ساخت این گوشی هم بالاست و کاملا شایسته یه پرچمدار سال 2023 است.

 

مشخصات صفحه نمایش گوشی Xiaomi 14 Pro

شیائومی در این گوشی از یه پنل 6.73 اینچی امولد ساخت شرکت TCL با تکنولوژی LTPO استفاده کرده که میتونه تصاویر با رزولوشن 3200 در 1440 نمایش بده و جزئیات نمایش داده توسط این پنل واقعا خیره کننده است. البته برای مصرف کمتر باتری میتونید رزولوشن رو کاهش بدید و روی +FHD قرار بدید. امکان نمایش 68 میلیارد رنگ رو داره و در حالت پیش فرض رنگ های نمایش داده شده بسیار زنده و جذاب هستند. از دالبی ویژن و +HDR10 هم پشتیبانی میکنه و اگه با گوشی محتوای با کیفیت HDR تماشا میکنید، میتونید رنگ های زنده، شفاف و برجسته ای رو داشته باشید.

نرخ به روزرسانی 120 هرتزی که قابلیت LTPO داره هم داره و میتونه از 1 تا 120 هرتز جابجا بشه در کنار رزولوشن بالای نمایشگر یه تجربه بسیار جذاب و زیبا رو در اختیار شما قرار میدن. همونطور که در بخش قبل گفتیم، نمایشگر خمیده این گوشی مثل گوشی های دیگه نیست و یه حالت برجسته و خاصی داره که با داشتن حاشیه های بسیار کم و همچنین رزولوشن بالا، کاملا شایسته یه گوشی پرچمدار هست. حسگر اثر انگشت اپتیکال هم زیر نمایشگر قرار گرفته و دقت و سرعت خوبی موقع باز کردن گوشی داره. شیائومی علاقه زیادی به کسب رکوردهای مختلف و اولین بودن در استفاده از تکنولوژی های نوین داره، به همین خاطر در این گوشی از روشنایی بیشینه 3000 نیتی استفاده کرده که میشه گفت بیشترین مقدار در بین تمامی گوشی های هوشمند عرضه شده در چندین سال اخیره. البته این عدد در موقع تماشای محتوهای HDR به دست میاد. در مجموع نمایشگر این گوشی هم از لحاظ ظاهری و هم امکانات استفاده شده بسیار جذابه و میتونه یه تجربه بسیار لذت بخش رو در زمان استفاده روزمره، بازی و تماشای ویدیو در اختیار شما بزاره.

بررسی باتری گوشی Xiaomi 14 Pro

شیائومی از یه باتری 4880 میلی آمپر ساعتی برای این گوشی استفاده کرده که به لطف پردازنده با مصرف مناسب میتونه شارژدهی خوبی رو در استفاده روزمره به شما بده و با توجه به مصرف بالای نمایشگر و همچنین سخت افزار که نیاز به قدرت زیادی دارند، در استفاده ترکیبی در طول روز میتونه حدود 6 الی 7 ساعت به شما اسکرین تایم بده. البته اگه استفاده عادی و نسبتا سبک داشته باشید میتونید یک روز رو از گوشی شارژ بگیرید، ولی انتظار شارژدهی در حد و اندازه گوشی های پرچمدار اپل و سامسونگ نداشته باشید. 20 دقیقه بازی Genshin Impact حدود 9 درصد از باتری رو کم میکنه و 30 دقیقه تماشای ویدیو با کیفیت 1080 هم حدود 4 درصد از شارژ باتری رو کاهش میده.
البته این شارژدهی معمولی رو یه شارژر 120 واتی که داخل جعبه هم قرار داره جبران میکنه و شما توی حدودا 23 دقیقه میتونید گوشی رو کاملا شارژ کنید و اگه شب فراموش کنید که گوشی رو به شارژ بزنید، صبح گوشی رو به شارژ بزنید و کارهاتون رو انجام بدید، گوشی شما کاملا شارژ شده و آماده استفاده است. این سرعت شارژ بالا باعث میشه تا حدودی شارژدهی معمولی خیلی اذیت کننده نباشه و شما در طول روز در صورت تمام شدن شارژ گوشی نیازی به انتظار زیادی نداشته باشید. شارژ بیسیم 50 واتی و شارژ معکوس بیسیم 10 واتی هم امکانات این گوشی پرچمدار رو کامل تر میکنن و به نسبت نسل قبلی هم خیلی تغییری در این گوشی ایجاد نشده. در مجموع بخش باتری گوشی شیائومی 14 پرو به نسبت پرچمداران دیگه عملکرد مناسبی داره و داشتن شارژ داخل جعبه و همچنین سرعت شارژ بالای این گوشی باعث میشه مقداری جذاب تر هم به نظر برسه.

بررسی مشخصات دوربین Xiaomi 14 Pro

شیائومی بعد از تجربه موفقی که از همکاری با برند Leica در گوشی Xiaomi 12s Ultra این همکاری خودش رو ادامه دار کرد و در سری 13 و 14 هم به همکاری با این برند ادامه داد. شیائومی از سه لنز 50 مگاپیکسلی اصلی، تله فوتو با زوم اپتیکال 3.2 برابری و اولترا واید برای این گوشی استفاده کرده که به نسبت نسل قبلی خیلی تغییرات زیادی ایجاد نشده فقط برای لنز اصلی از دیافراگم متحرک که میتونه بین f/1.4 تا f/4.0 جابجا بشه استفاده شده که باعث میشه عکس های پرتره واقعی تر و جذاب تری ثبت بشه و همچنین نورسنجی در شب بهتر انجام بشه و عکس ها روشن تر و با دینامیک رنج بهتری ثبت بشن. لنز اصلی به جای سنسور سونی نسل قبل از سنسور Lightfusion 900 استفاده میکنه که اندازه 1/1.3 اینچی داره.
لنز اصلی عکس هایی بسیار زیبا و با جزئیات بالا ثبت میکنه که رنگ ها کیفیت بسیار خوبی دارند و دینامیک رنج و گستره رنگی بسیار خوبه. همکاری شیائومی با برند leica باعث شده بتونید با دو نوع پردازش رنگی عکس هاتون رو ثبت کنید. در حالت Vibrant میتونید به کمک جادوی هوش مصنوعی عکس هایی زیبا و جذاب ولی نه چندان شبیه به واقعیت بگیرید اما با حالت Authentic هوش مصنوعی کمتر توی نوع پردازش عکس ها دستکاری میکنه و عکس های ثبت شده شباهت بیشتری به واقعیت دارند. عکس های لنز تله فوتو در زوم 3.2 برابری جزئیات رو به خوبی ثبت میکنن و کیفیت خیلی زیادی از دست نمیره. البته در زوم های بالاتر مقداری جزئیات به سمت آبکی شدن میره. لنز اولترا واید هم به نسبت عکس های با کیفیت قابل قبولی ثبت میکنه و میتونید عکس های خوبی ولی نه چندان با جزئیات بالایی رو با این لنز ثبت کنید. با این لنز میتونید عکس های ماکرو به نسبت خوب و مناسبی هم ثبت کنید.

دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی سلفی عکس هایی با جزئیات خوب، نویز کم و دینامیک رنج مناسب ثبت میکنه. شیائومی بلاخره امکان فیلمبرداری 4k با 60 فریم رو به دوربین سلفیش استفاده کرده و اگه خیلی این امکان براتون اهمیت داشت، شیائومی 14 پرو میتونه نظر شما رو به خودش جلب کنه. امکان فیلمبرداری 8k با 24 فریم و 4k با 24/30/60 فریم رو هم می تونید با این گوشی داشته باشید که به کمک لرزشگیر اپتیکال استفاده شده جزئیات زیاد و نویز کم و رنگ های زنده در کنار لرزش بسیار کمی میتونید داشته باشید. در مجموع بخش دوربین این گوشی نه تنها به نسبت گوشی هایی مثل گوشی S23 Ultra سامسونگ یا گوشی iPhone 15 Pro Max نه تنها چیزی کم و کاست نداره بلکه حتی میتونه در بخش عکاسی رقیب سرسخت و قدری باشه، بخشی که به لطف دیافراگم متحرک این گوشی برای عکاسان حرفه ای و نیمه حرفه ای خیلی جذاب تر هم میشه.

بررسی سخت افزار و نرم افزار Xiaomi 14 Pro

شیائومی 14 پرو جزو اولین گوشی هایی به حساب میاد که از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 استفاده میکنه و قدرت سخت افزاری خفن این تراشه پرچمدار رو به نمایش میزاره. در بنچمارک های مختلف این گوشی تونسته اکثر رکوردها رو به نام خودش ثبت کنه و حتی به نسبت تراشه A17 Pro اپل که از تکنولوژی 3 نانومتری استفاده میکنه و اپل امسال روی این تراشه کلی مانور داده، عملکرد بهتر و قوی تری از خودش نشون میده. با توجه به این بنچمارک ها عملکرد تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 به نسبت نسل قبلی حدود 20 درصد بهبود پیدا کرده. البته اگه مصرف باتری و دما بهبود پیدا نکنه این قدرت بیشتر تراشه خیلی کاربردی نیست، در این بخش هم تراشه نسل جدید بهبود مناسبی پیدا کرده و حدود 15 درصد مصرف انرژی کمتری داره. همین باعث میشه در استفاده سنگین با اینکه دما نسبتا بالا میره و تا حدود 49 درجه هم میرسه، افت قدرت پردازشی زیادی رو نداریم و میتونیم خیلی راحت بازی رو با فریم ریت بالا ادامه بدیم.


البته تمامی این بهبودها و پیشرفت ها اکثرا توی بنچمارک ها مشخص میشه و در استفاده معمولی و روزمره خیلی تفاوت خاصی دیده نمیشه. به دلیل اینکه اکثر شرکت های بازی سازی موبایلی بازی هاشون رو برای تراشه های میان رده و ضعیف تر بهینه میکنن، عملکرد بهتر تراشه خیلی در بازی ها مشهود نیست و شاید در بازی های خیلی سنگین و گرافیک محوری مثل genshin impact در لوکیشن های شلوغ و پر از جزئیات و دشمن، یه 2 3 فریم بیشتر بتونید دریافت کنید. شیائومی این گوشی رو با 12 یا 16 گیگ حافظه رم و 256، 512 و 1 ترابایت حافظه ذخیره سازی از نوع UFS 4.0 به بازار عرضه کرده.
گوشی Xiaomi 14 Pro جزو اولین گوشی های شیائومی هست که از رابط کاربری جدید شیائومی یعنی hyperOS استفاده میکنه و در نگاه اول بهبودهای ایجاد شده کاملا مشهوده و یه تجربه بسیار روون و سریع رو میتونید داشته باشید. از لحاظ ظاهری خیلی تغییرات زیادی به نسبت MIUI ایجاد نشده تا کاربران قدیمی این برند خیلی احساس غریبی نکنن! در مورد آپدیت های نرم افزاری در آینده هم اطلاعات خیلی خاصی در دسترس نیست، اما انتظار میره شیائومی حداقل 3 سال آپدیت های نرم افزاری رو برای این پرچمدار به روز و خفنش ارائه کنه.

عملکرد اسپیکر گوشی Xiaomi 14 Pro

بلندی صدای اسپیکر استفاده شده خوبه اما خیلی بلند و رسا نیست، اما کیفیت و تفکیک صدای پخش شده مناسبه و بیس خوبی هم موقع پخش صدا داره. طبق معمول گوشی های پرچمدار از جک 3.5 میلیمتری صدا خبری نیست و باید از تبدیل تایپ سی استفاده کنید یا از طریق هندزفری بلوتوثی به این گوشی متصل بشید که به لطف بلوتوث نسخه 5.4 که جدیدترین ورژن بلوتوث هم به حساب میاد، یه تجربه با تاخیر کم و همچنین مصرف انرژی مناسب رو داشته باشید.

آیا گوشی Xiaomi 14 Pro ارزش خرید داره؟

گوشی Xiaomi 14 Pro از یه بدنه با کیفیت ساخت بالا، سنگین و نه خیلی خوش دست اما خاص به خصوص در بخش نمایشگر استفاده میکنه که تصاویر با کیفیت بسیار بالا و دقت رنگی خیلی خوبی رو به نمایش میزاره و به لطف تراشه پرقدرت و پرچمدار جدید کوالکام و همچنین سیستم عامل جدید و بهینه شده HyperOS تجربه بسیار سریع و روان و بدون لگ و باگی رو با این گوشی خواهید داشت. باتری شارژدهی نسبتا معمولی داره اما به لطف شارژر با توان بالا قرار گرفته در جعبه عملکرد خوب و مناسبی داره. دوربین هم با استفاده از دیافراگم متحرک و همچنین سنسور اصلی با اندازه بزرگ، عکس های با کیفیت بسیار خوبی ثبت میکنه و میتونه در حد بهترین گوشی های پرچمدار دیگه عمل کنه. در مجموع گوشی Xiaomi 14 Pro یکی از پرچمداران خفن امساله که واقعا نقطه ضعف و مشکل خاصی نداره، البته به جز یک مورد، عرضه نشدن در بازار جهانی که با توجه به شایعات پخش شده توسط افشاگران مختلف، احتمالا دست خیلی از کاربران و طرفداران شیائومی در سراسر جهان به این گوشی نرسه. البته در بازار ایران این مورد خیلی مسئله خاصی نیست و در حال حاضر این گوشی با قیمت حدودی 67 میلیون تومان در بازار به صورت محدود موجوده و میتونید با قیمتی در حدود پرچمداران پرو اپل یا اولترا سامسونگ سراغ خرید این گوشی برید.

نویسنده : digiatlas.ir

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
برچسب ها
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار