نقدو بررسی انواع موبایل

مشخصات و بررسی گوشی شیائومی Xiaomi Poco F2 Pro

گوشی موبایل شیائومی مدل Poco F2 Pro دارای قابلیت‌هایی پیشرفته با قیمتی مناسب است، در حقیقت این ادعا را می‌شود در مورد بسیاری از گوشی‌های ساخت این کمپانی داشت.

شیائومی Poco F2 Pro در مقایسه با مدل قبلی یعنی Pocophone F1 که گوشی بسیار ارزان‌تری بود از جهات زیادی پیشرفت کرده است و در عین حال قیمت مناسبی دارد. این گوشی عاری از اشکال نیست اما یک یا دو نقص موجود در آن لزوماً تجربه استفاده از آن را خراب نمی‌کند. در ادامه به بررسی کامل نقاط ضعف و قوت Poco F2 Pro می‌پردازیم.

نقاط قوت

  • قیمت بسیار مناسب با توجه به مشخصات
  • صفحه نمایش بزرگ و یکدست
  • دوربین پاپ‌آپ

نقاط ضعف

  • اندازه نسبتاً بزرگ
  • داغ کردن
  • دشواری استفاده از جک هدفون

طراحی

این گوشی به ابعاد ۱۶۳٫۳ x 75.4 x 8.9 میلی‌متر و وزن ۲۱۹ گرم اندازه نسبتاً بزرگ و وزن تقریباً زیادی دارد که البته خیلی ممانعت‌آور نیست. گذشته از این قطعاً گوشی‌های سنگین‌تر و بزرگ‌تری هم وجود دارند. با این وجود افرادی که دست‌های کوچکتری دارند احتمالاً در حین کار با این گوشی نیاز به استفاده از هر دو دست خود خواهند داشت.

 

پشت و جلوی گوشی از جنس شیشه بوده و کناره‌های آن از جنس آلومینیوم می‌باشد. در کناره راست کلیدهای تنظیم بلندی صدا و کلید پاور قرار دارند. یک پورت USB-C نیز در لبه پایین قاب و یک جک هدفون در لبه بالا قرار گرفته‌اند. اما جک هدفون این گوشی مشکلی عجیب دارد: کابل ۳٫۵ میلی‌متری در آن ثابت قرار نمی‌گیرد و مدام بیرون می‌افتد.

این گوشی برخوردار از یک دوربین پاپ‌آپ بوده که یک ویژگی خاص دارد. به محض بیرون آمدن لنز دوربین جلو یک نوای موزیکال بلند پخش می‌شود که بسته به سلیقه فردی شما می‌تواند شما را شیفته خود کند یا کاملاً توی ذوق‌تان بزند. با قرار دادن گوشی در حالت سایلنت این نوا هم غیرفعال می‌شود.

دوربین گوشی که در کادری دایره‌ای قرار گرفته است ظاهر متفاوتی به آن بخشیده که با بیشتر اسمارت‌فون‌های سال ۲۰۲۰ تفاوت دارد.

نمایشگر

نمایشگر Poco F2 Pro با توجه به قیمت‌اش از کیفیتی استاندارد برخوردار بوده که گرچه ویژگی شگفت‌آوری ندارد اما قادر به برآورده کردن انتظارات شما خواهد بود. این صفحه نمایش ۶٫۶۷ اینچی دارای نسبت تصویر ۲۰:۹ است که آن را نسبتاً بلند ساخته است. وضوح تصویر نمایشگر ۱۰۸۰ x 2400 بوده و از فناوری  HDR10+ پشتیبانی می‌کند. رنگ‌ها در این نمایشگر AMOLED به شکلی رضایت‌بخش شفاف و زنده به چشم می‌آیند.

یکی از مواردی که شاید خریداران را در تصمیم خود برای خرید این گوشی مردد کند سرعت تعویض فریم ۶۰ هرتز آن است که معمولاً در گوشی‌های ارزان‌قیمت دیده می‌شود. سرعت تعویض فریم بالا به معنای سهولت بیشتر در گشت و گذار میان اپ‌‎ها و منوها، حساسیت بالا به لمس و پخش باکیفیت‌تر ویدیوها و بازی‌هاست که جزء اولویت‌های بسیاری از افراد است. با این وجود اگر تا به حال با دیگر گوشی‌هایی که سرعت تعویض فریم بالاتری دارند کار نکرده باشید به احتمال قوی متوجه این افت مقدار نخواهید شد.

دوربین

شیائومی Poco F2 Pro از چهار دوربین پشتی بهره‌مند است که داخل دایره‌ای بزرگ قرار گرفته‌اند و شامل لنز اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، لنز تله‌فوتو ماکرو ۵ مگاپیکسلی (برای عکاسی کلوزآپ و دوربرد)، لنز ۱۳ مگاپیکسلی اولتراواید و لنز ۲ مگاپیکسلی عمق‌سنج می‌شوند.

 

دوربین Poco F2 Pro به لطف نرم‌افزار پردازشی خود قادر به ثبت تصاویری با کیفیت بسیار خوب است. لنز تله‌فوتو ماکرو در اینجا دو وظیفه بر عهده دارد که اولی عکاسی با زوم اپتیکال ضریب ۲x  و زوم دیجیتال ۱۰x   و دومی عکاسی ماکرو یا کلوزآپ می‌باشد. این لنز هر دو کار را با کیفیتی مطلوب انجام می‌دهد، گرچه دوست داشتیم از وضوح تصویر بیشتری برخوردار بود.

عکاسی با لنز اولتراواید نیز نتیجه‌ای تقریباً مشابه با دوربین اصلی بدست می‌دهد و شاید تنها تفاوت آن روشنایی بیشتر عکس‌ها در مقایسه با لنز اصلی باشد.

دوربین تشخیص عمق برای عکاسی در مواردی تعبیه شده که به ثبت عمق میدان بیشتر در تصاویر نیاز است و در حالت پرتره بکار می‌رود. در حالت پرتره یک افکت بوکه بر پس‌زمینه تصویر قرار می‌گیرد که گاهاً چندان دقیق عمل نمی‌کند.

فیلمبرداری با این دوربین با کیفیت ۸K  و ۳۰ فریم بر ثانیه یا کیفیت ۴K و ۶۰ فریم بر ثانیه انجام می‌شود. حالت فیلمبرداری اسلوموشن نیز با کیفیت‌های ۷۲۰p یا ۱۰۸۰p  قابل استفاده است. حالت‌های مختلف فیلمبرداری همچون فیلمبرداری همزمان با دوربین جلو و عقب و فیلمبرداری در حالت Vlog که امکان ضبط چند ویدیوی کوتاه و تدوین آن‌ها با یکدیگر را می‌دهد نیز قابل انتخاب هستند.

دوربین سلفی با رزولوشن ۲۰ مگاپیکسل قادر به ثبت تصاویر با کیفیتی مطلوب است، گرچه قابلیت بهبود تصاویر که در دوربین اصلی مشهود است ظاهراً در مورد عکس‌های گرفته شده با دوربین جلو عمل نمی‌کند.

عملکرد سخت‌افزاری

شیائومی Poco F2 Pro بهره‌مند از پردازنده Snapdragon 865 و حافظه رم ۸ گیگ می‌باشد. البته مدل‌های موجود در بازار با رم ۶ گیگ به فروش می‌رسند. این گوشی قادر است بازی‌ها و اپ‌های سنگین را به راحتی اجرا کند. اپ‌ها به سرعت بارگذاری می‌شوند و در انجام چند فرآیند همزمان مشکلی برای گوشی به وجود نیامده و دچار کندی نمی‌شود. با این حال یک نکته قابل تأمل در مورد آن وجود دارد که داغ کردن بدنه در زمان فیلمبرداری، شارژ کردن دستگاه، یا کار با واقعیت افزوده (AR) است. این مسئله ممکن است بسیاری از کاربران را نگران سلامت گوشی کند.

 

عملکرد نرم‌افزاری

شیائومی Poco F2 Pro با اندروید ۱۰ ملبس به رابط کاربری MIUI شیائومی کار می‎‌کند. این رابط کاربری در بیشتر گوشی‌های شیائومی یک مشکل اساسی دارد که وجود حجم زیادی از اپ‌های غیرضرروی و جاگیر است. این مسئله در Poco F2 Pro به قوت خود باقی‌ست در نتیجه لازم است بسیاری از اپ‌ها را خودتان حذف کنید. همینطور ممکن است در استفاده از عکس پس‌زمینه متحرک شاهد لگ/تأخیر جزئی در گوشی باشید که البته چندان محسوس نیست. جز این مسائل کار با این رابط کاربری بسیار روان و راحت انجام می‌شود.

عمر باتری

شیائومی Poco F2 Pro یک باتری به ظرفیت ۴۷۰۰ میلی‌آمپر در خود جای داده است که باتری متوسطی‌ به حساب می‌آید. احتمالاً در هر بار شارژ تا نزدیک به یک روز در صورت کار دائم با گوشی از شارژ دوباره آن بی‌نیاز خواهید بود. در صورتی که بیشتر مواقع در حال گیمینگ یا استریمینگ باشید عمر باتری کمتر از یک روز خواهد بود. بنابر گفته شیائومی، شارژر این گوشی از صفر تا صددرصد را در یک ساعت پر می‌کند. همچنین این گوشی فاقد قابلیت شارژ بی‌سیم بوده که البته با توجه به قیمت آن چندان تعجب‌برانگیز نیست.

آیا شیائومی  Poco F2 Pro گوشی مناسبی برای شماست؟

انتخابی مناسب اگر…

  • به دنبال صفحه نمایش یکدست هستید: نمایشگر این گوشی به دلیل وجود دوربین پاپ‌آپ کاملاً یکدست بوده و از این رو برای تماشای ویدیو یا گیمینگ ایدئال است.
  • به دنبال گوشی درجه یک نیستید: این گوشی دارای ویژگی‌های مثبت زیادی بوده و در عین حال قیمت مناسبی دارد که گرچه به پای یک گوشی درجه یک نمی‌رسد اما به هیچ وجه موجب ناامیدی‌تان نخواهد شد.
  • دوربین پاپ‌آپ برایتان جذابیت دارد: دوران دوربین‌های پاپ‌آپ سپری شده است و عمده گوشی‌های جدید فاقد چنین ویژگی‌ای هستند. در صورتی که داشتن دوربین پاپ‌آپ برایتان جالب است احتمالاً گزینه دیگری جز Poco F2 Pro پیش روی خود نخواهید داشت.

انتخابی نامناسب اگر…

  • به دنبال دوربینی برای عکاسی حرفه‌ای هستید: عکاسی با این گوشی در حد قابل قبولی خوب است، اما عالی نیست. برای داشتن قابلیت بزرگنمایی بهتر و امکان ثبت تصاویری با شفافیت بیشتر انتخاب‌های مناسب‌تری در دیگر کمپانی‌ها (و خود شیائومی) وجود دارند.
  • به قابلیت‌های پیشرفته نیازی ندارید: درست است که این گوشی همچون یک جانشین برای مدل          Pocophone F1 است اما به مراتب از آن پیشرفته‌تر است. اگر به دنبال یک گوشی واقعاً ارزان با ویژگی‌های قابل قبولی هستید شاید بهتر است در سری Redmi دنبال آن بگردید.
  • به دنبال یک گوشی کوچک هستید: این روزها گوشی‌های کوچک که به راحتی با یک دست قابل استفاده باشند به سختی پیدا می‌شوند، اما حتی افرادی که دستان بزرگی دارند در نگه داشتن این گوشی کمی دچار مشکل می‌شوند. اگر دستان کوچکی دارید شاید بهتر باشد گزینه‌های دیگر را هم بررسی کنید.

رتبه‌ی محصول

طراحی – ۷٫۷
سخت افزار – ۷٫۵
عملکرد – ۸
دوربین – ۷٫۷
ارزش خرید – ۸٫۶

۷٫۹

نمره نهایی

این گوشی از شیائومی محصول جذابی است بخصوص اگر دنبال یک گوشی میان رده و ارزان قیمت هستید. این گوشی برای افرادی که دنبال دوربین حرفه‌ای و سخت‌افزار قدرتمند هستند پیشنهاد نمی‌شود.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار