نقدو بررسی انواع موبایل

بررسی گوشی TCL 408

TCL یک شرکت چینی اثبات شده در دنیای تکنولوژی با سابقه بسیار طولانی است که از سال 1396 نیز فعالیت خود را در بازار ایران آغاز کرده است. این شرکت چینی سال‌ها در ساخت قطعات و صفحه نمایش تخصص داشته و اکثرا در ایران این برند را با محصولات خانگی مثل تلویزیون یا سیستم های سرمایشی میشناسن. گوشی‌های این شرکت نیز مدتی میشه که به بازار ایران راه پیدا کردند و با توجه به قیمت اقتصادی میتونن گزینه های مناسبی در مقایسه با سایر رقبا باشند. گوشی تی سی ال 408 یکی از گوشی‌های اقتصادی این برند است که TCL در سال 2023 با مشخصات مناسب و قابل قبول به بازار عرضه کرده است. با بررسی گوشی TCL 408 همراه دیجی اطلس باشید تا این گوشی را به صورت کامل بررسی کنیم و ببینیم در مقایسه با سایر گوشی‌های اقتصادی بازار ارزش خرید دارد یا نه؟!

بررسی طراحی و کیفیت ساخت گوشی TCL 408

زمانی که گوشی TCL 408 را آنباکس می‌کنیم و در دست می‌گیریم با یک گوشی نسبتا سبک و نازک روبه رو می‌شویم. این گوشی وزنی معادل 190 گرم و ضخامت 8.99 میلی‌متری دارد. در ساخت بدنه گوشی TCL 408 از پلاستیک استفاده شده است که حس خوبی را منتقل می‌کند اگر چه یک کیفیت ساخت ابتدایی را می‌بینم که با توجه به قیمت قابل قبول است و نسبتا در برابر ضربه و خراش مقام است.

 

در سمت راست گوشی تی سی ال 408 دکمه پاور را پیدا می‌کنید که حسگر اثر انگشت هم روی همین دکمه قرار دارد و این یک امتیاز مثبت برای یک گوشی اقتصادی می‌باشد و در بالای دکمه پاور دکمه‌های کنترل صدا را داریم. در سمت چپ اسلات سیم کارت و کارت حافظه Micro SD قرار دارد. در قسمت پایین گوشی، پورت شارژ USB Type C را می‌بینیم و در سمت چپ پورت جک ۳.۵ میلیمتری صدا برای اتصال هدفون قرار گرفته که دیگر نیازی به تبدیل برای اتصال هدفون‌های سیمی نباشد و در سمت راست این پورت بلندگو قرار دارد اما این تنها بلندگوی گوشی TCL 408 نیست و بلندگوی دوم در قسمت بالایی گوشی تعبیه شده.
در قسمت جلویی، پنل 6.6 اینچی را می‌بینیم که در ادامه به تفصیل در مورد آن صحبت خواهیم کرد. در بالا و در مرکز، بریدگی قطره‌ای را می‌بینیم که دوربین سلفی در این قسمت قرار گرفته است.
قسمت پشت گوشی اگر چه از جنس پلاستیک است، اما طراحی نسبتا خوب و زیبایی دارد و اصل رنگ و مواد انتخاب شده، یادآور گوشی‌های چند سال پیش است و لمس آن حس خوبی را منتقل می‌کند. در سمت چپ بالا ماژول دوربین دوتایی با فلاش قرار دارد که در ادامه کامل امکانات و قابلیت های آن را بررسی خواهیم کرد. در مجموع این گوشی از یه طراحی معمولی و نسبتا قدیمی استفاده میکنه که با توجه به گوشی های هم رده خیلی جذاب و خاص نیست اما از لحاظ کیفیت ساخت و راحتی استفاده در طولانی مدت عملکرد مناسب و قابل قبولی دارد.

 

بررسی صفحه نمایش گوشی تی سی ال 408

گوشی تی سی ال 408 از یک پنل IPS LCD با اندازه 6.6 اینچی بهره میبرد. این صفحه نمایش با داشتن رزولوشن 720 در 1600 و کیفیت +HD، نرخ نوسازی NXT VISION و 60 هرتز، کیفیت چندان خوبی ارائه نمی‌دهد و حتی در مقایسه با گوشی های هم قیمت دیگه خیلی حرف خاصی برای گفتن ندارد.
میزان روشنایی این صفحه نمایش به 400 نیت می‌رسد که در شرایط معمولی مناسب است، اما ممکن است در شرایط نور زیاد یا تابش مستقیم، کمی تاریک به نظر برسد و تصویر واضح به نمایش ندهد.
نمایشگر IPS با تراکم پیکسلی 267، نمیشه گفت نمایشگر بسیار خوبی است اما با توجه به قیمت و مدل گوشی، تلفیقی مناسب را ارائه می‌دهد. رنگ‌های صفحه نمایش نسبتاً زنده و روشن هستند، اما با تنظیمات قابل تغییر، کاربران می‌توانند آن را به سلیقه خود تنظیم کرده و بهبود ببخشند.

 

از نظر ظاهری، صفحه نمایش 6.6 اینچی گوشی TCL 408 دارای یک ناچ قطره‌ای در بالای صفحه برای دوربین سلفی است. نسبت صفحه نمایش به بدنه گوشی 84٪ است که با توجه به قیمت اقتصادی، این نسبت مناسب است و نمیشه انتظار یک گوشی بدون حاشیه در قسمت صفحه نمایش را داشت.
در مجموع می‌شود گفت، صفحه نمایش TCL 408 با ویژگی‌های متوسط خود، در مقابل گوشی های هم قیمت دیگر خیلی نمایشگر خوبی ندارد اما با توجه به اقتصادی بودن این گوشی نمیشه خیلی توقع زیادی از این گوشی داشت.

 

مشخصات باتری گوشی TCL 408

باتری گوشی TCL 408 از نوع Li-Po (لیتیوم پلیمری) است و دارای ظرفیت 5000 میلی‌آمپرساعت می‌باشد. ظرفیت باتری، به کاربر امکان می‌دهد تا با یک بار شارژ، حداقل یک تا یک و نیم روز از گوشی خود استفاده کند.

 

اگرچه سرعت شارژ این باتری کمی کند است و قابلیت شارژ سریع ندارد، اما از آنجایی که با یک شارژ می‌توان به مدت زمان قابل قبولی از گوشی استفاده کرد، می‌شود گفت TCL 408 در بخش باتری امتیاز خوبی کسب می‌کند. از شارژر ۱۰ واتی پشتیبانی میکنه که در جعبه گوشی TCL 408 خبری از آداپتور شارژر نیست و تنها کابل شارژ و انتقال دیتا را داریم که از نوع تایپ سی هست.

بررسی عملکرد دوربین TCL 408

در بخش دوربین ، گوشی TCL 408 دارای دو دوربین در پشت گوشی، یکی با رزولوشن 50 مگاپیکسل و سنسور با اندازه 1/2.55 اینچی و دیافراگم f/1.8 و دیگری با وضوح 2 مگاپیکسل و دیافراگم 2.4 است. در شرایط نوری مناسب، دوربین اصلی عکس‌های با وضوح و جزئیات نسبتا دقیق ارائه می‌دهد. اما در محیط‌های کم نور، ممکن است کیفیت تصویر کمی کاهش یابد که با استفاده از فلاش LED کنار دوربین، برخی از این نقاط ضعف را تا حدودی میشه رفع و کمبود نور را جبران کرد. همچنین، دوربین جلو با وضوح 8 مگاپیکسل و دیافراگم 2.0 برای سلفی‌ و تماس‌های ویدیویی کیفیت مناسبی دارد و از گوشی اقتصادی برای دوربین جلو نمیشه بیشتر از این انتظار داشت و در کل میشه گفت تصاویر در شرایط نوری مناسب، با رنگ‌ها و جزئیات دقیقی ثبت می‌شوند. اما در شرایط نوری کم، ممکن است نویز و کاهش وضوح قابل مشاهده باشد. همچنین، پردازش تصاویر در این گوشی کمی زمان‌بر است و در صورت لرزش دست، عکس‌ها ممکن است کمی تار شوند.

عملکرد دوربین در حالت فیلمبرداری نیز به خوبی مطابق با انتظارات است، با قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p و سرعت 30 فریم بر ثانیه. این ویژگی‌ها در حد معمول گوشی‌های این رده است.
به طور کلی، دوربین TCL 408 با دقت و کیفیت قابل قبولی در شرایط نوری مناسب عمل می‌کند، اما در شرایط نوری کمتر، کاهش در کیفیت تصاویر قابل مشاهده است. از نظر ویژگی‌های عکاسی، برای کاربردهای روزمره و استفاده‌های معمولی، این گوشی گزینه مناسبی به حساب می‌آید.

 

عملکرد پردازشی و نرم افزاری گوشی TCL 408

مشخصات پردازنده و امکانات نرم‌افزاری گوشی TCL 408 نسبتا خوب و متوسط است. این دستگاه از پردازنده Mediatek helio G25 استفاده می‌کند که یک تراشه هشت هسته‌ای است که از هسته‌های Cortex A53 با فرکانس گیگاهرتزی 2.0 بهره می‌برد. این هسته‌ها به صورت مستقل یا در هماهنگی با یکدیگر عمل می‌کنند، با تکنولوژی ساخت 12 نانومتری.
در بخش حافظه داخلی، TCL 408 دارای 128 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی است که با استفاده از کارت حافظه Micro SD، این حافظه قابلیت افزایش به 512 گیگابایت را داراست. همچنین، این گوشی از 4 گیگابایت رم برخوردار است که عملکردی با سرعت مناسب و متوسط را برای اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها فراهم می‌کند.
در قسمت گرافیک، از PowerVR GE8320 استفاده شده که توانایی پردازش فیلم‌های FullHD با سرعت 30 فریم بر ثانیه را دارد. این قابلیت گرافیکی امکان تجربه بصری مناسبی برای کاربران ارائه می‌دهد و برای اجرای برنامه‌های گرافیکی و بازی‌های سبک مناسب است.

 

گوشی هوشمند TCL 408 از شبکه 5G پشتیبانی نمیکند و فقط محدود به اتصال 4G شده است. این گوشی با اندروید ۱۲ عرضه شده که با کمی تغییرات ظاهری شخصی سازی شده است. امکانات شخصی سازی بد نیست اما نباید انتظار قابلیت های زیاد و متنوعی را داشته باشید. در مورد پشتیبانی نرم افزاری این گوشی هم نمیشه نظر خاصی داد و حتی گوشی های اقتصادی برندهای شناخته شده تری مثل شیائومی و سامسونگ نیز پشتیبانی نرم افزاری مناسبی از گوشی های پایین رده خود نمیکنن.

 

بررسی اسپیکر گوشی TCL 408

گوشی TCL 408 دارای دو اسپیکر در قسمت بالا و پایین گوشی است و با توجه به بررسی‌ها، کیفیت صدای این اسپیکر در صداهای پایین با توجه به دو بلندگو بودن عملکرد خیلی خوبی دارد. اما ممکن است در صداهای بالا، از ولوم 90 به بالا، عملکرد اسپیکرها کمی کاهش یابد. این موضوع می‌تواند به عنوان یک نقطه ضعف در نظر گرفته شود اما در مقایسه با سایر گوشی‌های اقتصادی این گوشی در بخش اسپیکر بهتر عمل کرده است.
در کل اسپیکر TCL 408 با ویژگی‌های مناسب خود و داشتن یک اسپیکر استریو با توجه به قیمت اقتصادی، گزینه خوبی برای کاربرانی است که به دنبال اسپیکری با کیفیت صدای خوب در حجم صداهای مختلف هستند.

 

آیا گوشی تی سی ال 408 ارزش خرید دارد؟

زمانی که قصد خرید گوشی‌های اقتصادی میان رده را داریم انتخاب کمی سخت می‌شود زیرا شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند در این رنج قیمتی گوشی‌هایی با ویژگی‌های مختلف تولید‌ می‌کنند که هر کدام در بخش خاصی عملکرد بهتری دارند. در مواجه با این موضوع ما ابتدا باید نیازهای خود را کامل مشخص کنیم و سپس گوشی مورد نظر خود را انتخاب کنیم.
گوشی TCL 408 با توجه به قیمت دارای عملکرد خوبی در بخش باتری است و با توجه به باتری 5000 میلی آمپر ساعت وزن بسیار مناسبی دارد و در بخش طراحی هم با توجه به قدیمی بودن طراحی با خمیده بودن لبه های گوشی و وزن مناسب طراحی قابل قبولی دارد. در بخش عملکرد پردازشی و نرم افزاری هم برای کارهای روزمره مناسب است و برنامه و بازی‌های سبک را به خوبی اجرا می‌کند.
اما گوشی TCL 408 در بخش صفحه نمایش کیفیت پایینی دارد و در شرایطی که نور زیاد باشد استفاده از آن کمی سخت خواهد بود و با توجه به استفاده از پلاستیک کیفیت ساخت آن چندان مطلوب نیست و همچنین در بخش دوربین و پردازش عکس هم خیلی خوب عمل نمی‌کند.
در مقایسه با دیگر گوشی‌های اقتصادی موجود در بازار در این رنج قیمتی از برند شیائومی می‌توان به گوشی Poco M5 و از برند سامسونگ به گوشی A14 سامسونگ اشاره کرد که می‌توانند در بخش‌های مختلف عملکرد بهتری از گوشی تی سی ال 408 داشته باشند و از ارزش خرید بالاتری برخوردارند.

سوالات متداول

(4 سوال)

ظرفیت حافظه داخلی TCL 408 چقدر است؟

TCL 408 دارای حافظه داخلی 128 گیگابایتی است اما تا 512 گیگابایت با استفاده از کارت حافظه microSD توسعه پذیر است.

آیا TCL 408 از شبکه 5G پشتیبانی می‌کند؟

خیر، TCL 408 از شبکه 5G پشتیبانی نمی‌کند و این یکی از نقطه ضعف‌های این گوشی با توجه به آنکه در سال 2023 معرفی شده است به حساب می‌آید.

مشخصات باتری TCL 408 چیست؟

باتری گوشی TCL 408 از نوع Li-Po (لیتیوم پلیمر) است و دارای ظرفیت 5000 میلی‌آمپرساعت می‌باشد.

دوربین TCL 408 چند مگاپیکسلی است؟

در بخش دوربین ، گوشی TCL 408 دارای دو دوربین در پشت گوشی ، یکی با رزولوشن 50 مگاپیکسل و سنسور اندازه 1/2.55 اینچی و دیافراگم f/1.8 و دیگری با وضوح 2 مگاپیکسل و دیافراگم 2.4 است. دوربین جلو با وضوح 8 مگاپیکسل و دیافراگم 2.0 برای سلفی‌ و تماس‌های ویدیویی کیفیت مناسبی دارد

نویسنده : digiatlas.ir

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار