نقدو بررسی انواع موبایل

بررسی مشخصات گوشی Xiaomi 13 Pro

بعد از بررسی شیائومی ۱۳، نسخه کامپکت و دوست داشتنی سری جدید پرچمدارهای شیائومی، نوبت به معرفی برادر بزرگتر و قدرتمندتر یعنی شیائومی ۱۳ پرو رسیده که علاوه بر اندازه بزرگتر، قصد داره خودش رو به عنوان یکی از کاندیداهای اصلی برای بهترین گوشی سال معرفی کنه! ببینیم این فرزند وسط خانواده پرچمدارهای شیائومی که سالهای قبل زیر سایه نسخه های اولترا حرف خاصی برای گفتن نداشته، امسال میتونه خودش رو از زیر سایه بیرون بکشه و به عنوان یکی از بهترین پرچمدارهای سال به حساب بیاد؟ با بررسی مشخصات گوشی Xiaomi 13 Pro همراه ما باشید.

بررسی طراحی گوشی شیائومی 13 پرو

در نگاه اول نسخه پرو تفاوت آنچنانی با نسخه معمولی مخصوصا در قاب پشتی نداره اما با چرخاندن و نگاه دقیق تر متوجه طراحی خمیده و متفاوتش میشید. قاب پشتی گوشی در رنگ آبی مثل نسخه معمولی از چرم مصنوعی ساخته شده که در مقابل خط و خش و ضربه مقاومه و نسبت به رنگ های دیگه وزن کمتری داره که به خاطر استفاده از سرامیک براق برای رنگ های دیگه این اختلاف وزن حدودا ۲۰ گرمی به وجود اومده. نسخه های سرامیکی خیلی راحت اثر انگشت و چربی رو به خودشون جذب میکنن و بهتره برای محافظت بیشتر و کثیف نشدن زیاد از قاب شفاف ژله ای قرار گرفته توی جعبه استفاده کنید. استفاده از سرامیک برای قسمت پشتی باعث سنگین تر شدن گوشی شده اما باعث شده گوشی نسبت به پرچمدارهای دیگه هم حس بهتری موقع استفاده به شما بده و هم مقاومت بیشتری در مقابل ضربات و خط و خش داشته باشه.

به خاطر طراحی خمیده صفحه نمایش فریم آلومینیومی براق گوشی خیلی قطر زیادی نداره و به صورت خمیده به قسمت پشت گوشی متصل شده و باعث شده وزن زیاد ۲۳۰ گرمی گوشی در استفاده طولانی مدت خیلی شما رو اذیت نکنه هر چند که وزن کمی هم نیست. برآمدگی بزرگ مربعی شکل که سه لنز اصلی به همراه فلش دوگانه LED و لوگو LEICA (که سازنده لنز های دوربینه) توی اون قرار گرفته. این برآمدگی نسبت به نسخه معمولی یه مقداری بزرگتر شده. پایین قاب پشتی هم لوگوی xiaomi با فونت تقریبا کوچکی نوشته شده و دیگه از نوشته های زیادی قسمت پشتی و توصیه به سطل زباله نیندازید، خبری نیست!

روی لبه راست، دکمه پاور و کم و زیاد کردن صدا، لبه بالایی فرستنده مادون قرمز و میکروفون. پایین گوشی اسپیکر، درگاه تایپ سی، میکروفون و درگاه سیم کارت قرار داره که فقط دو سیم کارت رو پشتیبانی میکنه و خبری از کارت حافظه جانبی نیست. سمت چپ فریم هم خبر خاصی نیست.

صفحه نمایش خمیده حاشیه خیلی کمی داره و حدود ۸۹.۶ درصد از قسمت جلوی گوشی رو تشکیل میده. خمیده بودن صفحه مثل نسل قبلی باعث شده تقریبا از گوشه ها هیچ حاشیه ای دیده نشه و این گوشی رو به یه گزینه مناسب برای تماشای محتوای ویدیویی تبدیل کرده. دوربین سلفی هم توی یه پانچ هول کوچیک وسط صفحه نمایش قرار گرفته. گوریلا گلس ویکتوس برای محافظت بیشتر صفحه نمایش نسبت به خط و خش و خرد شدن، استفاده شده. اضافه شدن گواهی IP68 به این نسل باعث شده از لحاظ کیفیت ساخت و مقاومت اون در مقابل نفوذ مایعات و گرد و غبار راحت باشه و یه ارتقا خوب نسبت به نسل قبلی به حساب نیاد.

شیائومی در کیفیت ساخت و متریال استفاده شده در این نسل از هیچ تلاشی دریغ نکرده و شاهد استفاده از بهترین متریال و گواهی IP68 هستیم که در کنار طراحی ساده و چشم نواز باعث شده توی این بخش تقریبا هیچ نقطه ضعفی دیده نشه و میشه گوشی شیائومی ۱۳ پرو رو یکی از خوش ساخت ترین گوشی های امسال به حساب آورد.

مشخصات صفحه نمایش گوشی Xiaomi 13 Pro

استفاده از صفحه نمایش خمیده برای گوشی های بزرگ تر به خاطر قطر زیاد و قسمت جلویی خیلی بزرگ، انتخاب بهتری به حساب میاد و باعث میشه تجربه خیلی بهتری موقع استفاده از گوشی داشته باشید و مثل گوشی های کوچک تر موقع استفاده روزمره خیلی شما رو اذیت نمیکنه. شیائومی ۱۳ پرو مثل نسل قبلی از یه صفحه نمایش خمیده ۶.۷۳ اینچی با پنل Oled ساخت سامسونگ استفاده کرده که رزولوشن ۳۲۰۰ در ۱۴۴۰ نمایشگر جزئیات و کیفیت خارق العاده ای داره و در کنار پنل 10Bit که امکان نمایش ۱ میلیارد رنگ رو داره، رنگ های با کنتراست و دقت بالایی نمایش میده. Xiaomi 13 Pro از تکنولوژی های HDR10+ و دالبی ویژن هم پشتیبانی میکنه و اگر محتوایی که می بینید از این قابلیت ها پشتیبانی کنه، یه تجربه بی نقص و خوب رو میتونید با این گوشی داشته باشید.

 

رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی صفحه نمایش شیائومی 13 پرو که با استفاده از تکنولوژی LTPO که رفرش ریت رو به صورت خودکار بین ۱ و ۱۲۰ با توجه به عملکرد شما تغییر میده، علاوه بر یه تجربه روون باعث مصرف بهینه انرژی و باتری بهتری هم شده. تاچ سمپلینگ ۲۴۰ هرتزی خیلی بالا نیست اما باعث میشه تا حدودی پاسخ دهی صفحه نمایش به خصوص در بازی ها بهتر باشه.حسگر اثر انگشت اپتیکال هم روی صفحه نمایش قرار گرفته. روشنایی ۱۲۰۰ نیتی در حالت دستی و ۱۹۰۰ نیتی در حالت خودکار استفاده از گوشی شیائومی ۱۳ پرو رو در محیط های خیلی تاریک و خیلی روشن بسیار راحت تر میکنه. در مجموع صفحه نمایش با کیفیت بالا و ظاهر زیبای این گوشی باعث شده یکی از بهترین صفحه نمایش های گوشی های پرچمدار رو داشته باشه و با اینکه از امکانات پیشرفته و جدیدی استفاده نشده، شیائومی تونسته یه پکیج کامل و کارآمد رو برای این گوشی ایجاد کنه.

بررسی باتری گوشی شیائومی 13 پرو

گوشی شیائومی 13 پرو به لطف پردازنده جدید و با مصرف انرژی بهینه تر و باتری 4820 میلی آمپر ساعتی با استفاده معمولی و روزمره حدود یک روز به شما شارژ میده و اگه استفاده سنگینی از گوشی داشته باشید، حدود 6 ساعت به شما شارژدهی میکنه که با توجه به قدرت بالای گوشی و صفحه نمایش با جزئیات 2k عدد بسیار مناسبی به حساب میاد. نیم ساعت تماشای ویدیو حدود 6 درصد و نیم ساعت بازی Pubg حدود 8 درصد شارژ رو کم میکنه.

برعکس باقی پرچمدارهای شرکت های رقیب که توی جعبه خبری از آداپتور نیست، شیائومی هنوز رو به حذف شارژ داخل جعبه نیاورده و با یه آداپتور شارژ فست شارژ 120 واتی طرفیم که مثل نسل قبلی توی حدودا 22 دقیقه کاملا گوشی رو شارژ میکنه. اگه جایی باشید که نیاز به مقداری شارژ هم داشته باشید، با 9 دقیقه شارژ شدن حدود 50 درصد باتری پر میشه و خیلی راحت میتونید به کارهای واجب و ضروری خودتون برسید. شارژ بیسیم 50 واتی که توی حدود 36 دقیقه کاملا باتری رو شارژ میکنه و شارژ بیسیم معکوس 10 واتی هم این بخش رو کامل تر کردن. در مجموع شیائومی هر ساله بخش باتری گوشی های پرچمدار خودش رو بهبود میده و در کنار شارژدهی خوب شاهد سرعت شارژ بالا و سریع هم هستیم.

بررسی مشخصات دوربین شیائومی 13 پرو

بعد از همکاری موفق شیائومی با شرکت لایکا در گوشی Xiaomi 12s Ultra در گوشی شیائومی 13 پرو هم شاهد این همکاری هستیم و باعث شده علی رغم تغییر عمده در لنزهای استفاده شده، ترکیب رنگ و شارپنس خیلی بهتری در عکس ها دیده بشه. سه لنز 50.3 مگاپیکسلی اصلی با اندازه 1 اینچی، 50 مگاپیکسلی تله فوتو با زوم اپتیکال 3.2 برابری و 50 مگاپیکسلی اولترا واید پکیج دوربین این گوشی رو تشکیل میدن.

در عکس های لنز اصلی جزئیات عالی و خوبی دیده میشه و دینامیک رنج بسیار خوبه. کنتراست و دقت رنگ ها هم کاملا شما رو شگفت زده میکنه. موقع عکاسی شما به وسیله گزینه leica میتونید از دو نوع تصویربرداری Vibrant که با کمک هوش مصنوعی به زیباتر و روشن تر شدن عکس های گرفته کمک میکنه و authentic که رنگ های واقعی و با دستکاری کمتری به شما میده رو انتخاب کنید و با توجه به سلیقه خودتون عکاسی کنید. این لنز در نور کم هم به کمک اندازه نسبتا بزرگ لنز نور زیادی دریافت میکنه و باعث میشه عکس های با نویز خیلی کم و با دینامیک رنج مناسبی گرفته بشوند. لنز تله فوتو با زوم 3.2 برابری هیچ کاهش جزئیات و نویزی نداره و تا زوم 10 برابری هم شما جزئیات خوبی میتویند ببینید. اما بیشتر از این مقدار زوم باعث میشه جزئیات از دست بره و نویز توی تصاویر دیده بشه.

لنز اولترا واید با زاویه دید 115 درجه دینامیک رنج نسبتا ضعیفی داره و شاهد افت کیفیت نسبت به لنز اصلی هستیم و نسبت به گوشی های پرچمدار دیگه خیلی کیفیت قابل قبولی نداره. به خاطر امکان اتوفوکوس با این لنز میتونید عکس های ماکرو بگیرید که تا فاصله 10 سانتی هم به خوبی فوکوس میکنه و عکس های بسیار با کیفیت و عالی و رنگ های طبیعی و جذابی میتونید با این لنز ثبت کنید. عکس های پرتره با کمک لنز تله فوتو بسیار زیبا ثبت میشن و به خوبی سوژه رو از پس زمینه تشخیص میدن و جدا میکنن.

دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی سلفی عکس های با کیفیت و روشنایی خوبی به شما میده اما عکس های اون شما رو شگفت زده نمیکنه. امکان فیلمبرداری 1080 با نرخ 30 فریم رو هم با این لنز دارید.

امکان فیلمبرداری 8k با 24 فریم و 4k با 24/30/60 فریم رو هم می تونید با این گوشی داشته باشید که به کمک لرزشگیر اپتیکال استفاده شده جزئیات زیاد و نویز کم و رنگ های زنده در کنار لرزش بسیار کمی میتونید داشته باشید. در لنز تله فوتو هم لرزشگیر اپتیکال استفاده شده و با کیفیت خوبی میتونید فیلم های با زوم بالا و لرزش خیلی کمی ثبت کنید.

بررسی سخت افزار و نرم افزار Xiaomi 13 Pro

در سری 13 شیائومی دیگه شاهد تفاوت در پردازنده استفاده شده بین نسخه معمولی و پرو نیستیم و مثل نسخه عادی از پردازنده جدید و قدرتمند اسنپدراگون 8 نسل 2 برای گوشی شیائومی 13 پرو استفاده شده. 8/12 گیگ رم LPDDR 5X و 128/256/512 گیگ حافظه ذخیره سازی پر سرعت استفاده شده (که نسخه 128 از حافظه UFS 3.1 و نسخه های 256/512 از حافظه جدید UFS 4.0 استفاده میکنن) که این حافظه پر سرعت باعث افزایش سرعت لود و اجرای برنامه ها و بازی ها میشه. در استفاده معمولی و روزمره از گوشی تفاوت و پیشرفت خاصی نسبت به نسل قبل دیده نمیشه اما موقع بازی کردن و یا اجرا برنامه های سنگین، این پردازنده کاملا پیشرفت و بهینه شدن خودش رو نشون میده. xiaomi 13 pro بازی های سنگین گرافیکی مثل بازی کالاف و Genshin Impact رو با بیشترین جزئیات و نرخ فریم 60 به راحتی اجرا میکنه و به خاطر مصرف انرژی کمتر و بهینه تر شدن نسل جدید پردازنده هم دمای کمتری در طولانی مدت تولید میشه و نهایتا تا حدود 44 درجه در سنگین ترین بازی ها میرسه. شاهد کاهش قدرت در بازی طولانی مدت هم نیستیم و خیلی راحت میتونید به تجربه بازی یا انجام فعالیت های پردازشی سنگین با این گوشی مشغول باشید. شما حتی اگه در گیم بوستر تنظیمات گرافیکی بازی رو بیشتر کنید و قدرت بیشتری رو به بازی اختصاص بدید باز هم مشکلی در اجرا دیده نمیشه. در مجموع این تراشه جدید حدودا 15 تا 30 درصد نسبت به نسل قبلی پیشرفت داشته و اگه یه گیمر باشید یه تجربه خیلی خوب رو میتونید با این گوشی داشته باشید.

 

گوشی شیائومی 13 پرو مثل نسخه معمولی جزو اولین گوشی های شیائومی به حساب میاد که از روز اول از رابط کاربری MIUI 14 و اندروید 13 استفاده میکنه. اتفاقات خوبی توی این رابط کاربری افتاده که نکات جدید و مثبت اون رو در مقاله بررسی شایعات MIUI 14 بررسی کردیم. سرعت بیشتر رابط کاربری و بهینه تر شدن در کنار باگ های کمتر نرم افزاری از نکات مثبت این نسخه از MIUI به حساب میاد. MIUI 14 به شما امکان تغییر اندازه و ظاهر تعدادی از آیکون های برنامه ها رو میده و بیشتر برنامه های اضافه و به درد نخور شیائومی حتی می استور رو میتونید حذف کنید که بعد از مدت ها یه حرکت مثبت از سمت شیائومی بوده. امکانات شخصی سازی متنوع و زیادی به این نسخه اضافه شده که تا جای ممکن تجربه شما رو از استفاده کردن از این گوشی بهتر و جذاب تر میکنه.

عملکرد اسپیکر گوشی Xiaomi 13 Pro

شیائومی برای این نسل از پرچمدارها با شرکت هارمن کاردون همکاری نکرده اما هنوز اسپیکر های استریو کیفیت و تفکیک صدای بسیار خوبی دارند و بلندی صدای زیاد و تفکیک و بیس مناسب حتی در بلندی بیشینه باعث شده، از تماشای ویدیو یا بازی با این گوشی لذت کامل رو ببرید. جک 3.5 میلیمتری صدا هم مثل باقی گوشی های پرچمدار و بالارده حذف شده و باید به اتصال بلوتوث یا تبدیل اتکا کنید که با کمک بلوتوث نسخه ۵.۳ اتصال پایدار و با مصرف کم انرژی رو میتونید داشته باشید.

 

آیا گوشی شیائومی 13 پرو ارزش خرید داره؟

شیائومی با عرضه جدیدترین نسخه پرچمدارهای خودش نشون داد که هنوز در حوزه پرچمدار های حرف های زیادی برای گفتن داره و خیلی راحت میتونه با قیمت بسیار مناسب تر، امکاناتی عالی رو به طرفدارهای خودش بده. البته دیگه خیلی شاهد نوآوری و استفاده از تکنولوژی های جدید نیستم و شیائومی مثل رقبای دیگه خودش به بهبود و بهینه کردن نسخه قبلی بسنده کرده، اما همین بهبود باعث شده یه صفحه نمایش با رزولوشن بسیار بالا و زنده، پردازنده بسیار پر قدرت و با ثبات، دوربین با امکانات متنوع و کیفیت عالی رو در کنار یه باتری آبرومند با سرعت شارژ سریع رو داشته باشید و تقریبا هیچ بخشی از گوشی نقطه ضعف یا مشکلی نداره که اجازه ایراد گرفتن به اون رو بده و شیائومی با عرضه این گوشی رقابت رو برای پرچمدار های سامسونگی و شرکت های دیگه خیلی سخت تر کرده و همون طور که گفتیم با یکی از نامزدهای بهترین گوشی سال طرفیم! البته فعلا فقط نسخه چین این گوشی عرضه شده که قیمت حدودا 800 دلاری داره و فعلا خبری از نسخه جهانی و قیمت حدودی اون نیست و با توجه به اتفاقات اخیر و قیمت ارز هم نمیشه دقیقا در مورد زمان وارد شدن این گوشی پرچمدار به بازار و قیمت اون نظر دقیقی داد.

 

مشخصات Xiaomi 13 Pro

Status Available. Released 2022, December 14

Announced 2022, December 11

بدنه

Dimensions 162.9 x 74.6 x 8.4 mm or 8.7 mm

Weight 210 g or 229 g (7.41 oz)

Build Glass front (Gorilla Glass Victus), ceramic back or silicone polymer back, aluminum frame

SIM IP68 dust/water resistant (up to 1.5m for 30 mins)

رنگ بندی Ceramic White, Ceramic Black, Ceramic Flora Green, Mountain Blue

صفحه نمایش

Protection Corning Gorilla Glass Victus

Resolution 1440 x 3200 pixels, 20:9 ratio (~522 ppi density)

Size 6.73 inches, 108.9 cm2 (~89.6% screen-to-body ratio)

نوع LTPO OLED, 1B colors, 120Hz, Dolby Vision, HDR10+, 1200 nits (HBM), 1900 nits (peak)

باتری

Charging 120W wired, PD3.0, QC4, 100% in 19 min (advertised) 50W wireless, 100% in 36 min (advertised) 10W reverse wireless

نوع Li-Po 4820 mAh, non-removable

دوربین اصلی

سه گانه 50.3 MP, f/1.9, 23mm (wide), 1.0″-type, 1.6m, Dual Pixel PDAF, Laser AF, OIS 50 MP, f/2.0, 75mm (telephoto), PDAF (10cm – ), 3.2x optical zoom 50 MP, f/2.2, 14mm, 115 (ultrawide), AF

ویژگی Leica lens, Dual-LED dual-tone flash, HDR, panorama

ویدئو 8K@24fps (HDR), 4K@24/30/60fps (HDR10+, 10-bit Dolby Vision HDR, 10-bit LOG), 1080p@30/120/240/960fps, 1080p@1920fps, gyro-EIS

دوربین سلفی

ویژگی ها HDR, panorama

ویدئو 1080p@30fps

تکی 32 MP, (wide)

پردازنده و سخت افزار

Internal UFS 3.1 – 128GB UFS 4.0 – 256/512GB

Card slot No

CPU Octa-core (1×3.2 GHz Cortex-X3 & 2×2.8 GHz Cortex-A715 & 2×2.8 GHz Cortex-A710 & 3×2.0 GHz Cortex-A510)

GPU Adreno 740

Chipset Qualcomm SM8550 Snapdragon 8 Gen 2 (4 nm)

مشخصات نرم افزاری

OS Android 13, MIUI 14

ویژگی ها

Sensors Fingerprint (under display, optical), accelerometer, proximity, gyro, compass, barometer, color spectrum

صدا

3.5mm jack 24-bit/192kHz audio

بلندگو Yes, with stereo speakers

شبکه ها ارتباطی

5G bands 1, 3, 5, 8, 28, 38, 40, 41, 77, 78, 79 SA/NSA

2G bands CDMA 800

Technology GSM / CDMA / HSPA / CDMA2000 / LTE / 5G

3G bands CDMA2000 1x

4G bands 1, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 17, 18, 19, 26, 34, 38, 39, 40, 41, 42

Speed HSPA, LTE-A, 5G

سایر مشخصات

Positioning GPS (L1+L5), GLONASS (G1), BDS (B1I+B1c+B2a), GALILEO (E1+E5a), QZSS (L1+L5), NavIC (L5)

Infrared port Yes

USB USB Type-C 2.0, OTG

Radio No

NFC Yes

Bluetooth 5.3, A2DP, LE

WLAN Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6e, dual-band, Wi-Fi Direct

تست ها
سایر

Price $899.00

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار