نقدو بررسی انواع موبایل

مشخصات و بررسی گوشی شیائومی مدل Xiaomi Mi 10T Pro

گوشی Mi 10T Pro بالاترین مدل سری گوشی‌های  Mi 10T ساخت کمپانی چینی شیائومی است که در اواخر سال ۲۰۲۰ به عنوان آخرین گوشی سری  Mi 10 که از ابتدای سال عرضه شده بودند به بازار آمد. این مدل هم مثل دیگر اسمارت‌فون‌های شیائومی دارای قیمتی مناسب و قابلیت‌های پیشرفته‌ای است که قابل‌توجه‌ترین آن‌ بهره‌مندی از یک دوربین باکیفیت و پردازنده‌ای قوی است.

اما این توانمندی‌ها بی‌هزینه نبوده‌اند و در ازای آن‌ها چند نقص و کاستی در دیگر حیطه‌ها به چشم می‌‌آید. مهم‌ترین آن ظاهر نه چندان زیبا و طراحی کم‌ ‌ظرافت Mi 10T Pro می‌باشد که شاید افراد زیادی را از خرید این این گوشی منصرف کند. گذشته از آن در اینجا خبری از نمایشگر AMOLED گوشی‌های سری Mi 10 نیست و یک پنل LCD جای آن را گرفته است که بالطبع کیفیت پایین‌تری دارد. همچنین بد نیست بدانید که این مدل وجوه اشتراک زیادی با مدل غیر Pro دارد و در واقع بزرگترین تفاوت‌اش با آن صرف نظر از قیمت، کیفیت بالای دوربین‌اش است.

با این وجود بسیاری از افراد به این نواقص اهمیتی نداده و اولویت‌های دیگری در خرید یک گوشی هوشمند دارند. برای تصمیم‌گیری بهتر در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی نقاط ضعف و قوت شیائومی Mi 10T Pro بپردازیم.

نقاط قوت

  • کیفیت خوب دوربین اصلی
  • اسکنر اثر انگشت
  • قدرت پردازش بالا

نقاط ضعف

  • تفاوت جزئی با مدل استاندارد (غیر Pro)
  • اندازه بزرگ
  • بر جا ماندن رد انگشت بر بدنه پشتی

مشخصات

  • سیستم عامل: اندروید ۱۰
  • شبکه‌ی ارتباطی: ۵G
  • سی‌پی‌یو: Qualcomm SM8250 Snapdragon 865
  • رم: ۸ گیگابایت
  • سایز نمایشگر: ۶.۶۷ اینچ
  • دوربین پشتی: ۱۰۸ مگاپیکسل
  • دوربین سلفی: ۲۰ مگاپیکسل
  • باتری: ۵۰۰۰ میلی‌آمپر

طراحی

شیائومی  Mi 10T Pro گوشی کوچکی نیست. این گوشی به ابعاد ۱۶۵٫۱ x 76.4 x 9.3 میلی‌متر و وزن ۲۱۸ گرم نه تنها بزرگ بلکه سنگین است. بدنه تمام گلس آن با کناره فلزی‌اش وقار خاصی در دست به آن می‌بخشد. در کناره سمت راست گوشی یک اسکنر اثر انگشت وجود دارد که از حساسیت بالایی برخوردار است. این گوشی فاقد جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون بوده و برای اتصال هدفون به آن باید از آداپتوری استفاده کنید که به پورت USB-C متصل می‌شود.

متأسفانه بدنه پشت گوشی مثل یک آهنربای اثر انگشت عمل می‌کند. در نتیجه لازم است مرتب تمیز شود. برآمدگی محل قرارگیری دوربین چند میلی‌متر از سطح گوشی فاصله دارد که از ظرافت ظاهری آن کاسته است. لنز دوربین اصلی نیز بزرگ بوده و همچون غولی یک چشم به شما خیره شده است.

نمایشگر

این گوشی شیائومی بهره‌مند از صفحه نمایش  LCD 6.67 اینچ  با وضوح تصویر FHD+ ، سرعت تعویض فریم ۱۴۴ هرتز، استاندارد HDR10+ و روشنایی ۶۵۰ نیت است. نمایشگر LCD این گوشی از شفافیت کمتری برخوردار بوده و رنگ‌ها در آن با غلظت و کنتراست کمتری به چشم می‌آیند. انتخاب صفحه LCD  به جای AMOLED به گفته شیائومی از این رو بوده است که چشم بسیاری از افراد در نگاه کردن به نمایشگرهای OLED در طولانی مدت خسته و اذیت می‎شود. در نتیجه این گوشی مناسب افرادی است که وضعیت بینایی خاصی دارند. فناوری HDR10+ در این حالت تنها کمی از بی‌روح بودن رنگ‌ها می‌کاهد.

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت نمایشگر شیائومی Mi 10T Pro، سرعت تعویض فریم ۱۴۴ هرتز آن است که به جز معدودی از گوشی‌های مختص گیمینگ تا به حال در هیچ یک از گوشی‌های ساخت دیگر کمپانی‌های جریان اصلی وجود نداشته است. گفتنی‌ست که برای حفظ بیشتر شارژ دستگاه می‌توانید سرعت تعویض فریم را به ۹۰ هرتز یا ۶۰ هرتز بسته به مورد تغییر دهید.

دوربین

دوربین اصلی این گوشی با کیفیت ۱۰۸ مگاپیکسل و دیافراگم  f/1.7 می‌باشد که از این نظر مشابه با مدل‌ استاندارد    Mi 10 و مدل Mi Note 10 است. دوربین این گوشی با توجه به قیمت از قابلیت بالایی برخوردار بوده که به خصوص در نوردهی مناسب قادر به ثبت تصاویری شفاف و زنده است، گرچه در نور ضعیف نمی‌شود با همین قاطعیت از آن تعریف کرد. تصاویر گرفته شده در این حالت نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند، اما جزئیات تصویر در نقاط کم‌نورتر چندان عالی نبوده و از دقت و نزدیکی رنگ‌‎ها به واقعیت کاسته می‌شود.

 

دو دوربین دیگر شامل یک لنز ۱۳ مگاپیکسلی اولتراواید و یک لنز ۵ مگاپیکسلی ماکرو هستند. لنز اولتراواید برای عکاسی از مناظر فراخ مناسب است اما دوربین ماکرو از دامنه دینامیکی پایینی برخوردار بوده که با این حال باز هم جزء ضعیف‌ترین‌ها به حساب نمی‌آید. شیائومی معمولاً گوشی‌های مدل‌بالای خود را مجهز به لنز تله‌فوتو می‌‎کند اما در این مدل چنین اتفاقی نیفتاده است، در نتیجه بزرگنمایی در زمان عکاسی فقط به شکل دیجیتال و نه اپتیکال امکان‌پذیر است.  البته مادامی که بزرگنمایی را از ۵x  بیشتر نکنید به مشکل برنخواهید خورد، اما در ضریب‌های بالاتر به شکل قابل توجهی از وضوح تصویر کاسته می‌شود.

قابلیت‌های نرم‌افزاری دوربین کمک زیادی به ثبت تصاویری با بیشترین کیفیت می‌کنند. سیستم هوش‌مصنوعی بکار رفته در دوربین از این رو مفید واقع می‌شود. به علاوه حالت‌های متنوع و جالبی برای عکاسی و فیلمبرداری قابل استفاده هستند؛ از جمله حالت فیلمبرداری همزمان با دوربین پشت و جلو، حالت “کلون” که از یک منظره دو بار عکس یا فیلم می‌گیرد و آن‌ها را با یکدیگر ادغام می‌کند، و حالت “آسمان” که به طور خودکار وجود آسمان در عکس را تشخیص داده و امکان اضافه کردن مؤلفه‌های بیشتر به آن یا تغییر آسمان ابری به آفتابی را به شما می‌دهد.

فیلمبرداری در این گوشی با کیفیت ۴K و ۶۰ فریم بر ثانیه یا ۸K  و ۳۰ فریم بر ثانیه انجام می‌شود. دوربین ۲۰ مگاپیکسلی سلفی نیز از کیفیت خوبی برخوردار بوده و عکس‌های سلفی‌ شما را با جزئیات و شفافیت بالا ثبت می‌کند.

عملکرد سخت‌افزاری

این گوشی برخوردار از حافظه رم ۸ گیگ و یک پردازنده  Snapdragon 865 بوده که تا قبل از عرضه مدل ۸۶۵  Plus به عنوان بهترین پردازنده گوشی‌های اندرویدی در سال ۲۰۲۰ شناخته‌ می‌شد. شیائومی Mi 10T Pro قطعاً با چنین پردازنده‌ای شما را در اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها و برنامه‌ها ناامید نمی‌کند.

اسپیکرها نیز از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده، گرچه در صدای بلند دچار دیستورشن شده و همینطور از عمق باس بالایی برخوردار نیستند.

عملکرد نرم‌افزاری

یکی از نقدهای رایج وارد بر گوشی‌های شیائومی حجم بالای اپ‌های از پیش‌ نصب شده و غیرضروری‌ است که فضایی زیادی اشغال کرده‌اند. خوشبختانه این مشکل در Mi 10T Pro به شدت دیگر گوشی‌های شیائومی وجود ندارد.

شیائومی Mi 10T Pro بهره‌مند از اندروید ۱۰ با رابط کاربری MIUI 12 است که آخرین نسخه نرم‌افزار اختصاصی شیائومی می‌باشد. این رابط کاربری دارای ابزارهای مفیدی می‌باشد که از جمله ابزار  Cleaner برای بستن اپ‌های پس‌زمینه که کار زیادی از حافظه رم می‌کشند، ابزار Boost speed برای ارتقاء عملکرد دستگاه در زمان گیمینگ و ابزار اسکن برای شناسایی بدافزارها است.

گشت‌وگذار در بین منوها و اپ‌ها به لطف سرعت بالای پردازنده و تعویض فریم، بسیار روان و راحت انجام می‌شود. همینطور به نظر می‌رسد رابط کاربری  MIUI  در مقایسه با رابط‌های کاربری اختصاصی دیگر کمپانی‌ها از سرعت و قابلیت بیشتری برخوردار باشد.

عمر باتری

باتری شیائومی Mi 10T Pro با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر از بهترین باتری‌های موجود در بین اسمارت‎‌فون‌ها به شمار می‌رود که حتی در صورت کار دائم با گوشی تا یک روز کامل دوام می‌آورد. یکی از عواملی که موجب شارژدهی بیشتر آن شده وجود نمایشگر LCD به جای AMOLED بوده که شارژ کمتری مصرف می‌کند. همچنین با تنظیم سرعت تعویض فریم بر مقداری کمتر از ۱۴۴ هرتز می‌توانید دوام باتری را بالا ببرید.

شارژر ۳۳ وات شیائومی Mi 10T Pro گرچه جزء پرسرعت‌ترین شارژرها در بین رقبای این گوشی شیائومی نیست، اما می‌تواند در کمتر از یک ساعت از صفر تا صددرصد را پر کند که عملکردی ایدئال به شمار می‌رود.

آیا شیائومی  Mi 10T Pro گوشی مناسبی برای شماست؟

انتخابی مناسب اگر…

  • نمایشگرهای LCD را ترجیح می‌دهید: نمایشگر این گوشی به ویژه مناسب افرادی است که شرایط خاص بینایی دارند و نگاه کردن به نمایشگرهای OLED موجب اذیت چشمانشان می‌شود.
  • به دنبال دوربین خوب هستید: این گوشی با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی خود قیمتی بسیار مناسب‌تر از دیگر گوشی‌ها با دوربینی مشابه دارد.
  • سرعت تعویض فریم برایتان اهمیت دارد: گوشی‌های کمی در بازار بهره‌مند از سرعت تعویض فریم ۱۴۴ هرتز هستند در نتیجه تصاویر در این گوشی بسیار زنده و طبیعی به چشم می‌آیند. البته که تمام بازی‌ها و سرویس‌های استریم هنوز از سرعت تعویض فریم ۱۴۴ هرتز پشتیبانی نمی‌کنند، اما تعداد بیشتری از آن‌ها در آینده‌ای نزدیک از این قابلیت برخوردار خواهند شد.

انتخابی نامناسب اگر…

  • به دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی نیازی ندارید: تنها تفاوت مهم میان مدل Mi 10T و Pro کیفیت دوربین آن‌هاست که در اولی ۶۴ مگاپیکسل می‌باشد. اگر نیازی به یک دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی ندارید می‌توانید مدل قبلی را با قیمتی کمتر تهیه کنید.
  • به شارژ بی‌‎سیم نیاز دارید: شارژ بی‌سیم یکی از ویژگی‌های محبوب اسمارت‌فون‌هاست که دیگر مدل‌های شیائومی برخوردار از آن هستند.
  • دستان کوچک‌تری دارید: گوشی Mi 10T Pro همچون برخی از دیگر گوشی‌های شیائومی اندازه بزرگی دارد که ممکن است در افرادی که دست‌های کوچک‌تری دارند جاگیری راحتی نداشته باشد.

رتبه‌ی محصول

عملکرد – ۹
باتری – ۱۰
دوربین – ۹٫۴
ارزش خرید – ۸٫۹

۹٫۳

نمره نهایی

این گوشی هم از نظر میزان رم و هم باتری و دوربین بسیار فوق‌العاده عمل می‌کند. اما به عنوان یک پرچمدار نمی‌توان آن را بصورت وایرلس شارژ کرد.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار