نقدو بررسی انواع موبایل

بررسی گوشی Tecno Spark 10 Pro

گوشی های اقتصادی در اکثر نقاط به خصوص در ایران، همیشه جزو پرفروش ترین مدل های بازار هستن که توی این یکی دو سال اخیر و به خاطر گرونی مدل های میان رده و تولید برندهای معروف، طرفدارای بیشتری هم پیدا کردن. گوشی Tecno Spark 10 Pro یکی از مدل های اقتصادی و البته نه چندان شناخته شده از برند تازه وارد به بازار ایران یعنی، تکنو هست که به نسبت قیمتش، امکانات تقریبا قابل قبولی رو در اختیارتون قرار میده و یه گوشی کار راه انداز ولی ارزون قیمت محسوب میشه. توی این بررسی، قراره بخش های مختلف این گوشی رو بررسی کنیم و ببینیم که آیا ارزش خرید خوبی داره یا اینکه بهتره به مدل های مشابهش فکر کنیم. پس با بررسی گوشی Tecno Spark 10 Pro همراه دیجی اطلس باشید.

بررسی طراحی و کیفیت ساخت گوشی Tecno Spark 10 Pro

اولین چیزی که توی طراحی این گوشی توجهتون رو جلب میکنه؛ شباهت ظاهریش به گوشی های آیفون سری ۱۳ به بعد هست ولی خب اندازه ماژول های دوربین پشتی، بزرگتر از ماژول های پرچمدارهای اخیر اپل هست. بخش پشتی گوشی از جنس شیشه است اما ظاهر ماتی داره و در کنار پنل شیشه جلو گوشی و فریم پلاستیکی، بدنه Tecno Spark 10 Pro رو تشکیل میدن. ترکیب فریم پلاستیکی و شیشه بخش پشت قاب، شاید یه کم توی خوش دستی گوشی اثر بذاره و بدون قاب نتونین خوب باهاش کار کنین و از دستتون لیز بخوره که خوب مشکل چندان خاصی نیست و با یه قاب خوب، حل میشه. جنس بدنه این گوشی هم یه جوری هست که جای اثر انگشت، چندان روش نمیمونه (البته به غیر از روی جزیره دوربین های پشتی) که به نظرم یه ویژگی خیلی خوب برای یه گوشی اقتصادی محسوب میشه.


جزیره دوربین گوشی، یه تقلید عجیبی از آیفون ها داره ولی هم بزرگتر از طراحی جزیره آیفون سری ۱۳، ۱۴ و ۱۵ هست هم اینکه اون فلش LED دوربین آیفون، اینجا واسه خودش یه حاشیه تقریبا بزرگ داره و ماژول های دوربین هم اونقدری که ماژول های آیفون ها از سطح گوشی بالاتر اومدن، ارتفاع خاصی ندارن و تقریبا همسطح بخش پشتی اند. توی بخش سمت راست بدنه، دکمه های تنظیم صدا و کلید پاور قرار گرفتن که البته روی کلید پاور، اسکن اثر انگشت رو هم داریم. توی بخش چپ بدنه هم، فقط جایگاه سیم کارت ها و کارت حافظه قرار گرفته و در نهایت، جک ۳/۵ میلیمتری صدا، میکروفون، اسپیکر و پورت تایپ سی هم توی قسمت پایین بدنه قرار داده شدن.

وزن 208 گرمی گوشی Tecno Spark 10 Pro شاید براتون یه کم سنگین به نظر برسه اما به خاطر ابعاد نمایشگرش، وزن چندان نامعقولی نیست و روی خوش دستی گوشی اثر خاصی نداره. از اون طرف، ضخامت گوشی هم حدود ۸/۴ میلیمتر هست که از آیفون 15 ضخیم تر هست اما خب به لطف بدنه شیشه پلاستیک، زیاد دستتون رو اذیت نمیکنه و اونقدرها متوجه این ضخامت نه چندان کمش نمیشین! در کل برای یه گوشی نسبتا اقتصادی طراحی و کیفیت ساخت خوبی داره و از این بخش میتونه سربلند بیرون بیاد.

 

بررسی صفحه نمایش Tecno Spark 10 Pro

نمایشگر این گوشی، یه پنل 6.8 اینچی IPS LCD با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۶۰ پیکسل و حداکثر نرخ بروزرسانی ۹۰ هرتزی هست که تا ۶۰ هرتز هم میتونه کاهش پیدا کنه و قابلیت تغییر خودکار بین این دو مقدار رو داره. این نمایشگر، تصاویر و ویدیوهای مختلف رو با کیفیت قابل قبولی نمایش میده ولی از اون طرف، روشنایی این پنل نمایش، برای کار کردن زیر نور آفتاب و توی محیط های باز چندان مناسب نیست و توی دیدن جزئیات نمایشگر توی محیط های باز اذیت میشین. یه مقداری هم به خاطر LCD بودن پنل نمایشگر زاویه دید محدودی داره که در زیر نور مستقیم آفتاب بیشتر مشخص میشه.


صفحه نمایش گوشی Tecno Spark 10 Pro حدود ۸۵/۱ درصد از بخش جلویی گوشی رو اشغال کرده و حاشیه های نسبتا کمی داره و دوربین سلفی هم توی بخش بالایی در یک پانچ هول جا گرفته که البته طراحی ساده ای هم داره. این بخش با توجه به قیمت امکانات مناسبی در اختیار شما میزاره و با اینکه به خوبی گوشی شیائومی Redmi Note 12 4G نیست اما خیلی نقطه ضعف خاصی نداره.

مشخصات باتری Tecno Spark 10 Pro

باتری این گوشی برند تکنو، یه باتری لیتیوم پلیمری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی هست که میتونین با یه آداپتور فست شارژ ۱۸ واتی، شارژش کنین. طبق تست هایی که روی مدت شارژدهی این باتری انجام شده؛ باتری این گوشی تونسته عملکرد خیلی خوبی رو توی بخش های آماده به کار، تماس، تماشای ویدیو و وب گردی داشته باشه به طوری که توی حالت آماده به کار میتونه حدود ۱۳۱ ساعت دوام بیاره و حدود ۳۴ ساعت برای تماس، ۱۵ ساعت و ۴۴ دقیقه برای وب گردی و ۱۵ ساعت و ۴۲ دقیقه برای تماشای مداوم ویدیو، براتون کارایی داشته باشه که از این نظر، عمر خیلی خوب و عملکرد قوی داره. در استفاده روزمره و ترکیبی نیز میتونه به راحتی یک روز شما رو همراهی کنه.


سرعت شارژ باتری این گوشی، نکته مهمی هست که میتونه واستون اذیت کننده باشه چون تقریبا حدود ۱ ساعت و ۴۸ دقیقه برای شارژ صفر تا صد این باتری اونم با آداپتور فست شارژ، به نظرم واقعا زمان زیادی هست و میتونست کمتر از این مقدار باشه! در مجموع این بخش یک شارژدهی مناسب اما سرعت شارژ نسبتا معمولی رو در اختیار مخاطب قرار میده ولی خیلی اذیت کننده و مشکل ساز نیست.

 

بررسی عملکرد دوربین Tecno Spark 10 Pro

مجموعه دوربین های پشتی گوشی تکنو اسپارک ۱۰ پرو، شامل یه لنز واید ۵۰ مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز و گشودگی دیافراگم f/1.6 و یه سنسور عمق سنج ۰/۰۸ مگاپیکسلی هست که در کنار یه فلش دوگانه، میتونن عکس های خوبی رو براتون ثبت کنن و در کنار اون، قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 1440p و 1080p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه رو دارن و میتونن ویدیوهایی با صدای خوب، جزئیات دقیق، نوردهی مناسب و محدوده دینامیکی کافی و قابل قبول رو براتون ضبط کنن.
تصاویر گرفته شده با دوربین اصلی، با کیفیت پیشفرض ۱۲/۵ مگاپیکسل ذخیره میشن که توی این حالت هم کنتراست، هم نوردهی و هم رنگ تصاویر در حد خوبی هستن اما جزئیات تصاویر، دقت کمتری داره. با زوم ۲ برابری دوربین هم، کیفیت تصاویر افت میکنه و اصلا به درد نمیخوره. از اون طرف، اگه کیفیت پیشفرض رو روی ۵۰ مگاپیکسل ببرین، جزئیات یه کم دقیق تر ثبت میشن اما از اونور، نویز زیادی روی عکس ها میفته. با این دوربین، میشه عکاسی پرتره هم انجام داد که به نسبت، کیفیت قابل قبولی رو بهتون میده.


دوربین سلفی گوشی هم یه لنز ۳۲ مگاپیکسلی سامسونگ با گشودگی دیافراگم f/2.45 و فوکوس ثابت به همراه یه فلش LED دوگانه کوچیک هست که تصاویر رو با کیفیت پیشفرض ۸ مگاپیکسلی ذخیره میکنه که البته توی این حالت، کیفیت رنگ پوست و جزئیات صورت زیاد خوب نیست و بهتره با همون حالت ۳۲ مگاپیکسلی سلفی بگیرین. کیفیت عکاسی با این دوربین به نظرم توی شب و روز چندان تفاوت خاصی نداره و جزئیات تصاویر توی حالت شب، اونجوری که به دل بچسبه واضح نیست که خوب توقع خاصی هم ازش نمیره!
این دوربین میتونه با دو تا کیفیت 1440p و 1080p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنه که توی حالت 1440P، کنتراست خیلی خوبی داره ولی جزئیات رو اونقدر قوی ضبط نمیکنه؛ از طرفی، محدوده دینامیکی کمی هم داره. این بخش هم به نسبت قیمت مناسبه اما در مقایسه با گوشی های برندهای سامسونگ و شیائومی خیلی حرف خاصی برای گفتن نداره.

عملکرد پردازشی و نرم افزاری Tecno Spark 10 Pro

تکنو اسپارک ۱۰ پرو با اندروید ۱۳ اما روی رابط کاربری اختصاصی این برند اجرا میشه. رابط HiOS 12.6 یه پوسته تقریبا سبک اما با ظاهر خوب و قابل قبول هست که میتونه تجربه کاربری خوبی رو در اختیارتون قرار بده و یه سری تم اختصاصی هم توی فروشگاه مخصوص تکنو داره که میتونین دانلود کنین و ظاهر این رابط کاربری رو به دلخواه خودتون تغییر بدین. از لحاظ امنیتی، این گوشی دو تا قابلیت حسگر اثر انگشت و سنسور تشخیص چهره رو اضافه کرده که روی کمتر گوشی اقتصادی توی بازار میبینیم.
گوشی Tecno Spark 10 Pro از تراشه ۱۲ نانومتری Helio G88 مدیاتک استفاده می کنه که یه تراشه ۸ هسته شامل ۲ هسته Cortex-A75 با فرکانس ۲ گیگاهرتز و ۶ هسته Cortex-A55 با فرکانس ۱/۸ گیگاهرتز هست که در کنار پردازنده گرافیکی Mali G52 MC2، بخش پردازش این گوشی اقتصادی رو هدایت میکنن.


عملکرد تراشه این گوشی توی بنچمارک های مختلف، قابل قبول هست و هم ثبات گرافیکی و هم پردازشی خوبی داره اما به عنوان یه تراشه اقتصادی، نمیتونین ازش انتظار خروجی یه تراشه میان رده رو داشته باشین و گرم شدن گوشی توی اجرای برنامه های نیمه سنگین یا کار کردن طولانی مدت با گوشی، مشکلی هست که بهتره باهاش کنار بیاین!
این گوشی توی دو مدل حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت توی بازار به فروش میرسه که نسخه ۱۲۸ گیگابایتی، با رم های ۴ و ۸ گیگابایت و نسخه ۲۵۶ گیگابایتی صرفا با رم ۸ گیگابایت عرضه شدن و میتونین در کنار حافظه داخلی گوشی، از کارت حافظه microSD جداگانه برای افزایش فضای ذخیره سازی هم استفاده کنین. اگه خیلی اهل بازی و انجام کارهای سنگین هستید این گوشی نمیتونه جواب نیاز شما رو بده اما اگه برای استفاده معمولی و روزمره و گشتن توی شبکه های اجتماعی و کمی مولتی تسک میخواید سمت این گوشی برید، میتونه تا حد خوبی جواب نیاز شما رو بده.

بررسی اسپیکر Tecno Spark 10 Pro

این گوشی تکنو، مجهز به جک ۳/۵ میلیمتری صدا هست که به شما اجازه استفاده از هندزفری های سیمی رو میده. از اون طرف، تنها اسپیکر گوشی که توی بخش پایینی بدنه قرار داره؛ خروجی صدای قوی و با کیفیت جالبی بهتون نمیده و خوب با توجه به قیمت گوشی، چندان نباید انتظار خاصی توی این بخش ازش داشته باشین.

 

جمع بندی

گوشی Tecno Spark 10 Pro به عنوان یه مدل اقتصادی و تقریبا ارزون قیمت، باتری خوبی داره؛ طراحی و جنس بدنه اش به نسبت قیمتش بد نیست و عملکرد دوربینش هم قابل قبول هست اما از اون طرف، سرعت شارژ پایینش، عملکرد نه چندان رضایت بخش تراشه اش و گرم شدن بدنه گوشی، کم و زیاد شدن محسوس روشنایی صفحه توی زمان اجرای برنامه ها و البته اسپیکر ضعیف و خروجی صدای بی کیفیتش، مهمترین معایب این گوشی هستن که میتونن روی ارزش خریدش اثر بذارن و شما رو سمت جایگزین های یه کم گرون تر اما بهتری مثل شیائومی Realme C55 ،Redmi Note 12 4G یا A24 سامسونگ هدایت کنن. نظر شما درباره گوشی Tecno Spark 10 Pro چیه؟ به نظرتون ارزش خرید داره یا نه؟ شما برای خرید یه گوشی سراغ برندهای ناشناخته تر بازار ولی با قیمت پایین تر میرید یا با کمی هزینه بیشتر سراغ گوشی های برند میرید؟

نویسنده : .digiatlas.ir

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار