تراشه و پردازنده ها

کوالکام از تراشه اسنپدراگون ۴۸۰ ۵G رونمایی کرد؛ مناسب برای گوشی های اقتصادی

سال گذشته برای صنعت موبایل سال مهمی به حساب می‌آید چراکه تولیدکنندگان تراشه همانند مدیاتک، کوالکام و INISOC چیپست‌های ۵G متنوعی را معرفی کردند که به تولیدکنندگان گوشی کمک کرد تا گوشی های هوشمند ارزان قیمت خود را با پشتیبانی از فناوری ۵G روانه بازار کنند. انتظار می‌رود امسال هم با سال گذشته تفاوتی نداشته باشد چراکه شرکت کوالکام سال ۲۰۲۱ را با معرفی چیپست جدید خود، یعنی اسنپدراگون ۴۸۰ ۵G با پشتیبانی از فناوری ۵G آغاز کرده است.

اسنپدراگون ۴۸۰ ۵G نه تنها برای خود کوالکام بلکه برای کل صنعت موبایل، تراشه‌ای مهم محسوب می‌شود. سری تراشه‌های اسنپدراگون ۴۰۰ برای تأمین قدرت گوشی ها و تبلت های قرارگرفته در رده ۱۵۰ دلاری شناخته شده است و این چیپست جدید، نشان می‌دهد که به زودی گوشی های ۵G با قیمتی کمتر از ۱۵۰ دلار روانه بازار خواهند شد.

مشخصات تراشه اسنپدراگون ۴۸۰ ۵G

  • شماره قطعه – SM4350
  • فرآیند – ۸ نانومتری
  • CPU – پردازنده هشت هسته Kryo 460 با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز
  • GPU – آدرنو ۶۱۹؛ OpenGL ES 3.2، Vulkan 1.1 و Open CL 2.0
  • مودم – اسنپدراگون X51 5G با پشتیبانی از sub-6GHz و mmWave
  • وای فای – ۸۰۲٫۱۱a/b/g/n، ۸۰۲٫۱۱ax-ready (وای فای ۶)، ۸۰۲٫۱۱ac Wave 2؛ باندهای ۲٫۴ گیگاهرتزی و ۵ گیگاهرتزی
  • بلوتوث – بلوتوث ۵٫۱
  • اتصال سریع کوالکام – کوالکام FastConnect 6200

اسنپدراگون ۴۸۰ ۵G یک پردازنده هشت هسته‌ای ۸ نانومتری است. تغییر از اسنپدراگون ۴۶۰ از نوع ۱۱ نانومتری به ۸ نانومتری باعث بهبود در کارایی و مدیریت بهتر توان دستگاه می‌شود. کوالکام مدعی شده که پردازنده مرکزی Kryo 460 و پردازنده گرافیکی Adreno 619 نسبت به نسل قبل خود، پیشرفتی ۱۰۰ درصدی داشته‌اند.

این پردازنده به مودم اسنپدراگون X51 5G مجهز شده است که پشتیبانی از sub-6Ghz و شبکه‌های mmWave و هر دو حالت SA و NSA را فراهم می‌کند. این چیپست همچنین از فناوری Wi-Fi 6 نیز پشتیبانی می‌کند که از سرعت انتقال تا ۹٫۶ گیگابایت بر ثانیه برخوردار است. پشتیبانی از پروتکل‌های امنیتی WPA3 از دیگر ویژگی‌های این پردازنده محسوب می‌شود.

اسنپدراگون ۴۸۰ ۵G دارای پردازنده سیگنال تصویری اسپکترا ۳۴۵ است که از یک دوروبین تکی تا ۴۶ مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند؛ قابلیت ISP امکان ضبط همزمان از هر سه دوربین (عریض، فوق عریض و تله فوتو) را فراهم می‌کند. این تراشه همچنین از ضبط تصویر HEIF و ضبط ویدیوی HEVC نیز پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از نمایشگر FHD+ با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی در کنار فناوری صوتی کوالکام aptX به این معناست که کاربران می‌توانند تجربه گیمینگ جذابی با صدای عالی داشته باشند. Hexagon 686 قرار گرفته در این تراشه، بهبود ۷۰ درصدی در زمینه عملکرد هوش مصنوعی را نسبت به نسل قبل به ارمغان آورده است. کوالکام همچنین گفته است که این تراشه از Quick نیز پشتیبانی می‌کند.

باید منتظر ماند و دید که کدام از یک سازندگان موبایل، به عنوان نخستین شرکتی شناخته می‌شود که از تراشه جدید اسنپدراگون ۴۸۰ ۵G در محصولات خود استفاده می‌کند. انتظار می‌رود طی هفته‌های پیش رو، شاهد معرفی نخستین گوشی های قدرت‌گرفته از این تراشه باشیم.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار