نقدوبررسینقدوبررسی لوازم صوتی و تصویری

مشخصات و بررسی ایرفون جبرا Jabra Elite 85t

هدفون بی‌سیم جبرا مدل Elite 85t با بهره‌مندی از قابلیت ضدنویز و خروجی صدای عالی یک ایرفون مرغوب به شمار می‌رود که امکان شخصی‌سازی تنظیمات را نیز به شما می‌دهد.

نقاط قوت

  • صدای قدرتمند با باس قوی و اصوات زیر رسا
  • عملکرد عالی سیستم ضد نویز
  • قابلیت تنظیم اکولایزر و کنترل ایربادها
  • طراحی ضد آب

نقاط ضعف

  • قیمت
  • حالت پیش‍فرض صدا برای طرفداران ناب و واقعی بودن صدا مناسب نیست

فناوری ضد نویز بالاخره با کیفیتی درخور به دنیای ایرفون‌ها راه پیدا کرده است. ایرفون‌های گوناگون ساخت Apple و Bose از قابلیت ضد نویز بسیار خوبی برخوردار هستند و حالا این ایرفون جبرا نیز به آن‌ها پیوسته است. کیفیت صدای خروجی این ایرفون قدرتمند بوده و همچنین اکولایزر آن از قابلیت شخصی‌سازی برخوردار است. این ایرفون با عملکرد ضد نویز خوب خود به جایگاهی میان ایرفون‌های  AirPods Pro و Bose QC Earbuds دست می‌یابد.

طراحی

ایرفون Elite 85t که تنها در رنگ مشکی موجود است، شاید طراحی چندان خیره‌کننده‎‌ای نداشته باشد، اما تمرکز اصلی سازنده بر کیفیت اجزای آن بوده است. این ایرفون از اندازه کوچک و مناسبی برخوردار بوده که به همراه سه جفت سری سیلیکونی بیضی‌‍شکل عرضه شده است. ایربادها به خوبی در گوش چفت می‎شوند، البته شاید از این نظر به خوبی برخی از دیگر ایربادهای مخصوص ورزش نباشند.

رتبه ضدآب این ایرفون IPX4 بوده که به معنای مقاومت نسبی آن در برابر پاشیده شدن آب از جهات مختلف است. تعریق کم و نم‌نم باران نیز آسیبی به آن وارد نمی‌کند. اگر به دنبال یک ایرفون با مقاومت کامل در برابر آب هستید شاید بهتر باشد گزینه‌های دیگری همچون JBL UA True Wireless Flash X را بررسی کنید که گرچه فاقد سیستم ضد نویز است اما با رتبه ضد آب IPX7 حتی با غوطه‌ور شدن در آب و یا با شست‌وشو آسیبی نمی‌بیند.

کنترل ایربادها از طریق فشار دادن کلید روی آن‌ها به آسانی انجام می‌شود و از این نظر بر ایربادهای لمسی برتری دارد، چراکه امکان خطای لمسی در ایربادهای حساس به لمس بسیار بیشتر است. با یک بار ضربه زدن بر ایرباد گوش چپ می‌توانید بین حالت ضد نویز و حالت HearThrough انتخاب کنید (در اپ محصول می‌توانید هر دو را غیرفعال کنید). با دو بار فشار دادن ایرباد می‌توانید یک آهنگ جلو بروید و با سه بار ضربه یک آهنگ به عقب برگردید. همچنین با فشار دادن کلید گوش چپ و نگه داشتن آن می‌توانید از بلندی صدا کم کنید.

با یک بار ضربه زدن روی ایرباد گوش راست نیز قادر به کنترل پخش موسیقی خواهید بود و با دو بار ضربه می‌تواندی دستیار صوتی گوگل یا دستیار صوتی Siri را احضار کنید. همچنین با فشار دادن و نگه داشتن ایرباد گوش راست بلندی صدای موسیقی افزایش می‌یابد. در هنگام دریافت تماس با یک بار فشردن هر کدام از ایربادها به تماس پاسخ داده و با دو بار فشردن به مکالمه خود پایان می‎دهید. با فشار دادن و نگه داشتن ایرباد چپ در حین مکالمه می‎‌توانید تماس را پشت خط نگه دارید و با انجام همین کار با ایرباد گوش راست به حالت انتظار پایان دهید.

کیس شارژ این ایرفون ظاهری تخم‌مرغی شکل داشته و یک پورت USB-C بدون سرپوش در پشت آن قرار گرفته که محل اتصال کابل شارژ USB-C-to-USB-A (موجود همراه محصول) است. یک ال‌ای‌دی نمایش وضعیت باتری نیز در جلوی کیس وجود دارد. این کیس همچنین با پدهای شارژ بی‌سیم Qi قابل شارژ است.

اپ Jabra Sound+ که برای اندروید و iOS عرضه شده در حقیقت کلید رسیدن به تجربه‌ای رضایت‌‍بخش در استفاده از این ایرفون است. از طریق این اپ می‌توانید تنظیمات اکولایزر ۵باند را تغییر داده و همچنین میزان تأثیرگذاری سیستم ضد نویز را معین کنید. به علاوه می‌توانید قابلیت ضد نویز را غیرفعال کنید یا آن را در بیشینه حالت قرار دهید.  انتخاب حالت HearThrough که به شما اجازه می‌دهد در حین پخش موسیقی صدای محیط اطراف خود را نیز بشنوید از طریق این اپ امکان‌پذیر است.

 

در این اپ همچنین می‌توانید از طریق نمایه Moments اصوات مشخصی را به صورت لوپ پخش کنید که از جمله صدای آبشار، نویز صورتی، یا صدای زیر آب هستند. تنظیمات دیگری همچون توقف پخش موسیقی به محض بیرون آوردن یک ایرباد از گوش یا تغییر کنترل ایربادها و موارد دیگر در خصوص تماس‌های صوتی قابل اعمال هستند.

بلندگوهای ۱۲ میلی‌متری ایربادها فرکانس ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز را پوشش می‌دهند. این ایرفون سازگار با بلوتوث ۵٫۰ بوده و از کدک‌های AAC و SBC، اما نه کدک AptX، پشتیبانی می‌کند.

به گفته کمپانی سازنده، عمر باتری این ایرفون ۵٫۵ ساعت به همراه ۱۹٫۵ ساعت در کیس شارژ است که البته با توجه به بلندی صدا و میزان استفاده از قابلیت ضد نویز متغیر خواهد بود. با غیرفعال بودن حالت حذف نویز عمر باتری به ۷ ساعت به علاوه ۳۱ ساعت با کیس شارژ افزایش می‌یابد.

عملکرد

میکروفون‌های میکرو الکترومکانیکی (MEMS) بکار رفته در این دستگاه از سروصداهای فرکانس پایین همچون چیزی که داخل هواپیما یا قطار می‌شنوید می‌کاهند. سیستم ضد نویز عملکرد بسیار خوبی در حذف سروصدای دفتر کار یا کافه‌ها (صدای کیبورد یا همهمه صحبت دیگران) دارد. می‌شود گفت که این ایرفون از نظر توانمندی سیستم ضد نویز بعد از  AirPods Pro و قبل از Bose QuietComfort قرار می‌گیرد. این موضوع ممکن است تا حد زیادی به طراحی متفاوت ایربادها مربوط باشد، چراکه ایرفون Bose QuietComfort از اندازه بزرگی برخوردار بوده که موجب ایستایش محکم‌تر آن در گوش می‌شود.

 

در تستی که ما برای سنجش کیفیت صدا در حالت تنظیمات پیش‌فرض اکولایزر (حالت flat) انجام دادیم، متوجه عمق خوب صدای باس خروجی از ایربادها شدیم که قطعا دوستداران باس قوی را راضی خواهد کرد. صدا حتی در بلندترین حالت دچار دیستورشن نشده و در بلندی صدای متوسط نیز کماکان باسی قوی خواهید شنید که در ترکیب با فرکانس‌های زیر و میانی صدای متعادلی تولید می‌کند. در مواقعی که فرکانس‌های زیر و بم از شدت بیشتری برخوردار هستند کمی از وضوح فرکانس‌های میانی کاسته می‌شود. این مسئله موجب شده صوت نهایی کاملاً دقیق و نزدیک به واقعیت نباشد. البته شما همیشه می‌توانید با تغییر تنظیمات اکولایزر به جنس صدای مطلوب خود نزدیک‌تر شوید. صدای خواننده نیز در این ایرفون با وضوح و رسایی کامل شنیده می‌شود.

اما موسیقی ارکسترال در این ایرفون به هیچ وجه به شکل طبیعی و ناب خود شنیده نمی‌شود. فرکانس‌های پایین در این حالت با شدت بیشتری شنیده شده و فرکانس‌های بالا به گونه‌ای تیزتر از حالت عادی به گوش می‌رسند. با تنظیم مجدد اکولایزر می‌توانید از قدرتمند اصوات بم و زیر به اندازه دلخواه خود بکاهید تا موسیقی ارکسترال را به شکلی نزدیک‌تر به واقعیت آن بشنوید.

 

میکروفون‌ MEMS بکار رفته در این ایرفون نیز عملکرد خوبی در تماس‌های صوتی از خود نشان می‌دهد. اتصال بلوتوث مکالمات شما را دچار دیستورشن نکرده و سیگنال میکروفون نیز نسبتاً قوی می‌باشد.

نتیجه‌گیری

سیستم ضد نویز ایرفون جبرا مدل Elite 85t با عملکرد بسیار خوب خود این محصول را از این نظر در جایگاهی بالاتر از ایرفون AirPods Pro و کمی‌پایین‌تر از ایرفون Bose قرار می‌دهد. همچنین وجود یک اپ کارآمد که امکان شخصی‌سازی تنظیمات ضد نویز و اکولایزر و کنترل ایربادها را به شما می‌دهد بر ارزش نهایی این محصول افزوده است. در نتیجه حتی اگر جنس صدای خروجی ایرفون مورد رضایت شما نباشد می‌توانید هر زمان که اراده کنید از طریق اپ شدت پخش فرکانس‌های مختلف را تنظیم کنید. این ایرفون با داشتن چنین مزیت‌هایی، بسته به اولویت‌ها و انتظارات شما، می‌تواند جایگزینی خوب برای ایرفون‌های AirPods و QuietComfort باشد.

رتبه‌ی محصول

ارزش خرید – ۹٫۳

۹٫۳

نمره نهایی

سیستم ضد نویز ایرفون جبرا مدل Elite 85t با عملکرد بسیار خوب خود این محصول را از این نظر در جایگاهی بالاتر از ایرفون AirPods Pro و کمی‌پایین‌تر از ایرفون Bose قرار می‌دهد. همچنین وجود یک اپ کارآمد که امکان شخصی‌سازی تنظیمات ضد نویز و اکولایزر و کنترل ایربادها را به شما می‌دهد بر ارزش نهایی این محصول افزوده است.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار