بازیگیمینگ

بازی‌های معرفی نشده‌ی سونی برای PS5؛ از الف تا ی

یک سال بعد و در دسامبر سال ۲۰۱۷، پلی‌استیشن نام RaySpace را ثبت کرد؛ نامی که تصور می‌کنیم عنوان نهایی همان بازی فضایی باشد. در همان ماه، «سوتومو کونو»، کارگردان استودیوی ژاپن سونی، در مصاحبه‌ای گفت که سال‌هاست می‌خواهیم از یک بازی رونمایی کنیم و بالاخره در ۲۰۱۸ می‌خواهم آنچه این همه وقت روی آن کار کرده‌ام را نشان دهم. «ترویوکی توریاما»، تهیه‌کننده‌ی بازی‌های استودیوی ژاپن سونی هم که از سال ۲۰۱۵ بارها به یک پروژه‌ی بسیار بزرگ اشاره کرده بود، قول رونمایی از آن را در سال ۲۰۱۸ داد.

سال ۲۰۱۸ بود که مصاحبه‌ای با یکی از اعضای استودیوی ژاپن سونی منتشر شد. در این مصاحبه، عکسی از استودیو قرار داده شده بود و گوشه‌ی تصویر و در پس‌زمینه، دو بازی دیده می‌شد؛ یکی بازسازی دیمنز سولز بود و دیگری یک بازی علمی-تخیلی. با این حال، ۲۰۱۸ هم تمام شد و چیزی از این بازی نشنیدیم. توریاما، تهیه‌کننده‌ی استودیوی ژاپن سونی، یک بار دیگر هم گفت که مشغول آماده‌سازی برای نمایش بازی‌های رونمایی نشده‌ی در دست تولید، در سال ۲۰۱۹ هستیم. سال ۲۰۱۹ هم اتفاقی نیافتاد.

تصور نمی‌کنیم این بازی علمی-تخیلی، که با نام RaySpace از آن یاد می‌کنیم، لغو شده باشد. سونی به اندازه‌ی چهار پنج سال زمان و هزینه صرف آن کرده و از طرف دیگر، چند بار به رونمایی بازی نزدیک شده‌ایم. به احتمال زیاد، سونی این بازی را به یک بازی PS5 تبدیل کرده است. البته با توجه به اینکه بازی بر پایه‌ی پلی‌استیشن ۴ ساخته شده، مطمئنا مثل هورایزن: فوربین وست و سک‌بوی، هم روی پلی‌استیشن ۴ عرضه می‌شود و هم روی کنسول نسل جدید سونی.

  • Silent Hill

شایعاتی بسیار قوی، از تلاش‌های اخیر کونامی برای زنده کردن مجموعه‌ی سایلنت هیل گفته‌اند. می‌دانیم که در سال ۲۰۱۸، کونامی از استودیوهای بازی‌سازی مختلف درخواست کرد تا ایده‌های‌شان را برای قسمتی جدید در مجموعه‌ی سایلنت هیل به آن‌ها بفرستند تا به صورت قراردادی، ساخت دو بازی سایلنت هیل مختلف را به آن‌ها بسپارد. کونامی تصمیم داشت تا یک بازی سایلنت هیل جدید، شبیه به قسمت‌های اصلی مجموعه بسازد و یک بازی سایلنت هیل چند قسمتی، مثل بازی‌های تل‌تیل گیمز و Until Dawn. در واقع، کونامی سراغ خود سازندگان Until Dawn یعنی استودیوی «سوپرمسیو» را هم گرفته بود. البته که کونامی در نهایت پروژه را به این استودیو نداد.

«کئیچیرو تویاما»، خالق مجموعه‌های ترسناک سایلنت هیل و سایرن، که در استودیوی ژاپن سونی به عنوان کارگردان فعالیت می‌کرد، چند باری به سونی ایده‌ی ساخت یک بازی ترسناک را داده بود. نهایتا ساخت یک سایرن جدید در استودیوی ژاپن شروع می‌شود، ولی سونی که به موفقیت مجموعه و برند سایرن اطمینان نداشت، ساخت پروژه را لغو کرد و به جای آن، سراغ کونامی رفت. آن‌ها قصد داشتند تا طی یک همکاری با کونامی، ساخت سایلنت هیل بعدی را در استودیوی ژاپن شروع و یک بازی مهم از مجموعه‌ای بزرگ را به لیست بازی‌های PS5 اضافه کنند. این حرکت هم‌چنین بودجه‌ی بسیار بیشتر و منابع و تیمی بزرگتر را در اختیار تویاما قرار می‌داد تا بازی ترسناکی که می‌خواهد را بسازد.

اطلاعات منتشر شده می‌گویند که این معامله، نهایی شد و سونی وظایف تهیه، ساخت، انتشار و بازاریابی قسمت بعدی مجموعه بازی‌های سایلنت هیل را برعهده گرفت. گفته شده که در عوض استفاده از برند سایلنت هیل، کونامی ۸ درصد از سود کل بازی را دریافت خواهد کرد. با این قرارداد، ساخت سایلنت هیل بعدی اوایل سال ۲۰۱۹ در استودیوی ژاپن شروع شد. تویاما و تیمش تصمیم گرفتند تا ابزارها و تکنولوژی‌های مختلفی که برای پروژه‌ی سایرن تولید کرده بودند را در ساخت این سایلنت هیل جدید، به‌کار گیرند.

در سال ۲۰۱۹ بود که مصاحبه‌ای با یکی از کارمندان استودیوی ژاپن، در سایت سونی منتشر شد؛ از این قبیل مصاحبه‌هایی که برای جذب نیرو با کارمندان تهیه می‌کنند. مصاحبه عکسی را در خود جای داده بود که در آن، یک بازی‌ساز مشغول کار روی مدل سه‌بعدی یک کلت کمری بود. تمام بازی‌های استودیوی ژاپن سونی را دیده‌ایم و کلت کمری، جایی در هیچ‌کدام از آن‌ها، مگر همین سایلنت هیل ندارد.

وب‌سایت Rely on Horror که به فیلم‌ها و بازی‌های ترسناک می‌پردازد، در ژانویه‌ی ۲۰۲۰ مقاله‌ای منتشر کرد و در آن نوشت که منابعی موثق به آن‌ها گفته‌اند که ساخت یک بازی سایلنت هیل جدید آغاز شده است. فردای آن روز، یکی از کاربران توییتر که سابقه‌ای بلند و بالا در انتشار اطلاعات صحیح صنعت سینما دارد، نوشت که شنیده است سونی ساخت یک بازی ترسناک را برای PS5 آغاز کرده.

بهار ۲۰۲۰ همان وب‌سایت Rely on Horror دوباره به سایلنت هیل پرداخت و این بار نوشت که «آکیرا یاماوکا»، آهنگساز معروف مجموعه‌ی سایلنت هیل و «ماساهیرو ایتو»، کارگردان هنری سایلنت هیل ۲ و ۳، به پروژه‌ی سایلنت هیل PS5 پیوسته‌اند. این وب‌سایت نوشت که بازی در دست تولید قرار است یک بازنگری بر مجموعه‌ی سایلنت هیل باشد و توسط استودیوی ژاپن سونی ساخته می‌شود. این وب‌سایت با استناد به دو منبع مختلف اطلاعات را تایید کرده و تصمیم به انتشار آن‌ها گرفته بود. طبق گفته‌ی آن‌ها، تلاش‌های سونی بوده که این پروژه را محقق کرده است. همان کاربر توییتر، با اشاره به اطلاعات منتشر شده از Rely on Horror گفت که تمام این اطلاعات صحیح است.

در آوریل ۲۰۲۰، یکی از کاربران فروم ریست‌ارا ضمن تایید اطلاعات منتشر شده از سوی Rely on Horror کمی هم از خود بازی صحبت کرد. او گفت که این سایلنت هیل جدید سوم شخص است و ساختش به مرحله‌ای رسیده که می‌توان آن را بازی کرد. مثل همیشه این اطلاعات با نمایش مدارک کافی به مدیران فروم همراه بود. او هم‌چنین اضافه کرد که بازی قبل از ورود پلی‌استیشن ۵ به بازار معرفی و در سال ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد. با این حال، این اطلاعات پیش از مشکلات بحران جهانی ویروس کرونا و تاثیر آن روی تولید تمام بازی‌ها منتشر شده بودند.

یک ماه بعد، شایعه‌ای دیگر از بازی در رددیت منتشر شد. یکی از کاربران ردیت، با سابقه‌ای خوب در درز اطلاعات، درباره‌ی سایلنت هیل نوشت: «قرار بود بازی را تابستان نشان دهند. برنامه این بود که بازی را با یک تریلر انیمیشنی معرفی کنند، ولی فکر می‌کنم تصمیم گرفته‌اند تا رونمایی را به زمان دیگری موکول و کمی گیم‌پلی هم به تریلر بازی اضافه کنند. ولی بگذارید بگویم که اطلاعات من مربوط به فوریه است و در آن زمان، کورونا به اندازه‌ی فعلی شدید نبود.»

مرداد ماه امسال، یکی دیگر از کاربران ریست‌ارا که تعدادی از بازی‌های مراسم معرفی بازی‌های پلی‌استیشن ۵ را چند روز قبل کاملا به‌درستی اعلام کرده بود، درباره‌ی شایعات سایلنت هیل گفت: «بگذارید یک نکته را تایید کنم: هرگز قرار نبود بازی در مراسم ژوئن معرفی شود. قرار بود فاینال فانتزی ۱۶ و شخصیت اسپایدرمن در بازی اونجرز در این رویداد باشد، ولی آن‌ها را بیرون کشیدند. سایلنت هیل هرگز قرار نبود در رویداد ژوئن معرفی شود.» بگذارید اضافه کنیم زمانی که این پست نوشته شده بود، نه فاینال فانتزی ۱۶ معرفی شده بود و نه کسی از وجود اسپایدرمن در بازی اونجرز خبر داشت.

به نظر می‌رسد که از همان ابتدای کار، قرار بوده تا سایلنت هیل در رویداد شهریور پلی‌استیشن ۵ معرفی شود، اما احتمالا مشکلات ویروس کرونا و تاخیرهای مختلف، رونمایی این بازی را هم تحت تاثیر قرار داده‌اند. مهر ماه، کاربری که شایعات را در ریست‌ارا مطرح کرده بود، نوشت که «منتظر رونمایی از سایلنت هیل در گیم اواردز باشید». هفته‌ی گذشته، همان کاربر در فروم نوشت که «تا قبل از پایان سال، بالاخره به آنچه می‌خواهید خواهید رسید». او هم‌چنین اضافه کرد که هنوز هم قرار است بازی در ۲۰۲۱ عرضه شود.

استودیوی London Studio سونی

London Studio

سابقه‌ی کاری: PlayStation VR Worlds، The Getaway، Blood and Truth

  • Horizon VR

«کالوم هرلی»، مشاور و نویسنده‌ی حوزه‌ی واقعیت مجازی، اکتبر ۲۰۱۹ در توییتر خود از وجود یک بازی واقعیت مجازی بزرگ سونی خبر داد. او گفته بود که از وجود «یک بازی هیجان‌انگیز واقعیت مجازی پلی‌استیشن ساخته‌ی استودیوی لندن» خبردار شده است. ظاهرا منبع او، یکی از کسانی بوده که بازی را تست کرده است.

او در ادامه به شکل مبهمی اشاره کرد که با یک بازی واقعیت مجازی در دنیای هورایزن طرف خواهیم بود. سایت‌های مختلف با استناد به این توییت، خبر ساخت بازی واقعیت مجازی هورایزن را اعلام کردند. او هم در توییتر خود از تیم‌های سازنده‌ی بازی معذرت‌خواهی کرد و گفت که هرگز فکر نمی‌کرده یک توییت چنین پوشش خبری‌ای بگیرد.

به غیر از این بازی هورایزن، ظاهرا استودیوی سوپرمسیو، سازندگان Until Dawn و بازی واقعیت مجازی آن، مشغول ساخت بازی‌های واقعیت مجازی دیگری برای پلی‌استیشن است.

استودیوی بازی سازی Media Vision

MediaVision

سابقه‌ی کاری: Wild Arms، Digimon Story، Valkyrie Chronicles 4

  • Wild Arms

در گزارش مالی سونی در سال ۲۰۱۷، این شرکت به ساخت نقش‌آفرینی‌های ژاپنی ابراز علاقه کرده بود. در این گزارش آمده بود که آن‌ها روی بازی‌های بزرگ برای مخاطب جهانی سرمایه‌گذاری می‌کنند، چون هزینه‌های ساخت بازی بسیار بالا رفته است. با این حال، به این نکته اشاره شده بود که موفقیت بزرگ بازی‌هایی مثل پرسونا ۵ و NieR: Automata سونی را برانگیخته است تا یک نقش‌آفرینی ژاپنی بسازند. ظاهرا سازنده‌ی این نقش‌آفرینی ژاپنی را پیدا کرده‌ایم. در سال ۲۰۱۸، حدود یک سال بعد از این صحبت‌های سونی، استودیوی ژاپنی «میدیاویژن» در وب‌سایت خود نوشت که برای ساخت یک نقش‌آفرینی پلی‌استیشن ۴ به دنبال جذب نیرو هستند.

یک سال و یک ماه بعد، یکی از کاربران معروف رددیت، کشفی که درباره‌ی این بازی کرده بود را مطرح کرد: «حدود یک سال است که به دنبال تایید این اطلاعات بوده‌ام و بالاخره می‌توانم آن را بگویم: ساخت یک بازی جدید در مجموعه‌ی Wild Arms شروع شده است. هنوز همه چیز را تایید نکرده‌ام و این موضوع، احتمالا به خاطر این بوده که زودتر از معمول درباره‌ی بازی شنیده‌ام.»

در پستی دیکر، او اضافه کرد: «درباره‌ی خود بازی نمی‌دانم. فقط می‌دانم که استودیوی میدیاویژن آن را برای پلی‌استیشن ۴ می‌سازد. با این حال، اگر امسال رونمایی نشود، احتمالا سونی تلاش کرده است تا آن را به یک بازی PS5 تبدیل کند.»

به احتمال زیاد این Wild Arms جدید نه‌تنها برای کنسول نسل جدید سونی، بلکه برای پلی‌استیشن ۴ هم عرضه خواهد شد؛ مخصوصا که بازی در ابتدای کار با در نظر گرفتن سخت‌افزار پلی‌استیشن ۴ ساخته شده و قرار نیست یک بازی PS5 بزرگ باشد.»

استودیوی بازی سازی Naughty Dog

Naughty Dog

سابقه‌ی کاری: Jak and Daxter، Uncharted، The Last of Us

  • The Last of Us: Factions

شهریور ماه سال گذشته بود که استودیوی بازی‌سازی ناتی داگ، طی پیغامی رسمی در توییتر از حذف بخش چند نفره‌ی بازی گفت. طبق این پیغام، استودیوی ناتی داگ گفت نه‌تنها بخش تک‌نفره و داستانی بازی آن‌قدر بزرگ شده که نیاز به صرف منابع بیشتری دارد، بلکه حتی بخش چند نفره هم حسابی بزرگتر از انتظارات آن‌ها از آب درآمده است، در نتیجه تصمیم گرفته‌اند تا آن را به یک بازی جداگانه تبدیل کنند تا به ایده‌های بزرگی که برای بخش چند نفره دارند، لطمه‌ای وارد نشود.

یکی دو ماه پیش از عرضه‌ی لست آو آس ۲، حجم زیادی ویدیو از آن به بیرون درز کرد؛ ویدیوهایی که نه‌تنها گیم‌پلی این بازی، بلکه میان‌پرده‌های مهم آن را به نمایش می‌گذاشتند. ویدیوهایی از بخش چند نفره‌ی لست آو آس ۲ هم میان آن‌ها پیدا می‌شد. مطمئنا شاهد عرضه‌ی این بخش چند نفره، هم روی پلی‌استیشن ۴ و هم روی پلی‌استیشن ۵ خواهیم بود؛ احتمالا در سال آینده.

بخش چند نفره‌ای که ناتی داگ برای لست آو آس ۲ در نظر گرفته بسیار بزرگتر از آنچه تصور می‌کرده‌ایم به نظر می‌رسد و ممکن است با یک بازی چند نفره‌ی بزرگ طرف شویم؛ چیزی که به هیچ وجه انتظارش را نداریم.

  • بازی نامشخص

اکتبر سال ۲۰۱۸ بود که یکی از نویسندگان صنعت سینما، از تلاش‌های تازه‌ی استودیوی ناتی داگ برای کشف یک بازیگر خبر داد. او نوشته بود که ناتی داگ به دنبال یک بازیگر برای نقش اصلی بازی بعدی‌شان است و حتی مشخصات لازم ناتی داگ را هم به گزارشش اضافه کرده بود. طبق گفته‌ی او، ناتی داگ به دنبال «یک بازیگر سیاه‌پوست، بین ۴۰ تا ۶۰ سال، با موی کوتاه تا متوسط و بدنی شبیه به عکس‌های پیوست شده می‌گردد؛ بدنی که قدرتمند باشد، ولی نه بزرگ.» این اطلاعات هیچ چیز از بازی به ما نمی‌گوید، جز اینکه احتمالا با مجموعه‌ای کاملا جدید طرف هستیم.

برای اینکه از بازی بعدی ناتی داگ بیشتر بدانیم، باید به اطلاعات دیگر رجوع کنیم. در طول رویداد PlayStation Experience سال ۲۰۱۷، «نیل دراکمن»، کارگردان و نویسنده‌ی بازی‌های ناتی داگ، مشخصا گفت که «ناتی داگ تا ابد به ساخت بازی‌های تک‌نفره‌ی خطی داستان-محور ادامه خواهد داد.» تا اینجای کار می‌دانیم که با یک بازی سینمایی دیگر طرف هستیم. در مصاحبه‌ای چند ماه بعد از این مراسم، نیل دراکمن هم‌چنین در پاسخ به سوالی گفت که او مشکلی با بازی‌های اول شخص ندارد و حاضر است در آینده یک بازی اول شخص هم بسازد.

شاید این مجموعه‌ی جدید زمان مناسبی باشد تا ناتی داگ به ساخت یک تجربه‌ای تازه، با زاویه‌ی دوربینی جدید فکر کند.

استودیوی سن دیگو

San Diego Studio

  • بازی نامشخص

«استودیوی سن دیگو» سونی حتی هنوز رسما وجودش تایید نشده است، ولی همه اساسا از آن خبر دارند. اولین اخبار درباره‌ی این استودیو را در آوریل ۲۰۱۸ شنیدیم. «دیوید هال»، کارگردان بازی‌های استودیوی آمازون، خبر داد که به استودیوی جدید سونی در سن دیگو پیوسته و قرار است به عنوان کارگردان روی یک پروژه‌ی بزرگ کار کند. شایعات مربوط به استودیوی سن دیگو از همان زمان آغاز شدند. در همان ماه، سونی یک آگهی برای جذب نیرو در سن دیگو ثبت کرد. در این آگهی آمده بود که «پلی‌استیشن در حال ساخت تیم بازی‌سازی کاملا جدیدی با همکاری Visual Arts Service Group است تا روی یک بازی مهم کار کنند.» سبک بازی ماجراجویی اکشن سوم شخص عنوان شده و در ادامه هم‌چنین آمده بود که «با همکاری یکی از استودیوهای بزرگ سونی» ساخته خواهد شد. شرکت Visual Arts از زیرمجموعه‌های پلی‌استیشن است که در زمینه‌ی ساخت و ضبط صحنه‌های سینمایی، میان‌پرده‌ها، موشن کپچر و چیزهایی از این قبیل فعالیت می‌کند. این شرکت با اینکه متعلق به سونی است، فقط هم روی بازی‌های آن‌ها کار نمی‌کند و کمپانی‌های دیگر هم، چه بازی‌سازی و چه سینمایی، با Visual Arts کار می‌کنند.

یک ماه پس از اعلام این خبر، «کوئنتین کاب»، از طراحان سابق ناتی داگ که روی سری آنچارتد و لست آو آس کار کرده بود، به استودیوی سن دیگو اعزام شد. در دسامبر ۲۰۱۸ سونی آگهی دیگری برای جذب یک طراح شخصیت برای استودیوی سن دیگو منتشر کرد. در توضیحات این آگهی آمده بود که آن‌ها مشغول ساخت «قسمت بعدی مجموعه‌ای سینمایی و داستان-محور» هستند.

در ژانویه‌ی ۲۰۱۹، «جیمز مارتینچک»، انیماتور گیم‌پلی و میان‌پرده‌ی بازی‌هایی مثل لست آو آس، آنچارتد ۴ و رد دد ریدمپشن ۲، به عنوان انیماتور ارشد به استودیوی سن دیگو پیوست. در همان ماه، کوئنتین کاب در پاسخ به یکی از کاربران توییتر که از او پرسیده بود «چرا حتی اسم استودیویی که در آن کار می‌کند را نمی‌تواند اعلام کند»، نوشت: «توضیح چرایی این موضوع سخت است.» اینکه سونی چرا حاضر نیست وجود استودیوی سن دیگو را تایید کند و نامی از آن ببرد، و همه چیز این استودیو را مخفی نگه داشته، حسابی عجیب به نظر می‌رسد.

پایان سال قبل میلادی، سونی خبر داد که یک استودیوی پشتیبان در مالزی تاسیس کرده است. همین چند هفته‌ی پیش در وب‌سایت این استودیو نوشته شد که آن‌ها مشغول کار روی «یکی از شناخته شده‌ترین و محبوب‌ترین مجموعه‌های پلی‌استیشن» هستند.

هفته‌ی گذشته، دو نفر از کارمندان استودیوی سن دیگو که یکی کوئنتین کاب و دیگری و «جان باتیستا» بود، در توییتر نوشتند که استودیو را ترک کرده‌اند. جان باتیستا عینا از واژه‌ی «استودیوی سن دیگو» در توییت خود یاد کرده بود. بسیاری از افراد تصور کردند استودیو تعطیل و بازی آن‌ها لغو شده، اما جان باتیستا در توییت دیگری نوشت که او به خاطر مسائل شخصی استودیو را ترک کرده و هم استودیو و هم بازی، سر جای خود هستند.

استودیوی Santa Monica سونی

Santa Monica Studio

سابقه‌ی کاری: God of War

  • بازی نامشخص

«کوری بارلوگ»، کارگردان گاد آو وار ۲ و قسمت اخیر گاد آو وار، ظاهرا قرار نیست روی بازی بعدی مجموعه کار کند. او سال گذشته یکی دو بار در توییتر نام یکی از طراحان ارشد گاد آو وار پلی‌استیشن ۴ را آورد و نوشت که حواس‌تان به او باشد. ظاهرا کارگردانی گاد آو وار بعدی، یا به عبارتی «گاد آو وار: رگناروک» به شخص دیگری سپرده شده تا کوری بارلوگ روی پروژه‌ی دلخواهش کار کند.

بارلوگ کمی پس از عرضه‌ی گاد آوار پلی‌استیشن ۴، طی مصاحبه‌ی گفته بود: «واقعا دوست دارم تا چیزی جدید بسازم که از ابتدا برای خودم باشد. چیزی که واقعا، کاملا، صد درصد، ایده‌ی اصلی خودم است. اگر چنین بشود عالی خواهد بود، ولی پیش از هر چیز باید سونی را قانع کنم.»

اواخر همان سال و در نوامبر ۲۰۱۸، «دانکن جونز»، کارگردان فیلم‌هایی مثل «ماه»، با کوری بارلوگ ملاقات کرد تا نظرش را راجع به فیلم‌نامه‌ی تازه‌ای که کوری نوشته، به او بگوید. دانکن جونز پس از این ملاقات در توییتر خود نوشت: «اگر فکر می‌کنید گاد آوا وار بهترین ساخته‌ی کوری است، پیشنهاد می‌کنم صبر کنید.»

از آن زمان، هیچ چیز دیگری درباره‌ی ساخته‌ی کوری بارلوگ در استودیوی سانتا مونیکا نشنیده‌ایم. فقط می‌دانیم که احتمالا «آلانا پیرس»، از نویسندگان سابق وب‌سایت آی‌جی‌ان، به استودیوی سانتا مونیکا پیوسته تا زیر نظر کوری به عنوان نویسنده فعالیت کند. شخص آلانا پیرس هیچ حرفی در این باره نزده، ولی پس از رونمایی گاد آو وار: رگناروک، خیلی از اعضای سانتا مونیکا استودیو که روی این پروژه کار می‌کنند به توییتر آمدند و از دخالت‌شان در ساخت رگناروک گفتند؛ یعنی اساسا بردن نام گاد آو وار بعدی در سونی آزاد شده. آلانا پیرس نمی‌تواند حرفی درباره‌ی بازی دیگر سانتا مونیکا بزند، چون احتمالا روی همان پروژه‌ی کوری بارلوگ کار می‌کند.

استودیوی Sucker Punch Productions سونی

Sucker Punch Productions

سابقه‌ی کاری: inFamous، Ghost of Tsushima، Sly Cooper

  • دنباله‌ی Ghost of Tsushima

از عرضه‌ی جدیدترین ساخته‌ی استودیوی بازی‌سازی ساکر پانچ زمان زیادی نمی‌گذرد. با این حال، حتی اگر بازی دیگری در این استودیو در دست ساخت باشد، کم و بیش از ساخت دنباله‌ی گوست آو سوشیما مطمئن هستیم. این استودیو اخیرا یک آگهی جذب نیرو منتشر کرده تا یک نویسنده‌ی جدید برای بازی‌های آینده‌ی خود پیدا کند. در توضیح این آگهی آمده است که آن‌ها به دنبال یک نویسنده هستند که «توانایی بالایی در نوشتن دیالوگ» و درک بالایی از «چگونگی قصه‌گویی تاثیرگذار در یک بازی محیط-باز شخصیت-محور» دارد.

از مهارت‌های مورد نیاز این شغل، مشخصا به «دانش تاریخ فئودال ژاپن» اشاره شده است. همین موضوع کافی است تا ساخت قسمت بعدی یا حتی قسمتی فرعی در مجموعه‌ی گوست آو سوشیما را تایید شده بدانیم.

استودیوی SuperMassive Games

Supermassive Games

سابقه‌ی کاری: Until Dawn، Dark Pictures

  • بازی نامشخص

مدیر استودیوی بازی‌سازی «سوپرمسیو»، در نوامبر ۲۰۱۸ طی مصاحبه‌ای گفت که آن‌ها مشغول کار روی تعدادی بازی انحصاری برای پلی‌استیشن هستند. او اضافه کرده بود که رابطه‌ی آن‌ها با سونی هنوز هم بسیار عالی است و دلیل اینکه مجموعه بازی Dark Pictures را با تهیه‌کنندگی شرکت دیگری ساخته‌اند، امکان عرضه‌ی این بازی‌ها روی پلتفرم‌های متعدد بوده است؛ طوری که آن‌ها می‌خواستند مخاطب‌های بیشتری این سری بازی را تجربه کنند.

این جملات، مشخصا به این نکته اشاره دارد که احتمالا سری Dark Pictures بزرگترین پروژه‌ی فعلی استودیوی سوپرمسیو است؛ یعنی آن تعداد بازی انحصاری پلی‌استیشن که مدیر سوپرمسیو به آن‌ها اشاره کرده، پروژه‌های کوچک‌تری هستند. تصور می‌کنیم بازی‌هایی که سوپرمسیو برای سونی می‌سازد، تعدادی بازی واقعیت مجازی برای هدست پلی‌استیشن وی‌آر باشند.

در حال حاضر پلی‌استیشن ۵ هدست واقعیت مجازی مختص خود ندارد، اما هدست پلی‌استیشن ۴ و بازی‌های واقعیت مجازی این کنسول، روی PS5 هم اجرا می‌شوند؛ احتمالا حتی با کیفیتی بیشتر. «جیم رایان»، مدیر فعلی پلی‌استیشن، اخیرا گفته بود که بازی‌های واقعیت مجازی PS5 فعلا همگی برای PS4 هم عرضه خواهند شد، تا زمانی که هدست واقعیت مجازی خود PS5 وارد بازار شود.

استودیوی Wild Sheep

Wild Sheep Studio

  • Wild

استودیوی بازی‌سازی «وایلد شیپ» چند سال پیش توسط «میشل آنسل»، سازنده‌ی معروف سری بازی‌های ریمن تاسیس شد. اولین بازی این شرکت هم با همکاری سونی و به صورت انحصاری برای کنسول پلی‌استیشن ۴ رونمایی شده بود. در کنفرانس سونی طی نمایشگاه گیمزکام ۲۰۱۴ بود که میشل آنسل روی سن آمد تا از بازی استودیوی تازه‌‌تاسیسش به نام «وایلد» برای پلی‌استیشن ۴ رونمایی کند؛ یک بازی که نقشه‌ی آن، طبق گفته‌ی آنسل «به بزرگی کل اروپاست». بازی وایلد قرار است روز و شب کامل داشته باشد، فصل‌ها و آب و هوای مختلف و پویا در دنیای آن جریان داشته باشند، بتوان در آن نه‌تنها در نقش انسان و بلکه هر موجود زنده‌ای که در دنیایش وجود دارد، بازی کرد و چیزهای عجیب و غریب دیگر.

اساسا میشل آنسل آمد تا بازی وایلد خود، مثل «سنگ بزرگ علامت نزدن است» را تعریف کند و دقیقا هم این کار را کرد. در همان کنفرانس، آنسل گفت که یک سال است روی ساخت ابزارها و تکنولوژی‌های مورد نیازی که برای ساخت این بازی متفاوت لازم است کار کرده‌اند. یک سال بعد و در هفته‌ی بازی پاریس، میشل انسل اولین گیم‌پلی وایلد را در کنفرانس سونی نشان داد. آخرین باری که وایلد را دیدیم، همین جا بود. نه اطلاعات جدیدی از بازی منتشر شده و نه چیز جدیدی از بازی دیده‌ایم. در تمام این سال‌ها، سونی هم بارها خبر لغو شدن این بازی را تکذیب کرده است.

تنها اطلاعاتی که می‌توانیم به آن رجوع کنیم، مصاحبه‌ی تهیه‌کننده‌ی بازی است. «میتسوئو هیراکاوا»، تهیه‌کننده‌ی وایلد، در نوامبر ۲۰۱۷ طی مصاحبه‌ای درباره‌ی بازی گفت: «نمی‌خواهیم به میشل آنسل فشار وارد کنیم تا بازی را عجولانه بسازد و لطمه‌ای به ایده‌هایش وارد شود.» نکته‌ی جالب، ادامه‌ی مصاحبه است: «حتی بازی‌سازان باتجربه هم اشتباه می‌کنند. باید اشتباه کنیم تا به انتخاب‌های صحیح برای طراحی بازی برسیم. ما هم می‌خواهیم در همه حال از استودیوی وایلد شیپ حمایت کنیم و به همین دلیل، از آنچه انتظار داشتیم بیشتر طول کشیده است، اما معتقدیم که وایلد استحقاق این زمان اضافه را دارد تا قبل از اینکه به همه نشانش دهیم، به کیفیت لازم برسد.»

جملات گفته شده، به وضوح از وضعیت نابه‌سامان استودیوی میشل آنسل و ضعف مدیریتی او می‌گوید؛ مخصوصا که او دقیقا همین روند را برای بازی Beyond Good and Evil 2 هم پیش گرفته است.

بگذارید یکی از شایعات مربوط به وضعیت ساخت BG&E2 را نقل کنیم: «وضعیت ساخت بازی مدت زیادی است افتضاح پیش می‌رود. کمی ساده‌تر بخواهم وضعیت وخیم بازی را نشان دهم، می‌توانم بگویم که بازی قرار بود در ۲۰۲۱ عرضه شود، ولی حتی نصف بازی را هم نساخته‌اند. اصلا غافلگیر نمی‌شوم اگر به‌زودی نشریه‌ای از مشکلات توسعه‌ی آن گزارشی منتشر کند.»

و همین اتفاق هم افتاد. روزنامه‌ی فرانسوی لیبراسیون، مقاله‌ای بلند و بالا از وضعیت ساخت Beyond Good and Evil 2 منتشر کرد. یکی از بازی‌سازان به صورت ناشناس درباره‌ی وضعیت ساخت بازی گفته بود: «از ما خواسته بود تا گانِشا سیتی را با سطح وحشتناک بالا و مسخره‌ای از جزییات بسازیم. ساخت شهر سه سال طول کشید. ما را مجبور کرد چهار یا پنج بار همه چیز را دور بریزیم و از ابتدا شروع کنیم. اگر بگویم که قرار است چند سیاره بسازیم، خودتان می‌توانید مسخرگی موضوع را درک کنید.» در ادامه‌ی مصاحبه، باز هم درباره‌ی میشل آنسل آمده بود: «وقتی آنسل با رسانه‌ها مصاحبه می‌کرد، ما دفترچه به دست نوت برمی‌داشتیم، چون ممکن بود چیزهایی بگوید که ماه‌ها روی آن‌ها گیر کرده بوده و منتظر راهنمایی‌اش بودیم.»

به وایلد برگردیم. در جولای ۲۰۱۸، میشل انسل به همراه «سلین تلیه»، کارگردان هنری وایلد، سفری به استودیوی گوریلا گیمز داشتند. احتمالا این سفر، به اجبار سونی و با هدف تغییر موتور پایه‌ی وایلد صورت گرفته است. می‌دانیم که توسعه‌ی وایلد به هیچ وجه خوب پیش نرفته و احتمالا یکی از راهکارهای سونی، تغییر موتور پایه‌ی بازی به «دسیما» و درخواست کمک از تیم گوریلا گیمز بوده است. موتورپایه‌ی دسیما نه‌تنها روی بازی‌های خود گوریلا گیمز مثل هورایزن و کیل‌زون استفاده شده، بلکه دیگر بازی‌های سونی مثل Until Dawn و دث استرندینگ هم روی این موتو پایه توسعه یافته‌اند. نکته‌ی مهم این جاست که دقیقا مثل هورایزن و دث استرندینگ، وایلد هم یک بازی محیط باز است که طبیعتی دست نخورده را مقابل مخاطب می‌گذارد.

نهایتا، در سپتامبر سال ۲۰۱۸ میشل آنسل رسما صنعت بازی را ترک کرد. او بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن نوشت که روند توسعه‌ی Beyond Good and Evil 2 و وایلد ماه‌هاست بدون حضور او پیش می‌رود و پروژه‌ها حال و روز بسیار خوبی دارند. آنسل گفت که هر دو پروژه به‌زودی نشان داده خواهند شد. مطمئنا در آینده‌ی نزدیک وایلد دوباره و به عنوان یک بازی انحصاری PS5 معرفی خواهد شد.

منابع: ResetEra، NeoGAF، Reddit

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار