نقدو بررسی انواع موبایل

نقد و بررسی گلکسی S10 و +S10 سامسونگ

سامسونگ برای سال 2019 از دو پرچمدار جدید سری S خود با نام های S10 و S10+ رونمایی کرد. این بار مدل های جدید اس 10 و اس 10 پلاس تفاوت بیشتری با سری قبلی خود دارند و امکانات به روزتری در آن ها دیده می شود.

طراحی

می توان گفت سامسونگ با ارائه این دو گوشی گامی رو به جلو در طراحی پرچمدار های خود برداشته است. زمانی که بیشتر گوشی های جدید از بریدگی بالای صفحه برای قرار دادن دوربین سلفی استفاده می کنند ، سامسونگ این بار دست به استفاده از نمایشگر بدون بریدگی زده است و تنها محل کوچکی برای دوربین سلفی ، گوشه صفحه اشغال شده است.

این بریدگی اگرچه در نگاه اول شاید آزاردهنده به نظر برسد ، اما نمایشگر یکپارچه ارزش این تغییر را دارد. صفحه نمایش همچنان انحنا دارد و باعث می شود ضخامت قاب آلومینیومی کمتر باشد ، این ضخامت کم ، در کنار صفحه نمایش بزرگ ، باعض می شود کمی نگهداری گوشی در دست دشوار باشد که این مشکل در مدل پلاس بیشتر احساس می شود. رنگ هایی که سامسونگ برای این گوشی ها در نظر گرفته است مثل سفید ، سبز ، نارنجی  و مشکی ، در کنار شیشه به کار رفته در پشت باعث می شوند این گوشی ها به شدت به چشم بیایند و پر زرق و برق باشند.

تفاوت اصلی در قسمت پشتی ، نحوه قرارگیری دوربین ها و سنسور ها در قاب مستطیلی است. پشت و روی گوشی از گوریلاگلس 6 استفاده شده که باعث می شود در مقابل خط و خش و ضربه از خود مقاومت خوبی نشان دهد. همینطور استاندارد IP68 برای محافظت در برابر آب و گرد و خاک در این گوشی ها رعایت شده است. در کل طراحی این دو گوشی شاید برای کسانی که سابقه استفاده از گوشی های S9 یا S8 را داشتند ، چندان دور از ذهن نباشد ، اما بین رقبایش می توان گفت یکی از بهترین طراحی ها را دارد.

سنسور اثر انگشت

یکی از جذاب ترین و بزرگترین تغییرات S10 و S10+ استفاده از سنسور اثر انگشت ، زیر صفحه نمایش آن هاست. این سنسور از امواج اولتراسونیک برای شناسایی استفاده می کند. اگرچه در نگاه اول این یکی از مزایای مهم گوشی به شمار برود ، چرا که سنسور به کار رفته پشت S8 و S9 جایگیری چندان مناسبی نداشت ، اما این تکنولوژی هنوز جوان است و چندان قابل اطمینان به نظر نمی رسد. در حالت کلی این سنسور به خوبی کار می کند ، اما ممکن است گاهی اوقات شناسایی به آسانی صورت نگیرد.

علاوه بر این مدت زمان باز شدن قفل صفحه ، کمی طولانی تر شده است و خیس بودن انگشت ، شناسایی را ناممکن می کند. البته سامسونگ قصد دارد تا این اشکالات را تا حد زیادی با آپدیت های نرم افزاری بر طرف کند. دیگر خبری از سنسور تشخیص عنبیه نیست و تشخیص چهره ساده ، تنها راه شناسایی بیومتریک دیگر این گوشی ها است. البته این تشخیص چهره چندان پیچیده نیست و سنسور خاصی مانند FaceID اپل برای آن به کار نرفته است.

پردازنده

همانگونه که انتظار می رود ، آخرین و بهترین سری سخت افزار ها در این سری از پرچمدار های سامسونگ به کار رفته است. در بازار ایران ، این دو گوشی با پردازنده اگزینوس 9820 عرضه شده اند که تفاوت زیادی از لحاظ عملکرد ، با مدل هایی که اسنپ دراگون 855 برای آنها استفاده شده است ، ندارند. پردازنده گرافیکی Mali-G76 MP12 در کنار 8 گیگابایت ، برای اجرای سنگین ترین نرم افزار ها و بازی ها کافی به نظر می رسد ، البته مدل پلاس با 12 گیگابایت رم هم قابل خریداری است.

حافظه این دو گوشی در مدل پایه 128 گیگابایت است که مدل های 512 گیگابایتی هم به بازار عرضه شده اند. عملکرد فنی این دو گوشی با توجه به سخت افزار های یکسانی که در آنها به کار رفته است ، تفاوت زیادی با هم ندارند؛ البته هر دو این گوشی های نسبت به سری قبل خودشان ، پیشرفت بسیار چشمگیری داشته اند و در بنچمارک ها ، نمرات به دست آمده توسط این دو ، بهبود چشمگیری داشته است.

صفحه نمایش

S10 و S10+ این بار با صفحه نمایش هایی بهتر و با حاشیه کمتر عرضه شده اند. مثل گوشی های رده بالای دیگر ، صفحه نمایش از یک گوشه ، به گوشه دیگر کشیده شده است و تنها یک بریدگی برای دوربین سلفی روی آن وجود دارد. S10 از6.1 اینچ و S10+ از 6.4 صفحه نمایش بهره می برند. رزولوشن صفحه 3040 در 1440 پیکسل است که در حالت عادی ، برای صرفه جویی در مصرف انرژی باتری ، به 2280 در 1080 پیکسل کاهش پیدا می کند. این صفحه نمایش Dynamic AMOLED نام گرفته است ، چرا که از ویدیو های با استاندارد HDR10+ پشتیبانی می کند ؛ البته این نوع از ویدیو ها به قدری مرسوم نیستند که بتوان این قابلیت را از مزایای مهم این گوشی بر شمرد. حالا روشنایی این صفحه نمایش تا حد زیادی بیشتر شده است و زیر نور مستقیم بهتر عمل می کند.

دوربین

از مهم ترین تغییرات اعمال شده در S های جدید ، اضافه شدن یک دوربین اولتراواید (بسیار عرض UltraWide) به عنوان دوربین سوم ، در پشت گوشی است. دوربین اصلی 16 مگاپیکسل رزولوشن دارد و دریچه دیافراگم متغیر به همراه لرزشگیر اپتیکال و فوکوس اتوماتیک ، در آن به کار رفته است. حالا وظیفه گرفتن عکس های پرتره در حالت Live Focus هم به این لنز سپرده شده است. دو لنز دیگر 12 مگاپیکسل رزولوشن دارند؛ لنز تله فوتو برای زوم کردن دو برابری و لنز اولتراواید برای عکس برداری با زاویه دید وسیع. عملکرد این دوربین ها در روز و شب بسیار مناسب است و به خوبی می توانند با iPhone XS و Google Pixel 3 رقابت کنند. البته یکی از مشکلات جزئی که همیشه در گوشی های سامسونگ وجود داشته ، اشباع بیش از اندازه رنگ ها ، در تصاویر ثبت شده است. ویدیو های 4K هم در این گوشی به خوبی ضبط می شوند و جزییات در آنها دقیق به نظر می رسد. همچنان امکان ضبط ویدیو های صحنه آهسته با نرخ 960 فریم بر ثانیه با رزولوشن 720p وجود دارد.

اصلی ترین تفاوت S10 و S10+ در دوربین سلفی آن هاست. در هر دو گوشی یک دوربین 10 مگاپیکسلی به کار رفته است که کیفیت بسیار مناسبی دارد. اما در مدل پلاس یک دوربین دیگر برای تشخیص عمق به کار رفته است ، به همین علت سلفی های پرتره در این گوشی ، به نسبت مدل پایین تر خود ، دقیق تر است و سوژه بهتر از محیط پیرامونش جدا شده است.

رابط کاربری

این بار سامسونگ در کنار نسخه 9 اندروید، از رابط کاربری One UI استفاده کرده است. می توان گفت استفاده از این رابط کاربری باعث بهبود چشمگیر این گوشی شده است. رابط های حرکتی (Gesture )  زیادی به این گوشی اضافه شده است و حتی می توانید به جای دکمه های پایین صفحه ، از آنها استفاده کنید. منو ها ظاهر بهتری دارند و حالت تاریک یا Dark Mode برای استفاده در شب ، اضافه شده است.

دکمه بیکسبی همچنان سمت چپ گوشی قرار گرفته است ؛ البته حالا این دکمه امکان شخصی سازی برای عملکرد های دیگر را دارد و کاربران زیادی از آن راضی خواهند بود. البته رابط هوشمند بیکسبی امکانات خوبی در اختیار شما می گذارد و یکی از قابلیت های آن ؛ امکان تنظیم هوشمند عملکرد های گوشی برای زمان یا مکان خاص است.

باتری و شارژ

باتری مدل پلاس ، 4100 و مدل معمولی 3600 میلی آمپر ساعت ظرفیت دارند که برای گوشی هایی که امسال در بازار عرضه شده اند رقم مناسبی است. البته استفاده از پردازنده قوی تر و صفحه نمایش بزرگ باعث می شود تا مدت زمان شارژدهی این باتری بیشتر نباشد و نسبت به رقبا کمی عقب تر بماند. قابلیت شارژ سریع هم در این گوشی وجود دارد ، اما در زمینه مدت زمان شارژ هم از پرچمدار های 2019 کمی ضعیف تر است یکی از قابلیت های جدیدی که سامسونگ در این سری به کار برده است ، امکان شارژ بی سیم دستگاه های دیگر از طریق گوشی است. برای مثال شما می توانید گوشی دیگری را روی S10 قرار دهید و آن را شارژ کنید.

جمع بندی

سامسونگ در پرچمدار های جدید سری S خود ، تغییرات جذابی مانند دوربین سوم و سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش ، اعمال کرده است. هر دو این گوشی ها کیفیت ساخت بسیار بالایی دارند و طراحی ان ها جذاب است. صفحه نمایش هر دو جزو بهترین و شفاف ترین صفحه نمایش های تولید شده برای گوشی های هوشمند است و کیفیت دوربین بسیار خوبی دارند. باتری هر دو گوشی مناسب است ، اگرچه کمی در رقابت با پرچمدار های دیگر عقب می افتد. به نظر می رسد این گوشی بیشتر برای کسانی که گلکسی S های سامسونگ را دنبال می کردند جذاب باشد ، اگرچه همچنان کاربران S8 به بعد می توانند برای سری های بعد منتظر باشند و پیشرفت خیلی زیادی نسبت به اختلاف قیمت ، در انتظارشان نیست.

اگر بین S10 و S10+ شک دارید ، باید به این نکته توجه کنید که تفاوت ابعاد صفحه نمایش این دو گوشی زیاد نیست و از لحاظ سخت افزاری با هم برابر هستند ، اصلی ترین تفاوت دوربین جلوی دوم برای کسانی که به ثبت پرتره های سلفی علاقه دارند ، دیده می شود. برای همین به نظر می رسد S10 گزینه محبوب تری نسبت به S10+ برای بیشتر کاربران باشد.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار