بازیگیمینگ

۵۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳؛ از قلمروهای فراموش شده تا اعماق تاریک دریاچه‌ی کالدرون

سال ۲۰۲۳ میلادی نیز بالاخره مانند دیگر سال‌ها با فراز و نشیب‌های خاص خود به اتمام رسید و صنعت بازی بار دیگر نشان داد که به این زودی‌ها قرار نیست که جذابیت خود را از دست بدهد. با توجه به بهترین بازی های ۲۰۲۳ می‌توان گفت سالی که گذشت بدون شک یکی از بهترین سال‌های این صنعت و در عین حال عجیب‌ترین سال‌ها بود و شاهد اتفاقات قابل توجه‌ی زیادی فارغ از عرضه‌ی آثار مختلف بودیم. در این سال بسیاری از استودیوها کارمندان خود را به بهانه‌‌های مختلفی اخراج کردند، رویداد E3 برای همیشه بار و بندیل خود را بست، پلی‌استیشن ۵ اسلیم معرفی شد، مایکروسافت بالاخره اکتیویژن بلیزارد را با هر ترفندی که بود، مال خود کرد، کریتوس اندکی جوانی‌اش را دید، جی‌تی‌ای ۶ بالاخره نقاب از چهره برداشت و کال آو دیوتی نشان داد که در نسخه‌ی جدیدش می‌خواهد کمتر وقت خود را پای کمپینش تلف کنیم!

خوشبختانه با انبوهی از بازی‌های تحسین شده و موفق در تمامی پلفترم‌ها از ماجراجویی‌های جهان باز خیره‌کننده و تجربه‌های چندنفره‌ی خلاقانه گرفته تا بازی‌های نقش‌آفرینی جذاب و آثار اکشن خالص، برای لذت بردن هر کسی اثری وجود داشت. جالب است بدانید که صنعت بازی‌های ویدیویی در سال ۲۰۲۳ در کنار پیشرفت‌های اقتصادی، از نظر عرضه‌ی بازی‌هایی با میانگین امتیازات بالای ۹۰ در متاکریتیک، با ۲۵ بازی، بالاترین آمار در ۲۰ سال گذشته را به نام خود ثبت کرد. حال در این مقاله، نگاهی به ۵۰ بازی ویدیویی برتر سال ۲۰۲۳ خواهیم انداخت و برخی از خلاقانه‌ترین، جذاب‌ترین و از نظر بصری خیره‌کننده‌ترین آثاری که امسال منتشر شده‌اند را برجسته می‌کنیم. این بازی‌ها بدون شک ساعت‌ها لذت را برای گیمرها با هر سلیقه‌ای فراهم می‌کنند.

گفتنی است که رتبه‌بندی بازی‌ها بر اساس امتیاز متاکریتیک آن‌ها انجام شده است.


بهترین بازی های سال ۲۰۲۳


۵۰. Sherlock Holmes: The Awakened

تهیه کننده: Frogwares / سازنده: Frogwares
پلتفرم: PS4, PS5, PC, Xbox One, Xbox Series X/S, Nintendo Switch
نمره‌ی متاکریتیک: ۷۵

در قلمروی کابوس‌های لاوکرفتی، چشم تیزبین هولمز حقیقت را پیدا خواهد کرد – بازی های برتر ۲۰۲۳

بازی Sherlock Holmes: The Awakened در واقع یک بازسازی از اثری در سال ۲۰۰۷ با همین نام است و بازیکنان را وارد یک ماجراجویی جذاب می‌کند که داستان‌های کارآگاهی نمادین آرتور کانن دویل را با وحشت کیهانی اچ‌پی لاوکرافت ترکیب کرده است. داستان Sherlock Holmes: The Awakened ترکیبی عالی از دسیسه‌، تعلیق و وحشت لاوکرافتی است. به طور دقیق‌تر، بازی در سال ۱۸۸۲، دو سال پس از وقایع Sherlock Holmes: Chapter One، رخ می‌دهد و کارآگاه بی‌باک ما را در حال دست‌وپنجه نرم کردن با یک سری ناپدید شدن‌های عجیب و غریب به نمایش می‌گذارد. او در پی این قتل‌ها به فرقه‌ای مخفی هدایت می‌شود که کاتولو به عنوان موجودی هیولامانند از اعماق اقیانوس را می‌پرستد.

با وفاداری به ریشه های کارآگاهی خود، این بازی اثری است که به مشاهدات دقیق پاداش می‌دهد. شما باید به دقت صحنه‌های جنایت را بررسی کنید، با مظنونین مصاحبه کرده و سرنخ‌هایی را برای کشف حقیقت پشت ناپدید شدن افراد تجزیه و تحلیل کنید. محیط بازی به شما این امکان را می دهد که آزادانه در مکان‌های مختلف کاوش کنید و سرنخ‌هایی بدست آورید که به ماموریت شما کمک می‌کند. Sherlock Holmes: The Awakened دارای جلوه‌های بصری باکیفیتی بوده و به خوبی جوهره‌ی لندن ویکتوریایی و قلمروهای ماورایی خلاقیت‌های لاوکرافت را به تصویر می‌کشد و این احساس را به شما می‌دهد که گویی در کنار هلمز و واتسون در حالی که رازها را کشف می‌کنند، قدم می‌زنید. البته بازی در زمینه‌ی صداگذاری اندکی ضعف دارد و از طرفی برخی پازل‌ها به آزمون و خطا نیاز دارند. در هر صورت Sherlock Holmes: The Awakened یک بازی قابل توجه است که عناصر داستان‌های شرلوک هلمز را به خوبی با عناصر ترسناک ترکیب می‌کند که برای هرکسی که به دنبال یک ماجراجویی هیجان‌انگیز است، تجربه‌ی آن پیشنهاد می‌شود.

۴۹. Assassin’s Creed Mirage

تهیه کننده: Ubisoft / سازنده: Ubisoft Bordeaux
پلتفرم: PS4, PS5, PC, Xbox One, Xbox Series X/S
نمره‌ی متاکریتیک: ۷۶

در سراب‌های بغداد، ماجرای دگرگونی یک قاتل در انتظار کشف است – بهترین بازی های ۲۰۲۳

در بغداد باستان، دزد جوانی به نام باسیم خود را در شبکه‌ای از رمز و راز و فریب می‌بیند. میراژ یک داستان در مورد تحول است زیرا باسیم در دنیای آن بیش از آنکه با یک سری از دشمنان خارجی درگیر شود، با شیاطین درونی خود دست و پنجه نرم می‌کند. سفر باسیم از یک یاغی خیابانی سرکش تا یک قاتل حرفه‌ای، پر از معضلات اخلاقی و تصمیمات چالش برانگیر است. گیم‌پلی بازی مخفی کاری و اکشن را در هم می‌آمیزد و به بازیکنان راه‌های مختلفی برای انجام هر ماموریت ارائه می‌دهد. تسلط باسیم در پارکور به او اجازه می‌دهد تا شهر را با چابکی طی کند، در حالی که مهارت‌های رزمی او را قادر می‌سازد تا تهدیدات را با دقت بالا از بین ببرد. گیم‌پلی این نسخه، مجموعه‌ی اساسینز کرید را به روزهای ابتدایی سری می‌برد و در آن دیگر شاهد جهان‌های باز گسترده و عناصر به شدت زیاد نقش‌آفرینی نیستیم.

اساسینز کرید میراژ شهر پر جنب و جوش بغداد را با جلوه‌های بصری مناسبی زنده می‌کند. بافت‌های باکیفیت، معماری دقیق و نورپردازی پویا، فضایی گیرا را ایجاد کرده که این فضا با موسیقی اصیل خاورمیانه، صدا‌های محیطی و سطحی صداگذاری که بازیکنان را به قلب بغداد باستان منتقل می‌کند، همراه شده است. با این حال میراژ مشکلاتی نیز دارد که از بین آن‌ها می‌توان عدم تنوع در مبارزات، سرعت پایین پارکور نسبت به نسخه‌های قبل و استفاده از ادعای بازگشت به ریشه‌ها بیشتر به عنوان یک کمپین تبلیغاتی اشاره کرد. در هر صورت اساسینز کرید میراژ نسخه‌ای است که طرفداران این سری برای تنوع هم که شده باید به سراغ آن بروند و اندکی از جهان‌های باز اخیر سری دور شوند.

۴۸. Amnesia: The Bunker

تهیه کننده: Frictional Games / سازنده: Frictional Games
پلتفرم: PS4, PC, Xbox One, Xbox Series X/S
نمره‌ی متاکریتیک: ۷۸

در اعماق تاریکی، جایی که ترس ریشه می‌دواند، فرار یک سرباز از حقایقی ترسناک آغاز می‌شود – بهترین بازی های سال ۲۰۲۳

در قلمروی آثار ترس و بقا، بازی‌های استودیوی Frictional Games از احترام زیادی برخوردار هستند. حال آخرین اثر آن‌ها با عنوان Amnesia: The Bunker، بازیکنان را به اعماق پناهگاهی متروک در جنگ جهانی اول می‌برد؛ جایی که انزوا و ترس در هم آمیخته می‌شوند تا فضایی ناآرام را ایجاد کنند. داستان بازی حول محور هنری کلمنت، یک سرباز فرانسوی می‌چرخد که در این پناهگاه به دام افتاده است. هنری تنها با یک گلوله و مقداری مهمات رو به کاهش، باید اعماق این پناهگاه را بپیماید. این در حالی است که توسط پژواک‌های گذشته تسخیر شده و توسط موجودی بی‌رحم تحت تعقیب قرار می‌گیرد. بازی به طرز ماهرانه‌ای از محیط محدود خود استفاده می‌کند و حسی قابل لمس از کلاستروفوبیا ایجاد می‌کند. راهرو‌های کم نور و اتاق‌های متروکه‌ی این پناهگاه یادآور فضای سنگین بازی هستند، در حالی که قطعی برق پراکنده بازیکن را در تاریکی کامل فرو می‌برد و وحشت در کمین او را تشدید می‌کند.

گیم‌پلی بازی حول محور مدیریت منابع و مخفی‌کاری می‌چرخد و بازیکنان را مجبور می‌کند تا مهمات محدود خود را حفظ کنند و برای زنده ماندن به هوش خود تکیه کنند. در این میان معرفی یک چراغ قوه‌ی شارژی عنصری از تنش را به بازی اضافه می‌کند، زیرا صدای دائمی آن موجود اهریمنی بازی را جذب آواتار می‌کند و‌ بازکنان را ملزم می‌کند تا بین نور و مخفی‌کاری تعادل برقرار کنند. گرافیک بازی به اندازه‌ی کافی رضایت‌بخش است و از موتور HPL برای ایجاد یک نمایش با اتمسفری سنگین از زیرساخت‌های در حال فروپاشی پناهگاه استفاده می‌کند. طراحی صدا به همان اندازه دلهره‌آور است، با صدا‌های محیطی و غرغرهای گاه و بیگاه هیولای بازی که اتمسفر را تاثیرگذارتر می‌کند. موسیقی بازی نیز با ملودی‌های وهم‌انگیز و جلوه‌های صوتی ترسناک، کاملا با حال و هوای بازی همگام است. با وجود نقاط قوت، Amnesia: The Bunker با مسائلی مانند روند گیم‌پلی تکراری بازی که شامل حل پازل و جمع‌آوری منابع می‌شود، سروکله می‌زند. علاوه‌بر این، فقدان یک ریتم روایی ثابت گاهی اوقات باعث می‌شود که بازیکنان احساس کنند که از جهان و شخصیت‌ بازی جدا شده‌اند.

۴۷. Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name

تهیه کننده: Sega / سازنده: Ryu Ga Gotoku Studio
پلتفرم: PS4, PS5, PC, Xbox One, Xbox Series X/S
نمره‌ی متاکریتیک: ۷۸

داستانی تلخ از یک یاکوزای سقوط کرده که برای زندگی خود می‌جنگد – بهترین بازی های سال ۲۰۲۳

در میان بازی‌های اکشن ماجراجویی جهان باز، سری یاکوزا جایگاه منحصربه‌فردی را برای خود ایجاد کرده است که بازیکنان را با محیط شهری، شخصیت‌های عجیب و غریب و اکشن‌های فوق‌العاده مجذوب خود می‌کند. با انتشار بازی Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name در سال ۲۰۲۳، این سری وارد نوعی داستانی فرعی شد که چشم‌اندازی تازه از قهرمان نمادین آن یعنی کازوما کیریو ارائه کرد. در بازی کیریو هویت یک مامور مخفی به نام جوریو را به خود گرفته است و به دنبال فرار از گذشته است. همانطور که او به دنبال انجام یک سری ماموریت برای جناح دایدوجی می‌رود، خود را درگیر شبکه‌ای از توطئه و خطر می‌بیند که ناشناس بودن او را تهدید می‌کند.

بازی Like a Dragon Gaiden یک سیستم مبارزه به‌روز شده را معرفی می‌کند که از مکانیک‌های نقش‌آفرینی مبتنی بر نوبت قبلی سری منحرف شده و در عوض، رویکردی را اتخاذ کرده که بر چابکی و نبرد‌های نزدیک تأکید دارد. مجموعه حرکات کیریو به گجت‌ها و ابزار‌های جدید تجهیز شده و این لایه‌ای از عمق تاکتیکی را به مبارزات اضافه کرده است. در این میان گرافیک پر جنب و جوش بازی به شهر اوزاکا جان بخشیده و خیابان‌های نئونی، بازار‌های شلوغ و مکان‌های دیدنی نمادین آن را به خوبی به نمایش گذاشته است. از طرفی مدل‌های شخصیت‌ها با دقت ساخته شده است. موسیقی‌های راک و الکترونیک نیز همان چیزی است که کیریو در مبارزات خود به آن نیاز دارد. با این حال یکی از زمینه‌هایی که بازی در آن چندان موفق نیست، محتوای جانبی است. در حالی که فعالیت‌های لذت‌بخشی برای انجام وجود دارد اما به سطح عمق و تنوع موجود در آثار قبلی یاکوزا نمی‌رسد. علاوه‌بر این، دوبله‌ی انگلیسی کیفیت بسیار ضعیفی دارد. علی‌رغم این کاستی‌ها، Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name ثابت کرده که افزوده‌ای ارزشمند به مجموعه‌ی یاکوزا است.

۴۶. Wild Hearts

تهیه کننده: Electronic Arts / سازنده: Omega Force
پلتفرم: PS5, PC, Xbox Series X/S
نمره‌ی متاکریتیک: ۷۹

وقتی که قلب‌ها در هماهنگی هستند – بازی های برتر ۲۰۲۳

در صنعت بازی، آثار کمی مانند Wild Hearts وجود دارند. این بازی اکشن جذاب که در سال ۲۰۲۳ منتشر شد، مخاطبان زیادی را مجذوب خود کرد. Wild Hearts که توسط سازندگان سری Dynasty Warriors از کمپانی کوئی تکمو ساخته شده، بازیکنان را به یک ماجراجویی حماسی که در ژاپن فئودال و در منطقه‌ای خاص به نام آزوما جریان دارد، می‌برد. در این منطقه، آن‌ها با کمک کاراکوری، مکانیزم‌های پیچیده‌ای که از یک فناوری گمشده و باستانی ساخته شده‌اند، با جانوران غول‌پیکری با نام کمنو مبارزه خواهند کرد. در بازی، بازیکنان به لطف حالت کوآپ می‌توانند با دو همراه دیگر به شکار دسته جمعی موجودات بپردازند.

در این بازی که در سبک شکار هیولا توسعه داده شده، تنها محدود به زمین نخواهید بود و می‌توانید با وسایلی که توسط فناوری کاراکوری در دسترس شما قرار می‌گیرد، در طول مبارزه یا حرکت در جهان بازی به ارتفاع خاصی دست پیدا کنید. از طرفی با اسلحه‌های منحصربه‌فرد و تنوع زیاد آن‌ها و سیستم کرفتینگ، هر کسی می‌تواند سبک گیم‌پلی متفاوت خود را داشته باشد. Wild Hearts از نظر بصری نیز طراحی هنری جذابی دارد و طراحی دشمنان با جزئیات بالایی انجام شده است و بازیکنان را به یاد نقاشی‌های سنتی ژاپنی می‌اندازد. در این میان موسیقی بازی به خوبی بازیکن را غرق در فضای فانتزی آن می‌کند. به طور کلی این بازی برای شروع یک سری مشابه‌ی مانستر هانتر به اندازه‌ی کافی خوب عمل می‌کند و به طرفداران این سبک پیشنهاد می‌شود

۴۵. EA Sports WRC

تهیه کننده: EA Sports / سازنده: Codemasters
پلتفرم: PC, PS5, Xbox Series X/S
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۰

در میان شن و گرد و غبار، روح رالی اوج می‌گیرد – بازی های برتر ۲۰۲۳

دنیای مسابقات رالی مدت‌هاست که با مسیرهای چالش‌برانگیز و طبیعت غیرقابل پیش‌بینی خود، طرفداران را مجذوب خود کرده است و در سال ۲۰۲۳، الکترونیک آرتز با انتشار EA Sports WRC، یک بازی شبیه‌ساز مسابقه‌ای که بازیکنان را پشت فرمان برخی از قدرتمندترین ماشین‌های رالی جهان قرار می‌دهد، این تجربه‌ی هیجان‌انگیز را بار دیگر زنده کرد. گیم‌پلی EA Sports WRC به همان اندازه که هیجان‌انگیز است، چالش برانگیز نیز محسوب می‌شود. بازیکنان باید با دقت در جاده های پر پیچ و خم، زمین‌های ناهموار و شرایط آب و هوایی غیرقابل پیش‌بینی حرکت کنند و در عین حال عملکرد ماشین خود را مدیریت کنند و در مواجهه با پیچ‌ها و موانع سخت کنترل خود را حفظ کنند.

گرافیک EA Sports WRC به زیبایی ماهیت مسابقات رالی را به تصویر می کشد. از محیط‌های با جزئیات بالا و مدل‌های واقعی خودرو گرفته تا جلوه‌های آب و هوای پویا و نورپردازی باکیفیت، بازی بازیکنان را حسابی در دنیای رالی غرق می‌کند. در این میان یکی از جنبه‌های مهم یک بازی ماشین‌سواری، جلوه‌های صوتی است که بازی در این زمینه نیز کیفیت خوبی از خود نشان می‌دهد. صدای غرش موتورها، جیغ لاستیک‌ها و خرد شدن سنگریزه‌ها همگی در کنار هم قرار می‌گیرند تا یک تجربه‌ی صوتی جذاب را ایجاد کنند.

در حالی که EA Sports WRC یک بازی مسابقه‌ای شبیه‌ساز خوش ساخت و لذت‌بخش است، اما برخی از بازیکنان مدل فیزیک بازی را مورد انتقاد قرار داده‌اند و معتقدند که فاقد واقع‌گرایی کافی است. علاوه‌بر این، رانندگان هوش مصنوعی به دلیل قابل پیش‌بینی بودن چندان راضی‌کننده نیستند و چالش خاصی را به وجود نمی‌آورند. به طور کلی، EA Sports WRC یک ورود خوب به دنیای بازی‌های شبیه‌سازی مسابقات رالی است و می‌تواند با بهبودهایی در آینده و حتی نسخه‌های بعدی تبدیل به اثر موفق‌تری شود.

۴۴. Lies of P

تهیه کننده: Neowiz Games / سازنده: Neowiz Games
پلتفرم: PS4, PS5, PC, Xbox One, Xbox Series X/S
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۰

در جهانی که رویاها به کابوس تبدیل می‌شوند، عروسکی در میان فریب‌ها به دنبال انسانیت است – بازی های برتر ۲۰۲۳

در اعماق فرانسه‌ی قرن نوزدهم، داستانی پیچیده و تاریک با محوریت پینوکیو در قالب Lies of P به نمایش گذاشته می‌شود؛ اثری که بلادبورن و سکیرو را ترکیب می‌کند تا تجربه‌ای فراموش نشده را ارائه دهد. بازی شما را به سفر پینوکیوی مشتاق برای تبدیل شدن به یک پسر واقعی می‌برد. برخلاف داستان کلاسیکی که همگی احتمالا آن را شنیده‌ایم، این نسخه از پینوکیو یک جنگجوی بی‌رحم است که تشنگی برای انتقام و میل به درک وجود خود دارد. همانطور که او در شهر کرات الهام گرفته از سبک استیم‌پانک و گروتسک حرکت می‌کند، با گروهی از شخصیت‌های عجیب و غریب روبرو می‌شود که هر کدام انگیزه‌ها و راز‌های خاص خود را دارند. مبارزه در Lies of P به همان اندازه که وحشیانه است، هیجان‌انگیز نیز محسوب می‌شود. شما سلاح‌های مختلفی از جمله شمشیر، چکش و حتی یک قلاب را به کار خواهید گرفت و در نبردهایی چالش‌برانگیز شرکت خواهید کرد که نیاز به واکنش سریع و استراتژی دارند.

در این میان زیبایی‌شناسی گوتیک منحصربه‌فردی که معماری دوران ویکتوریا با عناصر استیم‌پانکی ترکیب می‌کند با نورپردازی بسیار چشمگیری همراه شده است که این به نوبه‌ی خود فضایی ترسناک را ایجاد می‌کند که کاملا با مضامین تاریک داستان هماهنگ است. موسیقی Lies of P به اندازه‌ی دنیای آن جذاب و زیباست و فضای وهم‌آور بازی را تاثیرگذارتر از قبل می‌کند. با این حال بازی برای کسانی که با آثار سولزلایک چندان آشنا نیستند، نقطه‌ی شروع مناسبی محسوب نمی‌شود و از طرفی ظاهرا تنوع دشمنان پایینی دارد. در هر صورت این بازی برای طرفداران آثار اکشن نقش‌آفرینی و سولزلایک پیشنهاد می‌شود و می‌تواند برای ساعت‌ها آن‌ها را سرگرم کند.

۴۳. Honkai: Star Rail

تهیه کننده: miHoYo / سازنده: miHoYo
پلتفرم: PC, iOS, Android, PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۰

در اعماق کیهان، حماسه‌ای در انتظار جویندگان ماجراجویی است – بازی های برتر ۲۰۲۳

بازی Honkai: Star Rail بازیکنان را در دنیایی پر از فتنه و رمز و راز فرو می‌برد. به عنوان Trailblazer، یک قهرمان دچار فراموشی، شما سفری را در سراسر Astral Express به عنوانقطاری که کیهان را طی می‌کند، همراه با گروه‌‎های مختلفی از همراهان آغاز کرده و اسرار Stellaron را کشف خواهید کرد. استلارون در واقع یک انرژی مرموز است که تعادل جهان را تهدید می‌کند. داستان بازی جذاب روایت شده و عناصر علمی تخیلی، فانتزی و اسطوره‌ای را در کنار هم قرار می‌دهد. در این میان شخصیت‌ها نیز به خوبی توسعه یافته و جذاب هستند و هر کدام دارای انگیزه‌های منحصربه‌فردی هستند.

سیستم مبارزه در Honkai: Star Rail عناصر نبرد‌های نوبتی را با مکانیک‌های اکشن ریل تایم ترکیب می‌کند. هر شخصیت به یکی از چهار کلاس بازی تعلق داشته و توانایی‌های آن‌ها برای ایجاد کمبوهای قدرتمند با یکدیگر متفاوت است. گیم‌پلی بازی به برنامه‌ریزی و زمان‌بندی دقیق حرکات پاداش می‌دهد. بازیکنان باید به دقت اکشن پوینت‌های خود را مدیریت کنند، شخصیت‌های خود را با استراتژی در نقشه قرار دهند و حملات آلتیمیت خود را برای شکست دادن دشمنان قدرتمند به صورت دقیق زمان‌بندی کنند. چالش بازی در سطح خوبی است و بازیکنان حرفه‌ای و تازه وارد را به اندازه‌ی کافی سرگرم‌ می‌کند.

جلوه‌های صوتی و بصری بازی نیز مانند دیگر بخش‌ها در سطح رضایت‌بخشی هستند. طراحی شخصیت‌ها باکیفیت انجام شده و انیمیشن‌‎ها مطابق انتظار روان هستند. موسیقی ارکسترال و الکترونیک بازی نیز لایه‌ای جدید به سکانس‌های روایی و اکشن بازی می‌دهد. البته بازی بدون ایراد نیست و سیستم گاچای بازی یا همان لوت باکس که یک ویژگی رایج در بازی‌های رایگان است، می‌تواند برای بازیکنانی که‌ امیدوارند تمامی شخصیت‌ها یا تجهیزات مورد علاقه‌‌ی خود را بدست آورند، خسته‌کننده باشد. علاوه‌بر این، ماموریت‌های جانبی تکراری بازی پس از مدتی ممکن است خسته‌کننده شوند به طور کلی، Honkai: Star Rail یک نقش‌آفرینی جذاب است که به کسانی که مشتاقانه به دنبال یک ماجراجویی جدید بین ستاره‌ای هستند، پیشنهاد می‌شود.

۴۲. World of Horror

تهیه کننده: Ysbryd Games / سازنده: Panstasz LLC
پلتفرم: PC, Nintendo Switch, PS4, PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۰

در قلمرویی پیکسلی از وحشت کیهانی، مواجه با عمیق‌ترین ترس‌های خود در کمین است – بهترین بازی های سال ۲۰۲۳

قدم گذاشتن در دنیای وحشتناک World of Horror، مانند ورود به یک قلمروی پیکسلی است که از آثار ترسناک جونجی ایتو و لاوکرفت الهام گرفته است. این نقش‌آفرینی ترسناک که از المان‌های روگ‌لایک نیز بهره می‌ببرد، با ترکیب منحصربه‌فردی از مبارزات نوبتی، انتخاب‌های روایی و وحشت روانشناختی، بسیاری از بازیکنان را مجذوب خود کرده است. داستان بازی حول محور World of Horror می‌چرخد؛ شهری به ظاهر معمولی که با چرخه‌ای اجتناب ناپذیر از وحشت کیهانی گرفتار شده است. هر دور از بازی مجموعه‌ی جدیدی از رویداد‌ها را ارائه می‌دهد، بازیکنان را به چالش می‌کشد تا در خیابان‌های پرپیچ و خم شهر حرکت کنند، حقیقت پشت تاریخ شوم آن را کشف کرده و با موجودات عجیب و غریبی که در کمین هستند، مقابله کنند.

گیم پلی World of Horror در ایجاد تنش و تعلیق فوق‌العاده عمل می‌کند. هر مبارزه از عدم قطعیت به نوعی بهره می‌برد زیرا بازیکنان باید به دقت سلامت عقلی و منابع خود را برای زنده ماندن مدیریت کنند. بازی یک عنصر تصادفی را معرفی می‌کند و بازیکنان را وادار می‌کند تا خود را با موقعیت‌های همیشه در حال تغییر وفق دهند و تصمیمات مهمی بگیرند که می‌تواند عواقب بدی داشته باشد. در این میان گرافیک بازی ممکن است در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما فضای وهم‌آلود و تصاویر ترسناکی را به نمایش می‌گذارد که بعضا آثار ترسناک بزرگ در دستیابی به چنین حجم از تاثیرگذاری ناتوان هستند. از طرفی موسیقی و جلوه‌های صوتی هیجان‌انگیز بازی، حس ترس را بیشتر می‌کنند.

در حالی که World of Horror یک دستاورد قابل توجه در بازی‌های ترسناک است، اما ماهیت روگ‌لایک بازی گاهی اوقات با مرگ‌های مکرر و شکست‌های خسته‌کننده می‌تواند باعث ناامیدی شود. علاوه‌بر این، برخی از مکانیزم‌های بازی ممکن است برای برخی پیچیده باشند. به طور کلی، World of Horror برای طرفداران بازی‌های ترسناک و کسانی که به دنبال تجربه‌ای منحصربه‌فرد هستند که وحشت روان‌شناختی، عناصر روگ‌لایک و زیبایی‌شناسی پیکسلی را با هم ترکیب می‌کند، یک بازی ضروری است و پتانسیل اینگونه آثار را به رخ می‌کشد.

۴۱. Fire Emblem Engage

تهیه کننده: Nintendo / سازنده: Intelligent Systems
پلتفرم: Nintendo Switch
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۰

بیداری یک اژدها، جرقه‌ی آتش یک جنگ را می‌زند – بهترین بازی های سال ۲۰۲۳

سری دوست‌داشتنی Fire Emblem که به‌خاطر گیم‌پلی تاکتیکی پیچیده و داستان‌سرایی جذابش مشهور است، در سال ۲۰۲۳ با انتشار Fire Emblem Engage، به‌طور انحصاری برای نینتندو سوییچ، فصل جدیدی را آغاز کرد. این بازی بازیکنان را به قاره‌ی افسانه‌ای الیوس می‌برد؛ جایی که یک مهر و موم هزار ساله برای یک اژد‌های سقوط کرده و نیروی تاریکی، در آستانه‌ی فروپاشی است. در این میان شما ردای رهبری را به عهده می‌گیرید که وظیفه دارد فهرستی متنوع از قهرمانان را جمع‌آوری کرده و صلح را به پادشاهی‌ بازگرداند. Fire Emblem Engage به طرز ماهرانه‌ای نبرد نوبتی امضای سری را با مکانیک نوآورانه‌ی فیوژن ترکیب می‌کند و یک لایه‌ی استراتژی را معرفی می‌کند که تجربه‌ی گیم‌پلی را بهبود می‌دهد. در این میان دنیای بازی با تصاویری چشم‌نواز زنده می‌شود و نمایی پر جنب و جوش و با جزئیات از قاره‌ی الیوس را به نمایش می‌گذارد. از مناظر سرسبز و قلعه‌های پیچیده گرفته تا مدل‌های شخصیتی پویا و کات‌سین‌های جذاب، بازی بازیکنان را به خوبی در دنیای خود غرق می‌کند.

موسیقی بازی ترکیبی هماهنگ از ملودی‌های ارکسترال و قطعات احساسی پیانو است که مکمل روایت گسترده و نبرد‌های بازی محسوب می‌شوند. در این میان Fire Emblem Engage علی‌رغم نقاط قوت بی‌شمارش، ایراداتی جزئی را از خود نشان می‌دهد. داستان، اگرچه درگیرکننده است، اما گاهی اوقات می‌تواند تا حدودی قابل پیش‌بینی باشد و گیم‌پلیویژه برای بازیکنانی که با گیم‌پلی استراتژی سری آشنا نیستند، ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد. علاوه‌بر این، اتکای شدید بازی به لول زنی بازیکن ممکن است برای برخی خسته‌کننده شود. در هر صورت Fire Emblem Engage یک دستاورد قابل توجه در ژانر نقش‌آفرینی تاکتیکی است که روایتی جذاب، مکانیک‌های گیم‌پلی نوآورانه و ججلوه‌های صوتی و بصری شایسته‌ای را ارائه می‌دهد و بدون شک برای سال‌ها تاثیری ماندگار بر طرفداران خواهد داشت.

۴۰. Wo Long: Fallen Dynasty

تهیه کننده: Koei Tecmo / سازنده: Team Ninja
پلتفرم: PS4, PS5, PC, Xbox One, Xbox Series X/S
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۱

در نزاع سه پادشاهی، روح یک مبارزه به سوی رستگاری است – بازی های برتر ۲۰۲۳

بازی Wo Long: Fallen Dynasty، یک اثر اکشن و نقش‌آفرینی جذاب است که در پس‌زمینه‌ی دوره پرفراز و نشیب سه پادشاهی در چین جریان دارد. داستان بازی حول محور یک جنگجوی بی‌نام می‌چرخد که در فضای سیاسی پرآشوب دوره‌ی ذکر شده گرفتار شده است. در حالی که پادشاهی تحت فشار درگیری‌های داخلی و تهدید‌های خارجی در حال فرو ریختن است، این جنگجو باید با کمک متحدانی در یک مبارزه ناامیدکننده برای زنده ماندن با دشمنان مهیبی مقابله کند. سیستم مبارزه‌ی بازی همان چیزی است که از سازندگان Nioh انتظار داریم و دقت، زمان‌بندی و پشتکار را از بازیکنان می‌طلبد. تمرکز بازی روی سیستم‌هایی مشابه‌ در Sekiro: Shadows Die Twice، برتری خاصی را برای مقابله‌ی ماهرانه با حملات دشمن و ضدحملاتی ویرانگر فراهم می‌کند که می‌تواند جریان نبرد را تغییر دهد.

طراحی بصری بازی به طرز ماهرانه‌ای عظمت دوران سه پادشاهی را به تصویر می‌کشد. محیط‌ها، از شهر‌های شلوغ گرفته تا میدان‌های نبرد متروکه، با جزئیات بالایی ارائه شده‌اند و بازیکنان را در محیط تاریخی بازی به خوبی غوطه‌ور می‌کند. کنیچیرو سوهیرو، آهنگساز سرشناس سری Nioh، موسیقی جذاب برای بازی ساخته که ساز‌های سنتی چینی را با ارکسترال مدرن ترکیب می‌کند. در کنار تمامی این نکات مثبت البته مورادی نظیر روایت پیچیده و سیستم نه چندان جذاب لوت بازی می‌تواند باعث ناامیدی برخی شود. در هر صورت، Wo Long: Fallen Dynasty هیجان نبرد‌های یکی از برترین آثار فرام‌سافتور را با عمق استراتژی بازی‌های نقش‌آفرینی سنتی در هم می‌آمیزد و تجربه‌ای گیرا را در فضایی تاریخی ارائه می‌کند.

۳۹. !Like a Dragon: Ishin

تهیه کننده: Sega / سازنده: Ryu Ga Gotoku Studio
پلتفرم: PS4, Xbox One, PC, Xbox Series X/S, PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۱

در ژاپن دوره میجی، قیام یک سامورایی در حال آغاز است – بهترین بازی های سال ۲۰۲۳

این بازی که در واقع بازسازی اثری به همین نام است، شما را در نقش به ریوما ساکاموتو، یک شخصیت واقعی در تاریخ ژاپن، قرار می‌دهد. داستان این بازی فرغی از سری یاکوزا در دوران پرتلاطم میجی ژاپن، جایی که این کشور با نوسازی و تحولات اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کند، جریان دارد. ریوما، یک سامورایی جوان با درک بالایی از عدالت، خود را گرفتار آتش متقابل بین جناح‌های رقیب می‌شود که برای قدرت با هم رقابت می‌کنند. همانطور که او در چشم انداز سیاسی خائنانه حرکت می‌کند، باید با شیاطین درون خود مقابله کند و انتخاب‌های دشواری را انجام دهد که سرنوشت یک ملت را رقم می‌زند.

سیستم مبارزه در بازی، شمشیرزنی سنتی سامورایی را با مکانیک منحصربه‌فرد مبتنی بر کارت بازی ترکیب می‌کند. همانطور که حملات و کمبوهای قدرتمندی را پیاده‌سازی می‌کنید، نوعی المان به نام Heat را جمع‌آوری می‌کنید که می‌توان از آن برای فعال کردن توانایی‌های ویژه استفاده کرد. سیستم کارت یک لایه‌ی استراتژی جذاب به بازی اضافه می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که مهارت‌‎های رزمی‌تان را بهبود دهید. در این میان گرافیک بازی فضای غنی ژاپن دوره میجی را با جزئیات دقیق به تصویر می‌کشد و شما را به زمان سامورایی‌ها، موتور‌های بخار و تغییرات متحول‌کننده می‌برد. البته ذکر این نکته مهم است که عناصر جهان باز بازی تا حدودی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و ماموریت‌های جانبی نیز می‌توانند تکراری شوند. سیستم مبارزه نیز می‌تواند گاها برای تازه‌واردان سری گنگ به نظر برسد. در هر صورت یاکوزا ایشین برای طرفداران بازی‌های اکشن با محوریت سامورایی‌ها و سری Like A Dragon، تجربه‌ای سرگرم‌کننده را ارائه می‌دهد.

۳۸. Company of Heroes 3

تهیه کننده: Sega / سازنده: Relic Entertainment
پلتفرم: PS5, PC, Xbox Series X/S
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۱

از سواحل آفتابی ایتالیا تا کوه‌های شمال آفریقا، داستانی از جنگ در حال روایت است – بازی های برتر ۲۰۲۳

هفت سال پس از انتشار بازی تحسین‌شده‌ی Co‌mpany of Heroes 2، استودیوی Relic Entertainment این مجموعه را با سومین نسخه به زندگی بازگرداند. این بازی در اطراف دریای مدیترانه در طول جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد و تجربه‌ای جذاب برای طرفداران استراتژی ریل تایم و تازه واردان فراهم می‌کند. از سواحل آفتابی غرق ایتالیا تا کوه‌های ناهموار شمال آفریقا، کمپین بازی کمپین شامل سه بخش به هم پیوسته است که هر کدام چالش‌ها و شرایط منحصربه‌فرد خود را دارند. بازیکنان نیرو‌های نمادین متفقین و متحدین را فرماندهی خواهند کرد که هر کدام نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. در قلب Company of Heroes 3، نسخه‌ای از گیم‌پلی با عناصر اصلی سری، با انتخاب‌های استراتژی عمیق‌تر و تنوع واحد‌های بیشتر از همیشه قرار دارد. این بازی مکانیک‌های جدیدی را معرفی می‌کند که از بین آن‌ها می‌توان به توانایی استقرار توپخانه‌های متحرک و ساخت پاسگاه‌های دفاعی که لایه‌های جدیدی از عمق به میدان نبرد اضافه می‌کند.

این بازی با مدل‌های شخصیتی با جزئیات خیره‌کننده، محیط‌های متفاوت و جلوه‌های آب و هوایی پویا، چشمان شما را نوازش می‌کند. سیستم نورپردازی پویای بازی نیز باعث می‌شود که هر نبردی تاثیرگذارتر از همیشه به نظر برسد. موسیقی اوریجینال بازی نیز به خوبی فضای مدیترانه‌ای آن را به نوعی تداعی می‌کند. با وجود نقاط قوت متعدد، کمپین بازی، در عین جذابیت، ممکن است گاهی اوقات تکراری باشد و لایه‌ی استراتژی بازی می‌تواند برای بازیکنان جدید پیچیده باشد. علاوه‌بر این، هوش مصنوعی بازی نیز چندان فوق‌العاده نیست. به طور کلی، Company of Heroes 3 جانشین شایسته‌ای برای نسخه‌های پیشین خود است و به طرفداران این سبک به شدت پیشنهاد می‌شود.

۳۷. Ready or Not

تهیه کننده: VOID Interactiv / سازنده: VOID Interactiv
پلتفرم: PC
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۱

وقتی که لایه‌های ترس تنها مهماتی است که به آن نیاز دارید – بهترین بازی های ۲۰۲۳

در قلمروی تیراندازی‌های اول شخص تاکتیکی، Ready or Not به عنوان یک جواهر منحصربه‌فرد محسوب می‌شود. Ready or Not که در دسامبر ۲۰۲۳ منتشر شد، بازیکنان را وارد دنیای عملیات‌های SWAT می‌کند؛ جایی که هر تصمیمی دشوار است و هر رویارویی با غیرنظامیان مسلح می‌تواند مرگبار باشد. داستان بازی ماجرای یک گروه ضربت را دنبال می‌کند که وظیفه‌ی خنثی کردن تهدیدات ناشی از افراد و فرقه‌های خطرناک را بر عهده دارد. هر ماموریت دارای پس‌زمینه‌ای پیچیده و اهداف منحصربه‌فرد خود است. گیم پلی Ready or Not ترکیبی از تنش، استراتژی و اکشن است که با دقت کنار هم قرار گرفته‌اند. بازیکنان باید با دقت در هر مرحله پیمایش کنند، تهدیدات را ارزیابی کرده، اهداف را شناسایی و برنامه‌ای برای عمل طراحی مکنند. فیزیک بازی نیز لایه‌ای از واقع‌گرایی را به مبارزات اضافه می‌کند.

از منظر گرافیکی، بازی دارای سطح قابل قبولی است و از آنریل اجین ۴ برای ایجاد محیط‌های پرجزئیات و مدل‌های شخصیت تا حد امکان واقعی استفاده می‌کند. جلوه‌های نورپردازی بازی، به ویژه در محیط‌های کم نور، حس تعلیق را افزایش می‌دهد. طراحی صدا نیز به همان اندازه چشمگیر است و صدا‌های محیطی، شلیک گلوله و فریاد‌های وحشتناک، فضای قابل لمسی را ایجاد می‌کند. اگرچه Ready or Not به خاطر گیم‌پلی شایسته و فضای ترسناکش تحسین منتقدان را به خود جلب کرده است، اما خالی از ایراد نیست. هوش مصنوعی بازی گاهی اوقات می‌تواند رفتار نامنظم از خود نشان دهد و ساختار ماموریت‌ها اندکی تکراری به نظر می‌رسد. با وجود این کاستی‌های جزئی، با توسعه و گسترش مداوم، Ready or Not آماده‌ی تبدیل شدن به اثری ماندگار در سبک تیراندازی اول شخص تاکتیکی است.

۳۶. The Last Train Home

تهیه کننده: THQ Nordic / سازنده: Ashborne Games
پلتفرم: PC
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۱

در میان هرج و مرج سیبری و شعله‌های جنگ، فولادی از امید می‌درخشد – بهترین بازی های ۲۰۲۳

بازی The Last Train Home که در پس‌زمینه‌ی پرفراز و نشیب جنگ داخلی روسیه می‌گذرد، یک بازی استراتژی ریل تایم است که بازیکنان را در داستان دلخراش سفر سخت سرباران چکسلواکی به خانه غرق می‌کند. بازیکن نقش فرمانده‌ی این سربازان را بر عهده می‌گیرد و و ظیفه دارد تا سربازان و قطار خود را در مناظر جنگ زده‌ی روسیه هدایت کرده، با نیرو‌های متخاصم روبرو شده و منابع رو به کاهش آن‌ها را مدیریت کند. در واقع این انتخاب‌های شما خواهد بود که سرنوشت سربازان را در کشوری جنگ زده رقم می‌زند. روایت داستان وقایع تاریخی را با عناصر تخیلی ترکیب می‌کند و تجربه‌ای اوریجینال را خلق می‌کند که می‌تواند شما را تا انتها درگیر خود کند.

بازی به طرز ماهرانه‌ای عناصر استراتژی ریل تایم را با مکانیک‌های بقا ترکیب کرده و یک تجربه‌ی گیم‌پلی چالش‌برانگیز را ایجاد می‌کند. بازیکنان باید منابع قطار خود از جمله سوخت، غذا و مهمات را به صورت مناسب مدیریت کنند و در عین حال برای پیاده‌سازی مانور‌های رزمی خاصی با استفاده از نیروهای مختلف آماده شوند. The Last Train Home در کنار روایت و گیم‌پلی عالی، از جلوه‌های صوتی و بصری فوق‌العاده بهره می‌برد که زیبایی روسیه‌ی غم‌انگیز و متروک را در طول جنگ داخلی به تصویر می‌کشد. این جلوه‌ها از جنگل‌های پوشیده از برف گرفته تا شهر‌های در حال فروپاشی، بازیکنان را غرق در واقعیت‌های خشن آن دوران می‌کند. در این میان جلوه‌های صوتی، از صدای قطار گرفته تا صدای شلیک گلوله، به خوبی ساخته شده‌اند و تاثیر اتمسفر کلی بازی را بیشتر می‌کنند.

البته ذکر ای نکته ضروری است که هوش مصنوعی نیرو‌های دشمن گاهی اوقات غیرقابل پیش‌بینی است و داشتن یک استراتژی مؤثر را دشوار می‌کند. علاوه‌بر این، کمپین بازی با داشتن برخی اهداف تکراری ممکن است در مواقعی خسته‌کننده به نظر برسد. در هر صورت این بازی برای طرفداران بازی‌های استراتژی و کسانی که به دنبال سفری احساسی در یک دوره‌ی پرفراز و نشیب از تاریخ هستند، محتوای باکیفیت به اندازه‌ی کافی دارد.

۳۵. Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key

تهیه کننده: Koei Tecmo / سازنده: Gust
پلتفرم: Nintendo Switch, PS4, PS5, PC
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۱

دنیایی از جادوی باستانی در انتظار یک کیمیاگر برای کشف رازهایش است – بهترین بازی های سال ۲۰۲۳

به عنوان دنباله‌ای بر Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy، در سومین نسخه از این سری رایزا و دوستانش به ماجراجویی‌های خود در مجمع الجزایر جدیدی که از ناکجاآباد ظاهر شده ادامه می‌دهند. آن‌ها قصد کاوش در جزایر جدید و کشف راز‌های پشت صدای مرموزی را دارند که آن‌ها را صدا می‌کند. در طول راه، آن‌ها با دوستان و دشمنان جدیدی روبرو می‌شوند و بیشتر در مورد دنیای اطراف خود می‌آموزند. گیم‌پلی این نسخه ترکیبی از اکتشاف، کرفتینگ و مبارزه را به نمایش می‌گذارد. بازیکنان می‌توانند جهان را کشف کنند، مواد مختلف را جمع‌آوری کرده و از آن‌ها برای ساخت آیتم‌های جدید استفاده کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند با استفاده از مهارت‌ها و سلاح‌های مختلف با دشمنان مبارزه کنند. سیستم مبارزه مبتنی بر اکشن است و بازیکنان می‌توانند از کمبو‌ها و حملات ویژه برای شکست دادن حریفان خود بهره ببرند.

البته سیستم مبارزه در Atelier Ryza 3 می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد و یادگیری همه‌ مهارت‌ها و کمبوهای مختلف زمان زیادی را از شما بطلبد. در این میان همچنین باید زمان زیادی را صرف گشت و گذار کنند تا شخصیت‌های خود را ارتقا دهند و آیتم‌های جدیدی بسازند. در این میان گرافیک Atelier Ryza 3 از نظر سبک سیاق انیمه‌ای خود مشابه بازی‌های قبلی این سری است. جهان بازی از جنگل‌های سرسبز گرفته تا کوه‌های پوشیده از برف پر از جزئیات است و شخصیت‌ها به خوبی متحرک شده‌اند. موسیقی شاد و جذاب بازی از کازوکی یاناگاوا به خوبی با اتمسفر بازی مطابقت دارد. به طور کلی Atelier Ryza 3 یک بازی نقش آفرینی سرگرم‌کننده و جذاب است که می‌تواند در عین اکشن بالا، لحظات آرام‌بخشی را برای شما فراهم کند.

۳۴. Horizon Forbidden West: Burning Shores

تهیه کننده: Sony Interactive Entertainment / سازنده: Guerrilla Games
پلتفرم: PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۲

در لس آنجلسی دگرگون شده، ماموریت ایلوی دوباره ادامه دارد – بهترین بازی های ۲۰۲۳

بسته‌ی الحاقی Burning Shores برای بازی هورایزن فوربیدن وست، بازیکنان را به سفری جذاب به بقایای لس آنجلس می‌برد که اکنون توسط فوران‌های آتشفشانی و فعالیت‌های لرزه‌ای دگرگون شده است. زمانی که ایلوی وارد این جهان می‌شود، نوعی اسرار باستانی را کشف می‌کند که کلید نجات بشریت از یک تهدید در حال وقوع است. این روایت داستانی ماجرا‌هایی پر از اکشن را با تعامل با شخصیت‌های تکان‌دهنده ترکیب می‌کند و به تاریخ پیچیده‌ی جهان و ساکنان آن می‌پردازد. این بسته‌ی الحاقی مکانیک‌های مبارزات هیجان‌انگیز بازی اصلی را گسترش می‌دهد و انواع ماشین‌های جدید و نبردهای چالش برانگیز را معرفی می‌کند. ایلوی باید استراتژی‌های خود را برای مبارزه با این دشمنان مهیب تطبیق دهد و از تنوع سلاح‌ها و توانایی‌های خود برای پیشی گرفتن از آن‌ها در نبرد استفاده کند. این بسته همچنین دارای ماموریت‌ها و فعالیت‌های جانبی جدیدی است که فرصت‌های بیشتری برای اکتشاف و توسعه‌ی مهارت‌ها فراهم می‌کند.

استودیوی گوریلا گیمز در این اثر یک بار دیگر جزئیات گرافیکی را به سطح فوق‌العاده‌ای می‌رساند. مناظر آتشفشانی لس‌آنجلس با جزئیات خیره‌کننده از گدازه‌ها و خرابه‌هایی که زمانی میزبان جمعیت زیادی بوده‌اند، با جزئیات بالایی به تصویر کشیده شده‌اند.از طرفی مدل‌های شخصیت‌ها فوق‌العاده واقعی و انیمیشن‌ها روان هستند. طراحی جلوه‌های صوتی در Horizon Forbidden West: Burning Shores، از صدا‌های محیطی گرفته غرش ماشین‌های هیولایی و سکوت وحشتناک شهر‌های متروکه تجربه‌ای تاثیرگذار را خلق می‌کنند. موسیقی بازی نیز کاملا تکمیل‌کننده‌ی جلوه‌های بصری و گیم‌پلی است و عمقی احساسی را به روایت می‌بخشد. به طور کلی این بسته یک افزودنی ارزشمند به سری هورایزن است که به بازیکنان یک ماجراجویی جدید هیجان‌انگیز را در محیطی زیبا ارائه می‌دهد.

۳۳. Granblue Fantasy Versus: Rising

تهیه کننده: Cygames / سازنده: Arc System Works
پلتفرم: Nintendo Switch, PS4, Xbox One, PC, Xbox Series X/S, PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۲

در آسمان‌های فانتزی، سرنوشت مبارزان به پرواز در می‌آید – بهترین بازی های ۲۰۲۳

در قلمرو بازی‌های مبارزه‌ای ۲.۵ بعدی، استودیوی Arc System Works خود را به عنوان استاد جلوه‌های بصری جذاب و نبرد‌های هیجان‌انگیز تثبیت کرده است. آخرین ساخته آن‌ها، Granblue Fantasy Versus: Rising، گواهی بر مهارت آن‌هاست و دنباله‌ای را ارائه می‌دهد که از هر نظر قابل تصور از نسخه‌ی قبلی خود پیشی می‌گیرد. روایت بازی عناصر بازی موبایلی Granblue Fantasy و انیمه‌ی آن را در هم می‌آمیزد. بازیکنان وارد یک ماجراجویی حماسی در آسمان‌های وسیع Granblue Fantasy می‌شوند و با گروهی از شخصیت‌های محبوب روبرو می‌شوند و در نبرد‌های هیجان‌انگیز شرکت می‌کنند. سیستم مبارزه در این نسخه دستخوش تغییرات اساسی شده است و در عین حال که عمقخود را برای بازیکنان باتجربه‌ی بازی‌های مبارزه‌ای حفظ می‌کند، برای تازه واردان نیز شرایط بهتری را فراهم کرده است.

سبک هنری پر جنب و جوش Granblue Fantasy Versus: Rising با طراحی زیبای شخصیت‌ها با جزئیات بی‌عیب و نقص همراه است. از طرفی حرکات آن‌ها با انیمیشن‌های روانی آغشته شده است که ۲.۵ بعدی بودن بازی را به خوبی به نمایش می‌گذارند. همچنین محیط‌های بازی به همان اندازه خیره‌کننده هستند و مناظر متنوع Granblue Fantasy را با جزئیات خیره‌کننده به نمایش می‌گذارند. در این میان موسیقی متن Granblue Fantasy Versus: Rising ترکیبی هماهنگ از ملودی‌ها و ریتم‌های پر انرژی است که عظمت محیط بازی را به خوبی منتقل می‌کند. صداگذاری نیز به همان اندازه چشمگیر است و شخصیت‌ها را با شور و هیجان زنده می‌کند.

با این حال، عناصری وجود دارد که مانع از رسیدن بازی به کمال می‌شود. فهرست شخصیت‌های قابل بازی این اثر، اگرچه چشمگیر است، اما می‌تواند از چند مورد دیگر نیز بهره‌مند شود. علاوه‌بر این، سیستم آنلاین بازی در برخی موارد حریفانی مناسب یکدیگر را در روبروی هم قرار نمی‌دهد. با وجود این کاستی‌های جزئی، Granblue Fantasy Versus: Rising یک دستاورد قابل توجه در حوزه بازی‌های مبارزه‌ای است و مطمئنا طرفداران دنیای Granblue Fantasy را خوشحال می‌کند.

۳۲. Counter-Strike 2

تهیه کننده: Valve / سازنده: Valve
پلتفرم: PS4, PC, PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۳

یک تغییر بزرگ در یک تیراندازی اول شخص بی‌نظیر که می‌تواند خاص باشد – بهترین بازی های سال ۲۰۲۳

کانتر استرایک ۲ به عنوان دنباله‌ای برای مجموعه‌ای نمادین که مدت‌ها انتظارش را می‌کشیدیم، سرانجام در سال ۲۰۲۳ عرضه شد و جهشی قابل توجه در تکامل سری کانتر را رقم زد. این بازی که روی موتور بازی‌سازی قدرتمند سورس ۲ به عنوان مهم‌ترین تغییر نسبت به نسخه‌ی قبل ساخته شده، سطح خوبی از جلوه‌های بصری، گیم‌پلی سرگرم‌کننده و در عین حال به شدت رقابتی را ارائه می‌دهد و جان تازه‌ای به فرمول کلاسیک کانتر می‌بخشد. یکی از نکات جدید بازی به دلیل تغییر موتور، بدون شک فیزیک واکنش‌پذیر آیتم‌هایی چون بمب دود، آتش‌‌زاها و نارنجک به شمار می‌رود.

در این میان مدل‌های شخصیت‌ها، محیط‌ها و تکسچرهای سلاح با جزئیات باورنکردنی رندر شده و بازیکنان را در دنیای بازی غرق می‌کند. از طرفی جلوه‌هایی نظیر پاشیدن خون روی زمین و دیوارها، حفره‌های ایجاد شده روی دیوار بر اثر گلوله، القا شدن حس سنگین بودن سلاح‌های مختلف و غیره نیز بهبود یافته است. بهبودهای این نسخه تنها شامل گرافیک نیست و صدای برخی سلاح‌ها نیز واقع‌گرایانه‌تر شده است. با وجود بهبودهای انجام شده، برخی مشکلات نظیر تغییرات در گیم‌پلی، عدم وجود یک سیستم ضد تقلب قدرتمند که باعث افزایش متقلبین شده و مواردی نظیر حذف سرورهای کامیونیتی که سنگ بنای کانتر برای سال‌ها بود، باعث شده تا بسیاری از طرفداران از آن ناامید شوند.

۳۱. Mortal Kombat 1

تهیه کننده: Warner Bros. Games / سازنده: NetherRealm Studios
پلتفرم: Nintendo Switch, PS5, PC, Xbox Series X/S
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۳

در قلمروی خون و استخوان، داستان مورتال کامبت از نو متولد می‌شود – بهترین بازی های سال ۲۰۲۳

پس از سال‌ها انتظار، مشهورترین سری بازی‌های مبارزه‌ای یعنی مورتال کامبت، با دوازدهمین قسمت خود بازگشتی رضایت‌بخش داست. مورتال کامبت ۱ که در سپتامبر ۲۰۲۳ منتشر شد، طوفانی از هیجان را در میان طرفداران برانگیخت و برداشتی تازه از این سری ارائه کرد. این بازی بازیکنان را وارد یک جدول زمانی کاملا جدید می‌کند که توسط خدای آتش یعنی لیو کانگ در پی داستان بسته‌ی الحاقی Aftermath در مورتال کامبت ۱۱ ایجاد شده است. این واقعیت جدید، چشم‌اندازی منحصربه‌فرد را در جهان مورتال کامبت ارائه می‌کند و اتحاد‌ها، رقابت‌ها و پیچش‌های غیرمنتظره‌ی جدیدی را معرفی می‌کند.

مورتال کامبت ۱ مطابق با ریشه‌های خود، تجربه‌ی مبارزاتی سریع و خونین را ارائه می‌‌دهد و در این میان از سیستم‌های جدیدی نظیر مبارزان همراه نیز رونمایی می‌کند. همچنین این نسخه، خشونت را به عنوان امضای سری به اوج می‌رساند. گرافیک بازی در سطح خوبی است و جزئیات مناسبی را به نمایش می‌کند. طراحی جلوه‌های صوتی بازی به همان اندازه چشمگیر است و بازیکنان را در فضای خونین آن غرق می‌کند. موسیقی دارای ترکیبی از هوی متال و موسیقی الکترونیک است که کاملا مکمل اکشن بازی است. همچنین از ضربات استخوان شکن گرفته تا فیتالیتی‌ها، همه چیز در راستای ارائه‌ی یک تجربه فراموش نشدنی ساخته شده است.

مورتال کامبت ۱ با وجود نقاط قوت فراوانش خالی از کاستی نیست. حالت داستانی بازی گاهی اوقات می‌تواند کمی قابل پیش‌بینی باشد و برخی از طراحی‌های شخصیت‌ها چندان نتوانسته در دل طرفداران جای باز کند. علاوه‌بر این، پیدا کردن مسابقات آنلاین بازی می‌تواند خسته‌کننده باشد و حریفان هوش مصنوعی نیز بعضا بیش از حد قوی هستند. به طور کلی اگر به مبارزات خونین این سری علاقه دارید می‌توانید به تجربه‌ی آن روی آورید اما اگر به دنبال اثر مبارزه‌ای بهتری نسبت به آن در سال ۲۰۲۳ هستید، استریت فایتر ۶ کاملا آماده و مهیا است.

۳۰. Starfield

تهیه کننده: Bethesda Softworks / سازنده: Bethesda Game Studios
پلتفرم: PC, Xbox Series X/S
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۳

جایی که ستارگان در هم تنیده می‌شوند، یک اودیسه‌ی فضایی در انتظار شماست – بهترین بازی های سال ۲۰۲۳

استارفیلد که در سال ۲۳۳۰ می‌گذرد، یک بازی اکشن و نقش‌آفرینی جهان باز است که اولین دنیای جدید بتسدا در بیش از دو دهه‌ی اخیر پس از سری‌های تحسین‌شده‌ای نظیر الدر اسکرولز و فالوت محسوب می‌شود. استارفیلد بازیکنان را به Settled Systems یعنی شبکه‌ای گسترده از سیارات مستعمره و‌ ایستگاه‌های فضایی می‌برد. بازیکن به عنوان عضوی از Constellation، گروهی از کاوشگران فضایی، سفری حماسی را آغاز می‌کند تا راز یک نژاد بیگانه باستانی را کشف کند. روایت بازی از درگیری‌های شخصی، مسائل اجتماعی و وسعت ناشناخته‌های کیهانی را در هم می‌آمیزد و ترکیبی جذاب از یک اپرای فضایی و درام شخصی ایجاد می‌کند. استارفیلد جهان باز گسترده و متنوعی را ارائه می‌کند که مملو از سیارات، قمر‌های بی‌شمار و محیط‌هایی است که به صورت اتوماتیک برای کاوش ایجاد می‌شوند. بازیکنان می‌توانند شخصیت‌ خود را با طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها، از جمله ظاهر، مهارت‌ها و پس‌زمینه‌ی داستانی شخصی‌سازی کنند. این انعطاف‌پذیری به سبک‌های بازی متعددی از نفوذی‌های مخفی گرفته تا جنگجویان سخت‌گیر یا حتی دیپلمات‌های کاریزماتیک می‌انجامد. آن‌ها همچنین می‌توانند شهرک‌هایی ایجاد کنند، پایگاه‌های خود را بسازند و همراهانی را برای کمک به آن‌ها در ماجراجویی‌ها استخدام کنند.

مبارزه در استارفیلد ترکیبی از اسلحه، حملات تن به تن و نبرد با وسایل نقلیه است. بازیکنان می‌توانند سلاح‌های مختلفی از کلت‌های انرژی گرفته تا مسلسل‌های سنگین را استفاده کنند و آن‌ها را متناسب با سبک بازی خود ارتقا دهند. مبارزات با محوریت کشتی‌ها نیز به همان اندازه جذاب است. از طرفی بازی از نظر بصری کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد. موتور بازی، Creation Engine 2، دستخوش پیشرفت‌های قابل توجهی شده است و بافت‌های پرجزئیات، نورپردازی عالی و جلوه‌های آب و هوایی پویایی را ارائه می‌دهد. طراحی صدا نیز در سطج خوبی است و تکمیل‌کننده جلوه‌های بصری است و بازیکنان را در وسعت فضا با صدا‌های محیطی، فضای داخلی کشتی و برخورد با شکل‌های زندگی بیگانه‌ها، غوطه‌ور می‌کند.

البته استارفیلد علی‌رغم نقاط قوت فراوانش به دلیل برخی از جنبه‌های گیم‌پلی و روایت خود مورد انتقاد قرار گرفته است. ماهیت اتوماتیک ساخته شدن سیارات می‌تواند به محیط‌های نسبتا تکراری منجر شود. داستان، در عین جاه‌طلبی، به دلیل ریتم نه چندان مناسب و عدم وجود شخصیت‌های به یاد ماندنی مورد انتقاد قرار گرفته است. علاوه‌بر این، برخی از بازیکنان با اشکالات فنی زیادی مواجه شده‌اند. در هر صورت استارفیلد یک دستاورد قابل توجه برای بتسدا است و پتانسیل تبدیل شدن به یک آی‌پی برجسته در حوزه‌ی آثار فضایی را دارد. شاید انتظارات بسیاری بیشتر از این بازی داشتیم اما همچنان استارفیلد در فهرست بهترین بازی های سال ۲۰۲۳ قرار گرفته است.

۲۹. Viewfinder

تهیه کننده: Thunderful Publishing / سازنده: Sad Owl Studios
پلتفرم: PS4, PC, PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۴

با فشردن یک کلید، واقعیت تغییر شکل می‌دهد – بهترین بازی های سال ۲۰۲۳

در حوزه‌ی بازی‌های پازل، Viewfinder به عنوان یک تجربه‌ی متفاوت و به عنوان یکی از بهترین بازی های مستقل سال ۲۰۲۳ برجسته می‌شود. این بازی بازیکنان را به دنیایی مرموز منتقل می‌کند که در آن واقعیت با قدرت یک دوربین تغییر پیدا می‌کند. داستان بازی حول محور یک پروتاگونیست ناشناس می‌چرخد که در یک مکان عجیب، مجهز به یک دوربین فوق‌العاده، بیدار می‌شود. با هدایت پیام‌های رمزآلود، بازیکن ماموریتی را آغاز می‌کند تا اسرار پیرامون این مکان و ارتباط آن با توانایی عجیب دوربین خود برای دستکاری واقعیت را کشف کند. گیم‌پلی Viewfinder حول محور استفاده از دوربین پولاروید آواتار بازی است که به عنوان مکانیک اصلی بازی عمل می‌کند. با گرفتن عکس از‌ اشیا و قرار دادن آن‌ها در جهان، بازیکنان می‌توانند محیط را تغییر دهند، پازل‌ها را حل کنند و قفل مناطق جدید را باز کنند. توانایی دوربین در جان بخشیدن به عکس‌ها لایه‌ای از خلاقیت را به فرآیند حل معما اضافه می‌کند.

گرافیک بازی ترکیبی فریبنده از سادگی و ظرافت است. این بازی از یک پالت رنگی جذاب و سبک هنری مینیمال استفاده می‌کند که به خوبی با ماهیت بازی سازگار است. در این میان استفاده از تکسچرهای باکیفیت و نورپردازی عالی به محیط عمق و واقع‌گرایی افزوده و غوطه‌ور شدن در آن را راحت کرده است. از طرفی موسیقی Viewfinder نقش مهمی در ایجاد اتمسفر بازی دارد. موسیقی ترکیبی از صدا‌های محیط، ملودی‌های مالیخولیایی و ناراحت‌کننده است که به طور مؤثری حس رمز و راز و ناراحتی را که در دنیای بازی نفوذ کرده، منتقل می‌کند. با وجود نقاط قوت زیاد، حل پازل گاهی اوقات تکراری می‌شود، در حالی که برخی از راه حل‌ها به شدت به همان مکانیک اصلی تکیه می‌کنند. علاوه‌بر این، داستان بازی، اگرچه جذاب است، اما ممکن است برخی از بازیکنان را به دلیل ماهیت آن که پر از رمز و راز و سوال‌های پاسخ داده نشده است، ناامید کند. به طور کلی Viewfinder یک بازی معمایی جذاب و منحصربه‌فرد است که برداشتی تازه از این سبک ارائه می‌دهد. گیم‌پلی نوآورانه، فضای گیرا و جلوه‌های بصری جذاب آن را به تجربه‌ای ارزشمند برای علاقه‌مندان به پازل و کسانی که به دنبال یک ماجراجویی فکری هستند تبدیل کرده است.

۲۸. Hogwarts Legacy

تهیه کننده: Warner Bros. Games / سازنده: Avalanche Software
پلتفرم: PS5, PC, Xbox Series X/S, PS4, Xbox One, Nintendo Switch
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۴

در آغوش هاگوارتز، میراث یک جادوگر به پرواز در می‌آید – بهترین بازی های سال ۲۰۲۳

میراث هاگوارتز، اثری که در دنیای محبوب جادوگری جی کی رولینگ جریان دارد، سرانجام در سال ۲۰۲۳ عرضه شد و بازیکنان را در دنیای مسحورکننده‌ی هاگوارتز غوطه‌ور کرد. میراث هاگوارتز که یک قرن قبل از وقایع کتاب‌های هری پاتر می‌گذرد، بازیکنان را به سفری در دورانی پر رمز و راز و دسیسه می‌برد. به عنوان یک جادوگر جوان که تحصیلات خود را در هاگوارتز آغاز می‌کند، اسرار پنهان در داخل دیوار‌های مدرسه را کشف کرده و میراث پنهانی را پیداخواهید کرد که می‌تواند مسیر تاریخ را تغییر دهد. داستان به طور کلی روایت جذابی دارد و می‌تواند بیشتر بازیکنان را تا آخر درگیر خود نگه دارد. در این میان گیم‌پلی هاگوارتز لگسی ترکیبی رضایت‌بخش از کاوش، مبارزه و شخصی‌سازی را ارائه می‌دهد. بازیکنان می‌توانند آزادانه زمین‌های وسیع هاگوارتز، از جمله قلعه، جنگل ممنوعه و دهکده‌ی هاگزمید را کشف کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند در کلاس‌های مختلف جادوگری شرکت کنند، بر طلسم‌های مختلف و توانایی‌های جادویی تسلط پیدا کنند و حتی معجون دم کنند. سیستم مبارزه به طور کلی پویا و جذاب است و به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا با ترکیب جادو‌ها و مهارت‌ها، دشمنان مختلفی از جمله موجودات عجیب و غریب، جادوگران تاریک و حتی دمنتورها را شکست دهند.

گرافیک بازی بدون شک خیره‌کننده است و فضای جادویی بازی را با جزئیات فوق‌العاده بالایی به تصویر می‌کشد. محیط‌ها به زیبایی طراحی شده‌اند، شخصیت‌ها واقعی به نظر می‌رسند و جلوه‌های طلسم‌ها از نظر بصری چشمگیر هستند. موسیقی متن بازی نیز با ترکیبی از قطعات ارکسترال و آثار اوریجینال، کاملا حال و هوای بازی را تاثیرگذارتر می‌کنند. با وجود نقاط قوت فراوان، میراث هاگوارتز بدون نقص نیست. داستان اصلی بازی در برخی مواقع می‌تواند کمی قابل پیش‌بینی باشد و ریتم روایت نیز اندکی نامناسب است. در این میان از نظر برخی تنوع دشمنان کم است که می‌تواند منجر به مبارزات تکراری شود. وجود برخی مشکلات فنی نیز گزارش شده است. در هر صورت با وجود ایرادات جزئی، میراث هاگوارتز یک تجربه‌ی واقعا جادویی است که مانند نامه‌ای عاشقانه به طرفداران هری پاتر پس از سال‎‌‌ها انتظار است.

۲۷. Remnant II

تهیه کننده: Gearbox Publishing / سازنده: Gunfire Games
پلتفرم: PS5, PC, Xbox Series X/S
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۴

از طریق قلمروهای میان بعدی، امید در حال پیدا کردن راه خود است – بازی های برتر ۲۰۲۳

بازی Remnant II به عنوان دنباله‌ی بسیار مورد انتظار برای بازی اکشن و نقش‌آفرینی Remnant: From the Ashes، بالاخره در سال ۲۰۲۳ از راه رسید و نوید یک تجربه‌ی هیجان‌انگیزتر و چالش برانگیزتر را برای بازیکنانی که به دنبال ترکیبی جذاب از مبارزات سولزلایک، مکانیک‌های لوتر شوتر و جهان‌هایی هستند که به صورتاتوماتیک ساخته می‌وند، داد. داستان Remnant II سال‌ها پس از وقایع بازی اول آغاز می‌شود و ظاهرا جهان همچنان با عواقب حمله‌ی نژاد روت دست و پنجه نرم می‌کند. همانطور که بازیکن در میان بقایای شکسته شده‌ی چندجهانی یا همان مولتی‌ورس حرکت می‌کند، ماهیت واقعی روت و نقشه‌های موذیانه‌ی او برای تسلط بر دنیا را کشف می‌کند. گیم‌پلی Remnant II همچنان نقطه‌ی قوت اصلی آن است و ترکیبی رضایت‌بخش از تیراندازی و مانورهای حرکتی را ارائه می‌دهد. بازیکنان می‌توانند از میان طیف متنوعی از سلاح‌ها که هر کدام با توانایی‌های خاص خود همراه هستند، انتخاب کنند و آن‌ها را شخصی‌سازی کنند.

از طرفی جهان‌های تولید شده به صورت اتوماتیک بازی قابلیت تکرار بی‌پایانی را ارائه می‌دهند و تضمین می‌کنند که هر دور از بازی با چالش‌ها و شگفتی‌های جدید در هر گوشه‌ای احساس تازگی و جذابیت می‌کند. این طبیعت پویا به بازی احساس تازگی می‌بخشد و باعث می‌شود تا به طور کامل دنیای وسیع بازی و اسرار پنهان آن را کشف کنید. از منظر بصری، از جنگل‌های سرسبز گرفته تا خرابه‌های متروک، بازی طراحی رضایت‌بخشی دارد و طراحی دشمنان نیز قابل توجه و ترسناک است. البته Remnant II با وجود نقاط قوتش خالی از اشکال نیست. بازی گاهی اوقات می‌تواند با افزایش ناگهانی سختی و دشمنان بیش از حد سخت شود. از طرفی ماهیت مراحل آن همچنین می‌تواند منجر به برخی مبارزات و مناطق تکراری شود. علاوه‌بر این، داستان، در عین جذابیت، ساختار چندان منسجمی ندارد و در زمینه‌ی شخصیت‌پردازی می‌توانست بهتر باشد.

۲۶. Blasphemous 2

تهیه کننده: Team17 / سازنده: The Game Kitchen
پلتفرم: PC, Nintendo Switch, PS5, Xbox Series X/S, PS4, Xbox One
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۴

توبه‌کننده‌ای بی‌باک به عالم عذاب بازگشته است – بازی های برتر سال ۲۰۲۳

در سال ۲۰۱۹، استودیوی The Game Kitchen از Blasphemous به عنوان یک بازی اکشن پلتفرمر دوبعدی جذاب که با زیبایی‌شناسی تاریک، عجیب و غریب و دنیایی با اتمسفری سنگین الهام گرفته از تاریخ کاتولیک اسپانیا و فولکلور آغشته شده است، رونمایی کرد. این بازی به دلیل طراحی مراحل پیچیده، مبارزات چالش‌برانگیز و کارگردانی هنری فوق‌العاده زیبا، تحسین منتقدان را برانگیخت. در سال ۲۰۲۳، دنباله‌ی آن بالاخره از راه رسید و وعده داد که بیشتر در اعماق مخوف Cvstodia و ساکنان عذاب‌کشیده‌ی آن کاوش کند. روایت Blasphemous 2 از جایی که بازی اول متوقف شد ادامه می‌یابد. در حالی که شخصیت Misshapen On به عنوان توبه‌کار بی‌باک داستان همچنان با سنگینی گناهان خود و اسرار پیرامون یک معجزه دست و پنجه نرم می‌کند، برای کشف حقیقت سفری خطرناک را آغاز می‌کند و با گروهی از شخصیت‌های مرموز روبرو می‌شود که هر کدام رازهای خاص خود را برای فاش کردن دارند.

سیستم نبرد در Blasphemous 2 بر اساس پایه‌ای است که توسط نسخه‌ی قبل خود ایجاد شده است و ترکیبی رضایت‌بخش از اکشن‌های هک اند اسلش و چالش‌های پلتفرمینگ را ارائه می‌دهد. تنوه سلاح‌های Misshapen One گسترش یافته است و سبک‌های بازی متنوعی را متناسب با ترجیحات مختلف ارائه می‌دهد. در واقع از شلاق آتشین Blasphemous Blade گرفته تا قدرت برق‌آور گرز رعد و برق، هر سلاحی نقاط قوت منحصر به فرد خود را به میدان نبرد می‌آورد.

از نظر بصری، با هنر طراحی شده با دست که زیبایی عجیب و غریبی دارد، Blasphemous 2 چشم‌نواز است. هر محیطی در بازی آغشته به حسی قابل لمس از ترس و ناامیدی است. طراحی شخصیت‌ها به همان اندازه چشمگیر هستند و در این میان چهره‌ی Misshapen One به عنوان شاهدی بر زیبایی‌شناسی تاریک و فریبنده بازی محسوب می‌شود. از طرفی ترکیبی از ملودی‌های سنتی اسپانیایی و جلوه‌های صوتی محیطی، یک تجربه‌ی شنیداری گیرا را ایجاد می‌کند که کاملا حس و حال فضای پر شور مذهبی، رازآلود و وحشتناک بازی را بیشتر به بازیکن القا می‌کند.

البته در حالی که Blasphemous 2 در بسیاری از زمینه‌ها عملکرد خوبی از خود نشان داده است، اما دارای چند کاستی است. برخی از بازیکنان ممکن است بخش های پلتفرمینگ را بیش از حد چالش برانگیز بدانند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به دلیل سطح دشواری غیرقابل بخشش بازی، تجربه‌ی آن را به تعویق بیندازند. علاوه‌بر این، در حالی که از نظر داستان و فضاسازی غنی است، برای کسانی که با بازی اول آشنا نیستند، می تواند تا حدودی پیچیده باشد. در هر صورت این اثر یک بازی ضروری برای طرفداران سبک مترویدوانیا و فانتزی‌های تاریک است.

۲۵. Octopath Traveller 2

تهیه کننده: Square Enix / سازنده: Square Enix
پلتفرم: Nintendo Switch, PS4, PS5, PC, Xbox One, Xbox Series X/S<br />نمره‌ی متاکریتیک: ۸۴

قلمروی سالیستیا میزبان برخورد هشت سرنوشت با یکدیگر شده است – بهترین بازی های سال ۲۰۲۳

در جهان نقش‌آفرینی‌های ژاپنی، Octopath Traveler به عنوان شاهدی بر قدرت داستان‌سرایی کلاسیک و مکانیک‌های نوآورانه‌ در این سبک است. روایت گیرا، سیستم مبارزات نوبتی و سبک هنری منحصربه‌فرد دو بعدی آن را از دیگر آثار ژانر متمایز کرده و باعث تحسین گسترده‌ی طرفداران شده است. حال اسکوئر انیکس پنج سال پس از اولین نسخه، دنباله‌ای ساخته است که نه تنها درخشش نسخه‌ی قبلی خود را تکرار می‌کند، بلکه عناصر تازه‌ای را نیز معرفی می‌کند که تجربه را غنی می‌کند. بازی Octopath Traveler II، بازیکنان را در مجمع الجزایر پر جنب و جوش Orsterra فرو می‌برد، سرزمینی پر از مناظر متنوع، شهر‌های چشم نواز و خرابه‌های مرموز. بر خلاف نسخه‌ی قبلی خود، جایی که شخصیت‌ها سفر‌های جداگانه‌ای را آغاز کردند، Octopath Traveler II روایت‌های هشت قهرمان خود را در هم می‌آمیزد و تجربه‌ای منسجم‌تر و به هم پیوسته‌تر را ایجاد می‌کند.

هر شخصیت دارای توانایی‌ها و انگیزه‌های منحصربه‌فردی است که آن‌ها را در ماموریت‌های فردی هدایت می‌کند که در طول بازی متقاطع و در هم تنیده می‌شوند. فرقی نمی‌کند شما یک جنگجوی دلیر باشید که به دنبال انتقام از کشته‌شدگان هستید، یا یک سرکش که پرده از راز شبکه‌ای از توطئه‌ها برمی‌دارد، یا محققی که پیش‌گویی‌های باستانی را رمزگشایی می‌کند، دنیای Orsterra مجموعه بی‌پایانی از چالش‌ها و پاداش‌ها را ارائه می‌دهد. در قلب Octopath Traveler II یک سیستم مبارزه‌ی مبتنی بر نوبت قرار دارد که نسبت به نسل قبلی خود بهبود یافته است. البته نبرد‌ها هنوز در یک نوع میدان شکل می‌گیرند، جایی که موقعیت و اقدامات هر شخصیت می‌تواند به طور قابل توجهی بر نتیجه تأثیر بگذارد. با این حال، این دنباله مکانیک‌های جدیدی را معرفی می‌کند که عمق استراتژی نبرد را بالا می‌برد. قدرت‌های پنهان، توانایی‌های جدید و حملات ویژه از این مکانیک‌ها هستند. علاوه‌بر این کمبوها به شخصیت‌ها اجازه می‌دهد تا حرکات ویرانگری را به نمایش بگذارند.

این بازی همچنین یک بار دیگر سبک هنری جذاب اچ‌دی‌ دوبعدی را که نسخه‌ی قبل تعریف کرده بود، پذیرفته و آن را بهبود می‌دهد. رنگ‌های پر جنب و جوش، جزئیات پیچیده و طراحی شخصیت‌های خیره‌کننده در کنار هم قرار می‌گیرند تا دنیای خیره‌کننده‌ای را ایجاد کنند که هم نقش‌آفرینی‌های ژاپنی کلاسیک و هم طراحی‌های مدرن را تداعی می‌کند. موسیقی بازی Octopath Traveler II که بار دیگر توسط یاسونوری نیشیکی ساخته شده است، شاهکاری از ملودی‌های ارکسترال و بیت‌های الکترونیکی است. تم هر شخصیت کاملا شخصیت و انگیزه‌های آن‌ها را به بازیکن تزریق می‌کند، در حالی که موسیقی‌های مبارزه، پس‌زمینه‌ای هیجان‌انگیز برای اکشن‌های درگیرکننده فراهم می‌کنند. در هر صورت چه از طرفداران باتجربه‌ی این سبک باشید و چه یک تازه وارد، Octopath Traveler II یک تجربه‌ی ضروری است که تأثیری ماندگار در ذهن شما بر جای می‌گذارد.

۲۴. Forza Motorsport

تهیه کننده: Xbox Game Studios / سازنده: Turn 10 Studios
پلتفرم: PC, Xbox Series X/S
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۴

وقتی که آسفالت آواز می‌خواند و موتورها غرش می‌کند – بهترین بازی های سال ۲۰۲۳

سری Forza Motorsport مدت‌هاست که به‌خاطر جلوه‌های بصری خیره‌کننده و گیم‌پلی فوق‌العاده‌اش شهرت دارد، و نسخه‌ی جدید آن، همچنان مرز‌های ممکن را در اثر مسابقه‌ای تغییر می‌دهد. فورتزا موتوراسپورت با گرافیک فوتورئالیستی، آب و هوای پویا و پیست‌‌های جذاب، بازیکنان را به سفری هیجان‌انگیز در دنیای ماشین‌ها می‌برد. این بازی استاندارد جدیدی برای جزئیات گرافیکی در بازی‌های مسابقه‌ای تعیین می‌کند. ماشین‌های بازی به دقت مدل‌سازی شده‌اند و سطوح آن‌ها به طور واقعی به نور و بازتاب‌های آن پاسخ می‌دهند. مسیر‌های بازی همچنین دارای جزئیایت باورنکردنی هستند. در این میان همانطور که گفته شد، سیستم آب و هوای پویای بازی لایه‌ی دیگری از واقع‌گرایی را به تجربه اضافه می‌کند. قطرات باران روی شیشه‌ی جلو به خوبی حرکت می‌کنند، ابر‌ها روی مسیر سایه می‌اندازند و گودال‌هایی روی سطح زمین ایجاد می‌شوند. این تثیرات می‌تواند تأاثیر قابل توجهی بر کنترل اتومبیل‌ها داشته باشد و مسابقات چالش برانگیزتری را ایجاد کند.

این اثر حالت‌های گیم‌پلی مختلفی را ارائه می‌کند که مناسب همه‌ نوع بازیکن است. چه به دنبال یک تجربه‌ی آرکید معمولی یا شبیه‌سازی عمیق‌تر باشید، در اینجا چیزی برای همه وجود دارد. حالت Career بازی، بازیکنان را در یک سری چالش‌ها، از یادگیری اصول اولیه‌ی مسابقه تا رقابت در رویداد‌های معتبر، می‌برد. با پیشرفت، قفل ماشین‌ها، ارتقاء و مسیر‌های جدید را باز می‌کنید و راه‌های بیشتری برای تجربه‌ی بازی در اختیارتان قرار داده می‌شود. Forza Motorsport همچنین دارای یک سیستم شخصی‌سازی عمیق است که به شما امکان می‌دهد تا ماشین‌های خود را با رنگ‌ها، چرخ‌ها و ارتقا‌های مختلف شخصی‌سازی کنید. شما حتی می‌توانید مسیر‌های مسابقه‌ی خود را ایجاد کنید و آن‌ها را با دیگر بازیکنان به اشتراک بگذارید.

طراحی صدای بازی نیز به اندازه جلوه‌های بصری آن چشمگیر است. این بازی دارای طیف گسترده‌ای از صدا‌های ماشین است که هر کدام دقیقا مطابق با همتای واقعی آن مدل‌سازی شده‌اند. به طور کلی، Forza Motorsport یک بازی مسابقه‌ای فو‌ق‌العاده است که تجربه‌ای جذاب  را برای بازیکنان در تمام سطوح مهارت ارائه می‌دهد و به خوبی می‌تواند حتی سرسخت‌ترین طرفداران سری را نیز راضی نگه دارد.

۲۳. Shadow Gambit: The Cursed Crew

تهیه کننده: Mimimi Games / سازنده: Mimimi Games
پلتفرم: PS5, PS4, PC, Xbox Series X/S
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۵

جایی که نفرین‌ها نهفته است، نقشه‌ی دزدان دریایی قانون شکن هرگز محو نخواهد شد – بهترین بازی های سال ۲۰۲۳

در خلاصه داستان آمده که در یک مجمع‌الجزایر اسرارآمیز، گروهی از دزدان دریایی مرده وارد ماموریتی خطرناک می‌شوند تا نام خود را از نفرین پاک کنند و گنج گمشده‌ی خود را پس بگیرند. Shadow Gambit: The Cursed Crew یک بازی استراتژی و مخفی‌کاری جذاب است که عناصر فراطبیعی را با گیم‌پلی هیجان‌انگیز ترکیب می‌کند و بازیکنان را در دنیایی از دسیسه، ماجراجویی و مردگان غرق می‌کند. داستان بازی با گروهی از دزدان دریایی شروع می‌شود که زمانی به دلیل شجاعت و مهارتشان مورد احترام بودند و به دلیل تخلف در برابر یک جادوگر قدرتمند، نفرین شده‌اند. اکنون، قرن‌ها گذشته و خدمه‌ی مرده به دنبال رفع نفرین خود هستند و می‌خواهند گنج از دست رفته‌ی کاپیتان خود، مردخای، یعنی تنها مردی که می‌تواند پیوند نامقدس آن‌ها را بشکند، بدست آورند.

در میان دریا‌ها و جزایر خالی از سکنه، خدمه با کشتی اسرارآمیز سخنگویی به نام رد مارلی مواجه می‌شوند که به همراه بی‌میل آن‌ها تبدیل می‌شود. با تخصص ناوبری رد مارلی و توانایی‌های منحصربه‌فرد خود، دزدان دریایی مرده باید در مناطق مختلف حرکت کنند، از دشمنان خود پیشی گرفته و اسرار نفرین خود را کشف کنند. در رابطه با گیم‌پلی، این یک بازی مخفی‌کاری تاکتیکی است که بازیکنان را به چالش می‌کشد تا حرکات خود را به دقت برنامه‌ریزی کنند و آن‌ها را با دقت پیاده‌سازی کنند. هر مرحله یک پازل با دقت ساخته شده است که با نگهبانان مختنلف، تله‌های پنهان و خطرات محیطی متنوع پر شده است. دزدان دریایی مرده هر کدام دارای توانایی‌های منحصر‌به‌فردی هستند که می‌توانند از آن‌ها برای دستکاری محیط، حواس پرتی دشمنان و دستیابی به اهدافشان استفاده ککند. سیستم مبارزه‌ی ریل تایم بازی عنصری از هیجان و غیرقابل پیش‌بینی بودن را اضافه می‌کند. بازیکنان باید به دقت اعمال خود را بررسی کرده و تصمیم بگیرند که چه زمانی ضربه بزنند، چه زمانی فرار کنند و چه زمانی از توانایی‌های ویژه خود استفاده کنند.

از طرفی گرافیک بازی در نوع خود خیره‌کننده است. این سبک هنری با رنگ‌های زنده، محیط‌های پرجزئیات، جلوه‌های بصری سنتی دزدان دریایی را با عناصر ماوراء طبیعی ترکیب می‌کند. جزایر خالی از سکنه و دریا‌های مختلف به زیبایی ارائه شده‌اند و این در حالی است که طراحی شخصیت‌ها و محیط‌های زیر آب با حیات وحش خود نیز به خوبی انجام شده است. جلوه‌های صوتی بازی، موسیقی سنتی دزدان دریایی را با ملودی‌های ترسناک و جلوه‌های صوتی اتمسفریک ترکیب می‌کند. صدا‌های دریا، صدای کشتی‌ها و زمزمه‌های وهم‌انگیز مردگان، پس‌زمینه‌ای پرتنش را برای گیم‌پلی بازی ایجاد می‌کند. در هر صورت چه یک تاکتیک‌دان باتجربه یا یک گیمر معمولی باشید، Shadow Gambit: The Cursed Crew مطمئنا شما را خوشحال خواهد کرد.

۲۲. Chants of Sennar

تهیه کننده: Focus Entertainment / سازنده: Rundisc
پلتفرم: Nintendo Switch, PS4, PC, Xbox One
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۵

در دنیایی از زبان‌های فراموش شده، راه وحدت منتظر رمزگشایی است – بهترین بازی های سال ۲۰۲۳

در قلب یک دنیای فراموش شده در خرابه‌های بابل باستان، در میان یک برج هزارتومانند، مسافری پدیدار می‌شود که‌ امید به بازگرداندن هماهنگی به تمدنی تقسیم شده را دارد. با کاوش در اعماق برج، با نوادگان مردم سنار روبرو می‌شوید که هر کدام گویش و میراث فرهنگی منحصربه ‌فرد خود را دارند. شما باید حرکات آن‌ها را مشاهده کنید، به آواز‌های آن‌ها گوش دهید و از دفترچه یادداشت خود برای رمزگشایی حروف مرموز که دیوار‌ها و‌ اشیاء اطراف شما را تزئین می‌کنند، استفاده کنید. هر زبان ریتم و نحو خاص خود را دارد که چالش زبانی جذابی را ایجاد می‌کند. در طول تلاش خود برای از بین بردن موانع زبانی، با معما‌ها و چالش‌هایی روبرو می‌شوید که هوش و مهارت‌های حل مسأله‌ی شما را آزمایش می‌کنند. در این میان باید از زیر نظر نگهبانان برج فرار کنید، از تله‌های خطرناکی طفره رفته و در هزارتوها برای بازگرداندن ارتباطات و اتحاد بین مردم سنار قدم بردارید.

بازی Chants of Sennar از نظر بصری با رنگ‌های زنده، طرح‌های جذاب و موسیقی خود مسحورکننده است و شما را به دنیایی آشنا و خارق‌العاده منتقل می‌کند. آثار هنری بازی از هنرمندان کمیک اروپایی و ترکیبی از سبک‌های معماری باستان الهام گرفته شده است و زیبایی‌شناسی منحصربه‌فردی دارد. همانطور که در برج پیشروی می‌کنید، با محیط‌های مختلفی روبرو می‌شوید که هر کدام فضای خاص خود را دارند. از باغ‌های سرسبز مراحل بالا گرفته تا اعماق زیرزمینی برج، هر مکان با دقت بالایی ساخته شده است تا شما را در دنیای بازی غرق کند. موسیقی متن بازی که توسط توماس برونت ساخته شده نیز به خوبی ملودی‌های سنتی خاورمیانه را با عناصر الکترونیکی ترکیب می‌کند که کاملا مکمل جلوه‌های بصری بازی است. بازی Chants of Sennar با ایده‌ی خلاقانه‌اش یکی از متفاوت‌ترین و بهترین بازی های مستقل سال ۲۰۲۳ است.

۲۱. Star Wars Jedi: Survivor

تهیه کننده: Electronic Arts / سازنده: Respawn Entertainment
پلتفرم: PS5, PC, Xbox Series X/S, PS4, Xbox One
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۵

داستان یک بازمانده در میان ستارگان ماندگار خواهد شد؛ داستانی از مقاومت و امید – بازی های برتر ۲۰۲۳

در دوران پر فراز و نشیب سلطنت امپراتوری، ‌امید در میان تاریکی سوسو می‌زند و توسط یک جدای بازمانده با نام کال کستیس که از حادثه‌ی قتل عام Order 66 جان سالم به در برد، تجسم یافته است. پنج سال از وقایع Star Wars Jedi: Fallen Order می‌گذرد و کال به یک شوالیه‌ی جدای قدرتمند تبدیل شده است و عزم او با واقعیت‌های خشن زندگی تحت حکومت امپراتوری بیشتر شده است. تعقیب بی‌وقفه‌ی امپراتوری برای جدا‌ی‌ها، کال و همراهانش را مجبور کرده است تا به حاشیه‌ی کهکشان بروند و در میان سایه‌ها به دنبال پناهگاه و متحدان بیشتری باشند. آن‌ها خود را درگیر شبکه‌ای متلاشی شده از مبارزان مقاومت می‌بینند که مصمم به مخالفت با حکومت ظالمانه‌ی امپراتوری هستند. در طول سفر خطرناک خود، کال و متحدانش با تهدید‌های مهیب، آشنا و مرگبار زیادی روبرو می‌شوند. در این میان همانطور که کال عمیق‌تر در دسیسه‌های امپراتوری کاوش می‌کند، نقشه‌ی شومی را کشف می‌کند که می‌تواند کل کهکشان را نابود کند.

بازی Star Wars Jedi: Survivor به طور کلی بر اساس نسخه‌ی قبلی خود ساخته شده و یک تجربه‌ی اکشن ماجراجویی جذاب و چالش‌برانگیز را ارائه می‌دهد. مهارت‌های شمشیرزنی کال تکامل یافته است و تنوع بیشتری از کمبوها و توانایی‌های فورس را در دامنه‌ی حرکات خود جای داده است. در این میان یک هاب جدید، حس پایداری و استراتژی بیشتری را به کال می‌دهد تا تجهیزات خود را ارتقا دهد، تاکتیک‌های رزمی خود را اصلاح کند و پیوند‌های عمیق‌تری با متحدانش ایجاد کند. از طرفی جلوه‌های بصری جذاب و موسیقی بازی باعث شده تا سفر کال به عنوان گواهی بر روح تسلیم ناپذیر انسان، جذاب‌تر از همیشه به نظر برسد. این اثر یک بازی ضروری برای طرفداران جنگ ستارگان و علاقه‌مندان به بازی‌های اکشن محسوب می‌شود.

۲۰. Humanity

تهیه کننده: Enhance Games / سازنده: tha LTD
پلتفرم: PS4, PC, PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۶

وقتی یک سگ، سرنوشت بشریت را در دست می‌گیرد – بازی های برتر ۲۰۲۳

در دنیای سورئال Humanity، شما نقش یک سگ شیبا اینو را بر عهده می‌گیرید که وظیفه‌ی هدایت انبوهی از انسان‌های بی‌فکر را در محیط‌های پیچیده و پر از پازل دارد. پنجه‌های شما تنها ابزاری هستند که برای حرکت در جهان در اختیار دارید و با دستوراتی مانند پرش، چرخش، هل دادن و…، جمعیت را هدایت می‌کنید. هر مرحله از بازی یک چالش منحصربه‌فرد را ارائه می‌دهد که نیاز به تفکر استراتژیک و واکنش‌های سریع برای غلبه بر موانع، پیشی گرفتن از دشمنان و هدایت گروه انسانی به سمت هدف تعیین شده دارد. البته در طول سفر خود، قفل توانایی‌های جدیدی را باز خواهید کرد و با پیچش‌های غیرمنتظره مواجه خواهید شد و پیچیدگی نقش خود را به عنوان یک چوپان بشریت بیشتر درک خواهید کرد.

Humanity حل پازل را با پلتفرمر ترکیب می‌کند و ترکیبی جذاب از ژانر‌ها را ایجاد کرده که شما را از ابتدا تا انتها درگیر می‌کند. شخصیت‌های زیبا و عجیب و غریب بازی به جذابیت آن می‌افزایند، در حالی که گیم‌پلی رضایت‌بخش هدایت و دستکاری توده‌های انسانی مطمئنا ساعت‌ها لذت را به همراه خواهد داشت. چه در حال مقابله با بیش از ۹۰ مرحله‌ی حالت داستانی یا ایجاد چالش‌های شخصی خود در Stage Creator باشید، Humanity جهان بی‌پایانی از پازل‌ها و موانع را برای غلبه بر آن ارائه می‌دهد. در نتیجه بهتر است که نقش خود را به عنوان نگهبان بشریت در آغوش بگیرید و سفری را در دنیایی آغاز کنید که هم چالش برانگیز و هم به طرز لذت‌بخشی پوچ است!

۱۹. Armored Core VI: Fires of Rubicon

تهیه کننده: Bandai Namco / سازنده: FromSoftware
پلتفرم: PS4, PC, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۶

در دنیای فولاد، اراده یک خلبان حاکم است – بهترین بازی های سال ۲۰۲۳

در دنیای نه چندان بخشنده‌ی Armored Core VI: Fires of Rubicon، شما نقش یک خلبان مزدور را بر عهده می‌گیرید که وظیفه دارد یک مک را هدایت کند و با دشمنان مهیب مبارزه کند. همانطور که عمیق‌تر در درگیریوارد  می‌شوید، اسرار سیاره‌ی روبیکون ۳ را کشف خواهید کرد که در واقع آن راز، وجود یک ماده‌ی مرموز جدید محسوب می‌شود که پتانسیل ایجاد انقلابی را در جنگ دارد. سیستم مبارزات بازی بدون شک مهم‌ترین بخش سری Armored Core است که تجربه‌ای عمیق و قابل شخصی‌سازی را ارائه می‌دهد که به تفکر استراتژی و مهارت بازیکن پاداش می‌دهد. به نوعی شما مک خود را از مجموعه‌ی وسیعی از قطعات می‌سازید و عملکرد آن را متناسب با سبک بازی دلخواه خود تنظیم می‌کنید.

از نبرد‌های نزدیک سریع گرفته تا بمباران‌های دوربرد، تسلیحات متنوع بازی امکان پیاده‌سازی طیف گسترده‌ای از تاکتیک‌ها از اکشن تا مخفی‌کاری را فراهم می‌کند. در این میان از از دشت‌های متروک روبیکون ۳ گرفته تا شهر‌های صنعتی شلوغ، هر یک از محیط‌های بازی به گیرایی بیشتر اتمسفر بازی کمک می‌کنند. جلوه‌های بصری بازی نیزبه همان اندازه چشمگیر است. از انفجار‌های آتشین سلاح‌ها گرفته تا خرابه‌های در حال فروپاشی ربات‌های شکست خورده، تصاویر بازی، جنگ زرهی آن را به خوبی به نمایش می‌گذارند. در نهایت Armored Core VI: Fires of Rubicon فقط یک بازی در مورد مبارزات در سبک مکا نیست، بلکه تجربه‌ای است که قدرت و پتانسیل مخرب این ماشین‌های قدرتمند را به تصویر می‌کشد.

۱۸. Diablo IV

تهیه کننده: Blizzard Entertainment / سازنده: Blizzard Entertainment
پلتفرم: PS4, PC, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۶

در اعماق جهنم، آتش نزاع برافروخته می‌شود – بهترین بازی های سال ۲۰۲۳

در قلمروی عذاب‌آور Sanctuary؛ جایی که نیروهای خیر و شر در یک مبارزه‌ی ابدی با هم درگیر می‌شوند، چهارمین نسخه از سری دیابلو به عنوان یک بازگشت عالی به سری نمادینی که ژانر اکشن نقش‌آفرینی را دوباره تعریف می‌کرد، ظاهر می‌شود. در بازی به عنوان یک فردی از نسل فرشتگان و شیاطین، شما باید یک بار دیگر برخیزید و با تاریکی متجاوزی روبرو شوید که نابودی قلمروی ذکر شده را خواهان است. Diablo IV دارای مجموعه‌ای از پیشرفت‌هاست که عناصر گیم‌پلی را به ارتفاعات جدیدی از کیفیت ارتقا می‌دهد و شامل درخت مهارت‌های توسعه‌یافته، سیستم لوت پیشرفته و شخصی‌سازی عمیق‌تر است.

از طرفی جلوه‌های بصری خیره‌کننده‌ی بازی، چه از نظر طراحی شخصیت‌ها و چه از نظر محیط، شما را در دنیای تاریک بازی غوطه‌ور کرده و وحشت و شگفتی‌هایی را که در انتظار شماست زنده می‌کند. به طور کلی بازی شما را وارد دنیایی می‌کند که در آن خطوط بین خیر و شر محو است، جایی که نفوذ فاسد قدرت می‌تواند حتی عادل‌ترین افراد را به عوامل تاریکی تبدیل کند. روایت بازی به اعماق طبیعت انسان می‌پردازد و پیچیدگی‌های انتخاب، پیامدها و مبارزه برای رستگاری را بررسی می‌کند. همانطور که در مناظر ویران شده‌ی Sanctuary سفر می‌کنید، با گروهی از شخصیت‎‌ها روبرو می‌شوید که هر کدام با انگیزه‌ها و برنامه‌های خود هدایت می‌شوند. تصمیمات شما عواقب گسترده‌ای خواهد داشت که سرنوشت Sanctuary را شکل می‌دهد و بر زندگی افراد مختلفی تاثیر می‌گذارد. در نهایت دیابلو ۴ چیزی بیش از یک ماجراجویی اکشن هک اند اسلش است؛ این یک کاوش عمیق از اخلاقیات است.

۱۷. Hi-Fi Rush

تهیه کننده: Bethesda Softworks / سازنده: Tango Gameworks
/>پلتفرم: PC, Xbox Series X/S
/>نمره‌ی متاکریتیک: ۸۷

پای یک شورش سمفونیک در میان است – بهترین بازی های ۲۰۲۳

بازی Hi-Fi Rush نه‌تنها یکی از بهترین بازی های سال ۲۰۲۳ بلکه یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های این سال بود. در Hi-Fi Rush به عنوان یک بازی اکشن مبتنی بر ریتم، شما نقش شخصیت چای (Chai)، یک ستاره‌ی موسیقی راک مشتاق را بر عهده می‌گیرید که از قدرت موسیقی خود برای شورش علیه یک شرکت ظالمانه‌ی رباتیک استفاده می‌کند. در حالی که چای در یک منظره‌ی شهری غرق در نئون‌ها و آینده‌نگرانه حرکت می‌کند، باید با ربات‌ها و موانع مختلف مقابله کند. همه‌ی این‌ها در حالی است که یک موسیقی جذاب هیجان را بیش از هر عنصر دیگری به بازیکن تزریق می‌کند. سیستم مبارزه‌ی سرگرم‌کننده‌ی بازی به طور یکپارچه مهارت‌های موسیقیایی چای را با قدرت فیزیکی او ترکیب می‌کند. در واقع با فشار دادن دکمه‌های همگام با ریتم موسیقی بازی، چای می‌تواند حملات قدرتمندی را انجام دهد، از حملات دشمن جاخالی دهد و حتی ساختار محیط را تغییر دهد و باعث باز شدن مسیرهای پنهان شود.

به نوعی چای از طریق موسیقی خود الهام‌بخش یک جنبش مقاومت است و ساکنان شهر را برای مبارزه برای آینده‌ای عادلانه‌تر متحد می‌کند. در این میان موسیقی بازی ترکیبی تپنده از راک، الکترونیک و سینت‌ویو است که کاملا مکمل گیم‌پلی اکشن سریع بازی محسوب می‌شود. این موسیقی شامل آهنگ‌های اوریجینال و همچنین آثار دارای مجوز است. گفتنی است که Hi-Fi Rush فقط یک بازی اکشن مبتنی بر ریتم نیست. این بازی تجربه‌ای است که حواس بینایی و شنیداری را حسابی قلقلک داده و در طول مدت گیم‌پلی خود، هیجان را به بازیکنان تزریق می‌کند.

۱۶. Pikmin 4

تهیه کننده: Nintendo / سازنده: Nintendo
پلتفرم: Nintendo Switch
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۷

در مناظر سرسبز، قهرمانان کوچک شکوفا می‌شوند – بازی های برتر ۲۰۲۳

در دنیای جذاب پیکمین ۴، شما در نقش آلف، بریتانی و چارلی، سه کاوشگر بین کهکشانی که در سیاره‌ای ناشناخته که مملو از موجودات دوست‌داشتنی و گیاه‌مانند به نام پیکمین هستند، سرگردان می‌شوید. همانطور که در مناظر سرسبز سیاره پیمایش می‌کنید و با دشمنان مهیب روبرو می‌شوید، انواع جدیدی از پیکمین را با توانایی‌های منحصربه‌فرد کشف خواهید کرد که می‌توانید از هر کدام برای غلبه بر چالش‌هایی که با آن‌ها روبرو می‌شوید، استفاده کنید. در واقع چه از پیکمین قرمز برای خاموش کردن شعله‌ها، از پیکمین آبی برای شنا در زیر آب یا از پیکمین زرد برای رسانش برق استفاده کنید، آن‌ها همیشه همراهان قابل اعتماد شما در نبرد خواهد بود.

با این حال چهارمین نسخه از سری پیکمین فراتر از فرماندهی انبوهی از پیکمین‌هاست و بینش جدیدی در مورد منشأء و رفتار آن‌ها ارائه می‌دهد.از طرفی همانطور که در محیط‌های پیچیده‌ی سیاره‌ی بازی کاوش می‌کنید، با خرابه‌های باستانی، آرتیفکت‌های مرموز و پیام‌های عجیب و غریبی روبرو می‌شوید که به تاریخ غنی و پیچیده‌ای اشاره می‌کنند. این اکتشافات شما را به کشف اسرار منشأ پیکمین‌ها و رابطه‌ی آن‌ها با خود سیاره هدایت می‌کند و به شما تحسین عمیق‌تری از این گونه‌ی دوست‌داشتنی می‌دهد. به طور کلی با گیم‌پلی گیرا، شخصیت‌های جذاب و تصاویری خیره‌کننده، این اثر یکی از بازی‌های ضروری برای هر دارنده‌ی نینتندو سوییچ  است.

۱۵. Final Fantasy XVI

تهیه کننده: Square Enix / سازنده: Square Enix
پلتفرم: PC, PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۷

در قلمروی کریستال‌ها و بازی تاج و تخت، خشم یک جنگجو شعله‌ور خواهد شد – بهترین بازی های ۲۰۲۳

در قلمرو پر فراز و نشیب والیستیا، سرنوشت جهان در تعادل است. شما در نقش کلایو رزفیلد، شوالیه‌ی جوانی که قسم خورده است از برادرش جاشوا محافظت کند که به عنوان فردی شناخته می‌‎شود که آیکان ققنوس که قدرت احیاء را در اختیار دارد، کنترل می‌کند. با افزایش تنش بین کشور‌های متخاصم والیستیا، کلایو وارد یک درگیری وحشیانه می‌شود که جهان را در هرج و مرج فرو می‌برد. او باید در نوعی چشم‌انداز سیاسی خائنانه حرکت کند، با آیکان‌های قدرتمند مقابله کند و در حالی که با سنگینی سرنوشت خود دست و پنجه نرم می‌کند، بر آشفتگی درونی خود نیز غلبه کند. به طور کلی داستان بازی به موضوعات خانواده، فداکاری و قدرت‌ امید می‌پردازد و روابط پیچیده‌ی بین کلایو، جاشوا و متحدانشان را در حالی که برای آینده‌ای روشن‌تر می‌جنگند، بررسی می‌کند.

فاینال فانتزی ۱۶ نشان‌دهنده‌ی بازگشت به فرم خوب این مجموعه‌ی افسانه‌ای است و اکشن عالی و داستان‌گویی احساسی که این سری را به یک پدیده‌ی جهانی تبدیل کرده است، بازمی‌گرداند. سیستم مبارزات بازی سریع و هیجان‌انگیز است و از ترکیبی از حملات فیزیکی، جادو‌های مختلف و احضار آیکان‌ها برای پیاده‌سیازی کمبوهای مخرب استفاده می‌کند. در این میان این بازی از نظر بصری نیز فوق‌العاده است و قدرت کنسول‌های نسل جدید را به نمایش می‌گذارد. محیط‌های بازی با مناظر خیره‌کننده، شهر‌های پیچیده و مدل‌های شخصیتی پرجزئیات، عالی هستند. از طرفی نورپردازی نیز به طور ویژه چشمگیر است و تجربه‌ای سینمایی و همه جانبه را ایجاد می‌کند.

موسیقی متن بازی نیز به همان اندازه چشمگیر است و توسط نوبوو اوئماتسو افسانه‌ای ساخته شده است و ترکیبی از تنظیم‌های ارکسترال و الکترونیک مدرن را به نمایش می‌گذارد. در واقع موسیقی کاملا مکمل داستان احساسی بازی و نبرد‌های پر از اکشن است و یک تجرب‌یه شنیداری شگفت‌انگیز را ارائه می‌دهد. فاینال فانتزی ۱۶ یک بازی ضروری برای طرفداران قدیمی این سری و تازه واردان است که سفری فراموش‌نشدنی پر از اکشن، ماجراجویی و احساس را ارائه می‌دهد.

۱۴. Sea of Stars

تهیه کننده: Sabotage Studio / سازنده: Sabotage Studio
پلتفرم: PC, Nintendo Switch, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۷

در جزر و مد نور ستارگان، سرنوشت جنگجویانی دوقلو در هم تنیده شده است – بهترین بازی های سال ۲۰۲۳

در Sea of Stars به عنوان یک نقش‌آفرینی نوبتی با الهام از نقش‌آفرینی‌های ژاپنی کلاسیک، شما وارد یک ماجراجویی حماسی به عنوان دوقلو‌هایی می‌شود که قرار است قدرت‌های خود را ترکیب کنند و با استفاده از جادوی افسانه‌ای اکلیپس، جهان را از شر یک کیمیاگر شیطانی نجات دهند. همانطور که در جزایر و سیاهچال‌های خطرناک بازی پیمایش می‌کنید، در نبرد‌هایی با محوریت استراتژی شرکت خواهید کرد. سیستم مبارزه با اینکه از نقش‌آفرینی‌های ژاپنی کلاسیک گرفته شده، اما مکانیک‌های خلاقانه‌ای مانند ضربات زمان دار و سینرژی را نیز معرفی می‌کند که به عمق و استراتژی گیم‌پلی اضافه می‌کند.

در کنار روایت جذاب و مبارزات سرگرم‌کننده، Sea of Stars دارای سبک بصری جذابی است که ادای احترام آثار این سبک در عصر ۱۶ بیتی است. محیط‌های بازی با دقت زیادی طراحی شده‌اند و با رنگ‌های پر جنب و جوش، اسپرایت‌های زیبا و موسیقی متن جذابی که حس نوستالژی و ماجراجویی را القا می‌کند، حسابی هماهنگ شده‌اند. البته Sea of Stars فقط یک بازگشت نوستالژیک به دوران ذکر شده نیست. این یک نقش‌آفرینی مدرن نیز محسوب می‌شود که دنیای آن مملو از زندگی و شخصیت‌های مختلف است. از شهر‌ها و روستا‌های جذاب گرفته تا سیاهچال‌های گسترده و مناظر خطرناک بازی جوهره‌ی آثار کلاسیک را کاملا به تصویر می‌کشد و مانند نامه‌ای عاشقانه به طرفداران نقش‌آفرینی‌های ژاپنی است.

۱۳. The Talos Principle 2

تهیه کننده: Devolver Digital / سازنده: Croteam
پلتفرم: PC, PS5, Xbox Series X/S<br />نمره‌ی متاکریتیک: ۸۸

در خرابه‌های گذشته، یک موجود ذی شعور برای درک کیهان در تلاش است – بهترین بازی های سال ۲۰۲۳

در دنباله‌ی بازی ماجراجویی و معمایی اول شخص تحسین‌شده‌ی استودیوی کروتیم یعنی The Talos Principle 2، شما نقش یک هوش مصنوعی به نام ۱K را بر عهده می‌گیرید که شکل جدیدی از زندگی در دنیایی خالی از زندگی انسانی است! این هوش مصنوعی که در خرابه‌های تمدنی که روزگاری پر رونق بوده، بیدار شده و وظیفه دارد اسرار این دنیای متروک و راز‌های پنهان آن را کشف کند. بازی شما را از طریق مجموعه‌ای از پازل‌های پیچیده به جلو می‌برد که منطق، نبوغ و مهارت‌های استدلال شما را به چالش می‌کشند. هر پازل هزارتویی از گیت‌های منطقی، دستکاری‌های محیطی و مکانیزم‌های پنهان است که به‌ دقت ساخته شده‌ است و نیاز به درک عمیق دنیای بازی و اصول حاکم بر وجود آن دارد.

همانطور که در چالش‌های ذهنی بازی پیشرفت می‌کنید، با پیام‌های مرموز و آرتیفکت‌هایی روبرو می‌شوید که به ماهیت وجود و هدف خلقت شما اشاره می‌کنند. این سرنخ‌ها شما را به اعماق اسرار دنیایتان هدایت می‌کنند و خطوط بین واقعیت و شبیه‌سازی را محو می‌کنند. گفتنی است که روایت بازی عمیقا فلسفی است و موضوعاتی نظیر هوشیاری، هوش مصنوعی و ماهیت هستی را بررسی می‌کند. این شما را به چالش می‌کشد تا تصورات و مفروضات خود از جهان را زیر سوال ببرید و از شما دعوت می‌کند تا در مورد ماهیت انسان بودن به تفکر بپردازید.

از نظر بصری، The Talos Principle 2 با جلوه‌های بصری خیره‌کننده که شما را به یک دیستوپیای آینده‌نگر مملو از ماشین‌آلات پیچیده، سازه‌های متروکه و مناظر خیره‌کننده می‌برد، مانند فستیوالی برای چشم‌هاست. کارگردانی هنری بازی به طور یکپارچه عناصر سایبرپانکی، علمی تخیلی و زیبایی‌شناسی دیستوپیایی را در هم می‌آمیزد و یک تجربه‌ی بصری فوق‌العاده ایجاد می‌کند. موسیقی متن بازی نیز کاملا مکمل جلوه‌های بصری آن است و حسی از رمز و راز و ناراحتی را القا می‌کند و با محیط بازی نیز کامل سازگار است.

۱۲. Alan Wake 2

تهیه کننده: Epic Games / سازنده: Remedy Entertainment<br />پلتفرم: PS5, PC, Xbox Series X/S
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۸

در چنگال تاریکی، نبرد یک نویسنده با سلاحی از جنس کلمات بیداد می‌کند – بهترین بازی های سال ۲۰۲۳

پس از ۱۳ سال انتظار، بازی ترس و بقای الن ویک ۲ سرانجام در اکتبر ۲۰۲۳ از سایه بیرون آمد و بازیکنان را به دنیای وحشتناک برایت‌ فالز و ذهن رنج‌دیده‌ی الن ویک بازگرداند. این دنباله که توسط سم لیک و کایل رولی در رمدی ساخته شده، سال‌ها پس از رویدادهای بازی اصلی شروع می‌شود و الن را در یک واقعیت کابوس‌وار قرار می‌دهد که در مرز بین تخیل و واقعیت محو شده است. او که توسط نوعی تاریکی که او را تهدید کرده تسخیر شده است، باید به اعماق ذهن خود بپردازد تا حقیقت را کشف کند و از چنگال تاریکی فرار کند.

در این میان ساگا اندرسون یک مامور ماهر اف‌بی‌آی با توانایی منحصربه‌فرد برای ورود به ذهن دیگران از طریق تله‌پاتی است. این به او اجازه می‌دهد تا در ذهن قربانیان و مظنونان نفوذ کرده و مورد افکار، انگیزه‌ها و اسرار آن‌ها اطلاعاتی کسب کند. در الن ویک ۲، ساگا به برایت فالز می‌آید تا در مورد قتل رابرت نایتینگل، مامور سابق اف‌بی‌آی، که توسط فرقه‌ای عجیب کشته شده، تحقیق کند. همانطور که او به تحقیق می‌پردازد، با الن ویک برخورد می‌کند. آن‌ها باید با هم تلاش کنند تا حقیقتی را که در پس وقایع ماوراء الطبیعه‌ی برایت فالز رخ می‌دهد را کشف کنند. از طرفی تعامل او با الن ویک پویایی جذابی را در داستان بازی ایجاد می‌کند.

الن ویک ۲ به عنوان یک اثر ترس و بقا مرزهای سنتی این ژانر را نادیده می‌گیرد و از طرفی تا جای ممکن از سبک بازی نخست دور می‌شود. این بازی طور یکپارچه عناصر ترسناک روانشناختی را با اکشن و مهم‌تر از همه المان‌های بقا در هم می‌آمیزد و فضایی منحصر‌به‌فرد و خفقان‌آور را ایجاد می کند که مدت‌ها پس از پایان در ذهن بازیکنان باقی خواهد ماند. تاریکی ظالمانه و جلوه‌های صوتی و حتی بصری فوق‌العاده‌ی آن در کنار هم به خوبی کار می‌کنند تا حس ترسی دائمی را در بازیکن ایجاد کنند. این در حالی است که کاوش آن در مضامینی نظیر آسیب‌های روانی، احساس گناه و قدرت داستان‌گویی لیک، لایه‌ای از عمق را بازی اضافه می‌کند که فراتر از ترس‌های صرفا ناگهانی است.

۱۱. Cocoon

تهیه کننده: Annapurna Interactive / سازنده: Geometric Interactive
پلتفرم: Nintendo Switch, PS4, PS5, PC, Xbox One, Xbox Series X/S
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۹

از طریق دنیاهایی درون دنیاهای دیگر، سفر رویایی یک سوسک، اسرار کیهانی را آشکار می‌کند – بهترین بازی های سال ۲۰۲۳

در Cocoon، زن جوانی به نام کوکو با یک گوی جذاب به عنوان همراهش، سفری فریبنده را در اعماق حافظه‌ی خود آغاز می‌کند. همانطور که کوکو در یک سری از جهان‌های به هم پیوسته حرکت می‌کند که هر کدام نمایانگر جنبه‌ی متفاوتی از هویت او هستند، او باید با گذشته، حال و آینده خود روبرو شود. هر جهان در بازی با دقت بالایی ساخته شده است و با رنگ‌های زنده، موجودات عجیب و غریب و پازل‌هایی که درک کوکو از واقعیت را به چالش می‌کشند، جذابیت خاص خود را دارند. سبک هنری بازی به طور یکپارچه تصاویر رویایی را با عناصر سوررئالیسم ترکیب می‌کند و یک تجربه‌ی بصری منحصربه‌فرد و فراموش‌نشدنی را ایجاد می‌کند. در این میان سفر کوکو با یک موسیقی فوق‌العاده زیبا نیز همراه است که حس نوستالژی و اشتیاق را به بازیکن القا می‌کند.

در واقع موسیقی کاملا مکمل فضای روحتمی بازی است و بازیکنان را در دنیای درونی کوکو غوطه‌ور می‌کند. البته بهتر است بدانید که Cocoon فقط یک بازی بصری خیره‌کننده نیست. این اثر همچنین کاوشی عمیق در مورد هویت انسانی و کشف خود است. در بازی همانطور که کوکو با گذشته‌ی خود روبرو می‌شود، شروع به زیر سؤال بردن جایگاه خود در جهان و معنای وجودش می‌کند. روایت بازی هم تحسین برانگیز و هم قابل تامل است و بازیکنان را دعوت می‌کند تا تجربیات و هویت خود را بازبینی کنند. به طور کلی این بازی در مورد درک پیچیدگی‌های روان انسان است. با توجه به مضمونی که دارد، Cocoon یک بازی است که مدت‌ها پس از تجربه‌ی آن در ذهن شما باقی خواهد ماند و شما را وادار می‌کند تا در خاطرات خود پرسه بزنید.

۱۰. Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

تهیه کننده: CD Projekt RED / سازنده: CD Projekt RED
پلتفرم: PS, Xbox Series X/S
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۹

در خیابان‌های نایت سیتی، ماموریتی برای تولد دوباره‌ی آزادی آغاز می‌شود – بهترین بازی های ۲۰۲۳

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty یک رستگاری کامل برای سایبرپانک ۲۰۷۷ بود و آن را در میان بهترین بازی های سال ۲۰۲۳ قرار داد. در کلان شهر پر از نئون نایت سیتی، جایی که خطوط بین واقعیت و داستان محو می‌شود، فصل جدیدی در دنیای جذاب سایبرپانک ۲۰۷۷ آشکار می‌شود. در این بسته‌ی الحاقی باید ماموریت پرمخاطره‌ای را به عنوان مزدور سایبری پیشرفته که وظیفه دارد جمهور ایالات متحده را از یک موقعیت خطرناک نجات دهد، آغاز کنید. این بسته شما را به اعماق منطقه‌ی داگ‌تاون می‌برد؛ منطقه‌ای عملا بی‌قانون که مملو از باند‌های بی‌رحم و عوامل مخفی است. در این میان پرده از شبکه‌ای از وفاداری‌های درهم شکسته و دسیسه‌های شوم سیاسی خواهید کشید؛ جایی که هر تصمیمی عواقب خود را به همراه دارد. در میان هرج و مرج ذکر شده، شخصیت اصلی بازی باید با چهره‌های مرموز، از جمله ماموری به نام سولومون رید و جانی سیلورهند، اتحاد برقرار کند. در ادامه با هم، هزارتوی داگ‌تاون را طی می‌کنید، سرنخ‌های مرموز را رمزگشایی می‌کنید و با دشمنان مهیب مقابله می‌کنید.

فانتوم لیبرتی مرز‌های نایت سیتی را گسترش می‌دهد و منطقه‌ی جدیدی را پر از جزئیات و چالش‌های منحصربه‌فرد خود معرفی می‌کند. داگ‌تاون به‌ عنوان نقاطه‌ی مقابل آسمان‌خراش‌های درخشان و نواحی مرفه شهر عمل می‌کند و نگاهی اجمالی به دنیای زیرزمینی که در زیر روکش‌های نئونی رشد می‌کند، ارائه می‌‌دهد. گفتنی است که در کنار روایت جذاب، این بسته‌ی الحاقی مکانیک‌های جدید گیم‌پلی را معرفی می‌کند که تجربه را بهبود می‌بخشد. در نهایت جلوه‌های بصری، زیبایی‌شناسی خیره‌کننده‌ی بازی را با محیط‌های پرجزئیات، نورپردازی پویا و سبک سایبرپانکی که شما را در قلب شهر نایت سیتی غوطه‌ور می‌کند، زیبا‌تر از همیشه می‌کند.

۹. Dead Space

تهیه کننده: Electronic Arts / سازنده: Motive Studio
پلتفرم: PS5, PC, Xbox Series X/S
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۹

در راهروهای آلوده به نکرومورف ایشیمورا، کابوس لانه کرده است – بهترین بازی های ۲۰۲۳

در اعماق متروک فضا، USG Ishimura، یک کشتی عظیم سرگردان است و دالان‌های آن با سکوتی شوم همراه شده‌اند. همانطور که به این هزارتوی متروک قدم می‌گذارید، درخشش چراغ‌های اضطراری سایه‌های وهم‌انگیزی ایجاد کرده و احساس ترس شما را فرا می‌گیرد؛ گویی موجودی نادیده مراقب هر حرکت شماست. این اتمسفر دلهره‌آور بازسازی Dead Space است، یک بازسازی وفادارانه‌ از شاهکار ترس و بقا و علمی تخیلی ۲۰۰۸ که در آن شما در نقش آیزاک کلارک، تکنسینی که وظیفه‌ی تعمیر‌ ایشیمورا را بر عهده دارد، خود را در کابوسی از موجودات عجیب و غریب و وحشت بی‌امان گرفتار پیدا خواهید کرد.

با کاوش در ایشیمورا، به مرور وحشت واقعی آشکار می‌شود. خدمه‌ی کشتی ظاهرا توسط نکرومورف‌ها از بین رفته‌اند. در این میان آزایک مسلح به سلاح پلاسمای قابل اعتماد خود و سایر سلاح‌های ویرانگر، باید در راهرو‌های کشتی حرکت کرده و رمز و راز آن را کشف کند. این بازسازی به طرز ماهرانه‌ای فضای بازی اصلی را به تصویر می‌کشد و وحشت درونی بیشتری را در آن ایجاد می‌کند. محیط‌ها با جزئیات بالایی طراحی شده‌اند، طراح جلوه‌های بصری عالی است و نکرومورف‌ها نیز ترسناک‌تر از همیشه هستند.

البته این صرفا یک بازسازی کاملا دقیق از نسخه‌ی اصلی نیست. این بازی به نوعی یک تجربه‌ی احیا شده است که میراث سری را ارج می‌نهد و در عین حال پیشرفت‌های جدیدی را معرفی می‌کند که گیم‌پلی و روایت را ارتقا می‌بخشد. به عنوان مثال سیستم نبرد بازی اصلاح شده است و گزینه‌های شخصی‌سازی عمیق‌تری برای تجهیزات و فرصت‌های تاکتیکی بیشتری برای متلاشی کردن و از بین بردن دشمنان ارائه می‌دهد. ریتم بازی نیز به دقت متعادل شده است و جریان ثابتی از ترس‌ها و سکانس‌های اکشن تنش‌زا را تضمین می‌کند. داستان تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده است، اما بازسازی ذکر شده عمیق‌تر به آشفتگی عاطفی ایزاک می‌پردازد. در نهایت صداپیشگی در سطح بالایی قرار دارد و گانر رایت در نقش ایزاک بازی جذابی را ارائه می‌دهد و آسیب‌پذیری و در عین حال اراده‌ی قوی این شخصیت را به تصویر می‌کشد.

۸. Pizza Tower

تهیه کننده: Tour De Pizza / سازنده: Tour De Pizza
پلتفرم: Nintendo Switch, PS4, Xbox One, PC, Xbox Series X/S, PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۹

در میان ارتفاعات پنیری، یک سرآشپز اوج می‌گیرد – بهترین بازی های ۲۰۲۳

در دنیای شلوغ شهر پیتزا، پپینو اسپاگتی، یک پیتزا پز پرشور، زمانی که یک پیتزای سرکش به نام Pizzaface از اعماق آشپزخانه بیرون می‌آید، زندگی خود را در خطر می‌بیند. پپینو که مصمم است پیتزافروشی محبوبش را نجات دهد و نظم را به سیستم آشپزی شهر بازگرداند، ماموریت جسورانه‌ای را آغاز می‌کند تا از برج پیتزای غول پیکر که توسط خود پیتزافیس ساخته شده است، بالا رود. همانطور که پینو از راهرو‌های پیچ در پیچ برج بالا می‌رود، با چالش‌های آشپزی زیادی روبرو می‌شود که مهارت‌های پلتفرمر و مهارت او در تهیه‌ی پیتزا را در معرض آزمایش قرار می‌دهد. او بر روی موانع پوشیده شده با پپرونی پریده، از تکه‌های گوجه فرنگی پرنده جاخالی داده و با گروهی رنگارنگ از دشمنان با مضمون پیتزا از طریق حرکات آکروباتیک و کاتر پیتزای خود مبارزه می‌کند.

در طول راه، پپینو با گروهی از شخصیت‌های عجیب و غریب مواجه می‌شود، از جمله یک سوسیس سرآشپز، یک کبوتر پیک پیتزا و یک کوفته‌ی عاقلانه که توصیه‌های طعنه‌آمیزی می‌دهد. این برخورد‌ها طنزی دلچسب را به اکشن و پلتفرمینگ بازی اضافه می‌کنند. این بازی ادای احترامی به پلتفرمرهای کلاسیکی مانند سری واریو لند (Wario Land) است و در عین حال ترکیب منحصربه‌فرد پیتزا و طنز خود را به آن اضافه می‌کند. در این میان مراحل بازی با دقت زیادی طراحی شده‌اند و بازیکنان را تشویق می‌کند تا بر مکانیک‌های پلتفرمینگ تسلط پیدا کنند و در مانور‌های مخاطره‌آمیز شرکت کنند تا امتیازات بالایی کسب کنند. محیط‌ها از نظر بصری پر جنب و جوش هستند و با سبک هنری کارتونی که یادآور کارتون‌های کلاسیک و سریال‌های کمپانی نیکلودئون در دهه‌ی ۹۰ است، چشم‌نواز است.

۷. Dave the Diver

تهیه کننده: Frogwares / سازنده: Frogwares
پلتفرم: PC
نمره‌ی متاکریتیک: ۹۰

در اعماق ناشناخته، رویاهای دیو گرد هم می‌آیند – بهترین بازی های ۲۰۲۳

در بازی Dave the Diver، بازیکنان نقش دیو را بر عهده می‌گیرند که یک کاشف بی‌باک زیر آب با اشتیاق به جمع‌آوری موجودات دریایی و تحویل آن به یک رستوران است. دیو با تجهیزات غواصی و کنجکاوی سیری ناپذیر خود، ماموریت‌های هیجان‌انگیزی را برای کشف راز‌های اعماق آب‌ها آغاز می‌کند. او در حالی که در دنیایی مسحورکننده مملو از ماهی‌های رنگارنگ، کشتی‌های غرق شده‌ی اسرارآمیز و صخره‌های مرجانی نفس‌گیر حرکت می‌کند، با مجموعه‌ی متنوعی از موجودات زیر آب روبرو می‌شود که هر کدام ویژگی‌ها و رفتار‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. از دلفین‌های بازیگوش گرفته تا نهنگ‌های باشکوه، ماجراجویی‌های دیو پر از شگفتی و هیجان است. همچنین او به مرور در مورد شبکه‌ای پیچیده از زندگی که در زیر امواج وجود دارد، اطلاعات کسب می‌کند.

شایان ذکر است که Dave the Diver صرفا یک شبیه‌سازی ماهیگیری نیست. این یک تجربه‌ی همه‌جانبه است که عناصر نقش‌آفرینی، اکشتاف، حل پازل و حتی کمی از ترس را در گیم پلی خود ترکیب می‌کند. همانطور که دیو عمیق‌تر به اسرار اقیانوس می‌پردازد، سرنخ‌های مرموزی را کشف کرده و به درون افسانه‌های باستانی وارد شده که او را به کشف گنجینه‌های پنهان و حل معما‌های گیج‌کننده سوق می‌دهند. البته ماجراجویی شما به اکتشاف و حل معما ختم نمی‌شود. همانطور که امپراتوری زیر آب شما رشد می‌کند، رستوران سوشی خود را مدیریت خواهید کرد. این شامل تهیه‌ی مواد تازه، پخت غذا و مدیریت کارکنان می‌شود تا به مشهورترین سرآشپز سوشی در اقیانوس تبدیل شوید.

۶. Marvel’s Spider-Man 2

تهیه کننده: Sony Interactive Entertainment / سازنده: Insomniac Games
پلتفرم: PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۹۰

پیوند قهرمانانه‌ی دو مرد عنکبوتی در شهر چشم‌نواز نیویورک، حسابی می‌درخشد – بهترین بازی های سال ۲۰۲۳

اسپایدرمن ۲ بازیکنان را به دنیای باز و گسترده نیویورک باز می‌گرداند که اکنون با جلوه‌های صوتی و بصری پیشرفته جذاب‌تر و واقع‌گرایانه‌تر از همیشه است. بازیکن در نقش پیتر پارکر و مایلز مورالز، با بزرگترین چالش‌های آن‌ها روبرو خواهند شد که قدرت‌های عنکبوتی آن‌ها را تا حد ممکن آزمایش خواهد کرد. تهدیدها برای پیتر پارکر و مایلز مورالز در این بازی بی‌سابقه است. در واقع با ظهور سمبیوت ترسناک ونوک، شهر با سطح جدیدی از خطر روبرو می‌شود که هر دو مرد عنکبوتی را به سمت محدودیت‌های خود سوق می‌دهد. همانطور که پیتر با زندگی شخصی خود دست و پنجه نرم می‌کند و مایلز خود را با قدرت‌های تازه یافته‌اش تطبیق می‌دهد، آن‌ها باید یاد بگیرند که با هم کار کنند تا از نیویورک در برابر نیرو‌هایی که تهدید به نابودی آن کرده محافظت کنند.

بازی در زمینه‌ی گیم‌پلی نیز پیشرفت‌های زیادی داشته است. از جمله این پیشرفت‌ها می‌توان به سیستم تارزنی بهتر و روان‌تر اشاره کرد که به لطف سیستم فیزیک و انیمیشن‌های بهبود یافته در کنار بال‌های پرواز، سرگرم‌کننده‌تر از همیشه است. در این میان توانایی‌های هر دو شخصیت نیز جذاب‌تر از قبل شده و از طرفی توانایی‌های سیمبیوتی پیتر، عمق جدیدی به سیستم مبارزات داده است. شهر نیویورک نیز با مناطق جدید برای کشف و با عابران پیاده، ترافیک و رویدادهای تصادفی بیشتر از همیشه زنده به نظر می‌رسد. طراحی صدا نیز درجه یک است و با جلوه‌های صوتی و موسیقی حماسی که کاملا با اکشن بازی سازگار است، لذت بیشتری به شما هدیه می‌دهد. در نهایت با تصاویری خیره‌کننده، گیم‌پلی روان و جذاب و داستانی درگیرکننده که زندگی دوگانه‌ی شخصی و ابرقهرمانی پیتر و مایلز را بررسی می‌کند، اسپایدرمن ۲ یک بازی ضروری برای هر طرفدار سبک ابرقهرمانی است.

۵. Street Fighter 6

تهیه کننده: Capcom / سازنده: Capcom<br />پلتفرم: PS4, PS5, PC, Xbox Series X/S
نمره‌ی متاکریتیک: ۹۲

در جهانی که اسطوره‌ها روبروی هم می‌ایستند، سمفونی مشت‌ها در جریان است – بهترین بازی های سال ۲۰۲۳

استریت فایتر ۶ آخرین نسخه از مجموعه بازی‌های مبارزه‌ای مشهور کپ‌کام است که در عین حفظ عناصر اصلی که باعث محبوبیت آن در بین طرفدارانی در سراسر جهان شده است، چشم‌اندازی تازه به گیم‌پلی نمادین آن می‌آورد. این بازی دارای سیستم مبارزه‌ی اصلاح شده، شخصیت‌های جدید و مجموعه‌ای از ویژگی‌های هیجان‌انگیز است که این ژانر را دوباره به نوعی تعریف می‌کند. سیستم مبارزه در استریت فایتر ۶ با تمرکز بر سرعت، روان بودن و استراتژی به طور کامل بازنگری شده است. این بازی یک سیستم جدید با نام Drive را معرفی می‌کند که به بازیکنان اجازه می‌دهد حرکات قدرتمندی انجام دهند و این لایه‌ی جدیدی از پیچیدگی و هیجان را به گیم‌پلی اضافه کنند.

فهرست مبارزان در استریت فایتر ۶ شامل شخصیت‌های قدیمی و جدید است که هر کدام سبک‌ها و شخصیت‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. اسطوره‌هایی مانند ریو، چون لی و گای، همراه با تازه واردانی مانند جیمی، یک مبارز بریتانیایی کیک بوکسینگ با عشق به موسیقی و لی فن، یک رزمی کار چینی با درک شدیدی از عدالت، به مبارزه دعوت شده‌اند. این بازی همچنین دارای استیج‌های مبارزه‌ی پر جنب و جوش و متنوعی است که هر کدام فضا و چالش‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. بازیکنان از خیابان‌های شلوغ شهر به سواحل آفتابی و حتی اعماق جنگل‌های بارانی آمازون سفر خواهند کرد.

این بازی که توسط موتور اختصاصی کپ‌کام یعنی RE Engine ساخته شده، دارای سه حالت بازی متفاوت از جمله Fighting Ground ،World Tour و Battle Hub نیز است. بخش Fighting Ground به طور کلی شامل تمام حالت‌های بازی‌های قبلی سری نظیر آرکید، حالت آموزشی و غیره است. World Tour یک حالت داستانی تک‌ نفره است و به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا داستان خود را به همراه آواتار تجربه کنند. در نهایت بخش Battle Hub برای تجربه‌ی آنلاین طراحی شده و راه‌های جدیدی را برای برقراری ارتباط و تعامل در اختیار بازیکنان قرار خواهد داد. استریت فایتر ۶ یکی از بهترین بازی های سال ۲۰۲۳ و همچنین یکی از بهترین بازی‌های مبارزه‌ای سال‌های اخیر است.

۴. Super Mario Bros. Wonder

تهیه کننده: Nintendo / سازنده: Nintendo
پلتفرم: Nintendo Switch
نمره‌ی متاکریتیک: ۹۲

در آغوش شگفتی، ماریو دوباره بیدار شده است – بهترین بازی های ۲۰۲۳

مگر می‌شود یک بازی اصلی از ماریو منتشر شود و انتظار حضور نام آن در میان بهترین بازی های سال را نداشته باشیم؟ بازی Super Mario Bros. Wonder بازگشت پیروزمندانه‌‌ی سری ماریو را به پلتفرمرهای دوبعدی کلاسیک با اسکرول جانبی نشان می‌دهد که برای چندین دهه مشخصه‌ی اصلی این مجموعه‌ی پرطرفدار بودند. ماریو واندر با جلوه‌های بصری پر جنب و جوش، موسیقی جذاب و گیم‌پلی اعتیاد‌آور خود، جوهره‌ی چیزی که ماریو را بسیار محبوب می‌کند، به تصویر کشیده و در عین عناصر تازه و چالش‌های جدیدی را معرفی می‌کند. در بازی بازیکنان کنترل ماریو را در دست می‌گیرند که او وارد یک ماجراجویی بزرگ در قلمروی گل‌ها می‌شود، سرزمینی سرسبز و رنگارنگ مملو از مناظر مسحورکننده، موانع چالش برانگیز و انبوهی از دشمنان آشنا و جدید که میزبان سرگرم‌کننده‌ای است.

دنیای جذاب بازی مملو از راز‌ها و شگفتی‌های پنهان است که منتظر کشف شدن هستند. برای کشف سکه‌های مخفی، توانایی‌ها و مراحل مخفی، هر گوشه و کنار پادشاهی گل‌ها را باید کاوش کنید. این بازی به طور یکپارچه مکانیک‌های کلاسیک سبک پلتفرمر دوبعدی را که طرفداران دوست دارند با اصلاحات مدرنی که گیم‌پلی بازی را جذاب‌تر کرده ترکیب می‌کند. حرکت ماریو در بازی به اندازه‌ی کافی روان است و طراحی مراحل با دقت انجام شده تا تجربه‌ای چالش‌برانگیز اما منصفانه را ارائه دهد. در این میان توانایی‌ها و مکانیک‌های جدید به گیم‌پلی عمق و تنوع زیادی می‌افزایند، در حالی که عناصر آشنا تضمین می‌کنند که این تجربه‌ی شگفت‌انگیز به عناصر اصلی مجموعه وفادار باشد.

۳. Resident Evil 4

تهیه کننده: Capcom / سازنده: Capcom
پلتفرم: PS5, PS4, Xbox Series X/S, PC
نمره‌ی متاکریتیک: ۹۳

در قلمروی تاریکی، جایی که کابوس‌ها در آن ساکن هستند، شجاعت لئون، مانند شعله‌ای است که بر آن حاکم خواهد شد. – بهترین بازی سال ۲۰۲۳

بازسازی رزیدنت اویل ۴ یک بازسازی از اثر ترس و بقای شاهکار سال ۲۰۰۵ است که تجربه‌ای تازه را ارائه می‌دهد که میراث خود را ارج می‌نهد و در عین حال پیشرفت‌هایی در گیم‌پلی، داستان و گرافیک ایجاد می‌کند. بازیکنان بار دیگر نقش لیان اس. کندی، یک مامور ویژه‌ی سرسخت را بر عهده می‌گیرند که خود را درگیر یک ماموریت ناامیدکننده برای نجات اشلی گراهام، دختر ربوده شده‌ی رئیس جمهور ایالات متحده، می‌بیند. بازی لیان را به دهکده‌ای دورافتاده در اسپانیا می‌برد؛ جایی که فرقه‌ای بدخواه به نام لوس ایلومینادوس کنترل را در دست گرفته است و از یک انگل مرموز برای دستکاری اعضای خود و تبدیل آن‌ها به موجودات عجیب و غریب استفاده می‌کند.

این بازسازی به داستان جذاب رزیدنت اویل ۴ وفادار است و البته روایت اصلی را گسترش می‌دهد و لایه‌های جدیدی از رمز و راز را به آن اضافه کرده است. بازیکنان مکان‌هایی آشنا را تجربه می‌کنند و با شخصیت‌های قدیمی زیادی مواجه می‌شوند، اما این بار با چشم‌اندازی تازه که انگیزه‌ها و اقدامات آن‌ها را بیشتر روشن می‌کند. بازی دارای جلوه‌های بصری خیره‌کننده‌ای است که دنیای آن را با جزئیات بی‌نظیر و واقع‌گرایانه زنده می‌کنند. محیط‌ها با دقت و جزئیات زیادی طراحی شده‌اند و مدل‌های شخصیت‌ها به‌طور باورنکردنی‌ای واقعی به نظر می‌رسند. از طرفی جلوه‌های نورپردازی نفس‌گیر هستند. بازسازی رزیدنت اویل ۴ تنها به تغییر داستان و گرافیک بسنده نکرده و با کنترل‌های پیشرفته، گان‌پلی بهبود یافته و رویکرد استراتژیک‌تر برای مبارزه به شدت سرگرم‌کننده است. گفتنی است که این بازسازی همچنین محتویاتی فرعی از بازی اصلی از جمله کمپین Separate Ways و حالت Assignment Ada را در خود جای داده است.

۲. The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

تهیه کننده: Nintendo / سازنده: Nintendo
پلتفرم: Nintendo Switch
نمره‌ی متاکریتیک: ۹۶

جایی که آسمان‌ها از هم گسیخته شده، میراث لینک آشکار می‌شود – بهترین بازی های ۲۰۲۳

یک رویداد فاجعه بار قلمروی زمانی آرام هایرول را در هم شکسته و آن را در هرج و مرج و ناامیدی فرو می‌برد. سرزمین‌هایی که زمانی یکی بودند، اکنون ویران و تقسیم شده‌اند و جزایر اسرارآمیزی در میان آسمان متلاشی شده شناور هستند. لینک، قهرمان افسانه‌ای سری زلدا، باید برای بازگرداندن تعادل و کشف منبع این تحول ویرانگر، سفری خطرناک را آغاز کند. در این دنباله مجموعه مهارت‌های لینک گسترش یافته است و به طور خاص به او این قدرت داده شده که محیط را به گونه‌ای که قبلا نمی‌شد دستکاری کند. با توانایی‌های جدید Emprise و Amalgam، او در این نسخه می‌تواند‌ اشیاء را بلند کند و شکل دهد، سلاح‌های قدرتمندی با آن‌ها بسازد و حتی وسایل نقلیه‌ی موقتی را برای عبور از پهنه‌ی وسیع سرزمین بازی بسازد.

همانطور که لینک عمیق‌تر به راز‌های وضعیت درهم شکسته‌ی هایرول می‌پردازد، با شخصیت‌های مرموز یروبرو می‌شود و حقایق پنهانی در مورد گذشته‌ی پادشاهی را کشف می‌کند. در واقع ماموریتش او را به اعماق خطرناک زمین، ارتفاعات سر به فلک کشیده‌ی آسمان و حتی خود زمان می‌برد. The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom یک بازی خارق‌العاده است که ژانر جهان باز را به اوج می‌رساند. این اثر شاهکاری است که نه تنها از نظر کیفی برابر با آنچه قبلا آمده است، بلکه تمام تلاش خود را می‌کند تا از آن پیشی بگیرد. جهان بازی گسترده و پر از اسرار برای کشف است، سیستم مبارزه هیجان‌انگیز و متنوع است و داستان هم حماسی و هم شخصی محسوب می‌شود. این بازی بدون شک یکی از بهترین بازی‌های تاریخ است و تجربه‌ی آن برای هر گیمری ضروری است.

۱. Baldur’s Gate 3

تهیه کننده: Larian Studios / سازنده: Larian Studios<br />پلتفرم: PC, PS5, Xbox Series X/S
نمره‌ی متاکریتیک: ۹۶

وقتی آزادی حکم‌رانی می‌کند – بهترین بازی های ۲۰۲۳

برنده‌ی بزرگ بهترین بازی های سال ۲۰۲۳ به جدیدترین ساخته‌ی استودیو لاریان تعلق می‌گیرد. دروازه‌ی بالدور ۳ از استودیوی لاریان، نسخه‌ی جدیدی از سری نقش‌آفرینی کلاسیکی است که مدت‌ها منتظر آن بودیم. این بازی یک تجربه‌ی خیره‌کننده است که بازیکنان را به قلمرو‌های فراموش شده و به طور خاص به شهر اصلی The Gate می‌برد؛ یک کلان‌شهر گسترده که غرق در تاریخ باستان و در هاله‌ای از رمز و راز پوشیده شده است. استودیوی لاریان که به خاطر سیستم‌های پیچیده‌ی خلق شخصیت‌هایش شناخته می‌شود، در Baldur’s Gate 3 از خود نیز پیشی گرفته است. بازیکنان می‌توانند قهرمانان خود را از تعداد زیادی از نژادها، از جمله نژادهای آشنای D&D مانند کوتوله‌ها، الف‌ها و انسان‌ها، و همچنین گزینه‌های عجیب‌تری مانند تیفلینگ و آسیمار انتخاب کنند و وارد ماجراجویی‌های حماسی خارق‌العاده‌ای شوند. خلق شخصیت فراتر از ظاهر فیزیکی است و به بازیکنان اجازه می‌دهد شخصیت‌ها، داستان‌های پس‌زمینه و غیره را طوری شکل دهند که با ترجیحاتشان به خوبی هماهنگ شود.

واضح است که استودیوی سازنده عشق زیادی را در این بازی گذاشته است. جهان بازی پر از جزئیات و حیات است، شخصیت‌ها به خوبی نوشته شده و درگیرکننده هستند و مبارزه هم تاکتیکی و هم پاداش‌دهنده است. در واقع این بازی تنها یک دنباله برای یک اثر کلاسیک نقش‌آفرینی نیست بلکه برداشتی متفاوت از این سبک است. استودیوی سازند عناصری اصلی سری Baldur’s Gate را گرفته و آن‌ها را با المان‌های مدرن همراه کرده و این منجر به خلق اثری شده که هم آشنا و هم تازه است. در این میان گزینه‌های دیالوگ در Baldur’s Gate 3 از نظر انتخاب و پیامد یک کلاس درس برای بازی‌ساران هستند. مکالمه با NPCها صرفا وسیله ای برای پیشبرد داستان نیست و آن‌ها فرصت‌هایی را برای ایجاد اتحاد، حل و فصل مسالمت آمیز درگیری‌ها یا درگیر شدن ارائه می دهند. در واقع هر تصمیمی دارای پیامد خود است و به روایت عالی بازی و سرنوشت شخصیت‌هایی که با آن‌ها نیز روبرو می‌شوید، شکل می‌دهد.

در رابطه با سیستم مبارزه، Baldur’s Gate 3 مبارزات تاکتیکی خاصی که به ویژگی بارز مجموعه‌ی Dungeons & Dragons تبدیل شده را استفاده می‌کند. بازیکنان می‌توانند اعضای گروه خود را انتخاب کرده و از توانایی‌ها و جادوهای منحصر‌به‌فرد برای غلبه بر رویارویی‌های چالش‌برانگیز استفاده کنند. این بازی انواع مختلفی از سبک‌های بازی را ارائه می‌دهد که به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا رویکرد ترجیحی خود را برای مبارزه کشف کنند. در نهایت گفتنی است که Baldur’s Gate 3 فقط یک بازی نیست، بلکه تجربه‌ای است که مدت‌ها پس از اتمام آن با شما خواهد ماند و در نهایت یک بازی ضروری برای هر طرفدار نقش‌آفرینی و مانند نامه‌ای عاشقانه به طرفداران آثار کلاسیک این سبک است.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
برچسب ها
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار