نقدو بررسی انواع موبایل

مشخصات و بررسی تلفن هوشمند Samsung Galaxy A01

سامسونگ به گوشی‌های سری Galaxy S و Galaxy Note خود معروف است اما سری Galaxy A در واقع جایگزین‌های میان‌رده، کمتر پیشرفته و مقرون به صرفه برای گوشی‌های پرچم‌دار و گران قیمت این برند محسوب می‌شود. Samsung Galaxy A01 نیز یکی از ارزان‌ترین گوشی‌های این سری است و متاسفانه بیشتر ظاهر و طراحی آن جلب توجه می‌کند تا عملکرد و ویژگی‌های داخلی‌اش. در مقابل ظاهر زیبا و صفحه نمایش روشن و تقریباً بدون حاشیه آن یک پردازنده به شدت کند، فضای ذخیره سازی کم و دوربین‌های متوسط دریافت خواهید کرد. در این رنج قیمتی شاید بتوان گفت گوشی هوشمند Motorola Moto e انتخاب بهتری باشد.

نقاط قوت

  • نمایشگر شفاف
  • باتری با طول عمر بالا
  • طراحی کوچک و مدرن

نقاط ضعف

  • عملکرد ضعیف
  • حافظه داخلی کم
  • عکاسی ضعیف در نور کم
  • فاقد سنسور اثر انگشت

مشخصات:

  • سیستم عامل: اندروید ۱۰
  • سی‌پی‌یو: Qualcomm Snapdragon 632
  • سایز نمایشگر: ۵.۷ اینچ
  • رزولوشن نمایشگر: ۱۵۲۰×۷۲۰ پیکسل
  • دوربین: عقب: ۱۳MP, 2MP سلفی: ۵MP
  • عمر باتری: ۱۰ ساعت

صفحه نمایش روشن و چشم‌نواز

با یک نگاه سطحی به Galaxy A01 می‌توان فهمید که این تلفن هوشمند یک گوشی اقتصادی و مقرون به صرفه محسوب می‌شود. این حقیقت از روی بدنه پلاستیکی و مجموعه دوربین‌های کوچک آن کاملا مشخص است. اما این دو ویژگی به معنای زشت بودن گوشی نیست. بلکه کاملا برعکس، این تلفن هوشمند یکی از جذاب‌ترین طراحی‌ها را در گوشی‌های این چند وقت اخیر داشته و باعث شده به یکی از بهترین ویژگی‌های گلکسی A01 تبدیل شود.

Galaxy A01 ابعادی در حدود ۵٫۸ در ۲٫۸ در ۰٫۳ و وزنی معادل ۱۳۵ گرم دارد. این اندازه برای اینکه به راحتی در جیب شما جای بگیرد و بتواند آن را در طولانی مدت در دست نگه‌دارید بسیار ایده‌آل است.

 

در قسمت جلویی گوشی یک صفحه نمایش ۵٫۷ اینچی با بریدگی اشکی طور و حداقل حاشیه قرار داده شده است. این LCD روشن و جذاب است و زاویه دید خوبی دارد.  وضوح صفحه نمایش ۱۵۲۰ در ۷۲۰ پیکسل با ۲۹۴ppi است. هنگامی که صفحه نمایش را به دقت و از فاصله بسیار نزدیک بررسی کردیم متوجه شدیم نمادها و متن‌های موجود در برنامه‌ها کمی مبهم هستند. اما اگر چنانچه با آن متن‌های طولانی نخوانید این ویژگی را می‌توان کاملا نادیده گرفت و سایر کارها را با آن به سادگی انجام داد.

در قسمت پشت گوشی یک بافت جذاب و متفاوتی وجود دارد که باعث می‌شود حین دست گرفتن Galaxy A01 احساس خوبی به کاربر دست دهد اما در عوض به سرعت لکه‌ها و اثر انگشت را به خود می‌گیرد. در قسمت بالا و چپ مجموعه دوربین‌ها در یک مستطیل عمودی کوچک قرار گرفته‌اند و لوگوی تک رنگ سامسونگ در یک سوم بالایی در قسمت پشت گوشی حک شده و  پنجره کوچک مشبک اسپیکر نیز در گوشه سمت چپ پایین جای گرفته است. جایگاه جک هدفون در بالای این گوشی و پورت شارژر USB-C در قسمت پایین آن قرار دارند. در سمت چپ گوشی می‌توانید دکمه‌های تنظیم صدا را مشاهده کنید و اسلات کارت حافظه microSD، سیم کارت و دکمه پاور در سمت راست قرار دارند. دکمه‌های این گوشی بسیار نازک هستند اما جای‌گذاری آن‌ها به نحوی است که می‌توان به راحتی به آن‌ها دسترسی داشت و در حین حرکت به سادگی به دکمه‌ها دسترسی پیدا کرد.

احتمالا تا اینجای متن متوجه شده‌اید که ما هنوز سخنی از حسگر اثر انگشت به میان نیاورده‌ایم. این عدم اشاره به این دلیل است که تلفن هوشمند Galaxy A01 حسگر اثر انگشت ندارد. این یک نقطه ضعف بسیار بزرگ برای این گوشی سامسونگ محسوب می‌شود چرا که حسگر اثر انگشت حتی در گوشی‌های ارزان‌ قیمت‌تری همچون ZTE Blade A3 Prime نیز گنجانده شده است.

دوام این نوع گوشی‌های مقرون به صرفه با میزان قیمت آن‌ها در تعادل و تناسب است و این گونه تلفن‌های هوشمند دارای هیچ‌گونه گواهینامه و رتبه‌بندی IP  نیستند و اگر به طور اتفاقی درون سینک بیفتند و یا در طولانی مدت در معرض آب و هوای بد قرار بگیرند، احتمالا آسیب‌های جدی خواهند دید. قاب پلاستیکی و صفحه پشتی این گوشی می‌تواند تا حد خوبی در برابر سقوط و ضربه‌های جزئی و خفیف مقاومت داشته باشد و آسیب چندانی نبیند. اما نمی‌توان همین ادعا را درباره صفحه نمایش  داشت. به خصوص که به نظر نمی‌رسد از شیشه تقویت شده ساخته شده باشد. بنابراین حتما در صورت خرید این گوشی، یک کیس مقاوم نیز برای آن تهیه کنید.

کیفیت تماس خوب با وجود سرعت LTE کند

مودم poky Snapdragon X6 دارای تجمع فرکانس  ۱۰ در ۲ مگاهرتزی فروسو یا ارتباط رو به پایین و کدگذاری ۶۴-QAM است. این یک مودم قدیمی و کند است که با بخشی از چیپ ست اسنپدراگون ۴۳۹ جفت شده است و نمی‌تواند از منابع حامل به اندازه جایگزین‌های جدیدتر مانند مودم Snapdragon X9 به کار برده شده در گوشی Motorola Moto e استفاده کند.

سرعت داده‌ها نیز در این گوشی کمی ناامید کننده است. حین بررسی‌ها متوجه شدیم میانگین سرعت آزمایش در بدترین حالت فقط ۲٫۳ مگابیت بر ثانیه و در بهترین حالت ۳٫۲ مگابیت بر ثانیه بالا بود. این سرعت حتی برای انجام کارهای معمولی هم کند است و در زمان‌هایی که شبکه شلوغ است احتمالا منجر به بافر شدن صدا و ویدئو می‌شود.

از طرف دیگر، کیفیت تماس بسیار عالی است. حداکثر میزان صدای اسپیکر مکالمه این گوشی ۸۶ دسی بل است. به این معنا که صدا آنقدر بلند هست که حتی در خیابان‌های شلوغ هم شنیده می‌شود. کیفیت صدا حین تماس‌های آزمایشی بسیار واضح بود و حذف نویز هم به خوبی کار می‌کرد.

اسپیکری که در پشت گوشی قرار دارد کمی از آنچه انتظار داشتیم کم کیفیت‌تر است. حداکثر صدای آن به ۹۴ دسی بل می‌رسد و به دلیل محل قرارگیری آن، هنگامی که گوشی را روی میز می‌گذاریم صدای اسپیکر تا حدی خفه می‌شود.  محدودهٔ صدای طنین (تیمبر) این اسپیکر آنچنان چنگی به دل نمی‌زند و صداهای میانه را نسبتا بلند به گوش می‌رساند و بیس هم ندارد.

Wi-Fi دو بانده و بلوتوث ۴٫۲ در این دستگاه وجود دارد اما فاقد NFC است. اگر می‌خواهید از گوشی خود برای پرداخت‌ با تلفن همراه و کارت‌های حمل و نقل عمومی استفاده کنید، بهتر است این مدل گوشی را انتخاب نکنید.

عمر باتری طولانی و تاخیرهای مکرر

از نظر سخت افزاری نیز این گوشی در رده‌های پایین قرار می‌گیرد که با توجه به اقتصادی بودن آن، چندان عجیب نیست.  گوشی هوشمند Galaxy A01 با استفاده از پردازنده Qualcomm Snapdragon 439 و ۲ گیگابایت رم کار می‌کند و دارای ۱۶ گیگابایت حافظه ذخیره ساز داخلی است. خوشبختانه با استفاده از کارت حافظه microSD می‌توانید تا ۵۱۲ گیگابایت ذخیره ساز آن را ارتقا دهید. اما اگر بخواهیم این گوشی را در مقام مقایسه قرار دهیم باید گفت تلفن هوشمند Motorola Moto e با استفاده از یک چیپ ست Qualcomm Snapdragon 632 و ۲ گیگابایت رم کار می‌کند و دارای ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی است.

دکمه‌ها طوری طراحی شده‌اند که کار با آن‌ها راحت بوده و دسترسی به آن حتی برای دست‌های ظریف و کوچک نیز ساده است.

این گوشی برای انجام کارهای معمولی و روزانه مانند وبگردی و پیمایش در شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های سبک و موارد مشابه عملکرد خوبی دارد اما اگر از آن توقع کارهای پیشرفته‌تری را داشته باشید، قطعا ناامید خواهید شد. یک تاخیر قابل توجهی حین استفاده از صفحه کلید و جابجایی بین برنامه‌ها حس می‌شود. و همانطور که حدس می‌زنید گیمینگ با این گوشی به یک تجربه خسته‌کننده و غیر قابل اجرا تبدیل می‌شود و مدام با افت فریم، سر و صداهای متناوب و سرعت کند در دانلود مواجه خواهید شد.

تست Geekbench 5 یک آزمون محک برای اندازه‌گیری قدرت خام یک گوشی است. Galaxy A01 توانست در این تست بنچمارک ۱۵۰ امتیاز تک هسته‌ای (SC) و ۵۴۰ چند هسته‌ای (MC) را کسب کند.در حالی که گوشی Moto e در همان تست نمراتی معادل ۲۴۸ (SC) و ۷۸۱ (MC) را کسب کرد.  به نظر متخصصان ما و بدون هیچ گونه پیش‌فرضی درباره برندها، Moto e کارهای اساسی را بسیار راحت‌تر از Galaxy A01 انجام می‌دهد.

اما عمر باتری این گوشی یکی از بزرگترین نقاط قوت آن است. یک باتری ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی درون Galaxy A01 به کار رفته که باعث می‌شود بتوانید ساعت‌های طولانی با گوشی کار کنید. حین بررسی‌ها تیم متخصصان ما یک فیلم HD را از طریق Wi-Fi با روشنایی کامل صفحه پخش استریم کردند و توانستند تا ۱۰ ساعت و ۱۴ دقیقه بدون هیچ مشکلی فیلم را تماشا کنند. این گوشی دارای گزینه شارژ سریع نیست اما از زمان خالی شدن تا پر شدن کامل باتری فقط ۲ ساعت زمان می‌برد.

دوربین‌های شایسته تحسین؛ اما فقط در نور مناسب

ماژول دوربین عقب از یک لنز واید ۱۳ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و یک سنسور عمق ۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 تشکیل شده است. در قسمت جلو نیز، یک لنز ۵ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 قرار دارد. Galaxy A01 در نور مناسب می‌تواند عکس‌های شگفتی ‌آفرین و تحسین برانگیزی بگیرد. بیشتر عکس‌هایی که حین آزمایش این گوشی گرفتیم، رنگ‌هایی عالی و سرزنده و عمق میدان خوبی داشتند. البته که جزئیات بسیار ریز در این تصاویر ثبت نشده بودند.

 

اما عملکرد دوربین‌ها در نور کم با مقداری چالش رو برو بود. هیچ‌کدام از عکس‌های آزمایشی در نور کم دارای عمق میدان نبودند و جزئیات در پس زمینه و پیش زمینه به خوبی ثبت نشده و مبهم بودند.

دوربین‌های دوگانه سامسونگ گلکسی A01 در نور خوب عملکردی فوق‌العاده دارند اما در نور کم با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

عکس‌های آزمایشی با دوربین سلفی هم نتایج مشابهی را در پی داشت. به این معنا که عکس‌هایی که در روشنایی روز گرفته شده بودند بسیار واضح و شفاف بوده و جزئیات پیش زمینه را به خوبی درون قاب کشانده و رنگ‌هایی واقعی ثبت کردند؛ اما جزئیات پس زمینه کمی تار بودند. عکس‌های آزمایشی در نور کم نشانه‌هایی از حذف نویز بیش از حد شدید را نشان داد و جزئیات قابل توجهی را در پیش زمینه و پس زمینه از بین برد.

همچنین یک حالت به نام Live Focus در دوربین این گوشی وجود دارد که به شما امکان می‌دهد بوکه را در حالت عمودی یا پرتره کنترل کنید. در تئوری این ویژگی باید با دوربین‌های عقب که عمق میدان دارند بهتر کار کند، اما حین بررسی‌هایمان متوجه شدیم که کاملا برعکس این ماجرا صادق است. عکس‌های گرفته شده با حالت Live Focus دوربین‌های عقبی صرف نظر از تنظیمات تاری پس زمینه، هیچ بوکه‌ای را نشان نداد. اما در عوض دوربین جلو، در تنظیمات روشن بسیار خوب عمل می‌کند اما در نور کم و نور مستقیم خورشید متوجه سوژه‌ها نمی‌شود.

قابلیت به روزرسانی اندروید در آینده

Galaxy A01 با اندروید ۱۰ همراه با One UI 2 به بازار عرضه می‌شود. پوسته سفارشی سامسونگ تغییرات منحصر به فردی را در Android ایجاد می‌کند که شامل منوی reversed navigation، منوی تنظیمات به روز شده و مجموعه‌ای از برنامه‌های کارآمد است.

با این حال، باید به یک نکته مهم توجه کنید؛ این گوشی دارای یک حالت آسان است.  قابلیتی که در اکثر گوشی‌های سامسونگ یافت می‌شود و به کاربران امکان می‌دهد یک رابط کاربری اساسی ایجاد کنند که برای کودکان، سالمندان و افرادی که تلفن‌های ساده‌تر را ترجیح می‌دهند، بسیار مناسب است. بدون این قابلیت این گوشی حتی در حد و اندازه گوشی‌های بسیار ارزان‌ قیمتی که بتوانید در اختیار فرزند یا والدین خود قرار دهید هم نیست.

متاسفانه این گوشی با برنامه‌های نصب شده به طور پیش فرض، پر شده است. بررسی‌کننده این محصول حداقل ۲۹ برنامه bloatware (نرم افزاری که نیاز غیر منطقی به حجم دیسک حافظه ویا سرعت سی پی یو دارد.)که بیش از نیمی از فضای ذخیره سازی این گوشی را اشغال کرده بودند، شناسایی کرد. خوشبختانه می‌توان این برنامه‌ها را حذف کرد اما توجه کنید که در یک حالت ایده‌آل کاربر نباید مجبور باشد ده‌ها برنامه‌ای که خودش نصب نکرده را در یک گوشی جدید، حذف کند.

همچنین بعید است که Galaxy A01 به اندروید ۱۱ ارتقا یابد. در سال ۲۰۲۰، سامسونگ سه سال ارتقاء نرم افزار را برای اکثر مجموعه گلکسی خود اعلام کرد، اما متاسفانه نامی از A01 در لیست برده نشد.

پیشنهادهای دیگر در این بازه قیمت

پیش‌تر گفتیم که Galaxy A01 یک گوشی اقتصادی‌ است و در واقع این قیمت کم‌ترین قیمتی است که در بازار گوشی‌های هوشمند امروز وجود دارد. با این وجود، این تلفن هوشمند در میان رقبایی قرار دارد که می‌توانند از بسیاری جهات از آن پیشی بگیرند. از نقاط قوت این تلفن صفحه نمایش عالی، طراحی زیبا و عمر باتری طولانی را نام بردیم، اما گذشته از این ویژگی‌ها تقریبا در هر جای دیگری عملکردی متوسط و حتی ضعیف از خود نشان داده است. پردازنده Snapdragon 439 آن می‌تواند فقط از پس کارهای اساسی برآید و حتی وقتی برنامه‌های به درد نخوری که به طور پیش فرض روی آن نصب بود را پاک می‌کنید باز هم فضای کمی برای دانلود و نصب برنامه جدید در این گوشی وجود دارد.

Motorola Moto e تقریباً از هر نظر از Galaxy A01 پیشی می گیرد. در واقع باید گفت با فضای ذخیره سازی بیشتر و پردازنده قوی‌تر، خرید آن ارزش بیشتری برای کاربران دارد.  اگر خرید گوشی برایتان ضروری نیست و می‌توانید کمی صبر کنید حتما یکی دیگر از محصولات موتورولا یعنی Moto G Power را نیز در نظر داشته باشید.

رتبه‌ی محصول

دوربین – ۷
طراحی – ۹
عملکرد – ۷
ارزش خرید – ۸

۷٫۸

نمره نهایی

Galaxy A01 یک گوشی اقتصادی‌ است و در واقع این قیمت کم‌ترین قیمتی است که در بازار گوشی‌های هوشمند امروز وجود دارد. با این وجود، این تلفن هوشمند در میان رقبایی قرار دارد که می‌توانند از بسیاری جهات از آن پیشی بگیرند.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار