بازیگیمینگ

سخت‌ترین بازی‌های ویدیویی تاریخ کدامند؟

زمانی که صحبت از عناوین دشوار در دنیای گیمینگ می‌شود، مجموعه دارک سولز (Dark Souls) به ذهن افراد می‌رسد. عناوینی که می‌توانند بسیار چالش برانگیز و دشوار باشند. به همین دلیل است که افراد زیادی حاضر نیستند این بازی‌ها که معمولا آن‌ها را سخت ترین بازی های دنیا معرفی می‌کنیم، تجربه کنند. حال اگر کمی به گذشته برویم وضعیت اینگونه نبوده است.

در حال حاضر می‌توان گفت که مجموعه دارک سولز یکی از سخت‌ترین مجموعه‌های دنیای گیمینگ است. نکته اینجاست که در گذشته که این مجموعه وجود نداشته هم ما شاهد بازی‌های بسیار سختی بودیم. به این شکل که در اوایل دنیای گیمینگ، تمام کردن یک بازی تقریباً ناممکن بود. حال امکان داشت از عمد یک مانع در بازی وجود داشته باشد یا اینکه مشکل طراحی باعث این موضوع شده باشد.

اوایل دهه ۹۰ میلادی بود که شرکت‌های سازنده به این فکر افتادند که گیمرها از پیروز شدن در بازی‌ها بیشتر استقبال می‌کنند. در نتیجه رفته رفته بازی‌ها ساده‌تر شدند و ماجرا به حدی رسید که در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی اصلاً عنوان سختی در بازار وجود نداشت. این موضوع هم بد بود و باعث شد بسیاری از طرفداران عناوین دشوار ناامید بشوند.

در سال ۲۰۰۹ بود که عناوین سری سولز معرفی شدند. اولین بازی این مجموعه به نام دیمن سولز (Demon Souls) توانست توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده و به عنوان یکی از بازی‌های مهم دنیای گیمینگ و از سخت ترین بازی های دنیا شناخته شود. عنوانی که برای طرفداران بازی‌های سخت ساخته شده و بازیکن را به چالش می‌کشد.

حال در این متن ما قصد داریم سخت‌ترین عناوین تاریخ بازی‌های ویدئویی را به شما معرفی کنیم. عناوینی که شما را به چالش کشیده و ذهن شما را درگیر می‌کنند. نکته جالب اینجاست که اکثر بازی‌های این متن قدیمی بوده که نشان می‌دهد جهت دنیای گیمینگ به سمت آسان‌تر شدن تغییر کرده است.

دیمن سولز / دارک سولز (Demon Souls / Dark Souls)

شرکت سازنده: From Software
سال عرضه: ۲۰۰۹ / ۲۰۱۱

 

شرکت فرام سافتور و هیدتاکا میازاکی (Hidetaka Miyazaki) در ابتدا تصمیم گرفتند که سبک اکشن و نقش آفرینی را از نو طراحی کنند. این رویکرد جدید به این سبک باعث شد تا عناوین بسیار دشواری به نام سری سولز ساخته شوند. طرز تفکر شرکت سازنده به این شکل بود که باخت کاربر باید یک تنبیه داشته باشد. این باعث می‌شود تا دستاورهای بازیکنان برای آن‌ها بسیار لذت بخش بوده و تجربه خاصی داشته باشند.

در عناوین سری سولز هر چیزی می‌تواند شما را بکشد. از دشمنان عادی گرفته تا حتی صندوق‌های داخل بازی می‌توانند شما را از بین ببرند. نکته اینجاست که مرگ شما در این عناوین باید اتفاق بیافتد. در اصل مرگ کاربر یکی از شاخصه‌های بازی بوده و به بسیاری از جنبه‌های آن معنا می‌دهد. در سری سولز شما تجربه کسب کرده و رشد می‌کنید. در نتیجه باید مدام آزمون و خطا کنید تا در این عناوین بهتر شده و پیروز شوید.

ارواح‌ و گابلین‌ها (Ghosts and Goblins)

شرکت سازنده: کپکام
سال عرضه: ۱۹۸۵

 

بازی پلتفرمر شرکت کپکام را می‌تواند به راحتی یکی از سخت‌ترین بازی‌های ساخته شده در تاریخ دانست. عنوانی که به اتمام رساندن آن کار هر کسی نیست. با این حال نکته مثبت اینجاست که یک ماجراجویی بسیار جذاب را به کاربران ارائه می‌دهد. یکی از نکات جالب این بازی اینجاست که شخصیت اصلی داستان می‌تواند با یک ضربه دشمنان را از بین ببرد. در نتیجه این موضوع کمی بازی را بهتر می‌کند.

چیزی که عنوان ارواج و گابلین‌ها را دشوار می‌کند عدم وجود ترتیب در ظاهر شدن دشمنان است. همینطور اینکه تمامی موارد بازی به صورت رندوم دائم عوض خواهند شد. برای مثال امکان دارد که جعبه‌های توانایی مختلف به تله تبدیل شده یا اینکه دشمنان به طور ناگهانی کنار شما ظاهر شوند. برای اتمام بازی هم چالش‌های عجیبی وجود دارد. اول اینکه شما باید یک صلیب را با خود به انتهای بازی ببرید. اگر این کار را نکنید باید دو مرحله آخر را دوباره تکرار کنید. همینطور اینکه امکان دارد بازی در درجه سختی‌ای که شما انتخاب کرده‌اید به اتمام نرسد. در نتیجه باید درجه دشوارتری را انتخاب کرده و دوباره بازی را تجربه کنید.

نینجا گایدن ۲ (Ninja Gaiden 2)

شرکت سازنده: Tecmo Koei
سال عرضه: ۲۰۰۸

 

مجموعه نینجا گایدن یکی از بهترین مجموعه‌های مبارزه‌ای در دنیای گیمینگ بوده که طرفداران بسیار زیادی داشت. به طور کلی عناوین این مجموعه نیز همواره دشوار بودند اما شماره ۲ به طرز عجیبی سطح شختی این بازی‌ها را بالا برد. به حدی که حتی تجربه این بازی در حالت نرمال هم بسیار سخت بوده و بازیکنان باید در آن مهارت زیادی پیدا می‌کردند.

اگر شما بازی را در حالت بسیار دشوار می‌گذاشتید به طرز عجیبی ناعادلانه می‌شد. به این شکل که دشمنان با هر ابزاری که می‌توانستند به شما حمله می‌کردند و ضربات آن‌ها نیز بسیار سهمگین بود. در ادامه بازی شما با دشمنانی روبرو می‌شدند که توانایی شلیک گلوله از دستان خود داشتند و بسیار دقیق هم این کار را انجام می‌دادند. مشکل اصلی اینجاست که دوام آوردن و مبارزه در این بازی بسیار دشوار بود. با این حال این بازی تجربه‌آی را به کاربران ارائه می‌داد که در کمتر عناوینی وجود داشت.

گادهند (God Hand)

سال عرضه: ۲۰۰۶
شرکت سازنده: Capcom

 

بازی گادهند نتوانست موفقیت چندانی در زمینه فروش پیدا کند و به همین دلیل شرکت‌های مختلف ایده‌های این بازی را دزدیدند. با این حال هنوز مواردی در آن وجود دارد که اگر در بازی‌های امروزی آن‌ها را ببینیم قطعاً تجربه آن‌ها لذت‌بخش‌تر خواهد شد. یکی از موارد جالب بازی درجه سختی آن بود که با توجه به توانایی کاربر تنظیم می‌شد. به این شکل که این بازی دارای ۴ درجه سختی مختلف بود. اگر شما بیش از حد در بازی ببازید و پیروز نشوید، گادهند آسان باقی خواهد ماند.

نکته جالب اینجاست که اگر شما در این بازی بیش از حد پیروز شوید، گادهند هم سخت‌تر می‌شود. با دشوارتر شدن بازی هم حرکات هر دشمن پیچیده‌تر شده و مبارزه با آن‌ها سخت‌تر می‌شود. نکته مثبت اینجاست که در صورت سخت‌تر شدن بازی، پاداش شکست دادن دشمنان هم بیشتر خواهد شد. در نتیجه کاربران به راحتی می‌توانستند در گادهند پیشرفت کنند. کمتر عنوانی در دنیای گیمینگ وجود دارد که سختی خود را با توانایی کاربران تنظیم کند. موردی که می‌تواند تجربه گادهند را بسیار جذاب و در عین حال عجیب بکند.

یو اف او: دشمن ناشناخته (UFO: Enemy Unknown)

سال عرضه: ۱۹۹۴
کشور سازنده: Mythos Games

 

بازی دشمن ناشناخته جایی است که عناوین ایکس‌کام (XCOM) شروع به کار کردند. بازی دشمن ناشناخته از عناوین بسیار خاص و عجیب بود که توانست موفقیت نسبتاً خوبی کسب کند. به این شکل که این بازی به حالت استراتژی نوبتی (Turn Based) بوده که دشمنان بسیار سرسختی را در مقابل شما قرار می‌داد.

بازی دشمن ناشناخته راه را برای عناوین ایکس‌کام هموار کرد. به دلیل اینکه دنیای این بازی شباهت زیادی با این عناوین داشت و باعث شد شرکت سازنده متوجه استقبال بسیار خوب از این سبک بشود. دشمنان شما در بازی دشمن ناشناخته بسیار باهوش هستند. به این شکل که متوجه اشتباهات شما شده و نسبت به آن‌ها تصمیم می‌گیرند. همینطور اینکه این دشمنان بدون هیچ رحمی هم تیمی‌های شما را نابود خواهند کرد.

محو شدن به سیاهی (Fade to Black)

سال عرضه: ۱۹۹۵
شرکت سازنده: Delphine Software

 

بازی محو شدن به سیادی جزو اولین عناوینی بود که تلاش کرد وارد دنیای سه بعدی بشود. نکته منفی بازی به این شکل بود که از لحاظ کنترل کرکتر چندان روان نبود. همین روان نبودن شخصیت اصلی هم باعث شده بود تا این بازی دشوار بشود. در این بازی تعداد زیادی داشتند و از طرفی با یک شلیک می‌توانستند شما را نابود کنند. در نتیجه شما باید بسیار دقیق حرکت می‌کردید.

بازی به طرز عجیبی طراحی شده بود. این سیستم ناعادلانه در کنار کنترل نچندان خوب بازی محو شدن به سیاهی را به یک عنوان به شدت دشوار تبدیل کرده بود. عنوانی که کمتر کسی حاضر بود آن را به اتمام برساند. البته این که این بازی سه بعدی بود باعث شد موفقیت خوبی در بازار کسب کند و درب جدیدی را به دنیای گیمینگ باز کند.

نارک (NARC)

شرکت سازنده: William Electronics
سال عرضه: ۱۹۸۸

 

بازی نارک یکی از عناوین قدیمی بسیار دشوار بود که با وجود طراحی خاصی که داشت توانست توجه افراد زیادی را به خود جلب کند. نکته اینجاست که اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم بازی روبوتران ۲۰۴۸ (Robotron 2048) عنوان بهتری است. با این حال اگر نارک وجود نداشت ما شاهد روبوتران هم نبودیم.

بازی نارک یک عنوان دو نفره آرکید بوده که در آن بازیکنان باید با دشمنان خود مبارزه کنند. خشونت در این بازی بسیار زیاد بوده و از لحاظ گرافیکی نیز برای زمان خود وضعیت بسیار خوبی داشت. به طور کلی در گذشته بازی‌ها اکثراً دشوار بودند ولی نارک یک سطح کاملاً جدید از دشواری را در دنیای آرکید پایه گذاری کرد.

تلویزیون اسمش (Smash T.V)

شرکت سازنده: William Electronics
سال عرضه: ۱۹۹۰

 

بازی اسمش یک عنوان کلاسیک و آرکید بسیار زیبا بوده که مانند آن دیگر وجود ندارد. در اصل تلویزیون اسمش در سبکی است که دیگر منسوق شده و طرفدار ندارد. در زمان عرضه این بازی این سبک عناوین که شما با گذشتن از هر مرحله وارد یک سطح کاملاً متفاوت می‌شدید طرفداران بسیار زیادی داشت. از طرفی با باخت، شما به اول بازی باز می‌گشتید.

 

دنیای بازی تلویزیون اسمش یک دنیای بسیار عجیب است. به این شکل که هر قسمت از بازی پر از وقایع ناگوار بوده و دشمنان زیادی در آن وجود دارد. شما باید تلاش کنید در این بازی بیشتر از افراد دیگر پیشرفته تا جایزه دریافت کنید. نکته اصلی در مورد تلویزیون اسمش دشواری آ« بود. به حدی که امکان داشت شما در بدو ورود هم توسط دشمنان این بازی کشته شوید.

سیمپسون‌ها (The Simpsons)

شرکت سازنده: Konami
سال عرضه: ۱۹۹۱

 

وقتی بحث در مورد سیمپسون‌ها می‌شود، کمتر کسی به بازی‌های این مجموعه توجه می‌کند. در سال ۱۹۹۱ که این سریال در حال رشد بود شرکت کونامی تصمیم گرفت تا یک بازی از آن بسازد. سیمپسون‌ها یک عنوان آرکید بوده که به راحتی رقبای خود را کنار می‌گذارد. دیالوگ‌های خاص به همراه مبارزات جذاب مواردی هستند که این بازی را بسیار جذاب کرده‌اند.

بازی سیمپسون‌ها از هر لحاظ به شکل سریال بوده و طراحی مشابهی دارد. با این حال انیمیشن‌های آن بسیار جذاب طراحی شده که توانست افراد زیادی را در دوران آرکید به سمت خود جذب کند. مشکل اصلی دشواری آن است. این بازی برخلاف ظاهر خود یک عنوان بسیار سخت بوده که تمام کردن آن کار هر کسی نیست.

چالش تاکشی (Takeshi’s Challenge)

شرکت سازنده: Taito Corporation
سال عرضه: ۱۹۸۶

 

در ابتدا قرار بود این بازی برای برنامه تلویزیونی قلعه تاکشی ساخته شود. با این حال کارگردان این مجموعه به نام تاکشی کیتانو (Takeshi Kitano) تصمیم گرفت یک عنوانی را طراحی کند که شباهت با هیچ بازی دیگری در زمان خود نداشت. به حدی که روی جعبه این بازی نوشته شده بود که با توانایی‌های معمول گیمینگ نمی‌توان آن را به اتمام رساند.

در چالش تاکشی شما در نقش یک کارمند معمولی هستید که به دنبال ثروتمند شدن است. در نتیجه برای رسیدن به هدف خود به دنبال یک گنج می‌گردد. باخت در این بازی بسیار عجیب است. به این شکل که اگر شما از کارتان استعفا ندهید، در بازی می‌بازید. اگر هر اشتباه کوچکی انجام دهید در این بازی می‌بازید. یکی از چالش‌های بسیار عجیب این بازی از کاربر می‌خواهد تا یک ساعت کنترلر را رها کرده و به آن دست نزند. این موارد در ابتدا به نظر ساده می‌رسند ولی چالش‌های بسیار سنگینی برای کاربران بودند.

یاغی (Rogue)

شرکت سازنده: Michael Toy
سال عرضه: ۱۹۸۰

 

این بازی کامپیوتر را می‌توان اولین عنوان سبک روگ لایک (Rogue Like) دانست. نام این دسته هم به خاطر همین بازی است. بازی یاغی یک عنوان گشت و گذار در سیاهچال است که دشواری یکی از شاخصه‌های اصلی آن است. به این شکل که بازی به طور کامل رندوم عمل کرده و ترتیب خاصی در زمینه دشمنان یا چالش‌های بازی وجود ندارد.

همه چیز در این بازی به صورت تصادفی است. به این شکل که از سلاح گرفته تا مناطق مختلف بازی همگی با دفعه بعدی متفاوت خواهند بود. نکته عجیب بازی هم همینجاست که شما برای اینکه در این بازی ببرید نمی‌توانید مسیر را حفظ کنید. بلکه باید واکنش بسیار سریعی داشته و تلاش کنید با شرایط بازی خود را هماهنگ کنید

قلعه دورف (Dwarf Fortress)

شرکت سازنده: Bay 12 Games
سال عرضه: ۲۰۰۶

 

جمله اصلی جامعه طرفداران این بازی، باختن جالب است، دشواری آن را به طور کامل نشان می‌دهد. بازی قلعه دورف در ابتدا کاربر را درگیر می‌کند. از آنجا که بسیار راحت بوده و بعد رفته رفته دشوارتر می‌شود. به حدی که در انتهای کار مدیریت این بازی بسیار دشوار بوده و پیروز شدن در آن تقریباً غیر ممکن می‌شود.

شما باید این قلعه را با موجودات عجیب کنترل کنید. به همین دلیل خطرات زیادی ممکن است برای قلعه شما اتفاق بیافتد. از حمله گرگ‌ها گرفته تا سیل و حمله دشمنان همگی در این بازی وجود داشته و شما باید بتوانید آن‌ها را مدیریت کنید. نکته جذاب این بازی استفاده از کرکترهای فانتزی است که کمی دشواری آن را قابل تحمل کرده است.

ماجراجویی رالف کوچک (The Adventure of Little Ralph)

شرکت سازنده: New Corporation
سال عرضه: ۱۹۹۹

 

بازی ماجراجویی رالف کوچک در زمان عرضه یک مشکل بزرگ داشت. آن هم عرضه انحصاری آن در کشور ژاپن بود. همین موضوع شد تا این ماجراجویی زیبا و دشوار در دسترس افراد زیادی قرار نگیرد. این بازی حالت‌های عناوین آرکید را داشت ولی برای اولین کنسول پلی‌آستیشن طراحی شد. نکته اصلی در بازی ماجراجویی رالف کوچک دشواری آن بود که توانست توجه افراد زیادی را به خود جلب کند.

بازی ماجراجویی رالف کوچک به دلیل طراحی به شدت زیبا و داستان خوبی که داشت لیاقت استقبال بیشتری بود. با این حال شرکت سازنده تصمیم گرفت آن را به کنسول پلی‌استیشن و منطقه ژاپن محدود کند که باعث شد افراد زیادی آن را تجربه نکنند. نکته جالب اینجاست که در این بازی مبارزات بسیار دشواری با غولآخرها وجود دارد که امکان دارد کاربر را از ادامه تجربه بازی منصرف کنند.

ماجراجویی عجیب وودراف و اشنیبل (The Bizarre Adventures of Woodruff and the Schnibble)

شرکت سازنده: Coktel Vision
سال عرضه: ۱۹۹۵

 

اکثر عناوین دشوار توانایی کاربر به واکنش و انجام حرکات مختلف را آزمایش می‌کنند. این موضوع درمورد بازی ماجراجویی عجیب وودراف و اشنیبل صدق نمی‌کند. این بازی ماجراجویی به طور کامل با چیزی که شما از یک بازی دشوار انتظار دارید تفاوت دارد. به این شکل که گفت و گوها در این بازی با کلمات من درآوردی ساخته شده و فهم آن‌ها بسیار دشوار اتس.

همین موضوع در اصل باعث جذابیت این بازی هم شده است. شرکت سازنده به خلاقانه‌ترین روش بازی خود را دشوار کرده که به نوبه خود جالب است. نکته جالب اینجاست که این بازی لغت‌نامه خاصی هم ندارد. در نتیجه شما باید به طور کامل به خلاقیت خود اکتفا کرده و تلاش کنید در بازی پیش بروید. به طور کلی اتمام این بازی از آن چیزی که شما تصور می‌کنید دشوارتر است. به همین دلیل شما باید با فکر و با دقت در این بازی پیش بروید.

موشیهیمه‌ساما (Mushihimesama)

شرکت سازنده: Cave
سال عرضه: ۲۰۰۴

 

اگر بخواهیم در مورد عناوین سخت صحبت کنیم، قطعاً بازی‌های سبک اکشن دو بعدی قدیمی جایگاه بسیار خاصی دارند. موشیهیمه‌ساما به طور کامل این دشواری را وارد یک سطح جدید کرده که تجربه آن واقعاً دشوار و دردناک است. نکته جالب در مورد سازنده این بازی است که به ساخت عناوین بسیار دشوار شهرت دارد. به این معنا که انتخاب دشوارترین بازی از میان عناوین سخت این شرکت کار چندان راحتی نیست.

دشواری موشیهمیه‌ساما زمانی است که شما حالت اولترا (Ultra) را انتخاب می‌کنید. در این حالت این بازی اصلاً قابل تجربه نیست و به شدت دشوار می‌شود. در اصل این بازی در این حالت دیگر به توانایی‌های شما اهمیت نمی‌دهد و فقط می‌خواهد کرکتر شما را نابود کند. در حالت اولترا دشمنان بسیار سرسخت شده و از طرفی تعدادی گلوله‌ها و موانع هم افزایش بسیار زیادی دارد. به حدی که تجربه این بازی را چندین سطح دشوارتر از حالت‌های دیگر آن می‌کند.

در گودی (In The Groove)

شرکت سازنده: Roxor
سال عرضه: ۲۰۰۴

 

هر بازی موسیقی قدیمی می‌تواند یک عنوان بسیار دشوار باشد. حال اگر این عناوین را با مکانیسم ضربه پا ترکیب کنید با یک بازی بسیار دشوار ولی جذاب روبرو خواهید شد. در دوران آرکید دستگاه‌هایی وجود داشت که روی زمین قرار گرفته و با برخورد پای کاربر فعال می‌شدند. این دستگاه‌ها در اصل کنترلر عجیب بازی هستند که روند تجربه آن را بسیار جذاب می‌کنند.

حال اگر بازی از شما بخواهد تا چندین دکمه را با پاهایتان به سرعت فشار دهید، قطعاً چالش بازی چندین برابر می‌شود. نکته جالب بازی در گودی استفاده از ریتم است. به این شکل که در این بازی ریتم اهمیت بسیار زیادی داشته و اگر کاربران با ریتم آهنگ‌های بازی هماهنگ شوند می‌توانند تجربه بسیار مهیجی را داشته باشند.

سوپر میت بوی (Super Meat Boy)

شرکت سازنده: Team Meat
سال عرضه: ۲۰۱۰

 

دکمه‌ای که طرفداران بازی سوپر میت بوی با آن آشنایی زیادی دارند، دکمه تکرار است. این بازی در سبک پلتفرمر و کوتاه بوده وی یک عنوان به شدت دشوار است. نکته اصلی اینجاست که بازی سوپر میت بوی از کاربران می‌خواهد که سریع باشند. مراحل بازی بسیار کوتاه بوده و کاربران می‌توانند سریع دوباره از اول آن را شروع کنند.

نکته اینجاست که مجازات باخت شما در این بازی چندان زیاد نیست. در نتیجه شما می‌توانید دائم ببازید و اهمیتی نداشته باشد. روند بازی برای این موضوع کامل بهینه شده و در نتیجه برای یادگیری بازی شما باید به طور دائم آن را تجربه کنید. بعضی مراحل این بازی به طرز عجیبی ناعادلانه هستند. به حدی که امکان دارد بازیکن از کل بازی انصراف داده و حتی آن را پاک کند!

تریالز فیوژن (Trials Fusion)

شرکت سازنده: RedLynx
سال عرضه: ۲۰۱۴

 

در ابتدای کار بازی تریالز فیوژن یک عنوان بسیار آرام بخش و جذاب به نظر می‌رسد. با این حال وقتی شما در آن پیش بروید سختی بازی هم افزایش پیدا می‌کند. به حدی که دیگر تجربه آن اصلاً لذت‌بخش نبوده و تمام کردن آن به شدت دشوار می‌شود. به نوعی بازی تریالز فیوژن بعد از چندین مرحله روی واقعی خود را نشان می‌دهد.

در مراحل انتهایی بازی دشواری به حدی می‌رسد که شما نیاز به یک دقت بسیار زیاد برای حرکت خواهید داشت. در بازی تریالز فیوژن سیستم ارتقاء وجود دارد اما چیزی که شما را در این بازی پیش می‌برد، مهارت شما است. بازی تریالز فیوژن به حدی در مراحل آخر دشوار شد که چندین سال طول کشید تا افراد مختلف بتوانند آن‌ها را به اتمام برسانند.

مبارزه گرگا (Battle Garegga)

شرکت سازنده: ۸ing
سال عرضه: ۱۹۹۶

 

بازی مبارزه گرگا در ابتدا یک عنوان معمولی دو بعدی و شوتر به نظر می‌رسد. به این شکل که بازی دشوار است ولی نه در حدی که شما فکر کنید در این لیست قرار بگیرد. نکته اینجاست که مبارزه گرگا به روند بازی شما عادت می‌کند. در نتیجه با توجه به آن سخت می‌شود. به ای شکل که شما هرچه در بازی پیش بروید حس می‌کنید بازی سخت‌تر می‌شود تا اینکه دیگر قابلیت تجربه آن وجود نداشته باشد.

برای پیشرفت در این بازی شما سطح خود را در حد معمول نگه دارید. به این معنا که نباید بیش از حد از قدرت‌های خاص بازی استفاده کرده و حتی برخی از اوغات باید خودتان را نابود کنید. اگر با این روند پیش بروید بازی تصور می‌کند که سطح شما از ابتدا ثابت بوده و دشوار نمی‌شوند. سیستم دشواری این بازی بسیار هوشمند است ولی مشکل اینجاست که پس از مدتی تجربه آن را ناممکن می‌کند.

ریک خطرناک (Rick Dangerous)

شرکت سازنده: Core Design
سال عرضه: ۱۹۸۹

 

در دورانی که بازی ریک خطرناک عرضه شد، فیلم‌های ایندیانا جونز در اوج خود قرار داشته بودند. در نتیجه شرکت سازنده این بازی هم تصمیم گرفت تا یک عنوان با حال و هوای مشابه با این بازی طراحی کند. در بازی ریک خطرناک موارد عجیب بسیار زیادی وجود دارد. همین موضوع باعث شده که حرکت در بازی بسیار دشوار باشد.

در اصل در بازی ریک خطرناک هر چیزی می‌تواند شما را بکشد. همینطور اینکه موارد مخفی زیادی مثل نیزه، تله و مواردی از دسته در بازی وجود دارند. روند بازی را شما با باختن یاد می‌گیرید که تا حد زیادی می‌تواند آزاردهنده باشد. نکته مهم اینجاست که دارایی شما هم محدود است. به این شکل که تعداد خاصی از موارد مختلف را می‌توانید با خود حمل کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

سایه‌ی جانور ۲ (Shadow of the Beast 2)

شرکت سازنده: Psygnosis
سال عرضه: ۱۹۹۰

 

بازی سایه‌ی جانور یک در زمان خود یک عنوان بسیار پیشرفته و خوب بود. عنوانی که توانست در گرافیک عناوین بازی تغییر زیادی ایجاد کند. حال اگر شما در مورد شماره ۲ این مجموعه سؤال کنید وضعیت کمی متفاوت خواهد بود. به این شکل که گیمرهای قدیمی از این بازی چندان تعریف نخواهند کرد. به احتمال زیاد به دلیل اینکه نتوانستند آن را به اتمام برسانند.

بازی سایه‌ی جانور ۲۲ یک عنوان پلتفرمر چند جهتی است. همینطور اینکه عناصر مبارزه در این بازی به طور مشهودی وجود دارد که باعث شده تجربه بازی از قبل هم دشوارتر بشود. چیزی که بازی سایه‌ی جانور ۲ را بسیار سخت می‌کند عدم تعلیم آن است. به این شکل که اکثراً در ابتدای بازی‌های دشوار یک مرحله ساده وجود داشته تا کاربر به دنیا و روند بازی کمی عادت کند. این موضوع در مورد بازی سایه‌ی جانور ۲ صدق نکرده و کاربران باید از ابتدا با دشمنان سرسخت این بازی سر و کله بزنند.

فاجعه‌ی زمان (Time Crisis)

شرکت سازنده: Namco
سال عرضه: ۱۹۹۵

 

قرار دادن یک بازی در سبک سوم شخص شوتر در این لیست کمی عجیب به نظر می‌رسد. به دلیل اینکه در زمان خود این عناوین جزو آسان‌ترین موارد بودند و اتمام آن‌ها نیاز به تلاش زیادی نداشت. در مورد فاجعه‌ی زمان نمی‌توان چنین حرفی زد. این بازی هم در دوران آرکید خواهان بسیار زیادی داشت و نکته اینجا بود که یک بازی بسیار سخت بود.

در زمان دستگاه‌های آرکید افراد زیادی برای این بازی هزینه کردند. دلیل آن هم مشخص است. بازی در عین جذاب بودن به شدت دشوار بوده و اتمام آن در یک دور شدنی نیست. نکته جالب اینجاست که این بازی میزان آسیبی که کرکتر شما به دشمن وارد می‌کند را نشان نمی‌دهد. به همین دلیل شما نمی‌دانید که دشمن شما با چند شلیک از بین می‌رود.

من می‌خواهم همان فرد باشم: بازی (I Wanna be The Guy)

شرکت سازنده: Michael o’ Reilly
سال عرضه: ۲۰۰۷

 

بازی من می‌خواهم همان فرد باشم سرانجام خوبی نداشت. این بازی از حالت آزمایشی خارج نشد و همیشه در حالت بتا باقی‌ماند. از لحاظ ظاهری این بازی بسیار قدیمی به نظر می‌رسد ولی با توجه به عناوین دیگر این لیست، چندان هم قدیمی نیست. بازی من می‌خواهم همان فرد باشم یک عنوان بسیار سخت و عجیب بود که در جواب به یک بازی دشوار ژاپنی ساخته شد.

این بازی از هر لحاظ از رقیب خود دشوارتر بود. پلتفرمینگ در این بازی بسیار دشوار بوده و امام یک مرحله مدت زیادی طول می‌کشید. این بازی به حدی دشوار بود که بسیاری از عناوین دیگر در طول مسیر خود به آن اشاره می‌کنند. برای مثال سوپر میت بوی یکی از مراحلش برخورد با شخصیت اصلی من می‌خواهم همان فرد باشم بود.

وپنلرد (Weaponlord)

شرکت سازنده: Visual Concepts
سال عرضه: ۱۹۹۵

 

مشکل اصلی عناوین آرکیدی که از ابتدا برای کنسول عرضه می‌شدند این بود که تلاش می‌کردند همان سیستم را روی دسته‌های کنسول‌ها پیاده کنند. همین موضوع باعث شد تا حرکات ترکیبی در این عناوین بسیار دشوار بوده و اصلاً تجربه لذت‌بخشی را به کاربر منتقل نکنند. این موضوع در مورد بازی وپنلرد به طور مشهودی مشخص است.

سیستم ضربات این بازی به حدی پیچیده بود که افراد زیادی از تجربه آن ناامید می‌شدند. در نتیجه استقبال چندانی هم از این بازی روی کنسول‌ها نشد. همینطور اینکه دشمنان در این بازی بیش از حد قدرتمند بودند که باعث می‌شد وپنلرد یک عنوان بسیار عجیب و سخت باشد که افراد زیادی تمایل به اتمام آن نداشته باشند.

فلایرنچ (Flywrench)

شرکت سازنده: Messhoff
سال عرضه: ۲۲۰۱۵

 

شرکت سازنده این بازی زبان طراحی خاصی دارد که باعث شده طرفداران زیادی را به کارهای خود جذب کند. بازی فلایرنچ را به راحتی می‌توان سخت‌ترین بازی ساخته شده توسط این شرکت دانست که تجربه آن در عین دشواری بسیار جالب است. از دیدگاه کلی بازی به نظر راحت می‌رسد. به این شکل که شما باید شکل‌های مختلف را در مسیر خود هدایت کنید تا به مقصد برسند.

نکته اینجاست که بازی از لحاظ بصری برای کاربر چالش بسیار زیادی ایجاد می‌:ند. به این شکل که پازل‌ها دائم رنگ عوض کرده و با چشمان شما بازی می‌کنند. اینجاست که کلاً تصور شما از بازی از بین می‌رود. به این شکل که شما دائم در این بازی شکست می‌خورید و مرحله را باید از ابتدا آغاز کنید. نکته جالب اینجاست که فلایرنچ با وجود این درجه از سختی طرفداران زیادی داشته و از آن استقبال نسبتاً خوبی شد.

منبع: The Guardian

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار