نقدوبررسینقدوبررسی انواع تبلت

مشخصات و بررسی آیپد مینی ۶ | iPad mini 2021

آیپد مینی دیگر آن آپید مینی قدیم نیست. آیپد مینی ۶ بسیار کوچک‌تر از هر آنچه تا به حال از این سری محصولات اپل دیده‌اید ساخته شده و با این حال قدرت زیادی را در خود جای داده است. آیپد مینی ۶ همینطور برخوردار از یک نمایشگر عالی، باتری بادوام و پردازنده پرسرعت A15 Bionic بوده که همچون آیفون ۱۳ در کوچک‌ترین تبلت اپل نیز جا خوش کرده است.

نقاط قوت

  • حمل‌پذیری بسیار بالا به دلیل وزن کم
  • پردازنده پرسرعت A15 Bionic
  • نمایشگر شفاف و روشن
  • وب‌کم عالی
  • قابلیت شارژ با پورت USB-C
  • پشتیبانی از قلم نسل دوم اپل

نقاط ضعف

  • فاقد جک هدفون یا کیبورد مجیک
  • قیمت بالا

مشاهده این محصول در دیجی کالا

اپل با آیپد مینی ۶ یکی دیگر از بهترین تبلت‌های خود را روانه بازار کرده است. این دستگاه ۸٫۳ اینچی اولترا-پرتابل امکان مطالعه کتب الکترونیکی، وب‌گردی و بسیاری فعالیت‎های دیگر را به ایدئال‌ترین شکل برایتان فراهم می‎کند.

تنها نقص آیپد مینی ۶ را شاید بشود عدم پشتیبانی آن از کیبورد اختصاصی اپل برشمرد که از جذابیت‌های آن برای تایپیست‌ها یا افرادی که چند کار را بطور همزمان با تبلت خود انجام می‌دهند کاسته است.

آیا آیپد مینی مدل سال ۲۰۲۱ انتخاب مناسبی برای شماست؟ در این مقاله هر آنچه را لازم است درباره کوچک‌ترین آیپد اپل بدانید به شما خواهیم گفت.

طراحی

اگر آیپد مینی ۶ یک انسان بود حتماً وسوسه می‌‍شدید لپ او را بکشید چراکه این یک دستگاه بسیار خواستنی است! شاید با قرار دادن آیپد مینی ۶ در کنار یک آیپد عادی به نظر نرسد که این نسخه “مینی” آیپد است. در واقع بهتر است به آیپد مینی ۶ به عنوان نسخه کوچک‌تر آیپد ایر (۲۰۲۰) نگاه کنید.

آیپد مینی ۶ در داشتن دکمه پاور با قابلیت تشخیص هویت لمسی، نبود دکمه صفحه اصلی (هوم)، لبه‌های مسطح و یک پورت USB-C با آیپد ایر مشترک است، به طوری که می‌شود نام مستعار “آیپد ایر مینی” را بر آن گذاشت.

 

آیپد مینی ۲۰۲۱ همچون آیپد ایر در رنگ‌هایی متنوع به فروش می‌‎رسد. اپل این دستگاه را به جای دو رنگ نقره‌ای و خاکستری فضایی (نام انحصاری Space Gray) در رنگ‌های بنفش، صورتی، استارلایت در کنار خاکستری فضایی عرضه کرده است.

آیپد مینی ۶ با ابعاد ۷٫۷ x 5.3 x 0.25 اینچ بسیار کوچک‌تر از آیپد ایر ۴ با ابعاد ۹٫۷ x 7.0 x 0.24 اینچ و آیپد ۹ با ابعاد ۹٫۸ x 6.8 x 0.29  اینچ ساخته شده است. تبلت سامسونگ گلکسی A7 Lite نیز با ابعاد ۸٫۴ x 4.9 x 0.31 اینچ به مراتب از آن بزرگ‌تر و همینطور قطورتر می‌باشد.

آیپد مینی ۶ با وزن ۲۹۴ گرم از گلکسی Tab A7 Lite (367 گرم)، آیپد ایر ۴ (۴۵۸ گرم) و آیپد ۹ (۴۹۴ گرم) به مراتب سبک‌تر است و به همین دلیل به راحتی می‌شود با یک دست با آن کار کرد.

حسگر لمسی آیپد مینی ۶ همچون آیپد ایر ۴ در دکمه پاور/لاک آن تعبیه شده است تا کار ورود به دستگاه از طریق تشخیص هویت لمسی را تسهیل کند. تبلت گلکسی A7 Lite اما با سیستم تشخیص هویت از روی چهره کار می‌کند که تنها در مدل‎های گران‌قیمت آیپد پرو وجود دارد.

مزیت دیگر آیپد مینی جدید چیزی است که آرزو می‌کردیم اپل با آیپدهای عادی خود انجام می‌داد؛ یعنی کنار گذاشتن پورت لایتنینگ و جایگزینی آن با پورت USB-C. پورت لایتنینگ در حال حاضر در آیفون‌ها، ایرپاد مکس و کیس ایرپادز وجود دارد.

متأسفانه آیپد مینی ۶ فاقد جک هدفون است که این را هم از آیپد ایر به ارث برده است. گرچه چنین مسئله‌ای برای افرادی که از اتصال بلوتوث و ایرپادز استفاده می‌کنند فاقد اهمیت است، اما دوست داشتیم امکان استفاده از هدفون‌های سیمی بدون نیاز به آداپتور USB-C در آیپد مینی ۶ نیز وجود داشت.

نمایشگر

آیپد مینی ۶ یکی از بهترین نمایشگرها را در بین تبلت‌های هم‌اندازه خود دارد که با رزولوشن ۲۲۶۶×۱۴۸۸  و تراکم پیکسلی ۳۲۶-ppi شفاف‌تر از صفحه نمایش آیپد ۹ با تراکم پیکسلی   ۲۶۴-ppi و رزولوشن ۲۱۶۰×۱۶۲۰، آیپد ایر ۴ با تراکم پیکسلی ۲۶۴-ppi و رزولوشن  ۲۳۶۰ x 1640 پیکسل و سامسونگ گلکسی تب A7 Lite با تراکم پیکسلی۱۷۹-ppi   و رزولوشن ۱۳۴۰ x 800 می‌باشد، گرچه در مقایسه با تمام این دستگاه‌ها کوچک‌تر است.

 

با این حال در کار با آیپد مینی ۶ با صفحه نمایش تقسیم شده (اسپلیت اسکرین) متوجه شدیم که فونت متن‌ها بسیار کوچک‌تر شده و از دقت محدوده‌ای که قادر به دریافت فرمان لمسی‌ است کاسته می‎شود. در چنین حالتی بهتر است صفحه را به نسبت ۶۶ به ۳۳ به جای ۵۰/۵۰ تقسیم کنید.

نمایشگر آیپد مینی ۶ از ۱۰۳٫۱ درصد گستره رنگی sRGB پشتیبانی کرده و از این نظر بسیار نزدیک به آیپد ۹ (با پشتیبانی ۱۰۵٫۳ درصد) و کمی جلوتر از آیپد ایر ۴ (۱۰۲٫۹ درصد) قرار می‌‌گیرد. نمایشگر گلکسی Tab A7 Lite با پشتیبانی ۸۱٫۸ درصدی از این گستره رنگی، کیفیت و دقت رنگی متوسطی دارد.

آیپد مینی ۶ در میزان روشنایی صفحه نمایش خود به میزان حداکثر ۵۲۰ نیت از تمامی این دستگاه‌ها روشن‌تر است. آیپد ۹ (۴۷۲٫۷ نیت)، آیپد ایر ۴ (۴۴۰ نیت) و گلکسی A7 Lite  (۳۱۵ نیت ) به نسبت از نمایشگرهای کم‌نورتری برخوردار هستند.

عملکرد پردازنده

آیپد مینی ۶ بهره‌مند از سیستم چیپ A15 Bionic، با یک پردازنده شش هسته‌ای، پردازنده گرافیکی پنج هسته‌ای و موتور پردازش عصبی ۱۶ هسته‌ای می‎باشد. از آنجایی که آیپد ایر ۴ با چیپ A14 Bionic با سرعت بالای خود تحسین کاربرانش را برانگیخت، آیپد مینی ۲۰۲۱ با داشتن پردازنده‌ای به مراتب قوی‌تر تبلت بسیار پرسرعتی است. این سرعت بالا همچنین در سیستم یادگیری ماشینی اپل در نمایه‌هایی همچون Live Text کارآمد است. این نمایه سیستم‌عامل iPadOS 15 به شما امکان انتخاب متنی را که در یک تصویر وجود دارد با نگه داشتن انگشت بر روی آن می‌دهد. این نمایه در آیپد مینی ۲۰۲۱ به خوبی آیفون ۱۲ پرو مکس و مدل‌های ۲۰۲۱ آیپد پرو کار می‌کند.

کیفیت صوتی

اسپیکرهای استریوی آیپد مینی ۶ قادر به تولید صدایی قدرتمند هستند که با توجه به اندازه کوچک دستگاه تحسین‌برانگیز است. سیستم صوتی این تبلت همچون آیپد ایر ۴ تنها قادر است در حالت افقی (Landscape) دستگاه و نه در حالت عمودی (Portrait) صدای استریو تولید کند.

اکسسوری‌ها

آیپد مینی ۶ در بین اکسسوری‌های اپل از قلم اپل (اپل پنسل ۲) پشتیبانی می‌کند و برخلاف آیپد ایر ۴ و آیپد پرو قادر به اتصال به اکسسوری محبوب آیپد یعنی کیبورد مجیک نیست. این موضوع احتمالاً به این دلیل است که آیپد مینی ۸٫۳ اینچی برای اتصال کیبوردی که کلیدهایی با اندازه مناسب داشته باشد زیاده از حد کوچک است. خوشبختانه آیپد مینی ۲۰۲۱ همچون دیگر تبلت‌ها از اتصال بلوتوثی به کیبوردها پشتیبانی می‌کند.

 

پشتیبانی آیپد مینی ۶ از قلم اپل اتفاق خوبی است که استفاده از دستگاه را آسان‌تر کرده است. قلم‌های نسل اول اپل از طریق پورت لایتنینگ شارژ می‌شوند که کمی مزاحمت‌آور است. اما قلم نسل دوم اپل قادر است با اتصال مغناطیسی به لبه مسطح آیپد مینی ۶ شارژ شود.

قلم نسل دوم اپل حساسیت بالا و تأخیر کمی در اجرای فرمان‌های لمسی دارد. با استفاده از این قلم می‌توانید از طریق نمایه Scribble دست‌خط خود را به آسانی به جملات تایپی تبدیل کنید.

دوربین‌ها

هر چه اندازه یک تبلت کوچک‌تر باشد، افراد تمایل بیشتری به استفاده از دوربین آن پیدا می‌کنند. آیپد مینی ۶ به همین دلیل برای عکاسی دستگاه مناسبی است. دوربین‌های ۱۲ مگاپیکسلی جلو و پشت آن قادر به عکاسی با کیفیتی رضایت‌بخش هستند. دوربین آیپد مینی ۶ به لطف فناوری Center Stage اپل قادر است شما را در تمام مواقع در مرکز تصویر نگه دارند، حتی اگر مدام در حال حرکت باشید. دوربین سلفی آن نیز گرچه دقیق‌ترین و شفاف‌ترین تصاویر را بدست نمی‌دهد اما قادر است جزئیات را تا حد قابل قبولی ثبت کند.

دوربین‎های آیپد ۹ (۱۲ مگاپیکسل در جلو و ۸ مگاپیکسل در پشت) با کیفیتی متوسط عکس می‌گیرند. دوربین‌های‌ آیپد ایر ۴ نیز (۷ مگاپیکسل در جلو و ۱۲ مگاپیکسل در پشت) فاقد فناوری Center Stage هستند. اما دوربین‌های تبلت Tab A7 Lite سامسونگ از هیچ نظر قابل قیاس با آیپدها نیستند.

عمر باتری

بنابر گفته اپل، آیپد مینی۶ با ۱۰ ساعت عمر باتری در هر بار شارژ برای استفاده در کل مدت روز دوام می‌آورد. اما آنچه در عمل از این دستگاه می‌بینیم حتی بهتر است. آیپد مینی ۶ با وجود فراوانی پیکسل‌های نمایشگرش قادر است با روشنایی ۱۵۰ نیت در وب‌گردی بدون وقفه تا ۱۰ ساعت و ۵۶ دقیقه کار کند.

 

عملکرد باتری آیپد مینی ۶ از آیپد ایر ۴ (۱۰ ساعت و ۲۹ دقیقه) و گلکسی Tab A7 Lite (10 ساعت و ۷ دقیقه) بهتر بوده و از آیپد ۹ که دستگاه بزرگتری است و باتری بزرگ‌تری دارد حدود یک ساعت کمتر دوام می‌آورد.

نظر نهایی

افراد زیادی از خریداری جدیدترین آیپد مطمئن نیستند. کسانی که به دنبال یک تبلت با نمایشگر درجه یک هستند بهتر از آیپد مینی مدل ۲۰۲۱ انتخاب دیگری نخواهند داشت. وجود پردازنده پرسرعت A15 Bionic نیز خیال شما را از اجرای اپ‌های سنگین در این دستگاه راحت می‌کند.

اگر به دنبال عمر باتری بیشتر هستید می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای کمتر به سراغ آیپد ۹ بروید. اگر اکثر اوقات به تایپ مشغول هستید آیپد ایر ۲۰۲۰ انتخاب مناسب‎تری برای شماست، گرچه لازم است هزینه کیبورد مجیک اختصاصی آن را جداگانه بپردازید.

آیا می‌خواهید یک تبلت ۸ اینچی با قیمتی بسیار کمتر از آیپد مینی ۶ داشته باشید؟ تبلت گلکسی A7 Lite جزء انتخاب‌های پیش روی شماست، گرچه کیفیت صفحه نمایش و عملکرد سخت‌افزاری آن به پای آیپد مینی ۶ نمی‌رسد و عمر باتری کمتری هم دارد.

در نهایت باید گفت که آیپد مینی ۶ پیشنهاد ویژه ما به کسانی است که مایل هستند کتب الکترونیکی و فیلم‌ها و سریال‌های خود را در بهترین حالت ممکن و بدون ذره‌ای افت کیفیت بخوانند و تماشا کنند.

رتبه‌ی محصول

طراحی – ۸٫۷
عملکرد – ۹٫۷
قابلیت‌ها – ۹٫۳
ارزش خرید – ۹٫۲

۹٫۲

نمره نهایی

افراد زیادی از خریداری جدیدترین آیپد مطمئن نیستند. کسانی که به دنبال یک تبلت با نمایشگر درجه یک هستند بهتر از آیپد مینی مدل ۲۰۲۱ انتخاب دیگری نخواهند داشت. وجود پردازنده پرسرعت A15 Bionic نیز خیال شما را از اجرای اپ‌های سنگین در این دستگاه راحت می‌کند.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار