بازیگیمینگ

نقد و بررسی بازی Call of Duty Modern Warfare

بازی Call of Duty: Modern Warfare بار دیگر به ریشه‌های خود بازگشته است، به جایی که محبوبیت گسترده این سری شروع شد. اما آیا استودیو سازندگان توانسته به وعده‌های خود عمل کند؟ با ما  همراه باشید.

یک بازار پر از مشتری که مطمئنا خریداران اول آن کسانی نیستند جز گیمرهایی که جادوی سال 2007 را فراموش نکرده‌اند؛ البته که نسخه جدید نیز صرفا نام Modern Warfare را یدک نمی‌کشد. دوباره به دوران جنگ‌های مدرن بازگشته‌ایم و بازگشت پیرمرد این سری، کاپیتان پرایس نیز بدون شک باعث خوشحالی است. اما این لحظات غریب نسخه جدید Call of Duty: Modern Warfare است که باعث شگفت‌زدگی من می‌شود، هندلینگ بازسازی شده تفنگ‌ها، مادهای مولتی‌پلیر جدید و شخصیت‌هایی که کاملا رنگ و بوی تازگی می‌دهند.

شروع دوباره Call of Duty: Modern Warfare به مانند یک نقطه تکامل برای این سری است که تماشای پیشرفت آن جالب خواهد بود. متاسفانه اما این شروع تازه به صورت نصفه و نیمه در بخش چندنفره دیده می‌شود و به نظر می‌رسد که سری Call of Duty هنوز هم برای رسیدن به یک مولتی‌پلیر بدون نقص راه‌های زیادی برای رفتن دارد. در این بخش شاهد هستیم که ایده‌های قدیمی سال 2007 با افکار جدید و مدرن تداخل پیدا می‌کنند؛ بازی به شما این قدرت را می‌دهد تا همه چیز را به صورت تاکتیکال و با فکر پیش ببرید ولی با این‌حال هنوز هم سعی می‌کند آرکید بودن خود را حفظ کند. باید گفت که در این بخش سازندگان بیش از حد سراغ ایده‌های تکراری و کهنه رفته‌اند که باعث شده است نتیجه کار زیاد رضایت‌بخش نباشد.

البته مطمئن باشید که در اوج مبارزات بازی و در حالی که چشمان شما به خاطر اکشن سریع آن به صفحه مانیتور قفل شده است فکر نکردن به این مشکلات راحت‎‌تر خواهد بود. انفجارها واقعا خوب کار شده‌اند و از لگد طبیعی و خوب اسلحه‌ها نیز باید تعریف کرد که تا آخرین لحظه شلیک ادامه دارند.

بازی Call of Duty Modern Warfare

پیرمرد دوست‌داشتنی این مجموعه باز هم برگشته است.

مواجه شدن با بازی Call of Duty: Modern Warfare در ابتدا مطمئنا گیج‌کننده خواهد بود. گلوله خوردن فقط باعث نمی‌شود که دوربین کمی تکان بخورد و دید شما اندکی قرمز شود. تیر خوردن در بازی به قدری خوب طراحی شده است که به وسیله افکت‌های صوتی تصور خواهید کرد خود شما گلوله خورده‌اید، هر بار هم که یک گلوله از فاصله نزدیک از شما رد شود صفیر سوت آن را خواهید شنید. در واقع باید گفت افکت‌ها و صداهایی که در بازی وجود دارد باعث هرچه طبیعی‌تر کار شده است؛ صدای مسلسل یک هلیکوپتر که غرش دیگر تفنگ‌ها را خاموش خواهد کرد و اصواتی که فقط در میدان جنگ خواهید شنید همه به خوبی ظبط شده‌اند. کاملا مطمئن هستم که شرکت Activision برای به دست آوردن چنین سطحی از انیمیشن و صدابرداری خرج زیادی کرده است و باید بگویم که آن‌ها پول خود را خوب خرج کرده‌اند زیرا شوترهای آرکید تا به حال به این سطح از کیفیت نرسیده بودند.

در این میان سیستم Killstreak نیز دوباره بازگشته است. به کمک این سیستم به ازای افرادی که در مسابقه کشته‌اید می‌توانید برای تیم خود از تجهیزات کمکی متفاوتی استفاده کنید و مطمئن باشید که بمباران شدن به وسیله یک جت جنگی اصلا حس خوبی ندارد. این سیستم به راحتی بالانس بازی را از بین می‌برد و کاری می‌کند که گیمرهایی که در بالای جدول هستند به راحتی شکست‌ناپذیر شوند؛ فکر کنید که برای کسی که به یک هواپیمای جنگی دسترسی دارد چقدر راحت است که به سرعت امتیاز خود را بالا ببرد و کاری کند که تیم دیگر حتی نتواند از جای خود تکان بخورد، سیستمی قدیمی که شاید بهتر بود با دیگر سنت‌های قدیمی Call of Duty: Modern Warfare از بین می‌رفت.

بازی Call of Duty Modern Warfare

ماد GunFight یکی از جذاب‌ترین بخش‌های مولتی‌پلیر است که مطمئنا ساعت‌های زیادی می‌تواند شما را سرگرم کند

برتری هواپیماهای جنگی و موشک‌های هدایت‌شونده نیز کاری می‌کنند که دیگر ابزاری که به بازی Call of Duty: Modern Warfare اضافه شده است تقریبا بی‌مصرف به نظر برسند. این گجت‌های کوچک البته جذابیت خاص خود را نیز دارند به عنوان مثال یکی از این وسایل می‌تواند نارنجک‌های دشمن را در میانه هوا بگیرد و یا می‌توانید به وسیله درون‌ها جایگاه دشمن را مشخص کنید. البته این وسایل کوچکی وقتی که هر سی ثانیه به زمین بازی یک موشک برخورد می‌کند دیگر زیاد به کار شما نخواهند آمد.

ماد جدیدی که به بخش مولتی‌پلیر اضافه شده است و Gunfight نام دارد یکی از برگ برنده‌های Call of Duty: Modern Warfare است. در این بخش که دو بازیکن در برابر دو گیمر دیگر قرار می‌گیرند شما چهل ثانیه فرصت دارید تا در یک نقشه کوچک اما پرجزئیات رقیب خود را شکار کنید و این در حالی است که سلامتی شما دوباره پر نخواهد شد. یکی دیگر از جذابیت‌های این بخش تصادفی بودن تفنگ‌هایی است که به شما داده خواهد شد، با هر بار شروع اسلحه شما تفاوت خواهد داشت پس اگر می‌خواهید با تسلیحات بازی آشنا شوید و یا خود را به چالش بکشید مطمئن باشید از این ماد خوشتان خواهد آمد. نوع دیگر آن Gunfight OSP است که پس از شروع شما باید به دنبال اسلحه بگردید و در ابتدا هیچ چیزی با خود ندارید. در این حالت دیگر عادت داشتن به اسلحه‌ای که پیدا کرده‌اید مهم نیست فقط باید هرچه زودتر به دنبال چیزی باشید که بتوانید به وسیله آن از خود دفاع کنید.

بازی Call of Duty Modern Warfare

در یکی از مادهای بازی HUD کاملا از صفحه حذف می‌شود و همه چیز تبدیل به یک شبیه‌ساز واقعی می‌شود.

از دیگر مادهای جالب بازی نیز باید به Cyber Attack و Realism Ruleset اشاره کنیم. در مورد دوم HUD از بازی حذف می‌شود و شما با اولین گلوله کشته می‌شوید، مطمئنا بازی کردن در چنین شرایطی استرس خاص خود را دارد. در Cyber Attack نیز شما وظیفه دارید تا بین نجات دادن هم‌تیمی‌های خود و جلو بردن کار تیم یکی را انتخاب کنید. البته تمامی این مادها به صورت دائمی در دسترس نخواهند بود و به صورت چرخشی در دسترس خواهند گرفت.

مطمئنا تیم سازنده برای قفل کردن چرخشی این مادها دلیل خوبی دارد اما به شما اطمینان می‌دهم که هیچ‌کس دوست ندارد بخش مورد علاقه‌ای برای مدتی از دسترس خارج شود. استدیو سازنده با این کار قصد دارد تا بفهمد که کدام یکی از مادها در بازی Call of Duty: Modern Warfare بیشتر می‌درخشد. این کار در نوع خود قابل تقدیر است اما مسئله این است که مادهای اصلی مانند Team Deathmatch که خارج از این دایره قرار دارند به سرعت تکراری می‌شوند و اگر قرار است که بخش‌های جدیدی هم به صورت چرخشی قفل شود مطمئنا افراد زیادی هستند که خیلی سریع علاقه خود را از دست خواهند داد.

بازی Call of Duty Modern Warfare

این بار به جای دیالوگ‌های قبل هر ماموریت شاهد کات‌سین‌هایی هستیم که مطمئنا تماشای آن‌ها جذابیت بیشتری خواهد داشت.

کمپین بازی Call of Duty: Modern Warfare دوباره به مانند گذشته هیجان‌انگیز است. در ابتدا شاید فکر کنید که داستان بازی به مانند گذشته درباره کاپیتان پرایس و همراهانش است که سعی دارند از وقوع جنگ جهانی سوم جلوگیری کنند اما این روایت بعد دیگری نیز دارد. بخش زیادی از داستان درباره خواهر و برادری به نام فرح و حدیر است که در یک جنگ‌ داخلی سعی دارند تا کشور خیالی Urzikstan را آزاد کنند. بیشتر کمپین بازی البته از دید دو شخصیت Kyle Garrick و Alex روایت خواهد شد.

این دو سرباز در طی کمپین داستان مخصوص به خود را نیز دارند اما بدون شک شخصیت اصلی داستان کسی نیست به جز فرح، تصمیمات او روایت را جلو می‌برد در حالی که گروه کاپیتان پرایس کارها را انجام می‌دهند. داستان بازی Call of Duty: Modern Warfare هنگامی پتانسیل واقعی خود را نشان می‌دهد که درباره درگیری‌های شخصیت کارکترهای بازی است. هنوز هم قبل از شروع هر ماموریت باید به صحبت‌های نظامی زیادی گوش بدهید که البته این بار در قالب کات‌سین روایت می‌شوند و مطمئنا جذابیت بیشتری دارند.

ماموریت‌های کمپین بازی نیز از تنوع خوبی برخوردار است و به مانند Call of Duty 4 شاهد مراحل متفاوتی خواهید بود. از درگیری‌های پرسرعت و کشتارها گرفته تا نفوذ کردن در مناطق دشمن که همه چیز به آرامی پیش‌ می‌رود و فقط یک اشتباه همه چیز را با شکست مواجه خواهد کرد. یکی از مراحل جالب بازی که در ابتدای کمپین نیز قرار دارد Clean House نام دارد. شما ماموریت دارید تا به یک خانه تروریستی در لندن حمله کنید و سلاح‌های شیمیایی که دزدیده شده است را پیدا کنید، در تمام طول کار باید در راهروهای تنگ و تاریک راه بروید و به سرعت اتاق‌ها را برای پیدا کردن هرگونه تهدیدی چک کنید.

شاید کمپین بازی Call of Duty: Modern Warfare بین 6 تا 8 ساعت طول بکشد اما در همین مدت زمان کم هم سازندگان خلاقیت‌های زیادی به خرج داده‌اند؛ به عنوان مثال در یکی از مراحل باید با استفاده از دوربین‌های مخفی یک غیرنظامی را از میان دشمنان عبور بدهید و یا یکی دیگر از ماموریت‌ها ساختاری غیرخطی دارد به این معنی که می‌توانید از هر طرف که خواستید وارد ساختمان‌ها بشوید و به انتخاب خود برق‌ها را قطع کنید.

در نهایت باید گفت که بازی Call of Duty Modern Warfare توانسته است که به خوبی خود را نشان بدهد و ثابت کند که فقط قصد استفاده کردن از نام مجموعه Modern Warfare را نداشته است. کمپین بازی شاید کوتاه باشد اما با خلاقیت و تنوع خوبی همراه است. بخش مولتی‌پلیر نیز با اضافه شدن تعدادی ماد جدید می‌تواند تا مدت‌ها شما را با خود همراه کند.

نمره نهایی: 8

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

جی اس ام دیجیتال یک رسانه‌ی آنلاین با موضوع فناوری و سبک زندگی مدرن است که در بهمن سال 1397توسط علی زمانی ایجاد شد. تیمی از کارشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های فناوری، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر و سبک زندگی در جی اس ام دیجیتال دور هم آمده تا بهترین و کامل‌ترین مرجع اخبار و مقالات این حوزه‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم فردا را آغاز کنیم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با جی اس ام دیجیتال فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود. فردا این‌جا آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار