نقدو بررسی انواع موبایل

بررسی بلک بری موشن (Blackberry Motion): یک گوشی خوب با ظاهری متفاوت!

گوشی بلک بری موشن (Blackberry Motion) یکی از جدیدترین گوشی‌های شرکت بلک بری است که از سخت افزاری خوب، کیفیت ساخت مطلوب، دوربین مناسب و باتری قدرتمند بهره می‌برد. این گوشی بنا به دلایل مختلف می‌تواند یک گزینه خرید خوب برای کاربران باشد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی بلک بری موشن بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را عنوان کنیم.

معرفی Blackberry Motion (بلک بری موشن)

در اکتبر (October) سال 2017 شرکت بلک بری به طور رسمی از گوشی جدید خود تحت عنوان بلک بری موشن (Blackberry Motion) رونمایی کرد. این گوشی نقاط قوت بسیاری دارد و علاقمندان به محصولات شرکت بلک بری خیلی زود از آن استقبال کردند. قیمت بلک بری موشن شاید خیلی رقابتی در نظر گرفته نشده باشد و همین مسئله سبب می‌شود تا گوشی‌های زیادی بتوانند به رقیب جدی برای آن تبدیل شوند.

گوشی‌هایی مثل گلکسی A8 2018 سامسونگ، هوآوی Nova 3i، نوکیا 7 پلاس و شیائومی Mi 6 می‌توانند چند مورد از اصلی‌ترین رقیب‌های Blackberry Motion محسوب شوند. ما در این مطلب اختصاصی می‌خواهیم به بررسی بلک بری موشن بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را عنوان کنیم. بنابراین اگر قصد خرید یک گوشی جدید را دارید و Blackberry Motion از گزینه‌های مد نظرتان است، توصیه می‌کنیم تا انتهای این بررسی با ما همراه باشید.

بررسی بلک بری موشن (Blackberry Motion): کیفیت ساخت، طراحی و ظاهر

بررسی بلک بری موشن را با زیر ذره‌بین قرار دادن کیفیت ساخت، سبک طراحی و ظاهر این گوشی شروع می‌کنیم. فریم اصلی گوشی مورد نظر از آلومینیوم تشکیل شده اما قاب پشت آن از لایه‌ای پلاستیکی و مقاوم بهره‌مند است که منجر به ایجاد ظاهر و سبک طراحی متفاوتی برای دستگاه می‌شود. این لایه پلاستیکی بسیار سخت و مقاوم طراحی شده و از یک سو منجر به جلوگیری از ایجاد خراشیدگی روی قاب پشت دستگاه می‌شود و از سوی دیگر به دلیل حالتی که دارد، می‌تواند تا حدی پتانسیل دستگاه برای مقاومت در برابر ضربه را حداقل در مقایسه با گوشی‌هایی که از لایه شیشه‌ای بهره‌مند هستند بیشتر کند.

گوشی از استاندارد ضد آب IP67 هم پشتیبانی به عمل می‌آورد و به موجب آن می‌تواند تا 30 دقیقه در عمق 1 متری آب دوام داشته باشد. ابعاد بدنه آن 8.1 در 75.5 در 155.8 میلیمتر بوده و دستگاه حدود 167 گرم وزن دارد. ضمناً بلک بری موشن از اتصال همزمان دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند و بدین سبب از یک شیار سیم کارت هیبریدی بهره‌مند است. زمانی که از نمای رو به رو به این گوشی نگاه کنید ویژگی خیلی خاص و متفاوتی توجه‌تان را جلب نخواهد کرد. شاید سبک طراحی قاب گوشی اصلی‌ترین ویژگی باشد که در این شرایط به چشم‌تان می‌آید چون در دو لبه فوقانی حالتی گوشه‌دار دارد و در دو لبه زیرین حالتی منحنی شکل را ارائه می‌کند.

شرکت بلک بری اشاره کرده که پنل جلوی گوشی Blackberry Motion را با شیشه مقاوم در برابر خط و خشی پوشانده اما اشاره‌ای به مدل دقیق و جزئیات این شیشه نکرده است، بنابراین بهتر است چندان به این ویژگی اعتماد نکنید و حتماً روی نمایشگر دستگاه یک گلس محافظ LCD نصب نمایید. دکمه هوم بلک بری موشن زیر نمایشگر آن نصب شده و قابلیت اسکن انگشت را هم فراهم می‌کند. حاشیه‌های صفحه نمایش دستگاه هم نسبتاً ضخیم هستند و این امر سبب شده که فقط چیزی در حدود 70.2 درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی توسط صفحه نمایش آن احاطه شود که در مقایسه با نسبت نمایشگر به بدنه گوشی‌های مدرن و پرطرفدار امروزی مقدار خیلی زیادی نیست.

اما زمانی که به قاب پشت بلک بری موشن نگاه کنید، ظاهر متفاوت دستگاه بیشتر برایتان قابل درک می‌شود. قاب پشت این گوشی تقریباً از دو بخش تشکیل شده که بخش فوقانی آن آلومینیوم به نظر می‌رسد اما اینطور نیست و باید بدانید که کل قاب پشت این از پلاستیک سختی تشکیل شده که فقط ظاهر آن در بخش‌های مختلف قاب پشت دستگاه متفاوت خواهد بود. در وسط قاب پشت گوشی لوگوی بلک بری مشاهده می‌شود و دوربین اصلی گوشی و چراغ فلش LED آن هم در بخش فوقانی و سمت چپ قاب پشت دستگاه نصب است. اگر به لبه‌های قاب گوشی نگاه کنید متوجه می‌شوید که بلک بری سعی کرده لبه فوقانی قاب گوشی را منحنی شکل طراحی کند، اما سه لبه سمت راست، چپ و زیرین دستگاه حالتی فلت دارند.

به طور کلی شاید بتوان گفت که گوشی بلک بری موشن از نظر ظاهر و سبک طراحی یکی از بهترین گزینه‌های اندرویدی بازار است، اما باید اعتراف کرد که سبک طراحی این گوشی نسبت به اغلب گوشی‌های اندرویدی فعلی متفاوت بوده و دستگاه ظاهری متمایز را ارائه می‌کند. شاید برخی افراد به همین دلیل تمایل بیشتری نسبت به خرید گوشی بلک بری موشن پیدا کنند. پس اگر به دنبال یک گوشی اندرویدی با کیفیت و با ظاهری متفاوت هستید، Blackberry Motion می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های خرید پیش رویتان محسوب شود.

بررسی بلک بری موشن (Blackberry Motion): صفحه نمایش

صفحه نمایش گوشی Blackberry Motion یک نمایشگر 5.5 اینچی نوع IPS LCD است که نسبت 16 به 19 دارد و رزولوشن 1920 در 1080 پیکسلی یا اصطلاحاً فول اچ دی را ارائه می‌کند. بدین سبب تراکم پیکسلی نمایشگر دستگاه به چیزی در حدود 403 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که مقدار معمولی برای گوشی با قیمت بلک بری موشن محسوب می‌شود. همانطور که قبلاً گفتیم شرکت بلک بری اشاره کرده که روی نمایشگر گوشی مذکور را با شیشه ضد خش پوشانده اما در مورد جزئیات آن صحبتی نکرده است، بنابراین بهتر است خیلی به این ویژگی Blackberry Motion متکی نشوید! همچنین صفحه نمایش گوشی حاشیه‌های نسبتاً ضخیمی دارد و فقط 70.2 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد.

بنابراین بر روی کاغذ ویژگی‌های صفحه نمایش گوشی بلک بری موشن کاملاً معمولی و در حد گوشی‌های هم رده خودش خواهد بود، اما در عمل چطور؟ در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که صفحه نمایش گوشی از نظر شادابی، شارپنس، تفکیک‌پذیری رنگ‌ها و غیره عملکرد مطلوبی دارد. در منو تنظیمات گوشی بخشی برای تنظیم میزان گرمای رنگ صفحه نمایش هم ارائه شده که استفاده درست از آن می‌تواند بسیار جالب باشد. بنابراین شادابی تصویر، تفکیک‌پذیری رنگ‌ها، شارپنس و سایر عوامل این چنینی در نمایشگر بلک بری موشن استانداردهای لازم را دارند.

صفحه نمایش گوشی از نظر تولید روشنایی هم شرایط قابل قبولی دارد. این مسئله سبب می‌شود که بتوانید در محیط‌های باز و تحت تابش نور به شکل بهتری از دستگاه استفاده کنید و محتوای روی نمایشگر دستگاه را کامل ببینید. بدین منظور کافیست شدن روشنایی صفحه نمایش بلک بری موشن را روی 80 درصد تنظیم کنید تا تمام محتوای آن به طور کامل در محیط‌های باز قابل رویت باشند. به طور کلی باید گفت که شاید ظاهر صفحه نمایش گوشی خیلی زیبا به نظر نرسد و بهره‌مند نبودن آن از شیشه گوریلاگلس کمی نا‌ امیدکننده باشد، اما عملکرد نمایشگر دستگاه از نظر توان تولید روشنایی، شارپنس، تفکیک‌پذیری رنگ‌ها، شادابی و تصویر و غیره قابل قبول بوده و منطبق با استانداردهایی است که انتظار داشتیم ارائه کند.

بررسی بلک بری موشن (Blackberry Motion): سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عامل پیش فرضی که روی Blackberry Motion نصب شده، سیستم عامل اندروید 7 نوقا خواهد بود. رابط کاربری اختصاصی و متفاوت بلک بری هم به طور پیش فرض روی آن نصب خواهد بود و منجر به ارائه ویژگی‌های خاصی توسط آن می‌شود. بلک بری همیشه به تامین امنیت کاربران معروف بوده و در رابط کاربری اختصاصی خودش هم اپلیکیشنی تحت عنوان DTEK را ارائه می‌کند که در واقع یک پسورد منیجر حرفه‌ای است و وظیفه حفظ پسوردهای پیشرفته شما در سایت‌ها و بخش‌های مختلف را برعهده دارد.

بلک بری قابلیت‌های متنوع دیگری را هم در رابط کاربری اختصاصی خودش ارائه می‌کند که تجربه‌ای جالب‌تر و متفاوت‌تر از اندروید 7 نوقا را برایتان به ارمغان خواهند آورد. به تدریج و با بکارگیری گوشی خود به خود با قابلیت‌های خاص گوشی آشنا خواهید شد. یکی از این قابلیت‌ها مربوط به ارائه آیکون اپلیکیشن‌ها و غیره به صورت میانبر در لبه صفحه نمایش دستگاه می‌شود که شاید چیزی تداعی بخش ویژگی مشابه با لبه خمیده گوشی‌های گلکسی S اج سامسونگ باشد. ضمناً اپلیکیشن Blackberry Hub را هم فراموش نکنید که تمام نوتیفیکیشن ها و اتفاق‌های تازه واتساپ، بخش پیامک‌ها و ایمیل‌هایتان را به صورت یک تایم لاین در اختیارتان قرار می‌دهد.

بنابراین گوشی بلک بری موشن از نظر سیستم عامل و ویژگی‌هایی که توسط آن ارائه می‌شود یک گوشی مناسب است. عملکرد بستر نرم افزاری این گوشی هم بسیار خوب و قابل قبول بوده و روان بودن آن با چند دقیقه استفاده از گوشی قابل درک خواهد بود. پس اگر به غنی بودن و سرعت خوب بستر نرم افزاری گوشی اهمیت می‌دهید، Blackberry Motion یکی از گزینه‌های خرید خوب پیش رویتان خواهد بود.

بررسی بلک بری موشن (Blackberry Motion): پردازنده، رم و حافظه داخلی

در قلب گوشی Blackberry Motion از تراشه اسنپدراگون 825 کوالکام استفاده شده که یک تراشه میان رده است. پردازنده مرکزی این تراشه هشت هسته‌ای بوده و از هشت هسته Cortex-A53 با فرکانس کاری 2 گیگاهرتز تشکیل می‌شود. پردازنده گرافیکی آدرنو 506 هم در تراشه اسنپدراگون 625 وظیفه تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت. رم دستگاه ظرفیت 4 گیگابایتی دارد و حافظه داخلی دستگاه هم به طور پیش فرض 32 گیگابایت فضای ذخیره سازی اطلاعات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که البته این فضای ذخیره سازی با اتصال حافظه جانبی یا همان رم میکرو اس دی (Micro SD) در دستگاه تا سقف 512 گیگابایت قابل افزایش خواهد بود.

اما گذشته از این آمار و ارقام، گوشی بلک بری موشن در عمل چگونه خواهد بود؟ زمانی که به صورت عادی از گوشی استفاده می‌کنید و در بخش‌های مختلف آن پرسه می‌زنید، هیچ لگ و تاخیری را مشاهده نخواهید کرد. تراشه اسنپدراگون 625 و رم 4 گیگابایتی گوشی به خوبی همه چیز را مدیریت می‌کنند. دستگاه حتی از پس اجرای بازی‌های سنگین HD نظیر Asphalt 8 هم بر می‌آید و با لگ و تاخیر همراه نمی‌شود، فقط شاید کمی افت فریم را در بازه‌های زمانی طولانی به همراه داشته باشد. بهره‌مندی گوشی از رم 4 گیگابایتی به افرایش پتانسیل پردازشی دستگاه کمک به سزایی کرده است. بنابراین به طور کلی باید گفت که گوشی Blackberry Motion قدرت عملکرد کاملاً قابل قبولی دارد.

بررسی بلک بری موشن (Blackberry Motion): دوربین

دوربین اصلی گوشی بلک بری موشن برخلاف خیلی از گوشی‌های هم رده خودش از یک لنز واحد 12 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/2.0 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) و ضبط ویدئوهای 4k با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند. چراغ فلش LED دوگانه‌ای هم برای دوربین اصلی دستگاه در نظر گرفته شده است. یکی از جالب‌ترین قابلیت‌هایی که توسط دوربین اصلی گوشی Blackberry Motion پشتیبانی می‌شود مربوط به ارائه امکان عکسبرداری از بیزینس کارت‌ها با قابلیت تشخیص کاراکترها به صورت اپتیکال است که به موجب آن می‌توانید عکس‌های بسیار عالی از بیزینس کارت‌ها ضبط و به صورت هوشمندانه ذخیره کنید.

قابلیت تنظیم روشنایی عکس هم توسط دوربین اصلی بلک بری موشن پشتیبانی می‌شود که به موجب آن یک دکمه کنار دکمه شاتر نصب شده و در حین ضبط عکس امکان تنظیم دستی میزان روشنایی را فراهم خواهد کرد. این قابلیت هم از ویژگی‌های خوب دوربین اصلی گوشی به شمار می‌رود. اما کیفیت عکس‌هایی که توسط دوربین اصلی و 12 مگاپیکسلی Blackberry Motion ضبط می‌شوند چگونه هستند؟ در بررسی بلک بری موشن مشخص شد که دوربین اصلی دستگاه در محیط‌های با نور مناسب و روز عملکرد بسیار خوبی دارد و نسبت به خیلی از گوشی‌های هم رده خودش که دوربین اصلی دوگانه دارند هم بهتر عمل می‌کند. زمانی که محیط تاریک شود و بخواهید در این شرایط عکسبرداری کنید هم کیفیت عملکرد دوربین اصلی دستگاه چندان افت نخواهد داشت. بنابراین دوربین اصلی بلک بری موشن از نقاط قوت آن محسوب می‌شود.

البته ما مدعی نیستیم دوربین اصلی گوشی Blackberry Motion از نظر کیفیت می‌تواند به پای دوربین گوشی‌هایی همچون گلکسی S9، آیفون XS و غیره برسد، بلکه می‌گوییم دوربین اصلی آن در مقایسه با گوشی‌های هم قیمت خودش کیفیت مطلوبی دارد. دوربین سلفی این گوشی هم از لنزی 8 مگاپیکسلی با دیافراگمم F/2.2 تشکیل شده و کیفیت عکس‌هایی که با آن ضبط می‌شوند هم مطلوب هستند. بنابراین اگر تمایل به ضبط عکس با دوربین گوشی و اشتراک گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام را دارید، گوشی Blackberry Motion می‌تواند گزینه خرید خوبی برایتان باشد.

بررسی بلک بری موشن (Blackberry Motion): باتری و شارژدهی

بررسی بلک بری موشن را با زیر ذره‌بین قرار دادن وضعیت عملکرد باتری این گوشی به اتمام می‌رسانیم. باتری گوشی مذکور ظرفیت عالی 4000 میلی آمپر ساعتی را ارائه می‌کند. با توجه به اینکه تراشه دستگاه میان رده است، نمایشگر آن 5.5 اینچی بوده و رزولوشن فول اچ دی دارد، انتظار می‌رود که باتری 4000 میلی آمپر ساعتی دستگاه بتواند به خوبی انرژی مورد نیاز آن را تامین کند. در بررسی‌های صورت گرفته هم همین مسئله به وضوح قابل درک بود. چنانچه از گوشی به صورت نرمال استفاده کنید، باتری دستگاه با یک بار شارژ می‌تواند تا 2 روز انرژی مورد نیاز آن را تامین کند.

خوشبختانه Blackberry Motion از تکنولوژی Quick Charge 3.0 کوالکام پشتیبانی به عمل می‌آورد و بدین سبب ظرف چیزی در حدود 40 دقیقه تا 50 درصد شارژ خواهد شد. فول شارژ باتری دستگاه هم ظرف مدت زمانی در حدود 90 دقیقه انجام می‌شود که سرعت بسیار خوبی برای شارژ کامل یک باتری 4000 میلی آمپر ساعتی خواهد بود. بنابراین قدرت خوب شارژدهی باتری و سرعت مطلوب شارژ مجدد آن از اصلی‌ترین ویژگی‌های مثبت گوشی بلک بری موشن محسوب می‌شوند.

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی بلک بری موشن (Blackberry Motion) پرداختیم. این گوشی ویژگی‌های خوب متعددی دارد که برخی از اصلی‌ترین آن ها شامل مواردی همچون پردازنده خوب، دوربین عالی، سیستم عامل غنی و روان و باتری قدرتمند می‌شوند. در بخش زیر نقاط قوت و ضعف اصلی دستگاه را در دو دسته‌بندی مجزا خدمتتان ارائه می‌کنیم.

نقاط قوت:

  • کیفیت ساخت خوب
  • عملکرد روان و رم 4 گیگابایتی
  • دوربین مناسب
  • شارژدهی خوب باتری
  • سرعت شارژ مجدد خوب

نقاط ضعف:

  • ندارد
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار